Haittaisiko sinua perinnönjaossa, jos sisaresi olisi elinaikaan saanut perittävältä enemmän kuin sinä?
Mitä ajattelisitte tilanteesta, jossa sisarustasi olisi autettu rahallisesti perittävän vanhemman toimesta enemmän kuin sinua? Hän olisi saanut enemmän rahaa, olisi maksettu laskuja, tuettu elatuksessa, saanut isompia synttärilahjoja jne.
Vaatisitteko, että hänen pitäisi saada vähemmän perintöä kuin sinun, koska on saanut ns. ennakkoon jo? Tilannetta vaikeuttaa sisarusten suuri ikäero (nuorimmaisella ikäeroa muihin 10-20 vuotta). Tämä, joka kiistatta saanut enemmän rahallista tukea on kaikista nuorin (23v), ja asui ns. ainoana lapsena kotona kun muut olivat jo lentäneet pesästä. Vanhemmilla siis myös ollut enemmän kykyä tukea yhtä lasta rahallisesti enemmän ja myös sen jälkeen, kun nuorin on muuttanut pois kotoa. Ja onhan sitä autettu.
Antaisitteko olla, haittaisiko teitä? Myös itse toki olisitte saaneet rahallista tukea tältä vanhemmalta aikoinaan, mutta vähemmän myös olosuhteiden vuoksi.
Kommentit (175)
Jaa-a 23 v vielä todennäköisesti opiskeleva sisarus oli se, jota tuettu? Antaisin olla. Summat tuskin suuria ja vaiva +välirikko tuskin olisi sen arvoista.
Jokaisen pitäisi saada käyttää rahansa eläessään ihan miten tahtoo, ja lahjoittaakin niitä kenelle haluaa. En ikimaailmassa kehtaisi ruveta tuollaisesta valittamaan, vaikka sattuisikin harmittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattava lahjoitus olisi joku viisinumeoroinen summa kerralla. Ei sitä että vanhemmat auttaa esimerkiksi opiskelevaa tai pienituloista nuorta aikuista 200 eurolla kuukaudessa.
Juu, Minilexiä lainaavat eivät lukeneet sitä kovin pitkälle. Siellä sanotaan myös:
"Lahjan, joka katsotaan ennakkoperinnöksi, on oltava antajansa olosuhteisiin nähden epätavanomainen. Jos on kyse tavanomaisesta lahjasta, jonka arvo ei siis ole epäsuhteessa antajan oloihin, ei vähennystä perinnöstä tarvitse tehdä. Isälle ja äidille lapsen kasvatuksesta ja elatuksesta aiheutuneita kustannuksia ei ole katsottava ennakkoperinnöksi, eikä näiden kulujen perusteella vähennystä siis tarvitse tehdä, ellei sitä olosuhteisiin nähden katsota tarpeelliseksi."
Siinä onkin perustelemista, miksi vuokravakuus tai lomamatka on epätavanomainen lahja omalle jälkikasvulle.
Jos perintöä ei juuri jää niin kuin monille ei jää niin katsotaan ennakkoperinnöksi. Ja hyvä
Minun veljeni väittää aina kännipäissään että minä olen vanhempien lellilapsi ja että vanhempani ovat auttaneet minua siinä tässä ja tuossa. Totuus on kuitenkin se että vanhempani ovat joutuneet ottamaan jopa lainan pankista että saivat tuon juopon veljeni pelastettua rahaongelmistaan. Silti on saatanan narsistisella paskaläjällä otsaa väittää että minä olen muka vanhempiani kuppaamassa. Minä olen toki joskus jotain jeesiä heiltä saanut mutta olen vastapainoksi myös autellut kaikella tavalla, kun veljeni taas on lähinnä vanhempiani haukkunut junteiksi ja suorastaan vaatinut että sitä autettaisiin. Jos tuo Saatanan pikku apuri tulee joskus perinnönjaon aikoihin minulle rutisemaan yhdenkään siihen lellivauvaväitteeseen viittaavan sanan niin tulee kyllä saamaan sitten turpaansa niin kristuksen perkeleesti.
m40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/ennakkoperinn%C3%B6n-antaminen
T Ä M Ä ! ! !
Nämä puhuu ihan mitä sattuu täällä.
Ei näitä kannata uskoa.
Usko lakia (linkki edellä).
Huomattavat ja tavanomaista suuremmat lahjat. Lisäksi ne pitää todentaa eli onko näyttää tiliotteita, lahjakirjoja tms?
Käsittämätöntä tämä epäreuluuden puolustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi palkka ja hyvä palkka, asiassa ei olisi mitään ongelmaa. Ja jos olisi terve. Jos olisi minituloinen kipeä, voisi ehkä miettiä että mitä ja miksi.
Meillä tuetaan juuri tuollaista hyväpalkkaista tervettä lasta, kipeä ja sairas(fyysisesti) ei saa mitään.
Aloittaja vaan pitää puolensa. Näitä härskejä eräreiluuden kannattajia vastaan.
Sisko ei varmasti pahastu kun se 5000 on niin pikkuraha. Pyydä siskon antamaan sulle 2 kertaa tuo pikkusumma (= 10 000) kun on niin pikkusumma
Kerta kiellon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä kaivella. Jos puhutaan 10-20 vuoden aikasyklistä niin olet saanut ihan yhtä paljon apuja kuin nuorin. Lisäksi 5000,- eur on niin vähän ettei kannata mitään perinnönjakoa vaikeuttaa.
Älä jauha pas kaa
Totta kai 5000 on huomattava!
"Kangas muistuttaa, ettei suurimmalta osalta suomalaisista jää perittävää omaisuutta lainkaan, joten perinnöttä jäävät lapset eivät poikkea massasta."
Huomattava katsotaan sen _edesmenneen varallisuuden_ mukaan, EI sen mukaan miten köyhiä uunoja Suomi on keskimäärin pullollaan.
Sossuasiakkaalle viisi tonnia varmaan olisi kertalahjana huomattava. Normaalin työelämän eläneelle ei, ei varsinkaan jos se on annettu tipoittain muutama satanen kerrallaan vuosien saatossa.
Sisareni on saanut enemmän tukea vanhemmiltani, mutta ei tulisi mieleenkään vaatia, että se otettaisiin aikanaan perinnönjaossa huomioon. Ylipäätään en ajattele, että mun pitäisi päästä hyötymään vanhempieni perinnöstä. Tulen toimeen omilla pienillä tuloillani, eikä lisäomaisuus tee onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi ei varmaan ole ajatellut, että nuorimmaisen auttaminen on ennakkoperintöä vaan on auttanut kun siihen on ollut mahdollisuus ja muut lapset ovat olleet jo aikuisia ja omillaan. Vanhemmat sisarukset kuulostavat tässä skenaariossa ahneilta ruikuttajilta kun ovat nuorelle sisarukselle kateellisia. Vanhemmat ovat varmaan näitä isompia sisaruksiakin auttaneet kykyjensä puitteissa mutta ei ole nuorimman lapsen vika että taloudellinen tilanne on ollut parempi silloin kun hän on tarvinnut apua. Kuulostaa siltä, että muut sisarukset syrjivät nuorinta. Näköjään paljastuu oikea luonne kun rahaa on jaossa ja heti ollaan valmiita viemään yhdeltä sisarukselta jotta itse saisi enemmän.
Lainasin vanhemmiltani 5000€ ja sovittiin maksusuunnitelma. Kun joulu tuli, sain lahjaksi kortin jossa kerrottiin että vanhemmat eivät halua loppuja, n.4000€ takaisin. Kaksi sisarustani taasen saivat 4000€ sinä jouluna lahjaksi. Meillä siis ollaan tasapuolisia kaikkia lapsia kohtaan, vielä näin aikuisinakin.
Miksi lapsi, minkä ikäinen tahansa ei saisi edes pahoittaa mieltään jos tulee kohdelluksi epätasa-arvoisesti? En vanhempana edes ymmärrä tätä vaan kaikkia pyrin auttamaan ja pitämään samanarvoisesti.
Vanhemmat auttoi minua taloudellisesti kun opiskelin ja kun minulla oli pieniä lapsia. Summia tuskin koskaan laski kukaan, mutta ne oli tyyliin, 100 euroa, 200 euroa, uusi takki joululahjaksi, lapselle vaunut ja uusi pinnasänky. Ei ketään säännöllistä vaan satunnaista ja tarpeen mukaan. Veljeni perheeneen sai apua myös, mutta ei varmaan niin paljoa kuin minä, koska heillä oli parempi taloudellinen tilanne. Nyt kun olen itse valmistunut ja taloudellinen tilanne on vakaampi, olen hankkinut vanhemmille kaikkea ekstraa, esimerkiksi äidille uuden takin, hyviä kirjoja, kutsunut meidän perheen mukaan lomamatkalle jne. Apua annetaan ja saadaan silloin kuin sitä tarvitaan ja se on mielestäni ihan ok.
Mä tiedän, että näin on käynyt ja musta on hyvä vaan, että sisaruksia on autettu, kun apua ovat tarvinneet. Mä en niinkään, vaan elämä on rullannut hyvällä eteenpäin.
Sisaruksista toinen jäi leskeksi nuorena ja kaikkihan me autettiin taloudellisesti ja fyysisesti. Toinen taas ajautui rikolliselle polulle hetkeksi väärän miehen matkassa, joten häntäkin vanhemmat auttoi kuiville.
Hullua jos nuo tulisi vielä perunkirjoituksissa esille.
Ei mua haittaa. Velimies on ollut tuollainen autettava. Sai mökinkin yksinään ja niin viisas olin, että neuvoin vanhempia sulkemaan mökkikiinteistön avio-oikeuden ulkopuolelle.
Se tuli tarpeeseen koska veljen vaimo nosti kytkintä.
Mökkilahja on toki huomioitu perukirjassa ja verot maksettu. Mä saan sitten joskus hemmetin täysin remontoidun omakotitalon.
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni väittää aina kännipäissään että minä olen vanhempien lellilapsi ja että vanhempani ovat auttaneet minua siinä tässä ja tuossa. Totuus on kuitenkin se että vanhempani ovat joutuneet ottamaan jopa lainan pankista että saivat tuon juopon veljeni pelastettua rahaongelmistaan. Silti on saatanan narsistisella paskaläjällä otsaa väittää että minä olen muka vanhempiani kuppaamassa. Minä olen toki joskus jotain jeesiä heiltä saanut mutta olen vastapainoksi myös autellut kaikella tavalla, kun veljeni taas on lähinnä vanhempiani haukkunut junteiksi ja suorastaan vaatinut että sitä autettaisiin. Jos tuo Saatanan pikku apuri tulee joskus perinnönjaon aikoihin minulle rutisemaan yhdenkään siihen lellivauvaväitteeseen viittaavan sanan niin tulee kyllä saamaan sitten turpaansa niin kristuksen perkeleesti.
m40
Meillä ihan sama tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T Ä M Ä ! ! !
Ei näitä kannata uskoa.
Huomattavat ja tavanomaista suuremmat lahjat. Lisäksi ne pitää todentaa eli onko näyttää tiliotteita, lahjakirjoja tms?
Laki sanoo näin. Tässä ei mikään puolustuspuhe merkitse mitään, eikä varsinkaan kenenkään kokemat epäreiluuden tunteet.
Sinulla on kaksi perillistä. Omaisuus on kohtalaisen suuri. Toinen pojista on normaali itsestään huolehtiva ja itsensä elättävä ja toinen täysin vietävissä.
Kuka vanhempi haluaisi antaa tälle jälkimäiselle omaisuuttaan tietäen ,että se menee suoraan esim jollekkin lahkolle tms.
lakiosan saa tietysti ,jos ymmärtää hakea, näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T Ä M Ä ! ! !
Ei näitä kannata uskoa.
Älä marise, vauva. Jos sulla ei ole todisteita väitteidesi tueksi, pölinäsi on pelkkää kunnianloukkausta. Elävät saa vaikka syödä rahansa jos niin tahtovat, ja lahjoja saa antaa kunhan lahjaverolakia noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat ovat aina (pari vuosikymmentä) tukeneet rahallisesti todella paljon = elättäneet vanhempaa sisarustani, minä olen saanut pärjätä itse. Sanottiin että perinnönjaossa se sitten huomioidaan ennakkoperintönä. En uskonut sitä ja niinhän siinä kävikin testamentissa vakuutettiin ettei ole kummallekaan annettu mitään ennakkoperinnöksi katsottavaa. En moittinut testamenttia enkä ole sanonut sisarukselleni yhtään mitään. Sujut olen asian kanssa.
Et ole kun piti mainita täälläkin😳
Laskeskelin pikaisesti että nuorin sisarukseni on saanut suoraa taloudellista tukea yli 150000 €, jota vastaavaa me vanhemmat sisarukset emme ole saaneet. Olemme toki pitäneet vanhempamme kauemmin ja saaneet sitten lahjojaan n sen 10 v enemmän. Tosin me saamme synttärilahjaksi noin 5€ suklaarasian, suklaata jota inhoan, nuorin sai uuden sohvan. Minun lapseni saa lahjaksi 20 € setelin, nuorimman lapsi polkupyörän. Alle kouluikäiset nuorimman lapset on jo nyt lahjoina saaneet enemmän kuin minun vanhemmat lapseni.
Nro 64