Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jaetaan asumiskulut jos muuttaa toisen omistamaan taloon?

Vierailija
02.03.2024 |

Asutko toisen omistamassa asunnossa tai hän sinun omistamassa?

Kommentit (284)

Vierailija
261/284 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin saman mitä nyt maksan vuokraa eli 700€. En todellakaan ymmärrä miksi mun pitäisi hyötyä siitä taloudellisesti että mä pääsen asumaan jonkun luokse. Varsinkin jos asunto on hienompi kuin minun.

Vierailija
262/284 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkikäteen helppo nähdä virheet. Olisi pitänyt vaan pyytää häneltä rahaa asumisesta. Hän olisi joutunut köyhäilemään ja ehkä pysynyt omalle raha tasolleen sopivassa tilassa.  Eikä muuttunut kullankaivaja hyväksi käyttäjäksi

Sä et voi tietää tätä. Hän oisi voinut muuttua silti, ja vaikka vielä huonompaan suuntaan. Ero olisi voinut tulla silti.

Muuten on aika rumaa alkaa vääntää, että hän kuuluu jollekin tietylle rahatasolle, mikä sä olet sitä määrittelemään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/284 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin saman mitä nyt maksan vuokraa eli 700€. En todellakaan ymmärrä miksi mun pitäisi hyötyä siitä taloudellisesti että mä pääsen asumaan jonkun luokse. Varsinkin jos asunto on hienompi kuin minun.

Eiköhän parasta olisi, jos molemmat hyötyisivät tilanteesta.

Vierailija
264/284 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevat kulut ja lainan korot puoliksi/tulojen suhteessa, lainan lyhennyksen maksaa se joka omistaa. Rempat ym. sitten vähän sopimuksen mukaan. 

Vierailija
265/284 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu tosi paljon tilanteesta. Jos talon/asunnon omistajalle sopii, ettei toinen maksa mitään, niin ok. Jos puolet kaikista kuluista lainoineen on sen verran pieni summa, ettei muuttajan asumiskulut ainakaan kasva yhteenmuuttaessa, sekin voi olla ok. Kyllähän sen diilin pitäisi kuitenkin jollain tapaa molempia hyödyttävä olla, eli että toinen maksaa esim juoksevista kuluista osansa vaikka laina jäisi asunnon omistajalle. Olennaista olisi kuitenkin ettei parisuhteessa eletä kahta elintasoa, vaan molemmilla jää rahaa muuhunkin. 

Vierailija
266/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
267/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/60

Vierailija
268/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksevat kulut ja lainan korot puoliksi/tulojen suhteessa, lainan lyhennyksen maksaa se joka omistaa. Rempat ym. sitten vähän sopimuksen mukaan. 

Jättäisin kaikki lainaan liittyvät maksut pois, koska sen lainanottajan vastuu. Maksaisin puolet juoksevista kuluista ja lisäksi 200-300 euroa kulukorvausta asunnosta riippuen. Semmoinen summa, josta kumpikin kuitenkin hyötyy. 

Vierailija
269/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että puoliso on vuokralaisena puolisolle. En voi enää sairaampaa yhteisöä nähdä.

Tämähän on kämppis yhteisöä lähinnä eikä mikään parisuhde.

Vierailija
270/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi tää mun kommentti on poistettu, mutta ehdotin, että miettisi paljonko maksaa vastaavasta asunnosta vuokra. Ja siitä sitten puolet?

Mikä idea sinulla tässä on taustalla?

Se, että asuminen maksaa. Ja jos asunnossa asuu 2 ihmistä, niin puoliksi.

Jos omistaja maksaa vastiketta 200 e ja vuokra vastaavassa asunnossa olisi 800 niin toinen maksaa 400 e, joka menee asunnon omistajalle kuin vuokratulo. 

Vierailija
271/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omistamassani talossa. Minä maksoin lainakulut (nyt jo velaton), remonttikulut ja vakuutukset sekä lämmityskulut. Puoliso osallistuu sähkö- ja puhelinkuluihin, vaikka useimmiten minä maksan ne. Tämä on minun tahtoni, koska haluan ettei mahdollisessa erotilanteessa tule jälkivaatimuksia. Puoliso maksaa kyllä muita kuluja, kuten auton kulut ja ruokamenoista suuremman osan.

Vierailija
272/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että puoliso on vuokralaisena puolisolle. En voi enää sairaampaa yhteisöä nähdä.

Tämähän on kämppis yhteisöä lähinnä eikä mikään parisuhde.

Järkyttävää on lähinnä se et on sun kaltaisia pummeja tosi paljon naisissa.

Vierailija
273/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkikäteen helppo nähdä virheet. Olisi pitänyt vaan pyytää häneltä rahaa asumisesta. Hän olisi joutunut köyhäilemään ja ehkä pysynyt omalle raha tasolleen sopivassa tilassa.  Eikä muuttunut kullankaivaja hyväksi käyttäjäksi

Sä et voi tietää tätä. Hän oisi voinut muuttua silti, ja vaikka vielä huonompaan suuntaan. Ero olisi voinut tulla silti.

Muuten on aika rumaa alkaa vääntää, että hän kuuluu jollekin tietylle rahatasolle, mikä sä olet sitä määrittelemään?

No ennen mua hän oli rikkinäiset vaatteet, kunnan halpis vuokra asunto ihminen. Samassa matalapalkka työssä ollut aina. Tosi kultainen ihminen jolle ei saanut edes alussa tarjota kahvia. Pari vuotta ja tyyli oli sitä että sun rahat on mun rahat. Käytän kaikki omat laukkuihin ja meikkeihin sit elän sun rahoilla.

Vierailija
274/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi tää mun kommentti on poistettu, mutta ehdotin, että miettisi paljonko maksaa vastaavasta asunnosta vuokra. Ja siitä sitten puolet?

Mikä idea sinulla tässä on taustalla?

Se, että asuminen maksaa. Ja jos asunnossa asuu 2 ihmistä, niin puoliksi.

Jos omistaja maksaa vastiketta 200 e ja vuokra vastaavassa asunnossa olisi 800 niin toinen maksaa 400 e, joka menee asunnon omistajalle kuin vuokratulo. 

Tuo on vähän liikaa, kun ei kai siltä kumppanilta nyt vuokratuloja olla vaatimassa. Maksaisin 300 euroa tuossa tilanteessa. 

Vierailija
275/284 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin avovaimon omistamaan ja maksan parisen sataa euroa kuukaudessa yhteisiä menoja. Joskus en sitäkään. 

Vierailija
276/284 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puolet lainasta ja puolet kuluista. Silti edullisempaa kuin asua yksin lasten kanssa.

Vierailija
277/284 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan miehen omistamassa asunnossa. Maksan lämmitys-/sähkö-/jäte-maksuista puolet. Parisen sataa kuussa. En ajattele että tässä kukaan hyötyy, vaikka kai kaikki hyötyy. Mies on ihan ihmeissään että olen valmis maksamaan puolet, eksänsä ovat asuneet ilmaiseksi ja tuoneet lapsensakkin mukaan asustelemaan ilmaiseksi. 

Vierailija
278/284 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vassari ja kokkari muuttaa samaan vassarin omistamaan taloon niin vassari maksaa kaiken, kokkari saa lopuksi kämpän ja vassari palkaksi syfiliksen.

Vierailija
279/284 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulujen jako on pariskunnan keskinäinen päätös. Ei siitä kannata neuvotella muiden kanssa. Jos molempia tyydyttävään sopimukseen ei päästä, on parempi asua erillään.

Vierailija
280/284 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ei koskaan ajatella, että se asunto kuluu ja vanhenee ja omistajalle tulee isoja kuluja remonteista? Ja miten on oikeudenmukaista, että toinen elää siinä halvasti vailla huolta tulevaisuuden remonteista yms. Jos toinen omistaa ja maksaa asuntoa, niin toisen pitää maksaa asumisesta myös. Vaikka sitten ne kaikki juoksevat kulut. Omistaja voi siinä säästää tulevia remontteja varten.