Somesta lähteminen
Oletko itse ilmoittanut seuraajille että lähdet somesta, kertonut vain lähimmille ystäville, perheelle vai tehnyt vain "katoamistempun"? Miten on sinusta järkevintä toimia tilanteessa? Onko omakohtaista kokemusta aiheesta?
Kommentit (123)
Minä, kuten suurin osa viisikymppisistä tuttavistani käytämme somea kahteen tarkoitukseen:
- ryhmät ja niiden informointi. Esimerkiksi kirkolliset jutut, paastot jne.
- kauppapaikat. Täältä löytyy mm ByPias second hand, useita Marimekon-myyntiryhmiä, you name it. Ostan suurimman osan vaatteistani tuolta.
Olen poistanut seinältäni kaikki kommentointimahdollisuudet, en todellakaan seuraa ketään. Kuvan vaihdan ehkä kerran kolmessa vuodessa, ja sen kommentoinnin estän välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Ite en saa poistettua kun on mukavia muistoja ja kuvia sielä. Seuraajia eikä kavereita ei ole.
Koko Facebook sisällön saa ladattua itselleen. Sen saa Zip tiedostona. Sieltä löytyy joka ikinen kuva ja keskustelu mitä on ikinä käynyt. Kestää useita päiviä saada se jos on paljon sisältöä, mutta ne ilmoittaa sähköpostiin koska tilaus on valmis ladattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en saa poistettua kun on mukavia muistoja ja kuvia sielä. Seuraajia eikä kavereita ei ole.
Koko Facebook sisällön saa ladattua itselleen. Sen saa Zip tiedostona. Sieltä löytyy joka ikinen kuva ja keskustelu mitä on ikinä käynyt. Kestää useita päiviä saada se jos on paljon sisältöä, mutta ne ilmoittaa sähköpostiin koska tilaus on valmis ladattavaksi.
"Tilaus" pitääkö siitä maksaa? Ei mulla paljoakaan kuvia mutta esim ig olen käyttänyt sillä ajatuksella että parhaat kuvat sinne "arkistoon" niin eivät kännyköiden mukana häviä.
Kuinka iso yhteydenpitoväylä se on?
Jos aktiivisesti käyttää vaikka chattia yhteydenpitoon, niin hyvähän se on niille joiden kanssa näin on ilmoittaa, että jatkossa paras viestiä väylää "määritä itse" käyttäen.
Jos siellä lähinnä hengailen, niin sitten vaan lähtee. Ois huomionhakuisuutta silloin erikseen mainostaa asiaa.
Jos yleisesti on aktiivinen päivittäjä ja kommentoija jonka päivityksistä syntyy keskustelua, niin sitten voi yleisviestin asiasta laittaa.
Poistin fb- ja ig-tilini kenellekään kertomatta. Eipä tainnut kovin moni edes huomata että poistuin. Kaikki ihmiset ajattelevat enimmäkseen vain itseään, maailma ei pyöri minun ympärilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tilaus" pitääkö siitä maksaa? Ei mulla paljoakaan kuvia mutta esim ig olen käyttänyt sillä ajatuksella että parhaat kuvat sinne "arkistoon" niin eivät kännyköiden mukana häviä.
Muistitikullekin voi ladata kuvia säilöön. Se on yllättävän helppoa koska puhelimenkin voi liittää johdolla tietokoneeseen suoraan kiinni. Saatat olla tästä jo tietoinenkin mutta vinkiksi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Poistin fb- ja ig-tilini kenellekään kertomatta. Eipä tainnut kovin moni edes huomata että poistuin. Kaikki ihmiset ajattelevat enimmäkseen vain itseään, maailma ei pyöri minun ympärilläni.
Ei monikaan huomaa eikä moni edes käytä aktiiviseti somea. Siellä on ollut vähän tylsiä vuosia eikä oikein mitään seurattavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin reilu ja ilmoitin sivuillani, etten enää seuraa ketään, koska en tykkää kytätä ketään. Siihen loppui someilut.
Tuntuu että useita henkilöitä stressa kaverien, seuraajien tai tykkäysten määrä. On paljon arvostelijoita Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin reilu ja ilmoitin sivuillani, etten enää seuraa ketään, koska en tykkää kytätä ketään. Siihen loppui someilut.
Tuntuu että useita henkilöitä stressa kaverien, seuraajien tai tykkäysten määrä. On paljon arvostelijoita Suomessa.
Omiin päivityksiin saan muutaman tykkäyksen. Omia kuvia en enää julkaise, se on todella noloa kun kukaan ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omiin päivityksiin saan muutaman tykkäyksen. Omia kuvia en enää julkaise, se on todella noloa kun kukaan ei tykkää.
Jotkut vain kyttää joidenkin päivityksiä. Sitten joitakin kehutaan niin että ei sanat riitä. Se vain on niin että some kertoo sen, miten pidetty olet ihmisenä.
Ma vähensin pikkuhiljaa postauksia ja muiden postausten kommentointia, lopulta vaan poistuin paikalta. Ei siinä sen kummampaa draamaa.
Sanoin lähteväni tauolle ja palaavani takaisin. En sitten palannutkaan. En tiedä ovatko kaivanneet. Itse on ole kaivannut yhtään takaisin, vaikka suht aktiivinen siellä olinkin. Parhaimmat ystävät ovat in real life. Stalkkereita suurin osa siellä. Vatvotaan sitten takana päin muiden päivityksiä sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vain kyttää joidenkin päivityksiä. Sitten joitakin kehutaan niin että ei sanat riitä. Se vain on niin että some kertoo sen, miten pidetty olet ihmisenä.
Moni mielistelee enkä koe että se on parempaa kuin vähemmän aitoa kehumista. Ei tarvitse hävetä vähäisiä tykkäysmääriä. Jokainen saa sen verran kuin saa niitä omiin julkaisuihinsa.
Lähdin, en ilmoittanut mitään. Varmaan tunti meni, niin tuli sisaruksen kautta kyselyä, olenko estänyt hieman etäisemmän tuttavan. Jotenkin sairasta ajatella, että on ollut niin tiiviin kyttäämisen kohteena. Miksi tietty lähdinkin.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin, en ilmoittanut mitään. Varmaan tunti meni, niin tuli sisaruksen kautta kyselyä, olenko estänyt hieman etäisemmän tuttavan. Jotenkin sairasta ajatella, että on ollut niin tiiviin kyttäämisen kohteena. Miksi tietty lähdinkin.
Tiedän, samantyylisiä kokemuksia. Etäisyyttä kannattaa ottaa kun on tarve ja mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun lähdin facebookista, niin myöhemmin tuttui sanoi instassa et "poista mut estosta facessa" niin vastasin vain et oon poistanut facen tunnuksen. Jännä kysymys oli kyllä... Ap
Samaiselta tutulta tuli eilen oikeen kunnon päänaukomista, oman huonon olonsa purkautumista miulle, lähtemiseni instasta antoi kimmokkeen selvästi siihen, aloitti suunsoittonsa et "mikä sua vaivaa kun lähit instasta". Ei harmita yhtään että välit viileni. Ap
Ottaa ja lähtee. Kukaan ei huomaa eikä ketään kiinnosta. Tosin sitä Facebookia pystyy käyttämään jonkinlaisena ilmaisena verkkolevynä ainakin valokuville mitä verkkolevylle uskaltaa laittaa. Siinä mielessä on rahanarvoinen etu.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin pois somesta, johon olin puoliväkisin liittynyt harrastusryhmän tietojen vuoksi. Kaikki piti muka puida FB-ryhmässä. Vähemmällä vaivalla olisi kyseinen henkilö voinut lähettää ryhmäsähköpostina, että treenit klo 20 perjantaina vanhassa paikassa.
Kun sitten tarjottiin kaikki mahdolliset tuttavat jne, en löytänyt yhtään syytä kieltäytyä kaveruudesta. Olin liian velvollisuudentuntoinen ja kävin peukuttamassa ja kommentoimassa ihmisten julkaisuja. Huomasin, etten ole onnellinen siihen kuvan ajan vuoksi ja harrastusryhmäkin oli hajonnut. Ilmoitin ihmisille FB:ssa aloittavani somepaaston ja minuun saa yhteyden puhelimella ja sähköpostilla.
Vuosi ehti kulua ennen kuin yksi semitittu soitti ja kysyi, että olenko masentunut. Kysyn hämmentyneenä, että miksi hän ajattelee minusta sellaista? Hän sanoi, etten ole ollut pitkään aikaan somessa aktiivinen ja se on masennuksen merkki.
Sano
Tuo on muuten hassu juttu tuo masennus. Itse koen ainakin fb:n vähän sellaisena, että siellä kuuluu esittää normaalia, pirteää, hilpeää, reipasta, pärjäävää. Toki joissain vaikka kaupunginosaryhmissä on kiva kun tyypit ovat ns niin kunnollisia. Tai välitömän aitoja.
Kun en oikein ole koskaan tajunnut, miksi minun tarvitsi esittää yhtään mihinkään tai kenellekään. Välillä pytyttää ja deppaa, sitten taas ei. Kokisin raskaana tilittää kaikki tunnelmat käytännössä semivieraille ihmisille. Itseasiassa aika tärähtäneenä. Silloinhan uskottelisin itselleni jotakin mikä ei ole totta. Miksi tekisin niin.
Varmaan some on jokaiselle omansa, toisilla tutut voivat olla todellisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun lähdin facebookista, niin myöhemmin tuttui sanoi instassa et "poista mut estosta facessa" niin vastasin vain et oon poistanut facen tunnuksen. Jännä kysymys oli kyllä... Ap
Samaiselta tutulta tuli eilen oikeen kunnon päänaukomista, oman huonon olonsa purkautumista miulle, lähtemiseni instasta antoi kimmokkeen selvästi siihen, aloitti suunsoittonsa et "mikä sua vaivaa kun lähit instasta". Ei harmita yhtään että välit viileni. Ap
Meillä on varmaan sama tuttava. Kuulostaa niin tutulta toiminnalta..