Aitolehti jyrähti ylipainoisista - some kohahti. Ainakin puhutaan.
There is a road.....
IS:"Martina Aitolehti heitti kommentin ylipainoisista sitten somessa kiehahti
Kommentit (276)
Mä jyrähdin juuri siksi, että Martina Aitolehti lähti aikoinaan bylsimään varattua jalkapallistia ja niine hyvineen tunki näköjään ikuisiksi ajoiksi julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä osti tän sen mikä se nyt oli 20 päivässä Marttiinaksi kurssin. Ihan samanlaiselta näytti ohjeet,kuin kellään muulla tahansa. Ainoastaan tortillaplätty oli jotain uutta&ihmeellistä.
Ihan mitäänsanomaton kurssi siis.
Joku idiootti maksaa näistä kursseista ja kaiken lisäksi vielä odottaa jotakin maata mullistavaa. Ei hyvää päivää taas. Asia ei ole sen kummoisempi kuin että syö vähemmän mitä kulutat. Ei siitä tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä osti tän sen mikä se nyt oli 20 päivässä Marttiinaksi kurssin. Ihan samanlaiselta näytti ohjeet,kuin kellään muulla tahansa. Ainoastaan tortillaplätty oli jotain uutta&ihmeellistä.
Ihan mitäänsanomaton kurssi siis.
Joku idiootti maksaa näistä kursseista ja kaiken lisäksi vielä odottaa jotakin maata mullistavaa. Ei hyvää päivää taas. Asia ei ole sen kummoisempi kuin että syö vähemmän mitä kulutat. Ei siitä tarvitse maksaa.
Jos asia olisi niin helppoa, kun annat tässä ymmärtää, miksi kuitenkin niin monet hurahtavat näihin aitolehto-kuureihin, fit-farmeihin jne? Silloinhan tällaisille tyypeille ei olisi käyttöä ollenkaan.
Onko näissä muuten mitään takuuta? Eli jos et onnistu, saat rahat takaisin?
Vierailija kirjoitti:
En heti keksi toista julkkista joka on onnistunut muuttamaan julkisuuskuvansa miinukselta plussalle yhtä isosti kuin Martina. Vaikka vastaavia kohuotsikoita aina välillä tuleekin esiin.
Sen nimi on Minna!
Eikös se ole kuitenkin taivahan tosi, että hänellä ei ole mitään koulutusta ravintoasioihin? Laillistettu ravintoterapeutti opiskelee monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole kuitenkin taivahan tosi, että hänellä ei ole mitään koulutusta ravintoasioihin? Laillistettu ravintoterapeutti opiskelee monta vuotta.
No onhan se tosi. Mutta onko tuossa ämmässä mitään aitoa? Se Aitolehti nimikin on sen omakeksimä eikä sen oikea sukunimi. Väärälehti olisi sopivampi nimitys tuolle kuminaamaiselle huijarille jonka tissitkin on silikonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se tosi. Mutta onko tuossa ämmässä mitään aitoa? Se Aitolehti nimikin on sen omakeksimä eikä sen oikea sukunimi. Väärälehti olisi sopivampi nimitys tuolle kuminaamaiselle huijarille jonka tissitkin on silikonia.
Kaikista epäuskottavinta minusta on kun puhuu mielen tasapainosta.
On kuitenkin moneen kertaan tuomittu väkivaltarikoillinen, niin ei ihan vakuuta.
En ole hänen dieetteihinsä perehtynyt, mutta yleensäkään kenenkään some-julkkiksen mihinkään rahastusvalmennuksiin ei kannata osalistua ellei halua saada petettyä oloa.
En tiedä, voi olla varmaan hyväkin valmennus, mutta jos triathonisti rupeaa toisia neuvomaan (tai fitness-prinsessa), niin kannattaa olla varuillaan. Ja kun kyseessä vielä julkkis joka elää ulkonäöstä, niin onko tämä edes uskottavaa?
Normaalipaino on haluttava asia ja liiallinen ylipaino altistaa sairauksille, sehän on fakta mitä ei voida kiistää. Ja varmaan suhteellisen iso osa lihavista ei jotenkin saa hallittua syömistään eikä lihavuus suinkaan johdu sairauksista, lääkkeistä tms.
Mutta siis normaalipaino! Yleisesti nää liian laihat isotissiset leikellyt some-naikkoset jotka tarjoilee kurssejaan antavat ihan sairaan kuvan naisen kehosta. Taitaisivat itse tarvita jonkinasteisen valmennuksen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on Martinan triatlooni semmonen: jotta pullo viinaa naamaan,
meno ravintolaan jossa pahoinpitelee jonkun ja sitten putkaan.T.Sonja
Maaliintulot on kyllä kuvattu ja siellä on matkalla tankkauspisteet jne. ei pääse oikomaan tai fuskaamaan. Joten ei nyt kolahda tuo omasta mielestäsi nerokas läppä. Tee perässä.
Et oo tosissas?
Martinan ammattitaito ja oman elämän hallinta on yksi asia. Toisaalta ei hän siinä taida ihmisiä neuvoakaan vaan syömisessä ja liikunnassa. Siinä hän on ilmeisesti onnistunut elämässään.
Kyllähän asia useimmiten on niin, että ylipainoinen ihminen on itse syönyt itsensä lihavaksi. Eli syönyt enemmän kuin on kuluttanut. Osalla taustalla on mielenterveysongelmia, joihin pitäisi saada apua ensin.
Eihän tuossa Martinan ohjeessa mitään ihmeellistä ole, minusta tämä julkkislääkäri Pippa Laukka puhuu ihmisille paljon rumemmin.
Annoskoot ja se, miten paljon energiaa ihminen tarvitsee, on monella ylipainoisella hämärtynyt. Entinen työkaveri kutsui Cafe Picnicin patonkeja sämpylöiksi ja söi niitä monta päivässä.
Itselläni on syömishäiriötausta, ja vältän tietoisesti kaikkea laihdutukseen ja liikuntaan liittyvää fanatismia. Sairausajoista on kymmeniä vuosia, ja kutsun itseäni terveeksi. Olen normaalipainoinen, en langanlaiha, ja kelpaan itselleni hyvin. Tiedän, millaista elämä on, kun kaikki pyörii ruoan ympärillä, ja sinne maailmaan en halua takaisin.
Tiedän, että Martina pyrkii kaikin keinoin olemaan julkisuudessa, se on hänen työnsä. Tuokin heitto on taatusti tarkoitushakuinen. Toisaalta hän on arvostellut ylipainoisia ennenkin ikävästi. Usein se kertoo, että ihmisellä on jotain omia ongelmia, bulimiaa tms. Itseäni muiden ylipaino ei ole haitannut koskaan. Tosin minulla on pari ystävää, joista olen huolissani, koska heillä painoa on huomattavasti liikaa ja elämäntavat huonot. Pelkään siis, että heille sattuu jotain.
Martina on julkkis.
Joillekin se, että on julkkis ilmeisesti antaa uskottavuutta esim. tähän hommaan. Vaikkei näyttömä olisi muuta kuin ammattikuvaajan kanssa tehdyt kivat instakuvat.
Mun mielestä on typerästi sanottu että jos olet ylipainoinen, olet jo tehnyt jotain väärin. Se ehkä juuri näyttää tämän henkilön ammattitaidottomuuden. Yksi suurimpia virheitä on väittää tai olettaa, että ylipaino johtuu ihmisen omista virheistä tai laiskuudesta. Ylipainoon voi olla monia syitä. Ihmisen painoon vaikuttavat myös geenit. Jos sulla on käynyt hyvä onni, voit syödä kuin hevonen ja silti pysyä terveenä ja hoikkana. Jos taas on samanlainen kuin minä, pitää olla tiukalla ruokavaliolla ja urheilla paljon, jotta pysyy juuri ja juuri normaalipainoisena. Sitten, kun vaikka sairastuu, eikä pääse liikkumaan, paino nousee. Monet lääkkeet nostattavat painoa, ja joskus ihmiset eivät pysty edes elämään ilman niitä lääkkeitä, eli on pakko käyttää lääkkeitä, jotka nostattavat painoa. Silloin se painonnousu ei ole sen ihmisen vika - hän ei voi mitään sille, että sairastaa sairautta, johon tarvitsee lääkityksen joka nostattaa painoa. Se ei helpota sen ihmisen oloa, jos häntä syyllistetään tuollaisessa tilanteessa ylipainosta.
Totta on se, että järkevät annoskoot kannattaa opetella, ja kalorien laskeminen voi auttaa sen kohdalla. Mutta Martinan kannattaisi jo tietää, että ihmiset ovat erilaisia. Lihoamisen syyt ovat erilaiset jokaisen ihmisen kohdalla. Tää on niin yksinkertainen juttu, ja silti tuntuu, ettei painoon liittyvässä keskustelussa ikinä edistytä. Jos sä olet ylilihava, se ei automaattisesti tarkoita, että sä olet tehnyt virheen. Oman kokemuksen mukaan se menee aina niin, että jos laihdut, ihmiset on huolissaan, mutta jos lihot, ihmiset tuomitsee.
Jostain kumman syystä lapsi/nuori rupeaa muistuttamaan vanhempiaan. Jos vanhemmat on lihavia niin lapsesta tulee sellainen ennen pitkää vaikka olis jumppaisi kaikki päivät. Itsellä vanhemmat hoikkia luonnostaan. Itse en lihoa vaikka söisin miten paljon, vain arkiliikuntaa.. Kannattaa katsoa puolison vanhempia kun morseintaan valitsee.
Turha tuosta on loukkaantua, totta se on. Ei läskiksi sattumalta tulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta vain yhdestä ravintoterapeutista. Hukkaan menee koulutus. Lässytti kuin pikkulapselle ja suunnitteli sellaisen ruokavalion että takuulla lihoo.
Antaa ihmisten olla niin lihavia kuin haluaa. Mutta vaakat lentokentälle heti. Jokainen maksaa itse rahdin omista läskeistään, eikä se laiheliini siinä vieressä.
En laittaisi hirveästi painoarvoa tämän henkilön sanomisille.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisutapa kärkäs (kuten somessa nyt ylipäätäänkin), mutta en sano, etteikö Martina sinällään oikeassa olisi. Yllättävän monella on yksin vääristynyt käsitys syömisistään ja vaikka ylipainolle on toki monia syitä, niin siitä huolimatta valtaosalla kysymys on hyvin yksinkertaisesti siitä, että syödään kulutukseen nähden liikaa, yleensä myös ihan mitä sattuu ja liikunta tai edes arkiaktiivisuus puuttuu. Myös itsekuri on monella ihan hakusessa, mikä tosin juontaa usein juurensa siihen, että yritetään paastota salaatilla, ruokarytmi on pielessä ja verensokerit heittelee. Sitten ahmitaan niitä suurienergisia herkkuja kun vaje alkaa kehossa ilmoittamaan itsestään.
Tämän sanominen vaan on nykymaailmassa kiellettyä.
Et sinäkään ymmärrä, että tuolle "syödään kulutukseen nähden liikaa"-toiminnalle on yleensä olemassa jokin menneisyydestä kumpuava syy. Itselläni se oli vasta hiljan havaittu uniapnea, eli yöllinen heräily ja sen myötä valvominen joka vei voimat ja lisäsi hurjasti ruokahalua.
Kun sitä ylensyömistä on kestänyt vuosikausia, jopa kymmeniä, niin ei siitä ihan helppo ole vierottautua.
Eli ylensyömiselle on mielestäni aina jokin syy. Jos elämä olisi kohdellut kultahansikkain ilman yhtään vastoinkäymistä, niin ne ihmiset eivät olisi lihavia (noin pääsääntöisesti).
Itsekurille taas ei monikaan voi mitään, se on vähän kuin älykkyys, sitä joko on tai ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia urheilusaavutuksia tällä valmentajalla on? Mikä koulutus?
En nyt tarkoita mitään jalkapalloon liittyvää.
Olen harrastanut teinistä asti liikuntaa ja luulin tietäväni siitä paljon. Hakeuduin viime syksynä aikuisena alan koulutukseen ja puolessa vuodessa olen oppinut enemmän kuin koskaan kokemuksen kautta. Jos menette johonkin valmennukseen, kannattaa valita koulutettu ohjaaja. Minulla ei omaa lehmää ojassa, koska teen koulutuksen vain omaksi hyödykseni.
Meillä on töissä entinen suomen maajoukkueen telinevoimistelija jätkä. Hän oli sellainen mikä veti sillä hevosella ja renkailla mitkä roikkuu katosta. Hän on niin jäätävässä kunnossa oleva, vaikka iän takia on lopettanut sen urheilun mitä teki. Se hänen tieto taito kaikesta on suht huvittava
Okei. Itse olen aikoinaan laihduttanut 15kg kahdessa kuukaudessa. Raskaudesta taas palauduin reilussa kuukaudessa, grammaakaan ylimääräistä ei jäänyt. Eikä myöskään raskausarpia. En hieronut kummassakaan tapauksessa kertaakaan itseäni, ihan vaan harrastin liikuntaa. Ei ole sen vaikeampaa. Tosin Suomessa raskaus on jotain Upeaa ja Ihmeellistä ja neuvolassakin vaan luetellaan 20 sivua pitkä lista siitä mitä kaikkea ei saa tehdä. Ihan naurettavaa. Voit elää ihan normaalia elämää raskaanakin. Ei tarvitse lopettaa urheiluharrastuksia eikä varsinkaan syödä kahden edestä.
Juuri näin!