Kumpi lomamatkalle: hotelli aamupalalla vai huoneisto jossa keittiö??
Kumman valitsisitte lomalla, helppous vai edullisemmat ruoat? Jos ottaa keittiöllisen huoneen/ airbnb-huoneiston, siinä säästää rahaa mutta joutuu kokkailemaan lomallakin itse. Hotellissa on tarjolla aamupala mutta muuten keittomahdollisuutta ei ole ja joutuu syömään ulkona useamman kerran päivässä, mikä on monen hengen porukalla kallista.
Kommentit (127)
Oma keittiö sopii aikataulujen puolesta paremmin kuin hotelliaamiainen. Voi nukkua pitkään, ilman herätyskelloa ja nauttia aamiaista silloin kun haluaa, eikä tarvitse edes pukeutua sitä varten. Yleensä tykkään heti herättyäni vain juoda kahvia ja vettä, hoitaa wc-asiat ja aamutoimet, ja syödä vasta niiden jälkeen. Hotelliaamiaisella tulee myös helposti syötyä tarpeettoman paljon, kun valmiina on enemmän vaihtoehtoja kuin jääkaapissa. Aamiaisella ei kuitenkaan pärjää koko päivää, vaan nälkä tulee kuitenkin lounasaikaan, niin mieluummin syö sitten huoneessa kevyemmän aamiaisen ja satsaa päivän muihin aterioihin.
42 jatkaa: Oma keittiö siis on valintani, mutta ei hinnan vaan helppouden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän matkan pituudesta.
Viikon matka
Viikossa alkaa hotellin aamupala tympiä, niissä ei paljon vaihtelua ole. Paikallisissa kaupoissa on sitäpaitsi kiva käydä. Eikä itsetehtyä aamupalaa tarvitse jonotella ja ruuhkassa odotella.
Miten monipuolista aamupalaa oikein kokkaatkaan lomalla kun se on monipuolisempaa kuin hotellin? En minä ainakaan lomalla rupea mitään eggs benedictiä tai English breakfastia ala kokkamaan. Ja jos ei hotellinen aamiainen miellytä joka päivä niin sitten vaikka jokin paikallinen kiva kahvila.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan keittiön, jossa on kunnollinen jääkaappi juomia ja hedelmiä varten. Rahaa ei kyllä ole säästynyt, kun ne on normaalia hotellihuoneita isompia huoneistoja.
Tätähän kysyttiin?
Minusta on ihana syödä aamiaista omassa rauhassa parvekkeella tai terassilla omalla aikataululla joten yleensä huoneisto/huvila. Joskus vaihtelun vuoksi hotelli aamupalalla.
Vähintään jääkaappi on huoneessa oltava, että saa edes välipaloja ja juomia sinne, eikö kaikkea ole pakko syödä ulkona.
Jos olen kaupunkilomalla vain 2-4 pv otan hotellin. Joskus harvoin jopa viikon lomalla jos on joku erityisempi paikka.
Mieluiten kuitenkin viikonkin reissulla airbnb tai agriturismo, b&b. Rakastan ruokatoreja ja kauppahalleja ja haen aamiaistarpeet sieltä tai syömme aamiaisen kahvilassa.
Mökkilomalla Suomessa jaksaa vielä kokkailla tai grillata. Ulkomailla rasittavaa etsiä ruokakauppaa ja kokkailla, jos on muitakin vaatimuksia sapuskojen suhteen, kuin mikronuudelit.
Aamiaisella napa täyteen ja illalla syömään. Kyllä sillä tavallinen aikuinen päivän pärjää.
Hotelli ja aamupala. Ei missään tapauksessa all included systeemiä.
Enkä halua aloittaa lomapäivääni tekemällä aamupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen kaupunkilomalla vain 2-4 pv otan hotellin. Joskus harvoin jopa viikon lomalla jos on joku erityisempi paikka.
Mieluiten kuitenkin viikonkin reissulla airbnb tai agriturismo, b&b. Rakastan ruokatoreja ja kauppahalleja ja haen aamiaistarpeet sieltä tai syömme aamiaisen kahvilassa.
Itse reissaan yleensä vain Euroopan ulkopuolella ja en kyllä ostaisi mitään noilta toreilta, kun ei ole halua viettää lomaa vatsataudissa. Tietysti jos on kaikenkestävä vatsalaukku ja suolisto, niin mikäs siinä.
Kaupunkilomilla hotellihuone (ei huoneisto) missä jääkappi/minibaari. Ärsyttää lomallle herätä aikaisin 'aamupalan' takia. Lomalla herään klo 10:00 -->
En myöskään (edes kotona) syö heti herättyäni mitään, vasta 1-3h kuluttua heräämisestä, vettä juon lasillisen ja jos väsyttää kahvin (en joka aamu) heräämisen jälkeen hetken päästä.
Kaupunkilomilla varaan jääkaappiin "jotain" syötävää (pienen valmiin sämpylän/jogurtin/energiajuoman tmv.) kaiken varalta jos aamulla nälkä. Mutta yleensä aamutoimien jälkeen syön yhdistetyn 'aamupala-lounaan' jossain kahvilassa/ravintolassa kaupungilla.
Jos kyse rantalomasta _aina_ allinclusive, helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Mutta tuollakaan harvoin käyn varsinaisella _aamiaisella_ noissahan jotain ruokaa saa koko ajan jostain hotellin kahvilasta/ravintolasta/rantabaarista.
Jos seurueessa on herkkävatsaisia, huoneisto keittiöllä voi pelastaa loman.
Jatkuva ravintolassa syöminen tulee aika kalliiksi ja ainakin itseäni alkaa parin päivän päästä kyllästyttämään. Eli siis huoneistohotelli /airbnb keittiöllä on mun valinta. Aamupalan ostaminen ja laittaminen on se päivän helpoin ateria ja muuten voi sitten loman aikana vaihtelevasti syödä ulkona tai laittaa itse jotain yksinkertaista sapuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mökkilomalla Suomessa jaksaa vielä kokkailla tai grillata. Ulkomailla rasittavaa etsiä ruokakauppaa ja kokkailla, jos on muitakin vaatimuksia sapuskojen suhteen, kuin mikronuudelit.
Aamiaisella napa täyteen ja illalla syömään. Kyllä sillä tavallinen aikuinen päivän pärjää.
Oikeasti? Helpommin ja parempaa ruokaa ulkomailla löytyy kuin mökkikunnan Salesta!
Meidän "salessa", italialaisen kylän pikkukaupassa on tuoretiskillä erilaista lihaa, tuoremakkaraa, kalaa, äyriäisiä, juustoja, delituotteita, leikkeleitä, konditoriatuotteita ja tuoretta leipää.
Jos ei tuosta löydy tarpeeksi voi mennä viereisestä lihakaupasta hakemaan 800 grammaisen fiorentinan tai vasikanfilettä grillattavaksi.
5km säteellä 8 ravintolaa pizzeriasta Mich* ravintolaan saakka.
Yksi syy miksei meillä ole mökkiä Suomessa
Hotelli aamiaisella ehdottomasti. Olen ainoa meidän perheessä joka kokkaa joten haluan lomailla matkoilla. Valitsemme laadukkaan hotellin joten aamiais makuja löytyy kaikille. Itse pidän erityisesti valmiiksi kuorituista ja paloitelluista hedelmistä ja niitä saa olla useampaa eri sorttia. Halutessaan voi tilata aamiaisen huoneeseen.
Jos kyseessä kotimainen hotelli, jonka aamiainen täynnä käytöstaidottomia kakaroita niin ei sitä.
Hotelli, mutta ei se aamupala ole pakollinen. Usein otan hotellin ilman aamupalaa ja syön sitten aamupalan jossain paikallisessa kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse reissaan yleensä vain Euroopan ulkopuolella ja en kyllä ostaisi mitään noilta toreilta, kun ei ole halua viettää lomaa vatsataudissa. Tietysti jos on kaikenkestävä vatsalaukku ja suolisto, niin mikäs siinä.
Meidän perhe (12 henkeä) on reissannut 40v ilman ongelmia. Ei edes Egyptistä, Karibialta eikä Aasiasta (mm Thaimaa, Indonesia, HK) ole saatu pöpöjä ikinä. Elämäni 3 ruokamyrkytystä olen saamut Helsingistä ja Espoosta🤣
Nykyisin reissaan n 5kk vuodessa ja todellakin syön kaikkea.
Minä valitsen lyhyille parin yön reissuille hotellin, pidemmille huoneiston. En tosin kyllä hinnan takia, kiva huoneisto maksaa saman verran kuin hotelli tai saattaa olla kalliimpikin. Ennemmin siksi että minusta on mukavampaa syödä aamiainen omassa rauhassa.
Mitä sinä yleensä syöt aamulla? Itsellä se on aina aika yksipuolinen (kotona) mutta hotelleista voin keräillä vaikka millaisia variaatioita 🤔