Erikoista, ulkomaille muuttaneet suomalaiset vaikuttavat paljon onnellisemmilta
..kuin Suomessa asuessaan. Mikä täällä on vialla kun ihmisillä on paha olla? Pimeys ei voi olla ainoa syy. Tätä propagandaa mediassa, että suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa, joudutaan suoltamaan joka vuosi ettei kaikki muuttaisi pois. Hassua
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin parikymppisenä ulkomailla ja onnelliseksi minut teki se, että uskalsin ja pärjäsin.
Nyt nelikymppisenä suunnitellaan perheen kanssa muuttoa pois Suomesta. Ei hampaat irvessä eikä sillä mielellä, että hyi mikä maa tämä on. Puntaroimme, mitä toivomme tulevaisuudelta ja mitä vaihtoehtoja meillä on.
Koen, että onnellisuuttamme lisää juuri tuo vaikuttamisen mahdollisuus omaan elämään.
Kunhan pysyt myös Suomesta pois, kun alkaa sairaalaa kaipaa
Mikä ihmeen heitto tuo nyt on? Aika lailla missä tahansa Euroopan maassa on parempi terveydenhuolto kuin Suomessa. Lisäksi kun ihminen muuttaa pysyvästi, ei hän enää ole Suomen sosiaaliturvan piirissä, eikä siten voi myöskään käyttää Suomen sairaanhoitoa. Ja miksi tosiaan käyttäisi, kun eihän sinne saa edes aikoja!
Tällaiset kommentoijat paljastavat kuinka tynnyrissä elävät. Heitä nyt vielä jotain siitä, kuinka Suomessa sentään voi juoda vesijohtovettä, niin saadaan toiset naurut 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin parikymppisenä ulkomailla ja onnelliseksi minut teki se, että uskalsin ja pärjäsin.
Nyt nelikymppisenä suunnitellaan perheen kanssa muuttoa pois Suomesta. Ei hampaat irvessä eikä sillä mielellä, että hyi mikä maa tämä on. Puntaroimme, mitä toivomme tulevaisuudelta ja mitä vaihtoehtoja meillä on.
Koen, että onnellisuuttamme lisää juuri tuo vaikuttamisen mahdollisuus omaan elämään.
Mikä ihmeen heitto tuo nyt on? Aika lailla missä tahansa Euroopan maassa on parempi terveydenhuolto kuin Suomessa. Lisäksi kun ihminen muuttaa pysyvästi, ei hän enää ole Suomen sosiaaliturvan piirissä, eikä siten voi myöskään käyttää Suomen sairaanhoitoa. Ja miksi tosiaan käyttäisi, kun eihän sinne saa edes aikoja! 
Joo näin on. Samanlainen kehitysmaa ku venäjä.
Noin suuria lumimääriä en jaksa, enkä tuollaisa kylmiä kausia.
Toinen asia on se, että täällä voi toimittaa asiat henkilökohtaisesti virastoissa ja toimistoissa ja pankeissa.
Raha kelpaa myös parkkimaksuun, ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Harva ulkomaille muuttanut kehtaa kertoa epäonnistuneensa. Mieluummin pidetään tekopirteää kulissia yllä.
Annetaan ns vahingon kiertää kehumalla😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen heitto tuo nyt on? Aika lailla missä tahansa Euroopan maassa on parempi terveydenhuolto kuin Suomessa. Lisäksi kun ihminen muuttaa pysyvästi, ei hän enää ole Suomen sosiaaliturvan piirissä, eikä siten voi myöskään käyttää Suomen sairaanhoitoa. Ja miksi tosiaan
Ehei sentäs. Katsopas youtubesta Vasya in the hay julkaisuja ja näet itsekin, kuinka saamme olla tyytyväisiä. Toisin, kuin te siellä venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun kay Suomessa ja jatkaa normaaliin tapaansa jutustelua vieraitten kanssa niin suomalaiset on jotenkin kauhuissaan. Tevehtiminen tai jopa silmiin katsominen on liikaa. Jotenkin on liian totista ja vain se yksi totuus aina ja muita mollataan. Mutta on tietty hyviakin puolia
Missä päin Suomea yleensä olet? Itse olen kotoisin Etelä-Karjalasta ja vaikka miellän itseni sisäänpäin kääntyneeksi tuppisuuksi, siitä huolimatta satunnainen smaltalk ei tuota ongelmia. Edellisestä rupattelu hetkestä on aikaa vain muutama päivä Prismasta. Kun olin itse palvelu kassalla ja siinä vaihdoin muutaman sanan sen työn tekijän kanssa. Asiakkaat eivät ole oikein tottuneet siihen, että myös toisella puolella on itsepaövelupisteitä joten toisinaan siellä ei ole juuri ketään vs se alkuperäinen pää piste
Pohjois-suomalaisena ei kyllä tuota vaikeuksia jutella vieraille, vaikken mielellään kyllä viereensä istukaan, jos on etempänäkin paikkoja esim, bussissa tai vastaanotoilla.
Nykyään ulkomaille muuttajat ovat jo valmiiksi hyväosaisia. He ovat koulutetumpia ja todennäköisesti jo valmiiksi varakkaampia.Tämä on hyvin erilaista kuin aikoinaan suurten muuttoaaltojen aikaan, kun lähdettiin pakoon nälkää ja köyhyyttä eli sitä, ettei ollut kuin tuulen huuhtoma perse. Hyväosaiset voivat paremmin ihan kaikkialla.
Toisaalta ulkomaille lähdetään hakemaan parempaa elämää. Kukaan ei tänäkään päivänä lähde tietentahtoen ulkomaille huonomman elämänlaadun perässä. Sinne lähdetään, koska tiedossa on parempi elämänlaatu: paremmat tulot, pienemmät verot, ja/tai parempi ostovoima. Suomi on kallis ja himoverotettu maa, joten helppoa tältä osin.
Kun yhdistetään nämä kaksi eli valmiiksi hyväosaiset lähtevät ulkomaille ja tulevat vielä hyväosaisemmaksi, niin ei ihmekään jos onnellisuus on tapissaan. Hyväosaisena on helppo hymyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt Suomessa yksityislääkärissä useinkin, ja tietenkin itse olen maksanut omista rahoistani. Aina sanon ettei minulla ole kelakorttia.
Joo, mutta lueppa Fuengirolan puskaradiota. Samaa valittamista ja toistensa syyttelyä löytävät ulkomaillakin. Miksi pitää lähteä ulkomaille asumaan suomalaisten keskenään, omissa yhteisöissä, maassa maantavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota, se johtuu siitä että ulkomaille muuttava suomalainen on joko aika hyvätuloinen asiantuntija tai sitten varakas eläkeläinen.
Niillä menee ihan kivasti.
Se lähiössä asuva siivooja/laitosmiespariskunta ei ehkä ole yhtä onnellinen.
En ollut kumpikaan mainitsemistasi kun lähdin Suomesta vuonna 1971 Saksaan. Ei ollut työpaikkaa ja 150 mummonmarkkaa oli taskussa ja kädessä vanha matkalaukku jossa jokunen vaatekappale. Vanhemmilta en saanut mitään apua koskaan. Työpaikka löytyi ja toinen ja kolmaskin. Maksoin opintolainaa Suomeen ja asuin vuokralla pienessä alivuokralaishuoneessa. Työpaikka (pankki) koulutti ja kannusti kovasti eteenpäin ja palkka nousi vuosien kuluessa. Tällä tiellä olen edelleenkin joskin nykyään asun eläkkeellä Italiassa oliivipuiden ympäröimänä Toscanan rinteellä
Todennäköisesti hän oli kuitenkin opiskellut Suomessa, koska kertoi maksaneensa takaisin opintolainaansa. - Itsellä samantyylinen kokemus kun muutiin Saksaan vuonna 1976.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta lueppa Fuengirolan puskaradiota. Samaa valittamista ja toistensa syyttelyä löytävät ulkomaillakin. Miksi pitää lähteä ulkomaille asumaan suomalaisten keskenään, omissa yhteisöissä, maassa maantavalla.
Espanja ei ole se paras paikka. Siellä asuu tosiaan miljoonia ihmisiä. On myös rikollisuutta nyt. Ja pitää olla varmoja tulonlähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin naurattaa aina enempi tämä ketju, mitä pidemmälle pääsen. On asuttu jossain ulkomailla ja aurinko paistoi joka päivä, mutta kun kone laskeutui Suomeen, niin aurinko meni pilveen ja linnut lopetti laulamisen. Ihmiset juoksi yrmyinä pakoon, paitsi ne, jotka tirvasi pataan. ;D Harva mainitsee edes missä maassa on asunut, miksiköhän?
Normisti ulkomailla asuvat lomailee kyllä mielellään Suomessa tuttuja tapaamassa. Ja ihan kätelläänkin ja jutellaan kuulumisia. Sauna lämpiämään ja hyvää ruokaa, siinä se aika kuluu leppoisasti! 😀😀😀
Jatkan vielä, kun joku mainitsi sen suomalaisen puhtaan vesijohtoveden. Ulkomailla ei aina naurata niitä vesipulloja ostella ja kannella.
Ajattelin juuri tätä kun uutisissa haastateltiin Barcelonaan muuttaneita suomalaisia. Kaikki hymyilivät koko ajan puhuessaan, ja nauroivat jopa. Täysin epäsuomalaista. :)
Suomen ilmasto ei ole oikein houkutteleva, ja siksipä epäröin takaisin muuttamista, ja onhan muitakin asioita, jotka nykypäivänä tuntuvat Suomessa hankalilta. Palvelujen puute ja vaihtoehtojen puuttuminen eri asioissa. Surkeat näkymät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin naurattaa aina enempi tämä ketju, mitä pidemmälle pääsen. On asuttu jossain ulkomailla ja aurinko paistoi joka päivä, mutta kun kone laskeutui Suomeen, niin aurinko meni pilveen ja linnut lopetti laulamisen. Ihmiset juoksi yrmyinä pakoon, paitsi ne, jotka tirvasi pataan. ;D Harva mainitsee edes missä maassa on asunut, miksiköhän?
Normisti ulkomailla asuvat lomailee kyllä mielellään Suomessa tuttuja tapaamassa. Ja ihan kätelläänkin ja jutellaan kuulumisia. Sauna lämpiämään ja hyvää ruokaa, siinä se aika kuluu leppoisasti! 😀😀😀
Jatkan vielä, kun joku mainitsi sen suomalaisen puhtaan vesijohtoveden. Ulkomailla ei aina naurata niitä vesipulloja ostella ja kannella.
Monessa maassa ei edes tarvitsisi. Esimerkiksi USA:ssa ja Kanadassa, mutta näissä maissa käytetään pullovettä yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme paikassa (ei Espanjassa) missä olemme ainoat suomalaiset. Ainoat ulkkaritkin muutamaa kesälomalaista lukuunottamatta. 15km, 35km, 57km, 214km ja 162km päässä tiedän asuvan suomalaisia perheitä myös. Ehkä muitakin? Tapaamme heistä yhdet kerran vuodessa, muiden kanssa vaihdetaan ehkä joku viesti facessa sen verran että "turvaverkko" pysyy
Ei meitä ruuhkaksi asti ole.
Suomen kesäkausi on kyllä hieno, ainakin Keski- ja Etelä-Suomessa. Liukkauskausi puolestaan ei. Tanskassa, jossa aikoinaan asuin, on huonompi ilmasto; sataa ja tuulee enemmän, mutta on silti yhtä pimeää talvella. Vähän leudompaa, muttei paljon.
Viime aikojen kuivuus, metsäpalot ja vesipula etelänmaissa huolestuttavat.
t. Lämmöstä haaveileva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erinomaisen hyvää hanavettä, ihan kunnan vesi kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesäkausi on kyllä hieno, ainakin Keski- ja Etelä-Suomessa. Liukkauskausi puolestaan ei. Tanskassa, jossa aikoinaan asuin, on huonompi ilmasto; sataa ja tuulee enemmän, mutta on silti yhtä pimeää talvella. Vähän leudompaa, muttei paljon.
Viime aikojen kuivuus, metsäpalot ja vesipula etelänmaissa huolestuttavat.
t. Lämmöstä haaveileva
Tuo vesiongelma on toistaiseksi vain Espanjassa. Ikävä juttu.
Loppukesä on kuiva myös etelä-Italiassa.
Missä päin Suomea yleensä olet? Itse olen kotoisin Etelä-Karjalasta ja vaikka miellän itseni sisäänpäin kääntyneeksi tuppisuuksi, siitä huolimatta satunnainen smaltalk ei tuota ongelmia. Edellisestä rupattelu hetkestä on aikaa vain muutama päivä Prismasta. Kun olin itse palvelu kassalla ja siinä vaihdoin muutaman sanan sen työn tekijän kanssa. Asiakkaat eivät ole oikein tottuneet siihen, että myös toisella puolella on itsepaövelupisteitä joten toisinaan siellä ei ole juuri ketään vs se alkuperäinen pää piste