Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haittaisiko sinua perinnönjaossa, jos sisaresi olisi elinaikaan saanut perittävältä enemmän kuin sinä?

Vierailija
28.02.2024 |

Mitä ajattelisitte tilanteesta, jossa sisarustasi olisi autettu rahallisesti perittävän vanhemman toimesta enemmän kuin sinua? Hän olisi saanut enemmän rahaa, olisi maksettu laskuja, tuettu elatuksessa, saanut isompia synttärilahjoja jne. 

Vaatisitteko, että hänen pitäisi saada vähemmän perintöä kuin sinun, koska on saanut ns. ennakkoon jo? Tilannetta vaikeuttaa sisarusten suuri ikäero (nuorimmaisella ikäeroa muihin 10-20 vuotta). Tämä, joka kiistatta saanut enemmän rahallista tukea on kaikista nuorin (23v), ja asui ns. ainoana lapsena kotona kun muut olivat jo lentäneet pesästä. Vanhemmilla siis myös ollut enemmän kykyä tukea yhtä lasta rahallisesti enemmän ja myös sen jälkeen, kun nuorin on muuttanut pois kotoa. Ja onhan sitä autettu. 

Antaisitteko olla, haittaisiko teitä? Myös itse toki olisitte saaneet rahallista tukea tältä vanhemmalta aikoinaan, mutta vähemmän myös olosuhteiden vuoksi. 

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla on ollut mielenterveysongelmia, työttömyyttä ja taloudellisia ongelmia, kun taas itse olen ollut pienipalkkaisissa töissä vailla sen ihmeempiä ongelmia. Vanhempani ovat ostaneet siskolleni esim auton, tietokoneen ja auttaneet siinä sun tässä. 

En todellakaan haittaa, että ovat auttaneet häntä tai että itse en ole samallalailla saanut. Ihminen tarvitsee tukea tarpeensa mukaan, ja varmasti vanhemmiltamme saatu taloudellinenkin tuki on tehnyt siskoni hankalasta elämästä helpompaa. 

Muutoin toivoisin, että vanhempani käyttäisivät rahansa nyt eläkkeellä itseensä ja omaan hyvinvointiinsa, eivätkä jättäisi mitään perintöjä.

Vierailija
22/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua haittaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haitannut lainkaan kun veli tarvitsi ja sai elinaikanaan enemmän. 

Vierailija
24/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän noista rahallisista avuista varmasti tuhansia euroja on kertynyt, kun vaikka on annettu rahaa takuuvuokraan ynnä muihin. Kyseinen perittävä siis kuollut jo, ei mitään tietoa mistään ennakkoperinnöistä, lahjoista tms. ole. Tuskin niitä summia on sellaisina ajateltu vanhempani puolelta. -Ap

No jos käsityksesi on, että perittävä ei ole tarkoittanut lahjoja ennakkoperinnöksi, niin sitten niitä ei ole pidettävä ennakkoperintönä. Perittävän tahto ja tarkoitus määrää ensisijaisesti, onko hänen eläessään antamansa lahja ennakkoperintöä vai ei.

Vierailija
25/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kieltäytynyt perinnöistä.

Vierailija
26/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset itse päättävät eläessään mitä rahoillaan tekevät. Eipä siinä muilla liene nokankoputtamista. Veljeni on varmasti saanut enemmän vanhemmiltani kuin minä. Minulla ja vaimollani on selkeästi paremmat tulot kuin veljen perheellä, heillä on ollut väliaikaista työttömyyttä myös ja lisäksi heillä on lapsi, meillä ei. 

Ei haittaa, hienoa jos ovat pysyneet tukemaan veljeäni tiukassa tilanteessa. 

Vierailija
27/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua haittaisi. 

Ihanaa, että joku on vaihteeksi rehellinen. Tällaisista asioista jälkeläiset saattavat riidellä jopa vuosikymmeniä. Lapsia pitäisi pyrkiä kohtelemaan tasapuolisesti, jos halutaan estää perintöriidat.

Vierailija
28/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun nuorempi sisarus on saanut synttärilahjoja yms. vanhemmiltaan 10-20 vuotta vähemmän.

Jos kyse on vain tonneista en todellakaan edes ajattelisi mitään nillitystä jostain ennakkoperinnöstä.

Vierailija
29/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua haittaisi. 

Ihanaa, että joku on vaihteeksi rehellinen. Tällaisista asioista jälkeläiset saattavat riidellä jopa vuosikymmeniä. Lapsia pitäisi pyrkiä kohtelemaan tasapuolisesti, jos halutaan estää perintöriidat.

Onko nyt pikku ennakko-oletukset jos ainoa ap:n kanssa yhtä kateellinen vastaus katsotaan rehelliseksi? Ihan rehellisesti minulla on niin paljon rahaa, että mikään vanhemmiltani tuleva summa ei ole taloudellisesti kovinkaan merkittävä, joten hyvä jos vanhempani antavat enemmän sisarukselleni. Miksi sitä ei ole rehellistä sanoa ääneen?

Vierailija
30/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kantapään kautta, ettei kannattaisi ajatella yhtään mitään,. Puolisoni sisarukset olivat valtavan kateellisia hänen roolistaan perheen kuopuksena ja jo se riitti kahmimaan kaiken häneltä, mitä vain keksivät. Ihan se oli sellaista aitoa sisarkateutta, miten äiti kohteli perheen nuorinta mukavammin kuin melkein aikuisia isompia sisaruksia. Kateellinen voi olla ihan mistä vain ja myrkyttää välit. Kekaan ei  perinnönjaon yhteydssä muistanut, miten puolisoni maksoi tosi paljon vanhemmilleen heidän vaatimattoman eläkkeensä vuoksi. 

Eli asioita voi kieputella mielin määrin, mikä olisi oikein tai mikä ei, mutta kun asiat ovat jo menneisyydessä menneet niin kuin ovat menneet, niitä ei kannata kaivella enää esiin.Ihan oman hyvinvoinnin vuoksi.

Vierailija
31/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tukivat enemmän nuorempien opintoja. He ovat nykyään parempituloisia. Ei se hyvältä tunnu.

Vierailija
32/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä koko perintökeskustelua. Aikuisena elätän itse itseni, vanhempieni rahat eivät kuulu minulle mitenkään. Toivottavasti käyttävät rahansa johonkin mukavaan vielä kun terveyttä on jäljellä.

Koko perintöoikeus on jäänne joltain arkaaiselta ajalta, jolloin seuraava sukupolvi tarvitse pellot ja ne kaksi lehmää ihan hengissä pysymiseen.

Vierailija
33/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saavat eläessään käyttää varojaan ja tukeaan miten haluavat. Perintö menee kuolinhetken mukaan, huomioiden mahdolliset ennakkoperinnöt joita nuoren aikuisen tukeminen ei ole.

Vierailija
34/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin pienistä summista on kyse niin unohda. Tuossa ajassa on jo inflaatio vaikutustakin niin ei ole saanut juurikaan enempää kuin sinä.

Vierailija
35/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee raja? Jos ajatellaan, että nuorimmainen on viimeisten vuosien sisällä saanut vaikka 5000€ arvosta tukea tältä vanhemmalta. Koostuu toki pikkuisistakin summista kun on paljon saanut rahaa vaikka ruokaostoksiin. En tiedä siltikään, onko näitä järkeä sen enempää kaivella -Ap

Vierailija
36/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdallani tapahtui näin. Vanhempani kuoli ja tiliotteista selvisi, että on tukenut sisaruksiani useilla sadoilla euroilla kuukaudessa. Mikäpä siinä, omilla rahoilla jokainen tekee mitä lystää. Onneksi talouteni ei ole muiden käsissä. 

Vierailija
37/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän noista rahallisista avuista varmasti tuhansia euroja on kertynyt, kun vaikka on annettu rahaa takuuvuokraan ynnä muihin. Kyseinen perittävä siis kuollut jo, ei mitään tietoa mistään ennakkoperinnöistä, lahjoista tms. ole. Tuskin niitä summia on sellaisina ajateltu vanhempani puolelta. -Ap

Vai ihan tuhansia.

Voi luoja.

Vierailija
38/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perinnönjako ole mikään tunnetilinpäätös. Siellä mennään lain mukaan ja tunteilla ei ole merkitystä. Ap:n kuvaamassa ei ole mitään laillista perustetta poiketa normijaosta.

Vierailija
39/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee raja? Jos ajatellaan, että nuorimmainen on viimeisten vuosien sisällä saanut vaikka 5000€ arvosta tukea tältä vanhemmalta. Koostuu toki pikkuisistakin summista kun on paljon saanut rahaa vaikka ruokaostoksiin. En tiedä siltikään, onko näitä järkeä sen enempää kaivella -Ap

No ei ole mitään rajaa sen enempää tuossa kuin ahneudessakaan. Toivottavasti oot trolli etkä taas yksi joka miettii vanhempien kuollessa vaan rahaa.

Vierailija
40/175 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisinko? Siis vaatisinko poikkeavaa jakoa ilman perustetta? No en varmaankaan, kun häviäisin riidan 100% varmuudella ja riitelyyn menisi rahaa ja hermoja. Minulle jäisi vaatimisen jälkeen vieläkin vähemmän.