Tutkija: päiväkotilapset leikkivät ja ystävystyvät väärin - tarvitaan käytäntöjen ravistelua!
Arvotaan leikkikaverit tavoitteena yhdenvertainen päiväkoti
"Jos lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa, ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista. Voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita."
Nea Alasaari on jo pitkään halunnut ravistella päiväkotien käytäntöjä. Nyt lakikin edellyttää konkretiaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun.
Opiskelin sukupuolentutkimusta ja sivuaineena kasvatustiedettä, joten kiinnostuin siitä, miten varhain sukupuolinormeja aletaan opettaa lapsille ja kuinka tiedostamatonta se on.
Erityisesti kiinnosti, miten pystyisimme muuttamaan normien rakentumista jo pienistä lapsista alkaen.
Jos on huomattu, että lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa ja sukupuolistereotyyppisillä leluilla, kehittämistoimenpiteeksi ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista.
Laki vaatii konkretiaa eli tässä tapauksessa voidaan esimerkiksi miettiä, onko päiväkodissa sukupuolitettu joitain leluja värien perusteella. Sen jälkeen voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita.
https://www.opettaja.fi/ajassa/arvotaan-leikkikaverit-tavoitteena-yhden…
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako tällä tee-se-itse-kampaajalla olla kokemusta lapsista ja niiden leikeistä edes omasta lapsuudesta?!?
On todennäköisesti vapaaehtoisesti lapseton ilmastokriisin takia ja koska ei halua toisintaa valkoisten rakenteellisen rasismin ilmenemistapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätköhän lapset itse tiedä mitä ja kenen kanssa haluavat leikkiä ilman terapiatukkaisen feministin väliintuloa.
Varhaiskasvatuksessa on tarkoitus kasvattaa lapsia. Myös sosiaalisia taitoja on hyvä jumpata ja ehkä rohkaista sitä vilkasta poikaa piirtämään tai musisoimaan sen sijaan, että se leikkisi sotaa 24/7. Ja hyvin voimakastahtoiselle tytölle tekee hyvää olla toisten vahvatahtoisten tyttöjen kanssa eikä hyppyyttää niitä porukan kilteimpiä 24/7. Lapset on palikoita. Jotkut opit on parempi saada viisivuotiaana pieneltä vertaiselta kuin vaikkapa 15-vuotiaana ekasta työpaikasta... Pikkulasten draamat ovat harmittomia, mutta ai jukupätkä kun aikuisten sosiaalinen kyvyttömyys on raskasta ympäristölle...
Lapset löytävät itsestään myös uusia puolia tällä tavoin. Superkavereiden kanssa ehtii leikkiä paljon päiväkodissa ja vielä enemmä
Meillä lapsi vihaa päiväkotia juuri tuosta syystä; siellä ei saa koskaan leikkiä sen kanssa kuin haluaa, aina on hoitajan määräämä pari ja määräämä leikki ja siihen on aina säännöt. Kun leikitään nukeilla, niille puetaan vaatteet tietyssä järjestyksessä, ei puhettakaan, että saisi laittaa housut ja mekon. Palapeliä ei saa tehdä yksin, aina kaverin kanssa ja vuorotellen, vaikka kaverilla ei olisi aavistustakaan, miten sitä tehdään. Lapsi on todella väsynyt päiväkotipäivän jälkeen ja purskahti itkuun, kun hoitaja sanoi minulle, että Leon pitäisi kutsua Ada viikonloppuna leikkimään, teillä olisi paljon opittavaa toisiltanne. Vastasin, että lapseni saa viikonloppuna leikkiä juuri sen kanssa kuin haluaa, me emme ole Adan terapiaperhe.
Haluaisin pitää tuon tyypin kaukana lapsista. Mahdollisimman kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä leikitään pienryhmissä ja laitetaan lapset leikkimään välillä kaksinkin (käytetään toki pientä silmää tulevatko ollenkaan toimeen) ei katsota sukupuolta. Usein laitetaan arpomalla leikkimään jonkun kanssa tai sitten rikotaan vähän tarkoituksella ryhmää jos nähdään esim. että se vähän määräilevä kolmas lapsi haluaa päätää kuka saa leikkiä oman parhaan kaverin kanssa. Ujoimmat ei uskalla esim. pyytää leikkimään kaikkia lapsia. Tällä tavoin annetaan mahdollisuus leikkiä kaikkien kanssa.
T: päiväkodin hoitaja
Eli lapset pakotetaan leikkimään leikkejä, joita eivät halua leikkiä, ja niiden lasten kanssa, joiden kanssa ei halua leikkiä. Ihanaa vihervasemmistolaisuutta!
Kaikki ei katsoa mahdu keinumaan koko ajan tai voi samaan aikaa sillä hienolla lelulla leikkiä v
Päiväkodissa ei ole hienoja leluja! On outoa, että monessa päiväkodissa päivettyneet saavat valita leikkinsä eikä kantalapsi pääse koskaan esim. keinumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätköhän lapset itse tiedä mitä ja kenen kanssa haluavat leikkiä ilman terapiatukkaisen feministin väliintuloa.
Varhaiskasvatuksessa on tarkoitus kasvattaa lapsia. Myös sosiaalisia taitoja on hyvä jumpata ja ehkä rohkaista sitä vilkasta poikaa piirtämään tai musisoimaan sen sijaan, että se leikkisi sotaa 24/7. Ja hyvin voimakastahtoiselle tytölle tekee hyvää olla toisten vahvatahtoisten tyttöjen kanssa eikä hyppyyttää niitä porukan kilteimpiä 24/7. Lapset on palikoita. Jotkut opit on parempi saada viisivuotiaana pieneltä vertaiselta kuin vaikkapa 15-vuotiaana ekasta työpaikasta... Pikkulasten draamat ovat harmittomia, mutta ai jukupätkä kun aikuisten sosiaalinen kyvyttömyys on raskasta ympäristölle...
Lapset löytävät itsestään myös uusia puolia tällä tavoin. Superkavereiden kanssa eh
Tuo menee jo toiseen äärilaitaan... Varhaiskasvattajalle olisi tehnyt hyvää oppia vähemmän hallitsevaksi :D
Ilmankos lapset ovat päästään sekaisin jo kouluun mennessään. Kenen valtuuttamana tämä nutukka oikein opastaa muiden lapsia. Menköön itse hiekkalaatikolle leikkimään
Vierailija kirjoitti:
Maskuliinisilla miehillä riski syrjäytyä tai päätyä päihteiden ongelmakäyttäyksi on moninkertainen verrattuna molempien sukupuolten kanssa toimeen kanssa tulevien metroseksuaalien.
Kokemusasijantuntijana me joista kasvoi maskuliinisiä miehiä, loimme lapsuudessa vahvoja elämän mittaisia ystävyyssuhteita itse valitsemissamme harrastuksissa ja leikeissä. Sittemmin perheet ja terveelliset esimerkilliset elämäntavat, ja sukupuoleen kaikessa huomiota kiinnittämättä kuitenkin hyvin moninaiset ja luonnolliset ystäväpiirit.
Ne joista tuli feminiinisiä kaulapartakaljottelijoita, naisille katkeria ja päihdeaddikteja valitsivat usein leikkiä ainoana poikana riippakivenä tyttöjen porukoissa, kuitenkin ihmetellen miksi ne poikaystävät löytyi ihan muualta vaikka hän on tyttöjen kaveri, tajuten vasta varttuneempina olleensa itseasiassa jatkuvan tyttöporukan pilkan kohteena.
Sieltä ne inssellit on syntyneet.
Kas tässä, tällä mallilla feministejä ravisuttelemaan olkaa hyvä.
Voiko päiväkodissa leikkiä vaikka Tuulen viemää-elokuvaa tai
vaikka "Miten narkki ohjataan hoitoon" . Jotain hyödyllistä ettei vaan opeteta uhriutumista ja valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset löytävät itsestään myös uusia puolia tällä tavoin. Superkavereiden kanssa ehtii leikkiä paljon päiväkodissa ja vielä enemmä
Sä puhut eri asiasta kuin tee-se-itse kampaaja ja hänen tulkintansa laista:
"Jos on huomattu, että lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa ja sukupuolistereotyyppisillä leluilla, kehittämistoimenpiteeksi ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista.
Laki vaatii konkretiaa eli tässä tapauksessa voidaan esimerkiksi miettiä, onko päiväkodissa sukupuolitettu joitain leluja värien perusteella. Sen jälkeen voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä leikitään pienryhmissä ja laitetaan lapset leikkimään välillä kaksinkin (käytetään toki pientä silmää tulevatko ollenkaan toimeen) ei katsota sukupuolta. Usein laitetaan arpomalla leikkimään jonkun kanssa tai sitten rikotaan vähän tarkoituksella ryhmää jos nähdään esim. että se vähän määräilevä kolmas lapsi haluaa päätää kuka saa leikkiä oman parhaan kaverin kanssa. Ujoimmat ei uskalla esim. pyytää leikkimään kaikkia lapsia. Tällä tavoin annetaan mahdollisuus leikkiä kaikkien kanssa.
T: päiväkodin hoitaja
Eli lapset pakotetaan leikkimään leikkejä, joita eivät halua leikkiä, ja niiden lasten kanssa, joiden kanssa ei halua leikkiä. Ihanaa vihervasemmistolaisuutta!
Kaikki ei katsoa mahdu keinumaan koko ajan tai
Hah haa, arvasin heti mistä ravistelussa on kysymys. Saako lapset suödä ruokailuvälineillä vai pitääkö mättää möttö sormin🤣
Ei tarvi. Meillä on leikkikortit niistä leluista mitä käytettävissä on. Lapset itse valitsee mihin leikkiin menevät. Joskus aikuinen voi päättää leikkikaverit etukäteen; jos tietää että esim. että osalla ei ole hetkeen leikit sujuneet niin sekoitetaan pakkaa. Toki joskus voidaan huvin vuoksi myös arpoa leikkiporukat.
Kunnioitetaan sitä että lapset itse tietävät mitä haluavat leikkiä ja he myös itse tietävät parhaiten kenen kanssa klikkaa ja kenen ei.
Kyllä nykyään lapset saa olla päiväkodissa mitä ovat. Tytön lempiväri saa olla pinkki, siinä missä pojan lempilelu saa olla auto. Ja kyllä, nimenomaan näin päin pikemminkin pitää asiaa nykyään puolustaa, koska jotkut on alkaneet ajattelemaan, että pinkistä pitävä tyttö on aina kasvatettu pitämään pinkistä, ja autoista pitävä poika on kasvatettu pitämään autoista eikä niin saisi olla.
t. Lastenhoitaja
Naisasialiitto unioni taas väkivallan tiellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskuliinisilla miehillä riski syrjäytyä tai päätyä päihteiden ongelmakäyttäyksi on moninkertainen verrattuna molempien sukupuolten kanssa toimeen kanssa tulevien metroseksuaalien.
Kokemusasijantuntijana me joista kasvoi maskuliinisiä miehiä, loimme lapsuudessa vahvoja elämän mittaisia ystävyyssuhteita itse valitsemissamme harrastuksissa ja leikeissä. Sittemmin perheet ja terveelliset esimerkilliset elämäntavat, ja sukupuoleen kaikessa huomiota kiinnittämättä kuitenkin hyvin moninaiset ja luonnolliset ystäväpiirit.
Ne joista tuli feminiinisiä kaulapartakaljottelijoita, naisille katkeria ja päihdeaddikteja valitsivat usein leikkiä ainoana poikana riippakivenä tyttöjen porukoissa, kuitenkin ihmetellen miksi ne poikaystävät löytyi ihan muualta vaikka hän on tyttöjen kaveri, tajuten vasta varttuneempina olleensa itseasiassa jatkuvan tyttöporukan pilkan kohteena.
Kaikilla tuntemillani elävän elämän "ylistyypeillä" on ongelmia edes puhua luontevasti naisten kanssa.
Kannatan ajatusta, että lapsille "arvotaan" välillä leikkikavereita. Ei ole kenenkään etu jos lapset klikkiytyy omiin porukoihinsa. Leikkikaveriarpajaisten pitää kuitenkin olla poikkeuksia, jotka tuo välillä vaihtelua arkeen, ja paikalla pitää olla tarpeeksi aikuisia huolehtimassa siitä, ettei yksikään lapsi kärsi siitä kun joku joutuu leikkimään hänen kanssaan vasten tahtoaan. Lisäksi tämä edellyttää, ettei "arpajaiset" perustu pelkkään sattumaan, vaan aikuiset katsoo vähän ettei parit ole kovin epäsopivia.
Paitsi jos trans-tyttö haluaa leikkiä vain tyttöjen kanssa, niin häntä ei tietenkään saa pakoittaa leikkimään poikien kanssa. Ja kun hän leikkii nukeilla ja käyttää pinkkiä kolttua niin se ei ole tietenkään "sukupuolistereotypioiden tyrkyttämistä" vaan ihanaa söpöä "tyttöilyä"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä tämä tutkija kannattaa myös pimpillisistä pojista ja raskaana olevista miehistä kertomista Setan sateenkaarityöpajoissa ja drag queen -satutunteja lapsille?
Ja ahdistuu siitä, kun ei käytetä inklusiivista kieltä vaan puhutaan raskaana olevista NAISISTA eikä vain raskaana olevista.
Eihän lapsen sukupuolta voi tietää, ennen kuin lapsi kertoo sen itse!
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Pojalle, kun antaa barbin käteen, niin ei se sillä leiki. Poika ottaa leikkitraktorin käteen heti, kun mahdollisuus siihen on.. Toi kulkee sukupolvelta toiselle.
Kun eilen kävelin kruunuvuoressa ja siellä rakennetaan paljon ja on työkoneita. Oli traktori ja kuorma-auto. Traktori otti hiekkaa ja laitto lavalle. Sitä juttua katsoi vaari, hänen poika ja pojanpoika. Kolme sukupolvea katseli, kun traktori laittoi hiekkaa lavalle. Sitten siihen pysähtyi kaksi noin 15v jätkää katsomaan ja he kaikki vaan katsoivat sitä. Tätä näkee paljon ympäriinsä, että miespuoliset jää katsomaan noita juttuja hetkeksi. Toi on miesten juttu.
Minulla on tyttö ja poika. Ei poika leiki nukeilla jne eikä tyttö leiki autoilla. Eikä niitä pakoteta siihen. Välillä kuuluu itku, kun nukelta on pää revitty ireti ja se on pojan tekosia. Toikaan asia ei muutu ikinä. Oma veljeni repi minun barbilta raajat irti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi. Meillä on leikkikortit niistä leluista mitä käytettävissä on. Lapset itse valitsee mihin leikkiin menevät. Joskus aikuinen voi päättää leikkikaverit etukäteen; jos tietää että esim. että osalla ei ole hetkeen leikit sujuneet niin sekoitetaan pakkaa. Toki joskus voidaan huvin vuoksi myös arpoa leikkiporukat.
Kunnioitetaan sitä että lapset itse tietävät mitä haluavat leikkiä ja he myös itse tietävät parhaiten kenen kanssa klikkaa ja kenen ei.
Kyllä nykyään lapset saa olla päiväkodissa mitä ovat. Tytön lempiväri saa olla pinkki, siinä missä pojan lempilelu saa olla auto. Ja kyllä, nimenomaan näin päin pikemminkin pitää asiaa nykyään puolustaa, koska jotkut on alkaneet ajattelemaan, että pinkistä pitävä tyttö on aina kasvatettu pitämään pinkistä, ja autoista pitävä poika on kasvatettu pitämään autoista eikä niin saisi olla.
t. Last
Entäs jos joukossa on likainen haiseva lapsi, jolla ehkä päässä täitä, iholla punkkeja ja vaatteissa luteita. Miten Naisasialiitto Unionin Tasa-arvoinen varhaiskasvatus - määrää toimimaan.
Lapset eivät saa valita leluja, eivät kavereitaan, eivätkä olla mitään sukupuolta. Se, että meillä on tuhannen lapsen seassa muutama mekkoon pukeutuva peniksellinen on johtanut tähän älyttömään varpailla kävelyyn ja hyssyttelyyn, ettei kukaan saa olla enää mitään. Entä ne lapset, jotka nimenomaan haluavat olla prinsessoja ja leikkiä prinsessaröyhelöillä, nukeilla ja koruilla? Sekö on nykyään sopimatonta, koska on luokittelevaa? Siitä tulee kannustaa pois mikäli kyseessä on vaginallinen ja vastaavasti ymmärtää ja kannustaa jos kyse on penislapsesta? Eikä ilmeisesti saa seuraansakaan enää valita, koska sopeutumattoman ja leikkejä sotkevan sekopäähäirikön etu ajaa myös aina kaikkien muiden mieltymysten ja etujen edelle ja muiden tulee mukisematta joustaa. Alkaa tulla mitta täyteen.
Ja ahdistuu siitä, kun ei käytetä inklusiivista kieltä vaan puhutaan raskaana olevista NAISISTA eikä vain raskaana olevista.