Miksi jotkut haluavat olla kotiäitinä kun lapset ovat jo kouluikäisiä?
Kommentit (157)
Aion tehdä töitä niin kauan kuin terveys sallii. Pidän työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa elää ilman työeläkettä sitten eläkeiän koittaessa, niin mikäs siinä. Harvalla on varaa.
Tää on just se juttu, jota moni kuolinvuoteellaan katuu:
"Olisinpa tehnyt enemmän töitä ja nauttinut vähemmän kodista ja perheestä. Olisin saanut vähän enemmän rahaa tililleni / kk näiden viimeisien vuosieni aikana."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän pystyy maksamaan "palkkaa" vai onko firma jonka nimissä on sinut palkannut? Jos näin on niin siihen tosiaan pitää hoitaa kaikki eläkemaksut + muut palkan sivukulut. Mutta tuhon sinun tarinaan en kyllä usko.
Ketään varakasta ei kiinnosta mitä sinä uskot.
Työn puolesta kuulen kaikenlaista selitystä kuinka miehen firma maksaa vaimolle palkkaa ...hah hah . Ja sitten vaimo on muka joku asiantuntija ko firmassa, esim.tj rakennusfirmassa mutta sen alan koulutusta ei lainkaan.
Jos ei ole kunnon ammattia ja on ollut pitkään poissa työelämästä, voi olla haastavaa saada työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Miten hän pystyy maksamaan "palkkaa" vai onko firma jonka nimissä on sinut palkannut? Jos näin on niin siihen tosiaan pitää hoitaa kaikki eläkemaksut + muut palkan sivukulut. Mutta tuhon sinun tarinaan en kyllä usko.
Meitä kotiäitejä ja -rouvia on täällä useampikin.
Palkka ja palkka. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että rahaa tulee vain ansiotyöstä ja kaiken voi laskea tuntipalkassa ja kertyneessä työeläkkeessä.
Vanhuus on turvattu, tottakai. Ja eroja maksetaan kiitettävästi, joten ihan kunnon ihmisiä tässä ollaan.
Taloudellista pakkoa työntekoon ei ole, puolison tulot riittävät hyvin. Puoliso on 6-8 viikkoa kerrallaan työreissussa, joten kolmen koululaisen kanssa on helpompaa kun olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään varakasta ei kiinnosta mitä sinä uskot.
Työn puolesta kuulen kaikenlaista selitystä kuinka miehen firma maksaa vaimolle palkkaa ...hah hah . Ja sitten vaimo on muka joku asiantuntija ko firmassa, esim.tj rakennusfirmassa mutta sen alan koulutusta ei lainkaan.
Meillä on niin paljon rahaa ettei tarvitse enää tehdä töitä. Siinä sinulle selitys.
Koululaisten kanssa on kotiäidille suurempi tarve kuin päiväkoti-ikäisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäidit ovat todella etuoikeutettua porukkaa. Harva mies pystyy elättämään perheensä Suomessa tänä päivänä. Itsekin näen lähinnä kateutta näissä katkerissa kommenteissa. Olen ollut pitkään työelämässä, joten tiedän mitä työnteko on. En ikinä vaihtaisi kotia takaisin työhön, jos ei ole pakko.
Tuskinpa nykypäivänä kukaan on kateellinen siitä, että mies elättää koko perheen ja itse hoitaisi lapset ja kodin. Mitä sitten, jos tulee ero tai mies menehtyy? Miten aikoo elää eläkkeellä, kun ei saa työeläkettä?
Fiksut ihmiset suunnittelevat tällaiset tilanteet etukäteen. Kannattaa tehdä keskinäinen testamentti, ottaa henkivakuutukset kuoleman ja vakavan sairastumisen/vammautumisen varalta sekä vapaaehtoinen eläkevakuutus. Työeläkettäkin kertyy koko ajan heille, joille puoliso maksaa palkkaa kotonaolosta. Näistä tuloista tietysti maksetaan asianmukaiset verot. Ihan kaikkeen ei voi ikinä varautua, mutta näiden toimien avulla ainakin itse nukun yöni hyvin ja olen onnellinen kun saan olla lapsiani vastassa kun he tulevat koulusta.
Me emme edes ole rikkaita tai varakkaita. Mutta mistään ei ole tarvinnut tinkiä tai lasten olla ilman mitään tärkeää. Täytyy kyllä sanoa että lapsiperheenä elämä oli helppoa kun olin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kunnon ammattia ja on ollut pitkään poissa työelämästä, voi olla haastavaa saada työpaikka.
Puhun vain omasta puolestani, mutta koulutus minulla kyllä on. Tottakai olisi lähes mahdotonta saada työpaikka jonkun toisen palveluksessa. Tähän ei kuitenkaan tule olemaan tarvetta ikinä. Sen vuoksi olen kotona, koska siihen on varaa. Ei pelkästään nyt vaan lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä kotiäitejä ja -rouvia on täällä useampikin.
Palkka ja palkka. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että rahaa tulee vain ansiotyöstä ja kaiken voi laskea tuntipalkassa ja kertyneessä työeläkkeessä.
Vanhuus on turvattu, tottakai. Ja eroja maksetaan kiitettävästi, joten ihan kunnon ihmisiä tässä ollaan.
*veroja
Eroja makselee vain ne, jotka eivät ole osanneet asioitaan järjestää.
Huvittavaa lukea näitä kuinka kamalaa kotiäidin on olla kotona koko ajan. Siis mikä vankila tämä koti muka on? Pääseehän se uraäitikin ovesta ulos töihin...
Siis en ikinä suostuis jos Erkki tulis kotiin ja sanois että ei Pirkko tarvii tehdä töitä enää ikinä. Sata kertaa mieluummin menen fyysisiin töihin Prisman kassalle 68-vuotiaaksi asti. Ikinä en olis mikään lokki ja sitä paitsi Pertti voi vaikka kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa lukea näitä kuinka kamalaa kotiäidin on olla kotona koko ajan. Siis mikä vankila tämä koti muka on? Pääseehän se uraäitikin ovesta ulos töihin...
Se on ihmisen keino selviytyä omasta katkeruudestaan ja pahasta olostaan. Elämättömästä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäidit ovat todella etuoikeutettua porukkaa. Harva mies pystyy elättämään perheensä Suomessa tänä päivänä. Itsekin näen lähinnä kateutta näissä katkerissa kommenteissa. Olen ollut pitkään työelämässä, joten tiedän mitä työnteko on. En ikinä vaihtaisi kotia takaisin työhön, jos ei ole pakko.
Tuskinpa nykypäivänä kukaan on kateellinen siitä, että mies elättää koko perheen ja itse hoitaisi lapset ja kodin. Mitä sitten, jos tulee ero tai mies menehtyy? Miten aikoo elää eläkkeellä, kun ei saa työeläkettä?
Jos on noin tyhmä, ettei tuota asiaa osaa mitenkään järjestää kun mies tienaa kuusinumeroisia summia, niin ei ole häävit lähtökohdat sellaisen kotiäidin lapsilla. Mutta kyllä täällä useampikin on kertonut miten tuo asia on järjestetty. Ja itsekin voit miettiä.
Siis ikinä en ole ollut niin aktiivinen kuin silloin kun lapset oli pieniä ja olin kotona. Oli muskaria, kerhoa, jumppaa, kävely- ja lounas treffejä, mummolaa, matkoja ym. Silti ehdin aina tehdä kaikki kotityöt päivän aikana kun joka päivä teki järjestelmällisesti jotain. Omaa aikaakin oli ihan tarpeeksi koska lasten isä vaativasta työstä huolimatta oli hyvä ja osallistuva isä. Ja mummotkin hoiti joskus lapsia mutta harvoin tarvitsin sitäkään apua.
Koetin itse olla kotona lasten kanssa, en pystynyt. Olin parempi äiti, kun sain käydä töissä. Meitä on moneksi. Toisethan suorastaan nauttivat kotiäitiydestä. Minä en kuulu heihin..
Hyvin pärjää kun nostaa työttömyyskorvaukset ja lapsikorotukset siihen mutta ne nyt poistuvat.
Puoliso tienaa hyvin. Isovanhemmat avustavat jotenka ei kannata töihin mennä kun ei ole
mitään ammattiakaan eikä ole työnantajat kiinnostuneita. Jollain pikkupalkalla tulisi vain muutama satanen enemmän rahaa.
Ja tämä halu mennä fyysisesti töihin loppuu sinulla maagisesti joskus 65-vuotiaana? Sitten alat yhtäkkiä haluta mennä vain harrastuksiin.
Jokainen tyylillään. Itse vain aiemmin sanoit että pitkästyisit kotona. En ymmärrä ihmisiä, joille tulee tylsää. Ellei syynä ole se, että tekeminen vaatii rahaa ja sitä ei ole.