Erikoista, ulkomaille muuttaneet suomalaiset vaikuttavat paljon onnellisemmilta
..kuin Suomessa asuessaan. Mikä täällä on vialla kun ihmisillä on paha olla? Pimeys ei voi olla ainoa syy. Tätä propagandaa mediassa, että suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa, joudutaan suoltamaan joka vuosi ettei kaikki muuttaisi pois. Hassua
Kommentit (200)
Mikä on vaikea uskoa? Kyllä, etelä-Eurooppa
Ap.n innoittamana siis kaikki suomalaiset nyt muuttamaan ulkomaille. Siellä meistäkin tulee oikeita ihmisiä.
Jätetään tämä maa muualta muuttaneille ja palataan takaisin vasta sitten, kun he ovat muuttaneet Suomen iloiseksi ja avoimeksi ja itsekin osaamme olla sellaisia palattuamme.
Mulle tuo on itsestään selvää että paikoin ulkomailla on parempi sää ja helpompi liikkua. Maisemia, ranta. Riippuu mikä on turvallinen alue tai turvallinen koti siellä. Miten turvallisuutta varmistetaan. Suomessa on usein hankala sää, kylmä (jopa sisällä), liukasta, kesällä kuuma, usein ihmiset joutuvat olemaan sisällä pelkästään ellei ole siperiatyyppiä. Suomessa on pitkä välimatkat kaupungeissakin ja osan terveys ei tykkää talvesta. Lisäksi voi olla hankala saada kaupankäyntiä, koska tuotteet pitäisi hankkia osaksi ulkomailta (ellei tee itse jotain myös) ja vaivoja omaaville on tarjolla vain lämmintä kättä. Monen suku voi olla hankala ja vaativa, lisäksi monilla ei ole kumppania turvana. Mutta hyvää täällä on se ettei ole Etelä-Amerikan mafiaa, korkeintaan joku muu korruptio tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo on itsestään selvää että paikoin ulkomailla on parempi sää ja helpompi liikkua. Maisemia, ranta. Riippuu mikä on turvallinen alue tai turvallinen koti siellä. Miten turvallisuutta varmistetaan. Suomessa on usein hankala sää, kylmä (jopa sisällä), liukasta, kesällä kuuma, usein ihmiset joutuvat olemaan sisällä pelkästään ellei ole siperiatyyppiä. Suomessa on pitkä välimatkat kaupungeissakin ja osan terveys ei tykkää talvesta. Lisäksi voi olla hankala saada kaupankäyntiä, koska tuotteet pitäisi hankkia osaksi ulkomailta (ellei tee itse jotain myös) ja vaivoja omaaville on tarjolla vain lämmintä kättä. Monen suku voi olla hankala ja vaativa, lisäksi monilla ei ole kumppania turvana. Mutta hyvää täällä on se ettei ole Etelä-Amerikan mafiaa, korkeintaan joku muu korruptio tms.
Daa daa Suomi on hyvä maa suomalaisille.
No suomalaisethan ovat sivistymätöntä metsäläiskansaa ja se istuu meissä syvästi.
Vasta toisen maailmansodan jälkeen ollaan sivistytty ja noustu. Mutta yhä se metsäläisyys, introverttiys sun muu on syvässä meissä.
Kun muualla maailmassa rakenneltiin pyramideja ja isoja kaupunkeja viemäriverkostoineen (esim. Rooma 2000 vuotta sitten), niin Suomessa elettiin äärimmäisen alkeellisesti puumökeissä eristäytyneinä.
Kaiken lisäksi meillä on vielä ihan erilaiset geenit ja geeniperimä kuin muilla Eurooppalaisilla, joten olemme oikeasti tosi erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Suomalaiset ovat lähes maailman huonoimpia asettumaan toisen ihmisen asemaan
Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan suomalaiset kuuluvat maailman vähiten empaattisiin kansakuntiin.
Siinä yksi syy. Suomi on asenneilmapiiriltääm täysin sairas ja tämä hallitus kyllä varmistaa oikein huolella pahimmat tuhot eriarvoisuuden, empatiakyvyttömyyden, riiston, köyhyyden, kiusaamisen yms osalta.
Kyllä! Olen huomannut saman. Todella paljon kateutta, ilkeyttä, kiusaamista, pahantahtoisuutta ja negatiivisuutta. Ei välitetä muista, eikä auteta jos joku on hädässä.
Ymmärrät kai että yleistävällä kommentilla otat osaa negatiivisuuden kulttuuriin? Mahdollisesti levität sitä myös ympärillesi, jolloin se heijastuu takaisin ja saa sinut toteamaan että kyllähän se näin
Olen eri. Mutta ei täällä heijastumia tarvita kun täällä elää. Negatiivisuuttahan täällä on.. paitsi jos on varakas ja hyväosainen. Eikä vissiin aina silloinkaan. Miten sitä voi vuosikausia olla positiivinen kun aika kuluu ja elämää nähnyt? Omaa JA MUITTEN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota, se johtuu siitä että ulkomaille muuttava suomalainen on joko aika hyvätuloinen asiantuntija tai sitten varakas eläkeläinen.
Niillä menee ihan kivasti.
Se lähiössä asuva siivooja/laitosmiespariskunta ei ehkä ole yhtä onnellinen.
En ollut kumpikaan mainitsemistasi kun lähdin Suomesta vuonna 1971 Saksaan. Ei ollut työpaikkaa ja 150 mummonmarkkaa oli taskussa ja kädessä vanha matkalaukku jossa jokunen vaatekappale. Vanhemmilta en saanut mitään apua koskaan. Työpaikka löytyi ja toinen ja kolmaskin. Maksoin opintolainaa Suomeen ja asuin vuokralla pienessä alivuokralaishuoneessa. Työpaikka (pankki) koulutti ja kannusti kovasti eteenpäin ja palkka nousi vuosien kuluessa. Tällä tiellä olen edelleenkin joskin nykyään asun eläkkeellä Italiassa oliivipuiden ympäröimänä Toscanan rinteellä. Hyvin meni kaikki.
Me eletäänn yt vuotta 2024. En jaksa muuta kommentoida, kun näyttävästi elät menneessä ajassa ymmärtämättä sitä, että nykyään tilanne on toinen ja ilman klulutusta olet työtön siellä saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap.n innoittamana siis kaikki suomalaiset nyt muuttamaan ulkomaille. Siellä meistäkin tulee oikeita ihmisiä.
Jätetään tämä maa muualta muuttaneille ja palataan takaisin vasta sitten, kun he ovat muuttaneet Suomen iloiseksi ja avoimeksi ja itsekin osaamme olla sellaisia palattuamme.
No pakkohan on. On ennenkin lähdetty ja silloin vasta onkin lähdetty. Miksihän suomi ei muutu? 80-luvusta on aikaa.Montakohan sukupolvea tuhoutuu tässä maassa ellet satu olemaan se hyväosainen. Aivopesun ei pitäisi toimia? Ollaanko me Venäjä? Katsokaa Karpoa niin tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
Niin se hyvävelijärjestelmä. Ei mafia eikä korruptio.
Vierailija kirjoitti:
Siten vaan, että niissä maissa palkkataso on pääsääntöisesti matalampi kuin Suomessa ja työttömyys korkealla. Ehkä Etelä-Ranska poikkeuksena.
Itse ainakin muutin ulkomailta takaisin Suomeen. Olisin ulkomailta saanut yli 2 x suuremman palkan kuin täällä, mutta minusta suomalainen työkulttuuri on varsin positiivinen ex-maahani verrattuna ja koen etenemismahdollisuudet hyviksi. En ole katunut Suomeen muuttoa. Päinvastoin. Minulla on hyviä kollegoita, olen jopa saanut uusia mukavia ystäviä kuin minulla oli ennen muuttoani ulkomaille. En nyt tiedä, onko tämä maailman onnellisin maa, mutta ei tämä todellakaan mitenkään erityisen onnettomalta vaikuta.
Joo, allekirjoitan sen väitteen, että joskus kannattaisi harjoitella sitä kontaktin ottamista ja keskustelutaitoa ja sellaista yleispositiivista suhtautumista tuntemattomiin. Mutta yleisesti ottaen kantasuomalaiset ovat varsin hyvätapaisia ja täällä stadissa on kyllä autetaan myös, jos tapahtuu jotain; esim viimeisen 2 kk aikana on 2 kertaa tullut tajuttomuus kadulla, ja kummallakin kerralla oli auttajia paikalla enemmän kuin olisi ollut tarve.
Jos ihmiset opettelisivat lisää keskustelutaitoja, niin Suomi olisi jo aika täydellinen. Ne säästä valittajat voivat muuttaa sitten Saharaan.
Vierailija kirjoitti:
No suomalaisethan ovat sivistymätöntä metsäläiskansaa ja se istuu meissä syvästi.
Vasta toisen maailmansodan jälkeen ollaan sivistytty ja noustu. Mutta yhä se metsäläisyys, introverttiys sun muu on syvässä meissä.
Kun muualla maailmassa rakenneltiin pyramideja ja isoja kaupunkeja viemäriverkostoineen (esim. Rooma 2000 vuotta sitten), niin Suomessa elettiin äärimmäisen alkeellisesti puumökeissä eristäytyneinä.
Kaiken lisäksi meillä on vielä ihan erilaiset geenit ja geeniperimä kuin muilla Eurooppalaisilla, joten olemme oikeasti tosi erilaisia.
Näinhän se on kun historiaa lukee. Hienoa että kuitenkin jotkut ovat päässeet pakenemaan. Ei ilmaston vuoksi vaan ihmisten. Introverttiys ja metsäläisyys ei pahaa mutta pitäisi kuitenkin ihmisiksi olla. Ai niin IHMISIKSIPPÄ HYVINNII.
No kaikkeahan ei voi saada yhdestä maasta irti. Suomea on vuosisatoja riistetty naapurivaltioiden toimesta. Toivottavasti suomalaiset osaavat pitää puolensa globaalissa maailmassa.
Mä olen kyllä yhtä onnellinen/onneton täällä ulkomailla kuin Suomessakin. Elämäntilanteesta se riippuu.
Asuin parikymppisenä ulkomailla ja onnelliseksi minut teki se, että uskalsin ja pärjäsin.
Nyt nelikymppisenä suunnitellaan perheen kanssa muuttoa pois Suomesta. Ei hampaat irvessä eikä sillä mielellä, että hyi mikä maa tämä on. Puntaroimme, mitä toivomme tulevaisuudelta ja mitä vaihtoehtoja meillä on.
Koen, että onnellisuuttamme lisää juuri tuo vaikuttamisen mahdollisuus omaan elämään.
Minä taas haluan aurinkoa ja halpaa elämistä, sinänsä ei suurta merkitystä mihin suuntaan. Suomalaiset yleensä ovat surkeita sosiaalisissa taidoissa, se pottupelto junttius haisee kauas vaikka olisi hieno koulutus ja ammatti. Tähän bonus monet vielä ilkeitä luonteeltaan. Minulle ei ole mitään merkitystä hymyilläänkö minulle vai ei, sama tervehdyksen kanssa mutta vaadin asiallisuutta kaikilta mikä on liikaa vaadittu koska se vaatii sosiaalisia taitoja. Tulee Pohjois-Korea propaganda mieleen tuosta että suomalaiset on maailman onnellisin kansa.
Kuten moni täällä on jo todennutkin, monien suomalaisten kokemus ulkomailta on nuorena tehty vaihto-opiskelu, lyhyt kesätyö, asiantuntijatyö tai suomalaisella eläkkeellä huokeammassa maassa asuminen. Mikään niistä ei oikein vastaa suuren osan arkea meillä eikä muualla.
Me ollaan asuttu perheenä muutamaan otteeseen ulkomailla ja ollaan taas pian lähdössä. Työantaja maksaa yksityisen huippukoulun lapsille, mun palkka on hurjan korkea ja voidaan asua pienessä expat-kuplassa. On helppo olla onnellinen, kun on rahaa ja arjen moninaiset palvelut käden ulottuvilla.
Samalla joka paikassa missä ollaan asuttu niitä palveluja meille tarjoavat ihmiset, joiden palkalla ei voi elää niissä kaupungeissa, työmatkaan menee päivittäin helposti useampi tunti ja palvelut ovat heikot. Veikkaan, että heidän elämänsä ei ole ihan super-ihqua. Tällaiseen arkeen ei vaan kukaan Suomesta joudu lähtemään vaan meille kaikille kyse on vapaaehtoisesta valinnasta.
Jos muissa maissa elo olisi aina mahtavaa, siellä olisi varmaan tosi paljon onnellisia ihmisiä. Ei ole. Jos haluaa kuvan siitä elämästä ulkomailla, voi katsoa vaikka 1960- ja 1970-luvulla Suomesta Ruotsiin lähteneiden kokemuksia. Harvalla oli helppoa, monet eivät olleet onnellisia, mutta lähdettävä oli kun ei muutakaan ollut. Se on paljon realistisempi kuva ulkomailla olosta kuin meidän perheen yksityiskoulut ja tilavat keskustakämpät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakkohan on. On ennenkin lähdetty ja silloin vasta onkin lähdetty. Miksihän suomi ei muutu? 80-luvusta on aikaa.Montakohan sukupolvea tuhoutuu tässä maassa ellet satu olemaan se hyväosainen. Aivopesun ei pitäisi toimia? Ollaanko me Venäjä? Katsokaa Karpoa niin tiedätte.
Ei täältä nyt oikeasti lähdetä, kuten ei muistakaan euroopan maista.
Välillä voi olla elämä ankeampaa, mutta ei se nyt koko aikaa ihan pskaa ole, vaikka idän propagandakoneisto yrittää kaikin keinoin päivästä toiseen koittaa vakuuttaa, kuinka meidän pitäisi alistua ja jättää kaikki. (Kenellehän?)
Mielestäni ei kyllä Suomessa ole näin korkea elintaso ollut koskaan enkä ole mikään rikas.
Jollakulla lapsekkaalla on luulo, että kansan moraali on sitä vaille, ettei voikaan asua Suomessa, kun ei ole ihan kaikkea plingplingiä, että pitää olla mukamas joku palvelijaparka ja luksuskämppä että olisi ihanaa, kun täällä voi ihan ilmaiseksi mennä tuonne luontoon.
Pulkkamäkeen tai sukset jalkaan, potkurilla pilkkimään, pyöräilemään.
Käydä vaikka, jollain laavulla paistamassa makkaraa, poimia puhtaasta metsästä sieniä, marjoja jne.
Arvostakaamme sitä mitä on eikä koko ajan (jonkun iigorin?) mieliksi keskitytä siihen mitä just nyt ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten vaan, että niissä maissa palkkataso on pääsääntöisesti matalampi kuin Suomessa ja työttömyys korkealla. Ehkä Etelä-Ranska poikkeuksena.
Kyllä, enkä muuta väittänytkään.
Ostovoima silti parempi, vain sillä on merkitystä.
Maahan tulee paljon työvoimaa jotka - kumma kyllä - työllistyy nopeasti. Meidän raksalla oli mm brassipoika joka oli asunut maassa 6 vkoa ja siitä 4 vkoa töissä makedonialaisen vuosia sitten perustamassa raksafirmassa. Kielitaito 0 mutta kädentaitoa ja yritystä senkin edestä! Eiköhän se ole niin että hyvät tyypit työllistyy. Niin Suomessa kuin muuallakin.
Tv sarja ulosottomiehet kertoo karua kieltään tuosta kaikesta. 😕 tsemppiä.