Miksi ihmiset hankkii lapsia?
Mä en vaan ymmärrä. Lapset haisee, niissä on kaiken maailman eritteitä. Lapset itkee ja huutaa. Menee rahaa ruokaan, lääkäreihin sun muuhun. Oot aivan kiinni lapsissa. Kaikki reissut ja ihan arkipäiväinen elämä on hiton hankalaa ja pyörii lasten ympärillä.
En kaipaa tähän yhtään "hei onneks sun ei tarvii hankkia lapsia jos et tykkää"-kommenttia. Oikeasti, vilpittömästi haluaisin tietää, että mitä ihmiset saa lapsista ja onko se todella kaiken ton vaivan, rahanmenon ja eritteiden arvoista?
Kommentit (92)
Jos tätä ketjua katselee keittiöpsykologina, niin kommenttien tyylistä voi päätellä AP:n ja muidenkin velojen jotka kommentoineen olevan varsin nuoria.
Joo jätäpä keittiöpsykologin hommat muille. Me vanhemmat velat ollaan ihan yhtä ehdottomia siinä velaudessa myös vanhempina. Ja nimenomaan vakaampia ja varmempia kuin nuorempina.
En haluaisi lasta, enkä sovellu mielestäni vanhemmaksi. Mutta pakko varmaan hankkia lapsi, koska yhteiskunta tarvitsee lisää orjia.
Musta lapsiperhe-elämä on ollut ainakin tähän saakka suurimmaksi osaksi tosi kivaa, lapset nyt 13, 11 ja 8.
Mun lapset ei haise, ei niistä sen kummempia eritteitä tule kuin aikuisistakaan, eivät ole ikinä itkeneet tai huutaneet mitenkään jatkuvasti, en edes muista milloin viimeksi.
Siinä vaiheessa kun esikoinen syntyi (olin 39) olin niin valmis äidiksi kuin olla voi, vauva-aika oli ihanaa, taaperoaika hetkittäin raskasta ja sen jälkeen kun kuopuskin täytti viisi on ollut suurimmaksi osaksi kivaa. Lapset ovat mitä hauskinta seuraa, on ilo nähdä itsekin maailma lasten silmin ja seurata heidän kasvuaan ja kehitystään. Se kokonaisvaltainen rakkaus minkä vain vanhempi voi lastaan kohtaan kokea on niin pakahduttavaa ja ainutlaatuista etten itse ollut tajunnut sellaista olevankaan.
Rahanmeno ei haittaa, sitä varten me tienataan että voidaan yhdessä perheen kanssa nauttia tyomme hedelmistä. En tunne jääneeni/jääväni mistään paitsi, olihan mulla vuosikymmeniä aikaa elää itseeni keskittyen ja tehdä mitä lystää.
Vanhemmuus on mielestäni parasta maailmassa.
T: kolmen lapsen ulkosuomalainen uraäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tätä ketjua katselee keittiöpsykologina, niin kommenttien tyylistä voi päätellä AP:n ja muidenkin velojen jotka kommentoineen olevan varsin nuoria. Mistä niin päättelen: kommenttien ehdottomuus, mustavalkoisuus, ilkeät sanankäytöt vastauksissa ovat enemmän someajan nuorison tyyliä. Vastailija-äidit taas ovat todennäköisesti iältään vanhempia päätellen kohteliaammista sanavalinnoista ja vähemmän ehdottomasta asenteesta (yksikään äiti ei ole kyseenalaistanut velojen valintoja, ovat vastanneet kysymykseen miksi ovat lapsia hankkineet). Vastauksista voisi päätellä myös äitien olevan mielenterveydeltään paremmassa kunnossa (vähemmän negatiivisuuden, ahdistuksen ja masennuksen, enemmän ilon ja onnen kuvauksia viesteissä) - mutta todennäköisesti tuo ero ei johdu lasten hankkimisesta, vaan juuri iästä ja elämäntilanteesta (äidit vakiintuneemmassa elämänvaiheessa, vanhempina eivät niin ah
"Oletkos lässyttäjä koskaan kuullut vähemmistöstressistä? Oletko yhtään seurannut syntyvyyskeskustelua mediassa? Oletko lukenut tätä palstaa, ja kiinnittänyt huomiota siihen kuinka veloihin tälläkin palstalla suhtaudutaan? Onko ihme, jos tulee vihaisia reaktioita ja ylilyöntejä, kun joutuu koko ajan olemaan puolustuskannalla?"
Sanavalintasi taas osoittaa halusi haastaa riitaa, ei ymmärtää toisin käyttäytyviä. Ketju on tietenkin provo, tuskin AP haluaa oikeasti yrittää ymmärtää toisin ajattelevia, vaan setsiä ihmisiä riitelemään kanssaan. Tapa sekin viettää aikaa, minusta ei kovin mukavaa. Tämä äiti lähetti jo omat ajatuksensa miksi äitys tuntui hyvältä ratkaisulta. Surullisinta tässä ketjussa (ja ajassa) etteivät ihmiset oikeasti halua keskustella, kuunnella toistensa mielipiteitä yrittäen ymmärtää niitä vaan haluavat vain julistaa omaa totuuttaan ja mitätöidä toisten ajatuksia. Se on oikeasti surullista.
Sitten taas jotkut hankkivat lisää lapsia siinä vaiheessa, kun omat lapset ovat jo teinejä tai jopa aikuisia. He varmasti tykkäävät lapsiperhearjesta aivan mielettömän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tätä ketjua katselee keittiöpsykologina, niin kommenttien tyylistä voi päätellä AP:n ja muidenkin velojen jotka kommentoineen olevan varsin nuoria. Mistä niin päättelen: kommenttien ehdottomuus, mustavalkoisuus, ilkeät sanankäytöt vastauksissa ovat enemmän someajan nuorison tyyliä. Vastailija-äidit taas ovat todennäköisesti iältään vanhempia päätellen kohteliaammista sanavalinnoista ja vähemmän ehdottomasta asenteesta (yksikään äiti ei ole kyseenalaistanut velojen valintoja, ovat vastanneet kysymykseen miksi ovat lapsia hankkineet). Vastauksista voisi päätellä myös äitien olevan mielenterveydeltään paremmassa kunnossa (vähemmän negatiivisuuden, ahdistuksen ja masennuksen, enemmän ilon ja onnen kuvauksia viesteissä) - mutta todennäköisesti tuo ero ei johdu lasten hankkimisesta, vaan juuri iästä ja elämäntilanteesta (äidit vakiintuneemmassa elämänvaiheessa, vanhempina eivät niin ah
Jep, niin tyypillistä. Velalle on 20 vuotta toitotettu jatkuvalla syötöllä kuinka lisääntyminen on ihanaa, oman vauvan kakka haisee ruusuilta, kyllä sinussa on vikaa jos et halua, mieti nyt omia vanhempiasi jotka eivät saa sinulta lastenlasta, miten voit olla niin itsekäs ja elää vain itsellesi... sitten kun vela sanoo tiukemmin että ei, en ihan oikeasti halua lapsia ja sori mutta paska on paskaa vaikka oma vauva sen paskoisi - niin vela onkin nyt aggressiivinen ja varmaan salaa epävarma valinnoistaan kun noin pitää hyökätä ihanassa äitikuplassa niin kypsää ja tasapainoista elämää elävää mammaliinia kohtaan. Voi vela, kun et ole koskaan saanut oppia mitä oikea rakkaus on <3.
Kai se on ihanne jos rakastuu ja kaksi ihmistä molemmat haluavat lapsia ja hyvää niille. Sitten on kuitenkin huostaanotettuja lapsia, vankeja joilla on vanhemmat ja sisaruksia etc. Elämä on niin pitkään hyvää kunnes tapahtuu jotain pahaa, jos se paha ei ole ollut läsnä jo lapsuudesta.
"Mun lapset ei haise, ei niistä sen kummempia eritteitä tule kuin aikuisistakaan."
Milloin olet viimeksi joutunut pesemään aikuisen kakkaisen pyllyn, siivoamaan ohi menneet pissat, tai luuttuamaan oksennusta ympäri makuuhuonetta ja pyykkäämään yrjöisiä lakanoita? Entäs milloin olet hoitanut aikuisen loisia ja matoja, kun lapset ja aikuiset ovat ihan samaa? Pyyhitkö useinkin aikuisen, esim. puolisosi, suun kun hän ei osaa laittaa ruokaa suuhun asti ja peset hänen kätensä monta kertaa päivässä koska ne ovat aina mysteerisesti tahmeat?
Mikään ei ole harhaisempaa kuin vanhempi joka väittää että lapsista ei ole mitään vaivaa, ne on ihan sama asia kuin aikuiset ja että mikään ei muutu kun lapsia saa.
"Sanavalintasi taas osoittaa halusi haastaa riitaa, ei ymmärtää toisin käyttäytyviä. Ketju on tietenkin provo, tuskin AP haluaa oikeasti yrittää ymmärtää toisin ajattelevia, vaan setsiä ihmisiä riitelemään kanssaan. Tapa sekin viettää aikaa, minusta ei kovin mukavaa. Tämä äiti lähetti jo omat ajatuksensa miksi äitys tuntui hyvältä ratkaisulta. Surullisinta tässä ketjussa (ja ajassa) etteivät ihmiset oikeasti halua keskustella, kuunnella toistensa mielipiteitä yrittäen ymmärtää niitä vaan haluavat vain julistaa omaa totuuttaan ja mitätöidä toisten ajatuksia. Se on oikeasti surullista."
Mitä se oma psykologisointisi sitten osoitti? Pyrit asettumaan muiden yläpuolelle ja besserwisseroimään sieltä käsin. Teit myös perusteettomia oletuksia muiden kirjoittajien iästä ja taustasta. Mitä muuta se on kuin ylimielistä lässytystä? Tai, sanokaamme sitten kauniimmin ja eksaktimmin: ableismia.
Enkä muuten ole ap.
Itse en pysty olemaan niin julma että toisin tällaiseen maailmaan kärsimään lisää ihmisiä. M23
Hei onneks sun ei tarvii hankkia lapsia jos et tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole turhia. Turhia elämän kannalta ovat ne aikuiset, jotka eivät lisäänny. Mitä ihmettä täällä muuta tekemistä on kuin luoda uutta elämää.
Sellainen elukka siellä. Oikeastiko et näe elämälläsi muuta arvoa kuin lisääntymisen? Olet älyllisesti ameeban tasolla.
Kerrohan mikä mielestäsi oma arvosi on täällä???. Tallustelet muutaman vuosikymmenen tuottamatta mitään, syöt ja ulostat, kunnes kuolet.
Tuottamatta mitään? Sinun mielestäsi voi siis tuottaa vain paskaa ja kakaroita? Oletko koskaan kuullut kulttuurista, tieteestä, taiteesta jne?
Ihmiset, joihin viittasit, eivät loisi Vauvalla nimittelemässä rumasti muita. Kaiva se tekohenkevyytesi vaikka puuseen alle.
Sua AP ei olisi, jos sun vanhemmilla olis ollut tuo sama asenne lapsia kohtaan. Mieti sitä.
Mun työkaveri sai lapsen uuden kumppanin kanssa kun hänen lapset olivat jo lähes teini-ikäisiä. Hän sanoi, että "sitä vaan tulee sellainen fiilis, että olisi kiva saada vauva".
Loppujen lopuksi hän kuitenkin erosi kumppanistaan jo vauvavuonna.
Vierailija kirjoitti:
Sua AP ei olisi, jos sun vanhemmilla olis ollut tuo sama asenne lapsia kohtaan. Mieti sitä.
Ja se sieltä se tuli!! Onnittelut maailman kliseisimmästä ja turhimmasta kommentista!
Olen miettinyt sitä ja olisi kaikin puolin parempi että minua ei olisi olemassa. Eli vanhempani olisivat tehneet aivan oikein jos olisivat jättäneet lapsensa hankkimatta. Nyt sentään voin antaa tämän lahjan omille lapsilleni joita ei siis koskaan tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mun lapset ei haise, ei niistä sen kummempia eritteitä tule kuin aikuisistakaan."
Milloin olet viimeksi joutunut pesemään aikuisen kakkaisen pyllyn, siivoamaan ohi menneet pissat, tai luuttuamaan oksennusta ympäri makuuhuonetta ja pyykkäämään yrjöisiä lakanoita? Entäs milloin olet hoitanut aikuisen loisia ja matoja, kun lapset ja aikuiset ovat ihan samaa? Pyyhitkö useinkin aikuisen, esim. puolisosi, suun kun hän ei osaa laittaa ruokaa suuhun asti ja peset hänen kätensä monta kertaa päivässä koska ne ovat aina mysteerisesti tahmeat?
Mikään ei ole harhaisempaa kuin vanhempi joka väittää että lapsista ei ole mitään vaivaa, ne on ihan sama asia kuin aikuiset ja että mikään ei muutu kun lapsia saa.
Minulla on 3 lasta enkä koskaan ole joutunut hoitamaan loisia tai matoja. Kaksi kertaa meillä on ollut oksennustauti , koko perheen lakanathan siinä joutuu pyykkäämään,myös aikuisen.
Vaippaikä nyt kuuluu asiaan Omat kädet pesen moneen otteeseen päivän mittaan miksi en siis myös lapsien kunnes itse oppivat. Omalta puseroltani löydän monesti ruokaa tai kahvia ja suupieletkin joudun pyyhimään. Ihan normielämää, oli sitten lapsi tai aikuinen.
No mutta kun se lapsonen on aina arrvokas tuleva verommmaksaja tuli siitä millainen tahansa. Kyllä on wt-yh ollut tuottelias ja elänyt merkityksellisen elämän kun on puskenut monta tulevaa raiskaria ja nistiä maailmaan! Nii kerta!!!!