Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haittaisiko sinua perinnönjaossa, jos sisaresi olisi elinaikaan saanut perittävältä enemmän kuin sinä?

Vierailija
28.02.2024 |

Mitä ajattelisitte tilanteesta, jossa sisarustasi olisi autettu rahallisesti perittävän vanhemman toimesta enemmän kuin sinua? Hän olisi saanut enemmän rahaa, olisi maksettu laskuja, tuettu elatuksessa, saanut isompia synttärilahjoja jne. 

Vaatisitteko, että hänen pitäisi saada vähemmän perintöä kuin sinun, koska on saanut ns. ennakkoon jo? Tilannetta vaikeuttaa sisarusten suuri ikäero (nuorimmaisella ikäeroa muihin 10-20 vuotta). Tämä, joka kiistatta saanut enemmän rahallista tukea on kaikista nuorin (23v), ja asui ns. ainoana lapsena kotona kun muut olivat jo lentäneet pesästä. Vanhemmilla siis myös ollut enemmän kykyä tukea yhtä lasta rahallisesti enemmän ja myös sen jälkeen, kun nuorin on muuttanut pois kotoa. Ja onhan sitä autettu. 

Antaisitteko olla, haittaisiko teitä? Myös itse toki olisitte saaneet rahallista tukea tältä vanhemmalta aikoinaan, mutta vähemmän myös olosuhteiden vuoksi. 

Kommentit (175)

Vierailija
1/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei.

Vierailija
2/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mitä tahansa että kyseinen hankala ihminen on tyytyväinen eikä piinaa mua millään lailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis mitään oikeutta mitään vaatia, vaikka noin oliskin. Eläissään rahoillaan saa tehdä mitä haluaa.

Vierailija
4/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo auttakaa te vaan toisilta viedyillä rahalla omia pentujanneapua ne tulee tarvitsemaankin. 

Vierailija
5/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tilanteessa perittävän olisi viisasta tehdä testamenttiinsa maininta siitä, haluaako hän eläessään antamansa lahjat ja avustamisen huomioitavaksi ennakkoperintönä vai ei. Jos perittävän tahto ei käy ilmi testamentista, niin perilliset voivat riidellä asiasta.

Vierailija
6/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi faktuaalisesti esittää dokumentteja siitä, että on saanut ennakkoperintöä, ei pelkkää elatuslahjaa, niin ei kannata ryhtyä kisaamaan.

Olisihan se lystiä luetteloida perinnönjakokirjan liitteeksi kaikki saadut synttärilahjat ja osoittaa, että pikkusisko sai nätimmät barbit.

Vierailija
7/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat ovat aina (pari vuosikymmentä) tukeneet rahallisesti todella paljon = elättäneet vanhempaa sisarustani, minä olen saanut pärjätä itse. Sanottiin että perinnönjaossa se sitten huomioidaan ennakkoperintönä. En uskonut sitä ja niinhän siinä kävikin testamentissa vakuutettiin ettei ole kummallekaan annettu mitään ennakkoperinnöksi katsottavaa. En moittinut testamenttia enkä ole sanonut sisarukselleni yhtään mitään. Sujut olen asian kanssa.

Vierailija
8/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo auttakaa te vaan toisilta viedyillä rahalla omia pentujanneapua ne tulee tarvitsemaankin. 

Ketkä te? Toisilta viedyillä rahoilla? Onko sulla useinkin sekavuutta?

Vierailija
9/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harmitti, mutta annoin olla. Vanhemman ikävä käytös ei ollut sisarusten syytä.

Vierailija
10/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisin kateellinen 10-20 vuotta nuoremmalle pikkusisarukselle? Ja vielä jostain laskujen maksusta tai synttärilahjoista. Voi jestas.

Se 10-20 vuotta nuorempi sisarus menetti vanhempansa paljon nuorempana kuin muut. Jotkut pikkujutut ei ole mitään siihen verrattuna.

Vierailija
11/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini aikoinaan eräänä juhannuksena mietti ruokapöydässä, että voisi testamentata kesämömökin sisarelleni, koska hänellä on lapsia tosin kuin minulla. 

Sanoin sitten, että siinä tapauksessa sanon sukulaisuhteen irti ja lakkaan vastaamasta puhelimeen. Asun siis lähellä äitiäni ja käyn auttamassa tosin kuin sisareni. Jopa sisareni parahti siinä kohtaa, ettei missään nimessä. Enkä usko äitini niin katalaa suunnitelmaansa toteuttaneen. 

Muuten ei uskovaisen juuri kannata pilvenreunalta kurkistella kuoltuaan.

Vierailija
12/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi palkka ja hyvä palkka, asiassa ei olisi mitään ongelmaa. Ja jos olisi terve. Jos olisi minituloinen kipeä, voisi ehkä miettiä että mitä ja miksi.

Vierailija
13/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän noista rahallisista avuista varmasti tuhansia euroja on kertynyt, kun vaikka on annettu rahaa takuuvuokraan ynnä muihin. Kyseinen perittävä siis kuollut jo, ei mitään tietoa mistään ennakkoperinnöistä, lahjoista tms. ole. Tuskin niitä summia on sellaisina ajateltu vanhempani puolelta. -Ap

Vierailija
14/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Elämässä mikään ei mene tasan. Ja mitä mä muiden rahoilla? Kyllä jokaisen pitää hankkia rahansa itse aikuisena.

Parempi keskittyä tärkeämpiin asioihin kuin perintöihin.

Vierailija
15/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä te? Toisilta viedyillä rahoilla? Onko sulla useinkin sekavuutta?

Lääkkeet jääneet ottamatta.

Vierailija
16/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mitään puhelinlaskujen maksamista tai sitä että saa synttärilahjaksi uuden puhelimen edes katsota ennakkoperinnöksi.

Vierailija
17/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olisin kateellinen 10-20 vuotta nuoremmalle pikkusisarukselle? Ja vielä jostain laskujen maksusta tai synttärilahjoista. Voi jestas.

Se 10-20 vuotta nuorempi sisarus menetti vanhempansa paljon nuorempana kuin muut. Jotkut pikkujutut ei ole mitään siihen verrattuna.

Joillekin vanhemman kuolema on helpotus.

Vierailija
18/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi ei varmaan ole ajatellut, että nuorimmaisen auttaminen on ennakkoperintöä vaan on auttanut kun siihen on ollut mahdollisuus ja muut lapset ovat olleet jo aikuisia ja omillaan. Vanhemmat sisarukset kuulostavat tässä skenaariossa ahneilta ruikuttajilta kun ovat nuorelle sisarukselle kateellisia. Vanhemmat ovat varmaan näitä isompia sisaruksiakin auttaneet kykyjensä puitteissa mutta ei ole nuorimman lapsen vika että taloudellinen tilanne on ollut parempi silloin kun hän on tarvinnut apua. Kuulostaa siltä, että muut sisarukset syrjivät nuorinta. Näköjään paljastuu oikea luonne kun rahaa on jaossa ja heti ollaan valmiita viemään yhdeltä sisarukselta jotta itse saisi enemmän.

Vierailija
19/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattehan te jo VAMMAISTUKEA.

Vierailija
20/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkälti tuossa tilanteessa, sisarukseni on aikuisiällä tarvinnut paljon enemmän rahallista tukea kuin minä joten luonnollisesti hän on sitä myös saanut. Ei tulisi mieleenkään vaatia mitään tilien tasaamista siinä kohtaa kun perinnöt tulee ajankohtaiseksi, tiedän että yhä edelleen sisaruksellani on enemmän tarvetta kaikelle ylimääräiselle rahalle kun taas minun elintasooni se ei niinkään edes vaikuttaisi mitään. Säilytän mieluummin hyvät välit kun lähden tappelemaan turhan takia minulle rakkaan ihmisen kanssa.