Tutkija: päiväkotilapset leikkivät ja ystävystyvät väärin - tarvitaan käytäntöjen ravistelua!
Arvotaan leikkikaverit tavoitteena yhdenvertainen päiväkoti
"Jos lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa, ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista. Voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita."
Nea Alasaari on jo pitkään halunnut ravistella päiväkotien käytäntöjä. Nyt lakikin edellyttää konkretiaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun.
Opiskelin sukupuolentutkimusta ja sivuaineena kasvatustiedettä, joten kiinnostuin siitä, miten varhain sukupuolinormeja aletaan opettaa lapsille ja kuinka tiedostamatonta se on.
Erityisesti kiinnosti, miten pystyisimme muuttamaan normien rakentumista jo pienistä lapsista alkaen.
Jos on huomattu, että lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa ja sukupuolistereotyyppisillä leluilla, kehittämistoimenpiteeksi ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista.
Laki vaatii konkretiaa eli tässä tapauksessa voidaan esimerkiksi miettiä, onko päiväkodissa sukupuolitettu joitain leluja värien perusteella. Sen jälkeen voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita.
https://www.opettaja.fi/ajassa/arvotaan-leikkikaverit-tavoitteena-yhden…
Kommentit (216)
Onko olemassa suurempaa ironiaa kuin modernin länsimaisen maailman uskonnon-, sanan- ja yksilön vapauksista nauttivaa ateistia joka kuitenkin omalla toiminnallaan vaarantaa nämä länsimaiset etuoikeudet? Saarnaa siitä kuinka uskonnot ovat pahasta, koska rajoittavat yksilön- ja sananvapautta, mutta silti itse noudattaa samanaikaisesti WOKE uskonlahkon sääntöjä; että jokainen on yhtä arvokas ja kaikki mielipiteet ovat sallittuja; paitsi ne jotka wokellusta vastustaa?
Joo tietenkään, estä tässä ei nyt ollut kyse uskonnoista, mutta silti tämä modernin maailman wokellus on yhtä suurta uskonnollista aivopesua. Jos pitäisi nimetä joku ateisti joka vastustaa wokea ja uskaltaa puolustaa sananvapautta, mieleen tulee meidän Tik Tok persu Joakim. Persut vastustavat yleisesti wokea, mutta itse ateismista ei tullut ketään muuta nyt mieleen kuin Joakim. Joakim joka on myös homoseksuaali
Sairas maailma. On aina ollut. Eipä tälle voi mitään tehdä
Tällaista sheissea syötetään lapsille verovaroin tuotettuna:
OPH: "Sukupuolen moninaisuudesta voi jakaa ikätasoisesti tietoa lapsille kertomalla esimerkiksi, että joillain pojilla on pimppi tai on mahdollista kasvaa aikuiseksi naiseksi, vaikka olisi syntymässä määritelty pojaksi."
https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/osallisuus
Naisasialiitto Unionin varhaiskasvatusprojekti: "Lapsille on hyvä sanallistaa, että kaikilla tytöillä ei välttämättä ole pimppiä ja kaikilla pojilla pippeliä."
https://tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/aiheet/leikki-ja-vertaisryhmato…
Kenen mielestä nämä aktivistituraukset ja suoranaiset valheet oli ok laittaa opetusmateriaaleihin ja kasvattajien tausta-aineistoihin? Miksi transien etujärjestöllä on näin iso vaikutusvalta yhteiskunnan instituutioissa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki siitä, miten wokeilu vääristää ajattelua. Tapa jolla asiat tapahtuvat luonnostaan, on väärin ja se pitäisi korjata keinotekoisesti jotta wokeilijan utopistinen maailmankuva voisi tulla todeksi.
Wokeilu on sairautta, jonkinlaista narsismia jossa todellisuus yritetään pakottaa palvelemaan ideologiaa.
Ideologiat taitavat olla syynä lasten ja nuorten kasvaneisiin mielenterveysongelmiin. Olen itse puhunut samoin sanoin, kun lainaamani, että kun työnteko ei perustu puhtaaseen tietoon ja ammattitaitoon vaan ideologiaan, niin se vääristää työn tekemistä. Ja kun tämä vääristymä tapahtuu lasten parissa työskennellessä, niin eihän se lapsille hyväksi ole.
Itse olen todistanut tätä ideologian vääristämää työskentelyä. Ja kun sairaustapauksen vuoksi työhön tuli sijainen naapuriosastolta, missä samaa ideologiaa ei jaettu, niin vääristymä poistui heti.
Kapitalismin vaikutus näkyy markkinoinnissa, jossa luodaan kahta sukupuolta, jotka ovat toisistaan erillisiä
Vihervassujen mielestä kapitalismi on luonut sukupuoletkin
Sukupuolentutkija kävi päiväkodissa havainnoimassa lasten leikkejä. Näky ei miellyttänyt sukupuolentutkijan silmää. Aivan liian binääristä. Jotain on tehtävä. Lapset, lopettakaa se väärinleikkiminen. Leikkikää, kuten sukupuolentutkija määrää. Väärin leikitty ja ystävystytty! Perkeleen binäärilapset!
Miksi kauhistellaan niin paljon jos joku vanhempi kehottaa omaa lastaan puolustautumaan. Esim. kun eräs päiväkotilapsi, tyttö oli kiusannut useqsti mun tyttöä en voinut sanoa muuta kun vedä tur..aan sitä ru.aa nee..rilasta.
Sukupuolentutkijalle on ongelma, ettei lapset luonnollisesti käyttäydy hänen ideologiansa mukaisesti.
Jos lapset eivät leiki tarpeeksi tasa-arvoisesti, on valtion velvollisuus ohjata heidät leikkimään tasa-arvoisesti.
Mitä seuraavaksi? Alkaako valtio määräämään, että mitkä vaatteet ovat kiellettyjä ja mitkä hiustyylit sallittuja kuten Pohjois-Koreassa?
On tämä vasemmistolaisuus niin sairasta, kun väittävät olevansa ihmisoikeuksia ja tasa-arvon puolella, vaikka itse toiminta on kuin diktatuurista. En enää ihmettele, että miksi kokoomus voitti vaalit, vaikka talouspoliittisesti en ole oikeistolainen; kokoomus korostaa arvossaan yksilön vapautta
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tullut raja vastaan jo aikoja sitten, enkä jaksa enää tätä soopaa syöttää lapsille kotona. Olen sanonut ettei kiusata saa, vaikka olisi mikä ilmestys ja se on ehdoton asia. Mutta ettei se todellakaan ole mikään juttu, että jokaisen pitäisi nykyään olla jotenkin omituinen, uniikki muunsukupuolinen hattaraksi identifioituva transdelfiini ollakseen ns. jotain, uskottava, cool, saadakseen huomiota. Päinvastoin alkaa olla hienoa jos uskaltaa olla ihan vain tavallinen nuori, hoitaa koulunsa, ei paljasta perskankkujaan huulet törröllään somessa ja onnistuu etsiytymään kesätöihin, vaikkei se työnkuva olisi just täysin "sun juttu". Siinä vasta harvinaisuus näinä aikoina.
Tämä on järkipuhetta! Olen täysin samaa mieltä. Ihmisten henkinen alennustila on alle kaiken arvostelun, ja TikTok-videoista kuulemma saa paljon tietoa
Eniten särähti korvaan nämä sukupuolittuneet värit ja lelut. Lasten preferenssien korjaileminen. Sukupuolten välisten erojen keinotekoinen korjailu (ilman että sellaisen intervention haitat tunnetaan) ei vaikuta eettisesti kestävältä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, äiti osti minulle aina ne poikaversiot vaatteista, jtn vihreetä hupparia. Muilla tytöillä oli sama Elloksen huppari mutta se ihana vaaleanpunainen. Aina ihmettelin miksi en ikinä voi saada sitä vaaleanpunaista, joka oli mielestäni hienompi Mutta ei, kun piti jtn sukupuoletonta kasvatusta.. eli oikeastaan sukupuolitettiin kuitenkin tyttö niihin poikien juttuihin, kun ihania prinsessaröyhelöitä ja mekkoja ei saanut koskaan vaan esim. ruskea vakosamettilappuhaalarit.
Tämä on aina tällaista tämä sukupuolineutraalius, eli tehdään kaikista poikia. Liikennemerkkeihinkin jäi vain ukkelit, eikä yhtään tyttöä/naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, äiti osti minulle aina ne poikaversiot vaatteista, jtn vihreetä hupparia. Muilla tytöillä oli sama Elloksen huppari mutta se ihana vaaleanpunainen. Aina ihmettelin miksi en ikinä voi saada sitä vaaleanpunaista, joka oli mielestäni hienompi Mutta ei, kun piti jtn sukupuoletonta kasvatusta.. eli oikeastaan sukupuolitettiin kuitenkin tyttö niihin poikien juttuihin, kun ihania prinsessaröyhelöitä ja mekkoja ei saanut koskaan vaan esim. ruskea vakosamettilappuhaalarit.
Tämä on aina tällaista tämä sukupuolineutraalius, eli tehdään kaikista poikia. Liikennemerkkeihinkin jäi vain ukkelit, eikä yhtään tyttöä/naista.
Niinpä. Joku kerta kun katson kuvia entisaikojen muodista, tunnen joka kerta kateutta, koska mielestäni vanhanaikainen (naisten) muoti näyttää upealta meidän tylsän käytännölliseen moderniin verrattuna. MUTTA se mistä minä kuitenkin tunne hieman vihaa on se, että kun housut keksittiin, tehtiin niistä yksinomaan miesten vaate. Aiemmin ennen housujen keksimistä kaikki pukeutui kaapuihin. Kun kaavun tilalle sitten keksittiin housut, kaavut muuttuivat sitten naisten mekko/hame pukeutumiseen housujen ollessa vain miesten vaate.
Ja miten liittyy aiheeseen? No nykyään housuista on tehty sukupuoli neutraali ja siinäkin se neutraalius on mies näkökulmasta
Lapsena leikin sekä poikien, että tyttöjen kanssa. Ei kenenkään tarvinnut ohjata siihen. Olin yhtä kiinnostunut äidin ompelutöistä kuin isän koneiden korjaushommistakin. Tartuin monenlaisiin töihin elämän aikana. Naispuolinen olen edelleen. Uskon että se on enemmän kiinni persoonasta kuin mistään ohjauksesta.
Kuulostaa woke-päiväkodilta.