Tutkija: päiväkotilapset leikkivät ja ystävystyvät väärin - tarvitaan käytäntöjen ravistelua!
Arvotaan leikkikaverit tavoitteena yhdenvertainen päiväkoti
"Jos lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa, ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista. Voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita."
Nea Alasaari on jo pitkään halunnut ravistella päiväkotien käytäntöjä. Nyt lakikin edellyttää konkretiaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun.
Opiskelin sukupuolentutkimusta ja sivuaineena kasvatustiedettä, joten kiinnostuin siitä, miten varhain sukupuolinormeja aletaan opettaa lapsille ja kuinka tiedostamatonta se on.
Erityisesti kiinnosti, miten pystyisimme muuttamaan normien rakentumista jo pienistä lapsista alkaen.
Jos on huomattu, että lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa ja sukupuolistereotyyppisillä leluilla, kehittämistoimenpiteeksi ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista.
Laki vaatii konkretiaa eli tässä tapauksessa voidaan esimerkiksi miettiä, onko päiväkodissa sukupuolitettu joitain leluja värien perusteella. Sen jälkeen voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita.
https://www.opettaja.fi/ajassa/arvotaan-leikkikaverit-tavoitteena-yhden…
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vanhemmat vaikuttavat lasten leikkeihin, kuten vanhemmat vaikuttavat myös lasten inhoon kasviksia kohtaan, oppivat vanhemmiltaan.
Puhutko kokemuksen syvällä rinta-äänellä. Lopeta moinen tuputtaminen.
Kotona kannattaa sanoa ääneen lasten kuullen tästä täysin yli menneestä woke-kiihkoilusta. Ymmärtävät ettei ole väärin jos haluaa olla ihan vaan poika ja siitä huolimatta pitää kaivureista. Vaikka päiväkodissa siihen ei kannusteta. Tai jos haluaa olla tyttö ja leikkiä ihan perinteisiä "tyttöjen leikkejä". Siinä ei ole mitään pahaa tai väärää, eikä ole mitään tarvetta oppia siitä pois jos ei itse halua. Eikä todellakaan ole mitään pahaa siinä, että on oma paras kaveri tai henkilöitä, joiden kanssa ei halua leikkiä, jos nämä kiusaavat tai sotkevat leikit. Lasten ei kuulu kärsiä muiden ongelmista, saatika olla terapeutteja häiriköille.
Ei aikuistenkaan kohdalla joku muu määrää, että sinä Mika menet nyt joogatunnille ja opit pitämään siitä kyllä, lopeta se lätkän pelaamisen perään kinuminen. Ja Laura ei nyt mene Sinin kanssa leffaan, vaan lähtee tämän Jimin kanssa pleikkaa pelaamaan ettei Jimi syrjäydy äitinsä nurkkiin. Ei aina voi hengata vain sen oman kaverin kanssa, kaikkien kanssa pitää leikkiä, äläpä yhtään valita.
Siellä on taas luettu Marxia ja Leniniä ahkerasti. Nea on ehdolla tämän vuoden Pavlik Morozov-palkinnon saajaksi. Valtio ja ideologia korvaa perheen ja kaverit + indoktrinaatio aloitettava heti kun voidaan vieroittaa äidin rinnasta. Miksi punikit on päästetty lasten kimppuun? Sateenkaariseksit ja Pride-tuput...kasvatus eivät myöskään kuulu päiväkoteihin ja alakouluihin.
Järkyttävää lasten aivopesua. Ei valtio omista kenenkään lapsia! Suomi on länsimaa eikä mikään diktatuuri.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tullut raja vastaan jo aikoja sitten, enkä jaksa enää tätä soopaa syöttää lapsille kotona. Olen sanonut ettei kiusata saa, vaikka olisi mikä ilmestys ja se on ehdoton asia. Mutta ettei se todellakaan ole mikään juttu, että jokaisen pitäisi nykyään olla jotenkin omituinen, uniikki muunsukupuolinen hattaraksi identifioituva transdelfiini ollakseen ns. jotain, uskottava, cool, saadakseen huomiota. Päinvastoin alkaa olla hienoa jos uskaltaa olla ihan vain tavallinen nuori, hoitaa koulunsa, ei paljasta perskankkujaan huulet törröllään somessa ja onnistuu etsiytymään kesätöihin, vaikkei se työnkuva olisi just täysin "sun juttu". Siinä vasta harvinaisuus näinä aikoina.
Aamen. Meillä on kaksi futista pelaavaa teinityttöä. Elävät futikselle, mutta hoitavat koulunsa ja kesätöitä ovat tehneet 14-vuotiaasta saakka. Tyttäreni ovat muuten hyvinkin tyttömäisiä, muoti ja pojat kiinnostavat, mutta kentällä esiin tulevat kaikkensa joukkueelle antava laitapakki ja maalinälkäinen taistelija, joka kärkenä ei jätä pienintäkään tilaisuutta käyttämättä.
Ja todellakin, ketään ei kiusata, kaikki ovat omanlaisiaan, mutta asiallisiksi ihmisiksi pitää olla. Joukkuepeli opettaa elämää.
Tavallisuus alkaa kaiketi olla katoavaa kansanperinnettä. Tässäkin joukkuepelin arvot ovat nousemassa arvoonsa; primadonnaa ei joukkueessa tarvita, mutta tonttinsa hoitavaa ja muiden kanssa toimeentulevaa tekijää arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole maailman vanhin keksintö? 90-luvulla lapset laitettiin milloin pituusjärjestykseen, milloin ikäjärjestykseen ja milloin laitettiin huutamaan luku, ja sitten luvun mukaiset ryhmät hajautettiin omiin leikkeihinsä. Tätä jatkettiin päiväkodista lukion liikuntatunneille asti.
Kunpa tälläistä olisi ollut minun esikoulussa ja koulussa. Tyttöjen jutuista kiinnostuneena poikana jäin aina ulkopuolelle, koska tyttöjen leikkeihin minua ei huolittu ja poikien joukossa olin silmätikkuna. Vasta yläasteella aloin saada ystäviä, ja silloinkin olin suurelle osalle vuosiluokkaa hylkiö. Onneksi nykyään hoitajia ja opettajia perehdytetään paremmin vastaamaan tälläisiin tilanteisiin.
Omia lapsia minulla ei ole, mutta olen seurannut melko läheltä suvun seuraavan polven kasvamista ja kasvatusta. Neljän pikkuisen otoskoolla ei ole tullut vastaan yhtään esimerkkiä sellaisesta indoktrinaatiosta, mistä täällä meuhkataan.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on taas luettu Marxia ja Leniniä ahkerasti. Nea on ehdolla tämän vuoden Pavlik Morozov-palkinnon saajaksi. Valtio ja ideologia korvaa perheen ja kaverit + indoktrinaatio aloitettava heti kun voidaan vieroittaa äidin rinnasta. Miksi punikit on päästetty lasten kimppuun? Sateenkaariseksit ja Pride-tuput...kasvatus eivät myöskään kuulu päiväkoteihin ja alakouluihin.
Eiköhän ole luettu ihan muuta kuin Marxia ja Leniniä. Vai mihin Marxin ja Leninin teoksiin viittaat?
Mitenköhän tämä tutkija on videoltaan päätellyt, että leikkivätkö nyt samaa vai eri sukupuolta olevat lapset yhdessä? Eikö sukupuolentutkimuksessa nykyään olla sitä mieltä, että sukupuolia on vaikka miten monta, sukupuoli voi muuttua eikä sitä voi ulkonäöstä päätellä.
Miten voi joka mahdollinen asia olla tietylle ammattiloukkaantuvalle porukalle ongelma?! Antakaa nyt lasten olla rauhassa tältä loputtomalta päänsekoittamiselta. Jos teillä itsellä viiraa päässä, olkaa mitä olette aivan kaikessa rauhassa. Mutta sen ei kuulu olla meidän muiden ongelma, eikä varsinkaan pieniä lapsia ei kuulu siihen ideologiaanne vetää mukaan. Tällä vouhkaamisella itse asiassa saatte aikaan vain vastareaktion. Alkaa v i tu t t t t aa kaikenlainen poikkeavuus kun se näyttäytyy nykyään lähinnä huomionkerjuuna ja erikoisuudentavoitteluna keinolla millä hyvänsä.
Lapseni eskariryhmässä arvotaan leikkiparit kerran viikossa. Lapset ovat ihan innoissaan tästä ja harmistuivat kun tämä systeemi oli tauolla. Tuli kuulemma uusi leikkejä ja vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tämä tutkija on videoltaan päätellyt, että leikkivätkö nyt samaa vai eri sukupuolta olevat lapset yhdessä? Eikö sukupuolentutkimuksessa nykyään olla sitä mieltä, että sukupuolia on vaikka miten monta, sukupuoli voi muuttua eikä sitä voi ulkonäöstä päätellä.
Sukupuolitutkija määrittelee ihmiset sukupuolen mukaan. Sukupuolitutkijoille sukupuolitutkijat ja valtion laskuuun. Infinity.
Vierailija kirjoitti:
Riikka Purra saisi lakkauttaa yliopistosta sukupuolentutkimusalan kokonaan. Tuo porukka sekoittaa kaikki asiat.
Hyvä idea! Toinen teemaan liittyvä idea olisi arpoa kaikille opiskelupaikat!
Voi v*ttu taas tätä paskaa. Ohjatut leikit ovat päiväkotipäivän ensimmäiselle puoliskolle ja toiselle puolelle sitten itsenäiset vapaat leikit. Se, että lapsi haluaa leikkiä kaverinsa kanssa on täysin luonnollista ja normaalia. Eihän kukaan tule aikuisellekaan sanomaan, että kenen kanssa sen täytyy viettää vapaa-aikansa. Kyllä; työelämässä työpari saattaa olla se kenestä ei tykkää, mutta se on vain sen kyseisen työtehtävän ajan; vapaalla aikuinen saa valita itse seuransa ja eikä kukaan tule erikseen käskemään. Käskyt ovat vain työajalla; ei vapaalla.
Toisekseen sellaiset jotka yrittävät keinotekoisesti "ehkäistä" tyttöjen/poikien leikkejä, ovat itse niitä jotka näitä keinotekoisia sukupuolten "oikeita" leikkejä keksii. Kyllä minäkin leikin aikanaan poikien kanssa ja eikä kukaan ollut kirkko suorana kiljumassa, että ei saisi, koska olen tyttö.
N24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riikka Purra saisi lakkauttaa yliopistosta sukupuolentutkimusalan kokonaan. Tuo porukka sekoittaa kaikki asiat.
Hyvä idea! Toinen teemaan liittyvä idea olisi arpoa kaikille opiskelupaikat!
Mites jos pidettäisiin ihan oikeat pääsykokeet. Ei koulut ole lastentarhoja. Miksi pitäisi päästä mihinkään jatko-opintoihin todistuksen perusteella. Varsinkaan teksisille aloille. Karsitaan jyvät akanoista. Turhaan "koulutetaan " haluttomia. Rahat siinä hukkaan menee.
tällä videolla loukkaantunut äiti sopertaa kuinka hän vei eläinlääkäriin kissaksi identifioituvan poikansa, mutta eläinlääkäri kieltäytyi tutkimasta poikaa. Jalomielinen äiti päätti kuitenkin olla haastamatta eläinlääkäriä oikeuteen, koska hän ymmärsi eläinlääkärin tilanteen. Eläinlääkäri ei saa lain mukaan tutkia ja hoitaa potilaita joilla on ihmisen anatomia Hän olisi menettänyt lupansa harjoittaa ammattia, mutta onhan tämä siis järkyttävää sortoa...
Jonkun sortin sosialismiahan tuo on, yksilö ei saa itse päättää mistään, kaikki halutaan ohjata ylhäältä päin.
Ihan asiaa. Aika kauheaa jos edelleen sukupuoli määrittää leikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ole luettu ihan muuta kuin Marxia ja Leniniä. Vai mihin Marxin ja Leninin teoksiin viittaat?
Kannattaa perehtyä kriittiseen teoriaan, johon woketus pohjautuu. Tasa-arvo ja sukupuolineutraalius saavutetaan murskaamalla rakenteet, normit ja kieltämällä fyysinen todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole maailman vanhin keksintö? 90-luvulla lapset laitettiin milloin pituusjärjestykseen, milloin ikäjärjestykseen ja milloin laitettiin huutamaan luku, ja sitten luvun mukaiset ryhmät hajautettiin omiin leikkeihinsä. Tätä jatkettiin päiväkodista lukion liikuntatunneille asti.
Kunpa tälläistä olisi ollut minun esikoulussa ja koulussa. Tyttöjen jutuista kiinnostuneena poikana jäin aina ulkopuolelle, koska tyttöjen leikkeihin minua ei huolittu ja poikien joukossa olin silmätikkuna. Vasta yläasteella aloin saada ystäviä, ja silloinkin olin suurelle osalle vuosiluokkaa hylkiö. Onneksi nykyään hoitajia ja opettajia perehdytetään paremmin vastaamaan tälläisiin tilanteisiin.
Omia lapsia minulla ei ole, mutta olen seurannut melko läheltä suvun seuraavan polven kasvamista ja kasvatusta. Neljän pikkuisen otoskoolla ei ole tullut vastaan yhtään esimerkkiä sel
Tutkija on ainakin huolissaan ja edellyttää päiväkodeilta aktiivista otetta sukupuolinormien murskaamiseen:
"Erityisesti kiinnosti, miten pystyisimme muuttamaan normien rakentumista jo pienistä lapsista alkaen.
Jos on huomattu, että lapset leikkivät paljon samaa sukupuolta olevien kanssa ja sukupuolistereotyyppisillä leluilla, kehittämistoimenpiteeksi ei riitä, että leikistä tehdään tasa-arvoista.
Laki vaatii konkretiaa eli tässä tapauksessa voidaan esimerkiksi miettiä, onko päiväkodissa sukupuolitettu joitain leluja värien perusteella. Sen jälkeen voidaan vaikka arpoa leikkejä ja leikkikavereita."
Kunnon syöpää.