Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haittaisiko sinua perinnönjaossa, jos sisaresi olisi elinaikaan saanut perittävältä enemmän kuin sinä?

Vierailija
28.02.2024 |

Mitä ajattelisitte tilanteesta, jossa sisarustasi olisi autettu rahallisesti perittävän vanhemman toimesta enemmän kuin sinua? Hän olisi saanut enemmän rahaa, olisi maksettu laskuja, tuettu elatuksessa, saanut isompia synttärilahjoja jne. 

Vaatisitteko, että hänen pitäisi saada vähemmän perintöä kuin sinun, koska on saanut ns. ennakkoon jo? Tilannetta vaikeuttaa sisarusten suuri ikäero (nuorimmaisella ikäeroa muihin 10-20 vuotta). Tämä, joka kiistatta saanut enemmän rahallista tukea on kaikista nuorin (23v), ja asui ns. ainoana lapsena kotona kun muut olivat jo lentäneet pesästä. Vanhemmilla siis myös ollut enemmän kykyä tukea yhtä lasta rahallisesti enemmän ja myös sen jälkeen, kun nuorin on muuttanut pois kotoa. Ja onhan sitä autettu. 

Antaisitteko olla, haittaisiko teitä? Myös itse toki olisitte saaneet rahallista tukea tältä vanhemmalta aikoinaan, mutta vähemmän myös olosuhteiden vuoksi. 

Kommentit (175)

Vierailija
101/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellepä ei raha kelpais mutta on jo alusta asti tehty selväksi että sisarukseni on rakkaampia joten olen asennoitunut että mitään ei minulle jätetä. Pärjään kyllä itsekin, en ole tottunut leveään elämään koskaan. Sisaruksella ei ole koskaan tarpeeksi.

Vierailija
102/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Siskot elää muutenkin itseäni kauemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kaksi perillistä. Omaisuus on kohtalaisen suuri. Toinen pojista on normaali itsestään huolehtiva ja itsensä elättävä ja toinen täysin vietävissä. 

Kuka  vanhempi haluaisi antaa tälle jälkimäiselle omaisuuttaan tietäen ,että se menee suoraan esim jollekkin lahkolle tms.

lakiosan saa tietysti ,jos ymmärtää hakea, näin se vaan menee.

Meillä siis annettiin juuri tuollaiselle jälkimmäiselle sisarukselle kaikki.

Vierailija
104/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kaksi perillistä. Omaisuus on kohtalaisen suuri. Toinen pojista on normaali itsestään huolehtiva ja itsensä elättävä ja toinen täysin vietävissä. 

Kuka  vanhempi haluaisi antaa tälle jälkimäiselle omaisuuttaan tietäen ,että se menee suoraan esim jollekkin lahkolle tms.

Lakiosuuden saa aina, ellei vanhempi ole sitä perustellulla syyllä testamentissaan estänyt. Syitä ovat esim: kunniaton, loukkaava elämä ja  perinnön jättäjään kohdistunut rikos.

Vierailija
105/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi, minkä ikäinen tahansa ei saisi edes pahoittaa mieltään jos tulee kohdelluksi epätasa-arvoisesti? En vanhempana edes ymmärrä tätä vaan kaikkia pyrin auttamaan ja pitämään samanarvoisesti.

Mielensä pahoittamista ei missään nimessä pidä sotkea perinnön hoitamisen ja jakamisen lakiasioihin, koska se ei niihin vaikuta.

Vierailija
106/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun veljeni väittää aina kännipäissään että minä olen vanhempien lellilapsi ja että vanhempani ovat auttaneet minua siinä tässä ja tuossa. Totuus on kuitenkin se että vanhempani ovat joutuneet ottamaan jopa lainan pankista että saivat tuon juopon veljeni pelastettua rahaongelmistaan. Silti on saatanan narsistisella paskaläjällä otsaa väittää että minä olen muka vanhempiani kuppaamassa. Minä olen toki joskus jotain jeesiä heiltä saanut mutta olen vastapainoksi myös autellut kaikella tavalla, kun veljeni taas on lähinnä vanhempiani haukkunut junteiksi ja suorastaan vaatinut että sitä autettaisiin. Jos tuo Saatanan pikku apuri tulee joskus perinnönjaon aikoihin minulle rutisemaan yhdenkään siihen lellivauvaväitteeseen viittaavan sanan niin tulee kyllä saamaan sitten turpaansa niin kristuksen perkeleesti.

m40

Alapeukuttajat taitavat olla samanlaisia narsistisia juopporetkuja joiden mielestä heillä on oikeus saada aina kaikkea mutta jos joku muu kerran saa jotain niin tämä on lellitty. En ihmettele yhtään enää miksi tällä palstalla aina rutistaan kuinka minun pitää saada sitä ja minun pitää saada tätä mutta kun pitäisi itse tehdä jotain niin uhriudutaan ja inistään.

Vierailija
107/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei nyt oikein ymmärretä mitä tuo ennakkoperintö tarkoittaa. Jos vaikka 3500 euroa kuukaudessa tienaava vanhempi antaa nuorimmalle vielä opiskelevalle lapselleen silloin tällöin 100-200 euroa se ei millään tavalla ole katsottavissa ennakkoperinnöksi. Ennakkoperintöä olisi juuri nuo aiemmin kerrotut tilanteet, missä lahjoitus olisi poikkeuksellisen suuri esimerkiksi siihen henkilön varallisuuteen tai tuloihin nähden.

Vierailija
108/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joita on aina jouduttu avustamaan, kokevat kovan kolauksen kun elättävät lompakot kuolevat. Hetkellinen helpotus perinnön muodossa valuu käsistä kuin vesi hanhen selästä. Sitten pitää opetella elämään suu säkkiä myöden tai löydettävä uusi hölmö löyhillä kukkaronnyöreillä. 

En näkisi vaivaa kadehtia, enkä ottaisi elätiksikään.

Vierailija
109/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on aina avustanut isosiskoani todella paljon. Isosiskolla on kaksi nyt jo aikuista lasta. Mulla ei ole lapsia. Isosiskoni on varsinaisesti isosiskopuoleni eli meillä on eri isät ja iso ikäero. Sisko joutui lapsena kokemaan köyhyyttä, mulla taas taloudellisesti normaalimmat olot. Ymmärrän että äiti on siskoani avustanut kun hänelle tuli siihen taloudellinen mahdollisuus. Olen autellut äitiä, joka on jo iäkäs pankkiasioissa ja näen verkkopankista, että tilisiirtoja on siskolle paljon. 

Ei tämä mua haittaa mitenkään. Elossa ollessaan voi tehdä rahoilleen mitä haluaa. Toivoisin kuitenkin, että äiti satsaisi myös itseensä, mutta vaatimattomana ihmisenä ei tee niin.

Vierailija
110/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään järkeä kaivella. Jos puhutaan 10-20 vuoden aikasyklistä niin olet saanut ihan yhtä paljon apuja kuin nuorin. Lisäksi 5000,- eur on niin vähän  ettei kannata mitään perinnönjakoa vaikeuttaa.

Älä jauha pas kaa

Totta kai 5000 on huomattava!

"Kangas muistuttaa, ettei suurimmalta osalta suomalaisista jää perittävää omaisuutta lainkaan, joten perinnöttä jäävät lapset eivät poikkea massasta."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009517054.html

Huomattava katsotaan sen _edesmenneen varallisuuden_ mukaan, EI sen mukaan miten köyhiä uunoja Suomi on keskimäärin pullollaan.

Sossuasiakkaalle viisi tonnia varmaan olisi kertalahjana huomattava. Normaalin työelämän eläneelle ei, ei varsinkaan jos se on annettu tipoittain muutama satanen kerrallaan vuosien saatossa 

No eihän tässä puhuttu edes että on annettu satasia, vaan jostain kaupparahoista, takuuvuokrasta jne. Ja viime vuosien aikana eli milloin lie. Tämä jankkaaja ei ymmärrä että ei ole mitään ennakkoperinnöksi laskettavaa lahjaa.

"Jos ajatellaan, että nuorimmainen on viimeisten vuosien sisällä saanut vaikka 5000€ arvosta tukea tältä vanhemmalta. Koostuu toki pikkuisistakin summista kun on paljon saanut rahaa vaikka ruokaostoksiin."

Vierailija
111/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni sai aikoinaan ennakkoperintöä 30t markkaa. En aio siitä mitään ongelmaa tehdä tai kynnyskysymystä tulevassa perinnönjaossa.

Vierailija
112/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku edes laskee että "joo, maaliskuussa toissavuonna oli ne 40 e kauppaostokset, sama homma toukokuussa. Huhtikuussa oli kotivakuutus ja puhelinlasku, elokuussa kävivät Tallinnassa ja sisaruksen matka maksettiin. Jouluna sai uudet talvikengät"

Vierailija
113/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Vanhempani eivät eläneet sitä varten, jotta perintö pitäisi saada. Molemmat ovat menehtyneet, mutta itse en ottanut pennin pyörylää, koska siitä voi kieltäytyä. En tiedä enkä halunnut edes tietää, mihin osuuteni meni. Ihan sama, rakastin kuitenkin vanhempiani, mutta en perinnön toivossa ja minun suhtautuminen perintöön oli kyllä läheisillä pitkään tiedossa, joten jätin myös perunkirjoituksen väliin ja kielsin muita minulle kertomasta asiasta yhtään mitään. Se on pitänyt hyvin ja en tiedä siis vieläkään, enkä halua tietääkään, vaikka jokin kirje minulle aikanaan tuli, mutta en sitä koskaan avannut, vaan poltin sen takassa. 

Itse elän sen mukaan, jotta hautaus onnistuu, mutta en omista mitään. Asun vuokra-asunnossa ja kun palvelut ovat lähellä myin autoni pois ja tein vähän reissuja. Olen muutenkin minimalisti ja puolet kaappieni hyllyistä ovat tyhjiä. Kierrätän tai lahjoitan muuten vaan pois kaiken mitä en tarvitse jos sellaista jostain tulee esiin, mutta viimeaikoina on ollut vain liian isoiksi käyneitä vaatteita ja kevään tullen nekin lahjoitan tarvitseville. Minulla kuitenkin on kaikki mitä tarvitsen, joten en ymmärrä miksi mitään muuta pitäisi olla. Asuntoni (rivitalo) yhteydessä on iso varasto ja siellä on polkupyöräni, kasattava kasvihuone ja krilli talvisäilössa talvisin ja kesällä lumilapio. Kotitarpeen työkalut ovat säilytyslaatikossa siivouskaapissa.

Vierailija
114/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllä voi myös olla tunnearvoa rahallisen arvon lisäksi.

Vierailija
115/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini aikoi aikoinaan suosia sisartani kustannuskellani, koska hänellä on lapsia. Sanoin äidilleni, että jos niin tekee, sisareni ei peri minua. Minulla on omaisuutta kymmenkertaisesti verrattuna äitiini. 

Ilme oli näkemisen arvoinen. 😂

Vierailija
116/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini aikoi aikoinaan suosia sisartani kustannuskellani, koska hänellä on lapsia. Sanoin äidilleni, että jos niin tekee, sisareni ei peri minua. Minulla on omaisuutta kymmenkertaisesti verrattuna äitiini. 

Sitten heräsit ja krapuloissasi muistit että tilisi on miinuksella ja taskussakin on vain ryppyinen vitonen. Sänkykin oli täynnä kiljuripulia ja oksennusta.

Vierailija
117/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten heräsit ja krapuloissasi muistit että tilisi on miinuksella ja taskussakin on vain ryppyinen vitonen. Sänkykin oli täynnä kiljuripulia ja oksennusta.

Kas kun siskon perheen rahat ovat menneet lasten elättämiseen ja leveään elämään. Minun rahani säästöön ja sijoituksiin. 

Vierailija
118/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiosuuden saa aina, ellei vanhempi ole sitä perustellulla syyllä testamentissaan estänyt. Syitä ovat esim: kunniaton, loukkaava elämä ja  perinnön jättäjään kohdistunut rikos.

Niinpä, lakiosan saa, mutta ei kukaan ole missään määrännyt ,että testamentilla tai muutoinkaan kaikille pitää antaa sama määrä.

Vierailija
119/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun siskon perheen rahat ovat menneet lasten elättämiseen ja leveään elämään. Minun rahani säästöön ja sijoituksiin. 

Uskoo ken tahtoo. Terveisiä sinne neukkukuutioosi hymiötrolli. Luulitko ettei sinua taas tunnisteta?

Vierailija
120/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoo ken tahtoo. Terveisiä sinne neukkukuutioosi hymiötrolli. Luulitko ettei sinua taas tunnisteta?

Ei kun terveisiä talvilomalta etelästä! 😎

Ps. Ahneus ei näköjään ole katoavaa kansanperinnettä.