HS: Nastakengät tuhosivat arvokiinteistön historiallisen lattian
Nastakengät ovat tehneet tuhojaan ympäri Suomea liiketilojen ja vuokrahuoneistojen lattioille. Ihmiset kielloista piittaamatta eivät poista kenkiä eikä nastoja ja lattiat menee pilalle. Jutussa haastateltu yrittäjä oli joutunut jopa erimielisyyksiin aiheesta asiakkaiden kanssa, saanut huonon arvostelun nastakenkäkiellon takia ja kertoo myynnin laskeneen, kun myymälään ei voi tulla nastakengillä. Lattiaa oli nastojen aiheuttamien tuhojen takia jouduttu jo korjaamaan ja maalaamaan.
Samaisessa jutussa toinen yrittäjä kertoo, että nastojen jälkiä on kohdissa, joissa ei ole ollut mattoja.
Entä jos ne lattiat yksinkertaisesti suojaisi nastakauden ajaksi paksuilla matoilla, tai muulla suojamateriaalilla? Esim halvalla lattian päälle asennettavalla vinyylilankulla, tai laminaatilla? En itse käytä nastoja, mutta ymmärrän kyllä, miksi joku vanhempi henkilö niitä käyttää. Minusta ei myöskään voi vaatia ottamaan kenkiä pois ja kävelemään sukkasillaan kuraisella ja likaisella lattialla, jolla kävellään ulkokengillä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä voisi tilata vaihdettavat käytävä matot liikkeeseen.
Turhaa roskaa. Mieluummin nastakenkien käyttäjille omat sisäkengät jalkaan.
Saman kokenut. Olin töissä vasta avatussa remontoidussa kaupassa. Asiakas (yllätys yllätys keski-ikäinen nainen) tuli nastakengillä sisälle ja sanoi niskoja nakellen että hän ei välitä vaikka lattia menee pilalle, eikä ota kenkiä pois. Olisi ollut paksu matto kassapöydän edessä ja olisi voinut siihen jäädä odottamaan kun haen haluamansa tuotteen. Ei voinut odottaa vaan oli pakko päästä pilaamaan lattia. Eipä niitä reikiä laminaatista pois saa, olisi koko kauppa pitänyt rempata. Näin kirjaimellisesti punaista. Stanan ääliö, poliisille olisi pitänyt soittaa ja lähettää lasku perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on todella itsekästä ja inhottavaa tuhota lattioita vaan sen takia, että ei jaksa ottaa niitä pois. Voi kuljettaa jotain suojia mukana jos ei halua kävellä ilman kenkiä.
Ihmisistä on tullut niin törkeitä..
Mun mielestä on törkeää ja inhottavaa vaatia asiakkaita kävelemään sukkasillaan kuraisella ja likaisella lattialla.
Ja mun mielestä myös mielummin nastat kuin että ihmiset kaatuilee ja teloo itseään. Pelkät kaatumiset aiheuttaa 1 miljardin laskun julkiselle terveydenhoidolle vuosittain.
Jos menee moiseen paikkaan mikä estää ottamasta kevyitä sisäkenkiä mukaan kuten tehdään esim. oopperaan.
Ei mun laminaattilattiaan ole IceBug kengistä mitään jälkiä jäänyt, vaikka muutaman kerra olen niillä sisällä kävellyt. Toisaalta, Prismassa ja muissa kaupoissa, joissa olen käynyt on kivilattia. Ne ei ole moksiskaan nastakengistä, mutta kysyin etukäteen toki vastaavilta, josko sinne saa mennä nastakengillä ja sai!
Järkeä siihen juupas-eipäs jankkaamiseen taas.
Hommatkaa nastakengät, joista saa nastat vivusta laitettua pois (nousevat ylöspäin pohjassa, eikä enää osu lattiaan) tai kantakaa vaihdettavia tossuja mukana. Helppoa ja toisten lattiat huomioonottava tapa toimia.
On olemassa suomalaisia kenkiä, joissa mekanismi minkä saa helposti suljettua niin että kenkien nastat painuvat sisään. Oven tai pysäkin pieli sopii tueksi kun kääntää vivun kiinni-asentoon. Sievin kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on todella itsekästä ja inhottavaa tuhota lattioita vaan sen takia, että ei jaksa ottaa niitä pois. Voi kuljettaa jotain suojia mukana jos ei halua kävellä ilman kenkiä.
Mun mielestä on törkeää ja inhottavaa vaatia asiakkaita kävelemään sukkasillaan kuraisella ja likaisella lattialla.
Ja mun mielestä myös mielummin nastat kuin että ihmiset kaatuilee ja teloo itseään. Pelkät kaatumiset aiheuttaa 1 miljardin laskun julkiselle terveydenhoidolle vuosittain.
Jos menee moiseen paikkaan mikä estää ottamasta kevyitä sisäkenkiä mukaan kuten tehdään esim. oopperaan.
Pikkasen eri juttu kuin kaupassa käynti. Vaihtaahan moni nastattomatkin talvikengät jossain teatterissa rai oopperassa pikkukenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä nastakenkiä ja otatteko ne pois kun menette kauppaan?
En tietenkään 😁 Sukkasillaanko pitäin kaupassa käydä
Vierailija kirjoitti:
On olemassa suomalaisia kenkiä, joissa mekanismi minkä saa helposti suljettua niin että kenkien nastat painuvat sisään. Oven tai pysäkin pieli sopii tueksi kun kääntää vivun kiinni-asentoon. Sievin kenkiä.
Kalliita ja rumia. Eikä ne pidemmän päälke toimi, kun siihen mekanismiin menee moskaa ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on virastolla eräs nastakenkäilijä, joka ei voi vaihtaa niitä ulkokenkiään työpäivän ajaksi sandaaleihin. Siellä se kopsuttelee menemään pitkin käytäviä ja aika hirveiksi on lattiat menneet. Joissain tiloissa on kokolattiamatto ja sekin nyt täynnä reikiä, kiitos tämän yhden. Tosin siitä kokolattiamatosta on haluttukin eroon, eli jotain positiivista sentään.
Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi olla nastakengät jalassa sisällä koko päivän. Nehän ovat liukkaat monilla sisätilojen lattioilla.
No arvaa onko tätä ihmetelty töissä. Mutta minkäs teet.
Itse asiassa juuri töissä sille asialle jopa voikin tehdä jotain. Työnantajalla kun on direktio-oikeus, eli voi kieltää käyttämästä työpaikan lattiaa tuhoav
Meillä on kielletty, mutta lattiat on jo pilalla. Ison viraston neljä kerrosta menee nyt remonttiin. Verorahoilla toki, koska julkisesta kysymys. Lattiaa on tuhansia neliöitä ja kaikkialla näkyy missä on kuljettu.
Ja kielto tuli kyllä jo pari vuotta sitten, mutta ei sitä pystytä tehokkaasti vahtimaan isossa talossa. Pitäisi jokaisen oman järjen sanoa, mutta kun ei niin ei.
Just eilen katoin yhdessä museossa, kun joku muori veteli nastoilla kalanruotoparketilla, johon jäi isot kolot. Ja ovella ja eteisessä oli iso kielto, että ei nastoja, mutta eihän nämä niitä noteeraa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa meidän kaupoissa edes mitään suojia myydä, olettaisin nimittäin että ne on samassa paikassa kuin nastakengätkin. Ne irrotettavat ovat kyllä ihan hyviä kun ne pysyy helposti nappaamaan irti jos vaan on sellainen paikka missä pystyy kenkien kanssa säätämään. Minusta ei kannattaisi lähteä syyllistämään kenkien käyttäjiä asiasta vaan yrittää löytää ratkaisuja. Meillä on ainakin ollut kaikki tiet luistinratoja pari viikkoa ja vasta nyt alkaa sulaa niin että liikkuminen sujuu.
No se ratkaisu on ottaa ne nastakengät pois jos menee sisätiloihin. Ihan oikeasti mitä ihmettä taas? Ja kyllä se vika on hyvin pitkälle kenkien käyttäjissä. Hehän ovat ainoita jotka voivat vaikuttaa siihen, noudattavatko ohjeita olla tulematta nastakengillä sisälle ja mihin kaikkialle niiden kenkiensä kanssa tepastelevat käyttämättä sitä järkeään.
Kauppojen kivilattiat kestävät nastat. Muualla en liiku. Työpaikalla on sementtilattiat.
Vierailija kirjoitti:
jotkut on tosi tiukkoja ja hankkala laittaa
Sota on tuhonnut monia arvo kiinteistöjä
Käytän päälleasennettavia liukuesteitä, joissa piikit on vain kannassa. Niillä voi sipsutella päkiöillään ulos asti. Kerrostaloasukkaana en tahdo tärvellä oman kotini rappukäytävää. Eikä tulisi kyllä mielen viereenkään lähteä toisten lattioita rouhimaan niillä nastoilla. Nastakenkiä en osta siksi kun ne pilaavat lattioita. Kalliitakin ovat. Monta vuotta olen pärjännyt kaatuilematta niillä kantanastoillani kaikki koiranulkoilutuslenkit. Niin ja mummoikäinen olen.
Vierailija kirjoitti:
kiitos vinkistä , täytyy tutstua
Vierailija kirjoitti:
Just eilen katoin yhdessä museossa, kun joku muori veteli nastoilla kalanruotoparketilla, johon jäi isot kolot. Ja ovella ja eteisessä oli iso kielto, että ei nastoja, mutta eihän nämä niitä noteeraa.
Olen itse museossa töissä ja tämä on ongelma. Ovella on lappu "ei nastoja" kassalla sanotaan ettei tiloihin saa mennä nastoilla ja jotenkin kummassa sitten valvojat jatkuvasti ilmoittavat että täällä on nastakenkäilijä. Tämän jälkeen vartija käy toteamassa että ne kengät lähtee tai kierros loppuu. Ihan käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Samat mummelit kyllä kyttäävät ettei nuoriso vahingossakaan edes näytä siltä, että aikoisivat koskea johonkin.
Ei tiettyjä ihmisiä vain kiinnosta pätkän vertaa yhteinen omaisuus.
Käytän nastakenkiä vaan koiran kanssa ulkoillessa. Asiat liikkeissä hoidetaan eri reissulla. Ei tulisi mieleenkään mennä nastakengillä sisätiloihin rikkomaan lattioita.
Itse asiassa juuri töissä sille asialle jopa voikin tehdä jotain. Työnantajalla kun on direktio-oikeus, eli voi kieltää käyttämästä työpaikan lattiaa tuhoavia kenkiä. Myös työturvallisuuteen voi vedota, koska nastakengät voivat olla liukkaat sisällä.