Kumpi lomamatkalle: hotelli aamupalalla vai huoneisto jossa keittiö??
Kumman valitsisitte lomalla, helppous vai edullisemmat ruoat? Jos ottaa keittiöllisen huoneen/ airbnb-huoneiston, siinä säästää rahaa mutta joutuu kokkailemaan lomallakin itse. Hotellissa on tarjolla aamupala mutta muuten keittomahdollisuutta ei ole ja joutuu syömään ulkona useamman kerran päivässä, mikä on monen hengen porukalla kallista.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden tähden hotelli all inclusivella. Eihän se muuten mikään loma ole.
Mulla meni kauhun väreet iholla😁🤮
Sama, ehkä vaan ennakkoluuloisuutta mutta onneks ei tarvii AI mennä niin kauan kuin jalat kantaa hotellin ulkopuolelle. Aamiainen on siis must mutta en oo tainnut ikinä syödä muuten "omalla hotellilla". Ja neljä tähteä on ihan passeli, ei tarvitse olla niin "puunattua ja kliinistä" ja turhaa pokkurointia lomareissulla.
Mulle loma on loma. Silloin en käy ruokakaupassa tai laita ruokaa, en pese pyykkiä tai siivoa. Siksi viiden tähden hotelli AI:lla. Se ei tarkoita että syön/ryyppään aamusta iltaan tai etten poistu hotellin alueelta. Se tarkoittaa helppoutta ilman vastuita.
Mulla ei ole varaa niin hienoon AI:een että kelpaisi.
Erillistalo (vihaan kerrostaloja jollainen hotellikin yl on), bungalow omalla altaalla, oma piha, ei naapuria seinän takana eikä näkyvyyttä pihalle, kaikki ruuat tuodaan valmiina taloon koska en halua ryysiä missään buffetissa. Joku käy sekoittamassa drinkin kerran päivässä jos mun mieli tekee. Vene/autokuljetus kun lähden johonkin.
Tuollainen maksaa yhdeltä vähintään 8000e/vko eikä viikon loma tunnu missään.
Tuolla rahalla lomailen 5kk Italiassa ja mukaan mahtuu muukin perhe (11 hlöä) lomillaan samaan hintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, ehkä vaan ennakkoluuloisuutta mutta onneks ei tarvii AI mennä niin kauan kuin jalat kantaa hotellin ulkopuolelle. Aamiainen on siis must mutta en oo tainnut ikinä syödä muuten "omalla hotellilla". Ja neljä tähteä on ihan passeli, ei tarvitse olla niin "puunattua ja kliinistä" ja turhaa pokkurointia lomareissulla.
Mulle loma on loma. Silloin en käy ruokakaupassa tai laita ruokaa, en pese pyykkiä tai siivoa. Siksi viiden tähden hotelli AI:lla. Se ei tarkoita että syön/ryyppään aamusta iltaan tai etten poistu hotellin alueelta. Se tarkoittaa helppoutta ilman vastui
Jokainen varojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle loma on loma. Silloin en käy ruokakaupassa tai laita ruokaa, en pese pyykkiä tai siivoa. Siksi viiden tähden hotelli AI:lla. Se ei tarkoita että syön/ryyppään aamusta iltaan tai etten poistu hote
Meillä se ei ole niinkään rahasta kiinni vaan hinta-laatusuhteesta. Kuka arvostaa mitäkin. Mä en arvosta hotellilomia ja AI vielä vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle loma on loma. Silloin en käy ruokakaupassa tai laita ruokaa, en pese pyykkiä tai siivoa. Siksi viiden tähden hotelli AI:lla. Se ei tarkoita että syön/ryyppään aamusta iltaan tai etten poistu hotellin alueelta. Se tarkoittaa helppoutta ilman vastuita.
En tee minäkään mitään noista "kotitöistä" reissussa, mutta ei siihen viittä tähteä tai AI tarvita.
Jokainen tyylillään, toivottavasti viihtyen ja lomasta nauttien. Hienoin konsepti kai on se että "perheenpää" päättää että otetaan huoneistohotelli kun vaimo niin näppärästi kotonakin kokkaa ja pyykkää.
En minä tuossa hintaeroa ajattelisi vaan käytännöllisyyttä. Jos aamupalan laittaa itse, voi päivän rytmittää paremmin omiin suunnitelmiin ja siihen, mitä aikoo matkalla tehdä. Jos pelkkä "löhöloma" niin valmiiksi katettu aamupala voisi olla itsellekin ok. Mutta jos taas on tarkoitus liikuskella enemmän niin tiettyyn aikaan oleva aamupala voi olla turha rajoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan sitä koulukuntaa, joka joutuisi sitten oleilemasn koko loman hotellilla, koska maksettu 😆.
Joku täällä toinenkin tiesi, että A/I:ssa syötävää ja juotavaa on tarjolla koko päivän ( parhaissa myös yöllä) siitä voi sitten napsia paikanpäällä ollessaan. Ennen kuin menee asiasta tietämättä morkkaamaan, kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan sitä koulukuntaa, joka joutuisi sitten oleilemasn koko loman hotellilla, koska maksettu 😆.
Joku täällä toinenkin tiesi, että A/I:ssa syötävää ja juotavaa on tarjolla koko päivän ( parhaissa myös yöllä) siitä voi sitten napsia paikanpäällä ollessaan. Ennen kuin menee asiasta tietämättä morkkaamaan, kannattaa kokeilla.
Miksi pitäisi napsia 24/7??
Jos maksaisin itseni kipeäksi luksusluokan AI:sta en nyt enää lähtisi etsimään ravintoloita sen ulkopuolelta. Ärsyttäisi olla paikalla tiettyyn aikaan lounaalla ja päivällisellä, aikatauluttaa menot niiden mukaan. Tai sitten pitäisi tyytyä "naposteluun" kun tulee takaisin ruoka-aikojen ulkopuolella. Ja ne hirveät jonot aterioille (ja yleisille uima-altaille!!) Huoh.
Meidän retket saattaa olla vuorokauden parin mittaisia joten hukkaan menisi kun pitää maksaa tuplasti.
Kuten sanottu, turistitaso ei riitä AIssa ja luksuksen hinnalla olen mieluummin kuukausia kuin viikon reissussa.
Siinä on liian monta muuttujaa vastattavaksi. Turkissa ottaisin All inclusive, eli kaikki, aamupala. 2 ruokailua ja allasbaarissa "piikki auki" . Espanjassa ehkä kokkaisin itse aamupalan. Eihän se ole kuin kahvia paahtoleipää, jogurttia muroja ja hedelmiä. Helppo homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti aamupalalla. En mene perheen kanssa lomalla a) säästämään ja b) puuhaamaan keittiöön vaan nimenomaan lomalle. voileipätarpeita toki ostetaan jääkaappiin, jos sattuu hiukomaan muutoin.
Miten paljon oikein puuhaat keittiössä aamupalaa varten? Me syödään aamupalaksi voileivät, kahvia ja jotain hedelmiä, ihan riippumatta siitä ollaanko hotelliaamiaisella vai huoneistossa. Eikä sen voileivän kasaaminen omassa huoneistossa vaadi yhtään sen enempää kuin sen saman tekeminen aamupalabuffetista.
En ole toi, jolta kysyit, mutta olin juuri lomalla, jossa jaettiin mökki kahden perheen kesken. Aamiaiselle katettiin:
-paahtoleipää pari eri sorttia
-margariinia
-hilloa
-kurkku-, maustekurkku- ja tomaattiviipaleita
-juustoa
-leikkeleitä
-keitettyjä kananmunia
-puuroa
-jogurttia paria sorttia
-granolaa
-kahvia
-pakastemarjoja sulatettuna kulhoon
-pannuun haudutettua teetä
-marjakeittoa
-mehua
-hedelmiä (ei voinut pitää koko ajan pöydällä, koska seurueen pienimmät olivat niitä sitten koko ajan klähmimässä)
Kyllä tuossa hetki meni aamupalan laittajalla, vaikka minkään yksittäisen asian pöytään saaminen ja siitä pois siivoaminen ei ole iso homma. Eikä kaikki ota kaikkea, mutta jos on esim. 8 henkeä, niin kyllä siitä jo kertyy ruokatoiveita. Tuossa ei ollut vielä edes mitään spesiaalia, mitä esim. puolison kanssa kahdestaan lomaillessa saatetaan aamiaiselta haluta. En valita ja oli hauska reissu, mutta ihan vaan aamiaisen puolesta ottaisin koska vaan mieluummin hotelliaamiaisen, jolle joku muu keittää, pilkkoo, tarjoilee ja siivoaa, ja mä vaan kerään lautaselle. Puhumattakaan tietyistä hotelliaamiaisista, joilla henkilökunta tekee tilauksesta vaikka pannukakun/vohvelin/munakkaan, tai voi tilata esim. jonkun uppomuna-annoksen listalta. En ole noissa paikoissa viikossa ehtinyt kyllästyä vaihtoehtoihin. Samalla säästää lounaan hinnan, kun menee aamiaisen loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
-> Huoneisto keittiöllä .
Koska omasta rauhasta voi hiukan maksaakin, ja paremmasta sijainnista.
En noilla perusteilla valitse, vaan sillä perustella mikä on loman tarkoitus ja pituus. Usein kuitenkin valitsen sen missä on kokkausmahdollisuus sillä rakastan ruuanlaittoa ja kokkaaminen paikallisista tuoreista aineista on usein elämys. Samoin paikalliset torit ja ruokakaupat :) Toki myös paikalliset ravintolat antavat inspiraatiota ruuan laittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle loma on loma. Silloin en käy ruokakaupassa tai laita ruokaa, en pese pyykkiä tai siivoa. Siksi viiden tähden hotelli AI:lla. Se ei tarkoita että syön/ryyppään aamusta iltaan tai etten poistu hotellin alueelta. Se tarkoittaa helppoutta ilman vastui
12 henkeä majoittuu Italiassa 150vrk 8000 eurolla?
Koko porukan kulut 53,3€/vrk sisältäen ihan kaiken, no nyt on jo niin halpaa että kalliiksi tulee jos ei lähde!
Vaimon kanssa paljon reissattu, molempia on kokeiltu.
Tultu siihen lopputulokseen että ei kannata tehdä itte. Saat käydä kaupassa, laitat ite, aina on sit joku asia loppu, siivoat jäljet, mietit että mitäs uutta söis sit huomenna ettei aina samaa, taas käyt kaupassa ja kokkaat jajaja. Eikä se edes tule halvemmaksi, yleensä päinvastoin. Kallista ja kauhee vaiva.
Vierailija kirjoitti:
En minä tuossa hintaeroa ajattelisi vaan käytännöllisyyttä. Jos aamupalan laittaa itse, voi päivän rytmittää paremmin omiin suunnitelmiin ja siihen, mitä aikoo matkalla tehdä. Jos pelkkä "löhöloma" niin valmiiksi katettu aamupala voisi olla itsellekin ok. Mutta jos taas on tarkoitus liikuskella enemmän niin tiettyyn aikaan oleva aamupala voi olla turha rajoite.
Meillä taas päinvastoin, eli jos ei ole ihmeempiä suunnitelmia, niin saatetaan ottaa ilman aamiaista, etenkin jos aamiainen loppuu esim. klo 10 tai 10.30. Silloin voi nukkua tai loikoilla niin pitkään kuin haluaa aamulla ja sitten mennä johonkin kivaan kahvilaan.
Sit taas jos on aktiiviloma, niin klo 10 ollaan jo lähdössä päivän kohteisiin, joten on vain kätevää, jos aamiaisen saa siinä heti hotellilla eikä tarvitse käyttää aikaa auki olevan kivan kahvilan etsimiseen. Yleensä hotelliaamiainen kuitenkin alkaa suht aikaisin. Etukäteen pyytämällä on myös saatu aamiainen tai eväspussi jo ennen virallista aloitusaikaa, jos on ollut vaikka vaellusretki tai matkapäivä tiedossa ja lähtö hyvin varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vaimon kanssa paljon reissattu, molempia on kokeiltu.
Tultu siihen lopputulokseen että ei kannata tehdä itte. Saat käydä kaupassa, laitat ite, aina on sit joku asia loppu, siivoat jäljet, mietit että mitäs uutta söis sit huomenna ettei aina samaa, taas käyt kaupassa ja kokkaat jajaja. Eikä se edes tule halvemmaksi, yleensä päinvastoin. Kallista ja kauhee vaiva.
No siis tämä myös, että varsinkin useammalle hengelle ihan jo niiden aamiaiskamojen ostaminen on oma vaivansa, puhumattakaan kaikista aterioista. Oma kokemus on, että isolla porukalla joku aina unohtuu ja loppuu kesken, kun taas kaksistaan monet pakkaukset on tosi isoja. Ja sekä ison että pienen porukan kanssa pakkaamisvaiheessa ihmettelee, että saanko nyt tämänkin avatun jonkun kuskattua mukana vai joudunko heittämään hukkaan täysin käyttökelpoista ruokaa.
-se, joka jakoi vuokramökin isommalla porukalla
Keittiö. Ei säästösyistä, vaan siksi, että haluan syödä myös välipalaa ja iltapalaa.
Ravintoloissa syön lämpimät ruuat.
Pitääkö vaimon toimia piikana myös lomalla? Eikö edes viikon verran vuodessa sallita lomaa eli vapautusta taloustöistä?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vaimon toimia piikana myös lomalla? Eikö edes viikon verran vuodessa sallita lomaa eli vapautusta taloustöistä?
Näin kai se vieläkin joissain perheissä menee. "Lomaviikon" jälkeen on väsyneempi kuin jos ois pysynyt kotona.