Moni mies luulee, että elatusvelvollisuus ei koske heitä, etenkään jos heillä on lapsia
Vedotaan siihen, että lapsilisät menevät äidille (joka useammin on lähivanhempi).
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Mun veli on tällainen mies.
Kaksi lasta ex-vaimon kanssa. Maksaa elareita 100e/lapsi/kk, ymmärtääkseni tämä on pienempi summa kuin mitä viralliset minimielarit edes ovat (olen lapseton itse, ei mitään hajua normielareiden määrästä). Ex-vaimo tienaa kohtuullisen hyvin, ainakin paremmin kuin veljeni.
Silti veli valittaa miten elarit "ryöstävät" hänet ja menevät ex-vaimon "juhlarahoiksi". Kun ex oli ostanut uuden auton ja postannut kuvan siitä Instagramiin, veli katkerana selitti miten hänen elatusrahoillaan sitä vaan autoja ostellaan itselle.
Olen monta kertaa huomauttanut, että sä et maksa sun exälle huvituksia, vaan sun lastesi elatusta. Ja se elatuksen määrä on niin pieni, ettei todellakaan kata oikeasti puolia lasten kustannuksista (eihän tuolla satasella per lapsi makseta edes kuukauden muksun osuutta ruuista?!) saati että olisi naiselle mitään hupirahaa. Kyllä se nainen makselee omat hupinsa ja laste
Vaikutat fiksulta ihmiseltä. Otapa joskus veljesi mukaan johonkin lastenvaateosastolle! Katsokaa millaisia hintalappuja on lastenvaatteissa. Ei tarvitse valita kalleinta merkkikauppaa. Siellä saa vähän realismia hintatason ja elintason suhteen. Yritä selittää veljellesi, että elatusmaksut on tarkoitettu ylläpitämään lapsen elintasoa lähellä sitä, mitä se olisi, jos isä ja äiti asuisivat yhdessä. Lähivanhempi voi olla varakas tai hyvätuloinen, mutta silti hän saa lapsista elatusmaksuja. Maksut ovat lapsen tukemista varten. Muistan kipeänä sen, että isäni ei maksanut elatusmaksuja joka kerta. Äitini kertoi siitä tutuilleen. Isä oli muuttanut ulkomaille eikä rahoja ollut helppo saada. Siellä oli uusi perhe ja lapsia. Ehkä heillä oli tiukkaa, en tiedä. Jopa postikortti isältä olisi ilahduttanut noina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli on tällainen mies.
Kaksi lasta ex-vaimon kanssa. Maksaa elareita 100e/lapsi/kk, ymmärtääkseni tämä on pienempi summa kuin mitä viralliset minimielarit edes ovat (olen lapseton itse, ei mitään hajua normielareiden määrästä). Ex-vaimo tienaa kohtuullisen hyvin, ainakin paremmin kuin veljeni.
Silti veli valittaa miten elarit "ryöstävät" hänet ja menevät ex-vaimon "juhlarahoiksi". Kun ex oli ostanut uuden auton ja postannut kuvan siitä Instagramiin, veli katkerana selitti miten hänen elatusrahoillaan sitä vaan autoja ostellaan itselle.
Olen monta kertaa huomauttanut, että sä et maksa sun exälle huvituksia, vaan sun lastesi elatusta. Ja se elatuksen määrä on niin pieni, ettei todellakaan kata oikeasti puolia lasten kustannuksista (eihän tuolla satasella per lapsi makseta edes kuukauden muksun osuutta ruuista?!) saati että olisi naiselle mitään hupirahaa. Kyllä se nainen makselee omat hupinsa ja laste
Ihan mielenkiinnosta, oletko sisko vai veli? Kun näitä keskusteluja lukee, tuntuu siltä, että kyseessä olisi miehet vs naiset sotaa
Mulla on lähipiirissä paljon sellaisia tapauksia, että jos äiti ostaa itselleen jotain, ex olettaa että se on ostettu elatusmaksuilla. Vaikka äiti tienaa esim. 3500e käteen ja ostaa itselleen 30e maksavan jutun, se on exän mielestä ostettu sillä 250e elatusavulla.
Moni nainen taas luulee ettei lapsilisä, asumistuet ym vähennä elatuksen tarvetta. Kuten myös luulevat ettei heillä ole elatus velvollisuutta. Että rahat lapsen elatuksen tulevat ainoastaan isältä ja valtiolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit saa myös asumistukea, joten ei tarvitsisi isän rahoja enää kupata talouteen.
Jos et halua elättää lasta, pidä pippeli housuissa. Miesten seurassa voit höllätä sepalusta.
Kyllähän ne raha-asiat voisi hoitaa reilusti, jos halua on. Monilla naisilla ei ole. Jotkut onnistuvat tässä kyllä, mutta se edellyttää, että lapsen äiti ajattelee oman napansa sijaan LAPSEN etua. Se on harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit saa myös asumistukea, joten ei tarvitsisi isän rahoja enää kupata talouteen.
En ole opiskeluaikojen jälkeen saanut asumistukea.
Ajattelet, ettei isän tarvitse elättää lastaan? Valitettavasti tiedän monia isiä, joilla ei ole muuta annettavaa lapsilleen kuin raha ja se on todella vähän, vaikka summa olisi isokin.
Miksi äidit ovat valinneet niin huonoja isiä? Koska naisen valintahan se loppupeleissä aina on.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten miehille raha menee oman lapsen edelle!
Itketään ja valitetaan kun lapsestaan on velvollisuus huolehtia. Mutta kun se maksaa! Tässä yksi eikä vähäisin syy siihen että yhtäkään lasta en yhdenkään miehen kanssa tee.
Ennenvanhaan miesten parempaa palkkaa perusteltiin sillä, että mies elättää perheensä ja vähemmän tienaava nainen vain itsensä; olettaen, että nainen ei voinut olla samanaikaisesti töissä ja naimisissa vaan piti olla toinen.
Pitäiskö nykyään naisille maksaa enemmän, koska nämä elatusriidat sen todistaa, että miehet ovat itsekkäitä luusereita jotka eivät halua maksaa mitään lapselleen, koska "menee eksälle"
Älä nyt sekoita "monia miehiä" siihen luuseriin jonka itse olet valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähipiirissä paljon sellaisia tapauksia, että jos äiti ostaa itselleen jotain, ex olettaa että se on ostettu elatusmaksuilla. Vaikka äiti tienaa esim. 3500e käteen ja ostaa itselleen 30e maksavan jutun, se on exän mielestä ostettu sillä 250e elatusavulla.
Narsismia. Maksavat elatusapua vain sen takia, jotta voisivat parjata eksäänsä. Ihan kuin se säälittävä apuraha olisi ollut se ratkaiseva tekijä jokaisen paitsi ruokaan liittyvän ostoksen suhteen
Mun eksä luulee, että kyseessä on köyhäinapu, jota ei tarvitse maksaa, jos mulla on jo rahaa.. Ihan hirveä prosessi on saada isä maksamaan elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opiskeluaikojen jälkeen saanut asumistukea.
Ajattelet, ettei isän tarvitse elättää lastaan? Valitettavasti tiedän monia isiä, joilla ei ole muuta annettavaa lapsilleen kuin raha ja se on todella vähän, vaikka summa olisi isokin.
Miksi äidit ovat valinneet niin huonoja isiä? Koska naisen valintahan se loppupeleissä aina on.
Ne lupaa maat ja taivaat ennen lasten tekoa, mutta sitten kun tajuavat että tää oikeasti vaatii aikaa ja rahaa, alkaa vastuunväistely.
Kyllä minunkin lasteni isä kuvittelee, että hänellä ei olisi elatusvelvollisuutta, jos lapset ovat välillä hänen luonaan. Ihan kuin esim. vaatehankinnat ja harrastukset eivät maksaisi mitään. Pyörii nyt pettämiseen perustuvassa kuviossa mielenterveyspotilaan kanssa, ja kuvittelee näin huolehtivansa lasten edusta.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Olin yksinhuoltajana kymmenen vuotta enkä koskaan saanut asumistukea. Enkä kupannut lasteni isää. Ne lapset vain sattuivat olemaan myös hänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua elättää lasta, pidä pippeli housuissa. Miesten seurassa voit höllätä sepalusta.
Älä avaa sitä römpsääsi kaikille
Naiset rakastuu renttuihin ja näin siinä käy. Ensi kerralla valitse kiltti mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne raha-asiat voisi hoitaa reilusti, jos halua on. Monilla naisilla ei ole. Jotkut onnistuvat tässä kyllä, mutta se edellyttää, että lapsen äiti ajattelee oman napansa sijaan LAPSEN etua. Se on harvinaista.
Juu, kuten siinä tapauksessa jossa (parempituloinen) mies oli sitä mieltä ettei voi maksaa kuin ihan vähän elareita kun menee niin paljon rahaa lomaosakkeen ja moottoripyörän lainaan. Nainen oli itsekäs kun sanoi että ei tuo nyt ihan oikein mene.
Vierailija kirjoitti:
Mun eksä luulee, että kyseessä on köyhäinapu, jota ei tarvitse maksaa, jos mulla on jo rahaa.. Ihan hirveä prosessi on saada isä maksamaan elatusmaksuja.
Hyvä hänelle. Mitäs valitsit rentun.
Vierailija kirjoitti:
Naiset rakastuu renttuihin ja näin siinä käy. Ensi kerralla valitse kiltti mies.
Ne kiltit tuppaa olemaan semmoisia perässävedettäviä, jotka sitten muutaman vuoden päästä tajuaa, ettei tää ollutkaan minun juttu ja alkaa sama riitely.
"Jos et halua elättää lasta, pidä pippeli housuissa. "
Koskaan ei ole suikkarista tullut raskaaksi.
Sairaat ovat suurin ryhmä, joita lapsettomatkin joutuvat elättämään.