Gynekologille ei pääse julkiselle ja sitten vielä gynekoligisille lääkkeille ei ole kelakorvausta!?
Mieheillekin niin että urologille jos haluaa täytyy maksaa 150e omasta pussista, eikä lääkkeille ole kelakorvausta!
Kommentit (160)
Niin? Ihan normaalin gynetutkimuksen pystyy tekemään myös se terveyskeskuksen yleislääkäri. Jos jotain häikkää, niin laittavat kyllä lähetteen tarvittaessa eteenpäin.
Alapöllöä ei tarvitse käydä tarkistuttamassa vuosittain, ainoastaan jos oireita tai hoidettavia sairauksia. Jos taas vain oman mielenrauhan takia haluat käydä ronkittavana niin silloin omalla rahalla yksityiselle. Itse olen käynyt aina vain yksityisellä, enkä sielläkään kovinkaan usein, vain kun ollut jotain vaivoja. Ikää nyt 44 ja gynellä käyty yhteensä kolme kertaa.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/009032d5-50b4-4ebb-b26f-47e54…
Marinin huulipunahupakkohallitus poisti kaikki kelakorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei munkaan endometrioosia hoideta julkisella. Julkisen puolen lääkärit ei välttämättä edes osaa hoitaa/tunnistaa endometrioosia.
Eikä sitä aina gynekologikaan tunnista, varman diagnoosin saa ainoastaan laparoskopialla.
Itse olen kärsinyt kivuliaista kuukautisista nuoresta saakka ja vasta pari vuotta sitten epäilty endometrioosia, jota ei vahvistettu muttei myöskään poissuljettu kahden ultran perusteella. Vasta lapsettomuushoitojen yhteydessä katsottiin CA12-5 ja annettiin endometrioosi diagnoosiksi. Samalla todettiin munasarjan endometriooma, mutta kävin vielä erikseen endometrioosiin erikoistuneella lääkärillä, jonka mielestä endometrioomaa ei puolestaan ole.
Jokainen tajuaa että Sote on tullut niin kalliiksi ettei julkinen raha riitä enää kuin välttämättömään hoitoon.
Yksityiset vakuutukset ja työterveys hoitaa normaali ihmisen terveyden kuten ennenkin. Julkinen jonossa istuminen on lähinnä köyhille ja ulkkareille tarjottu palvelu. Nyt vähän asennemuutosta itse jokaiselle.
Suomalaiset ei maksa tarpeeksi veroja jotta yhteiskunta voisi ilmaiseksi hoitaa kaikki vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin punavihreän sosialistisen ideologian mukaan pitääkin lopettaa yksityisten tukeminen.
Minä sairastan reumaa johon syön kortisonia - ei kelakorvausta. Sivutautina silmäsairaus, johon silmätippoja - ei kelakorvausta. Endometrioosilääkkeet - ei kelakorvausta. Jotain muitakin lääkkeitä minulla on käytössä, joita ei korvata, mutta en nyt jaksa miettiä mitä ne olivat. Yksikään tautini ei ole itse aiheutettu.
Musta on hauskaa että syön pillereitä sairaudenhoitoon. Kela korvausta ei saa.
Mutta jos on maksusitoumus lääkkeisiin, niin maksuitoumus kattaa ne pillerit, koska ne on sairauden hoitoon.
Monet sanoo että kyllä terveyskeskuslääkäri voi tehdä sisätutkimuksen... no joo, kyllähän ne voi, mutta kuinka moni osaa ajatella että on asiakkaita kenellä käyntiin liittyy voimakkaita pelkotiloja tai on esim. seri-uhri taustaa. Näille naisille pitäisi tarjota pelkopotilas-vastaanotot. Mua oikeasti ihmetyttää, ettei tähän asiaan kiinnitetä huomiota. Sellaiselle ihmiselle, kuka pelkää gyn. tutkimusta, ei todellakaan ole helppoa mennä normi terveyskeskuslääkärille, kenellä ei ole aikaa kohdata potilasta, ei sympatiaa, eikä mitään tietämystä siitä, miten pelkopotilasta pitää kohdella. Se voi pahimmillaan vaan aiheuttaa lisää traumaa potilaille.
Kuitenkin esim. HUS tarjoaa pelkopotilaille erillisiä aikoja verikokeisiin. Hammaslääkärit tarjoaa erillisiä aikoja pelkopotilaille. Mä en väheksy sitä että joku pelkää verikokeen ottoa, mutta eihän gyn. tutkimusta ja verikoetta voi edes verrata toisiinsa. Gyn. tutkimus voi olla todella nöyryyttävä ja kivulias kokemus. Pelkopotilaalle pitäisi tarjota rauhallinen vastaanottotilanne, jolloin on riittävästi aikaa ja ymmärtävä lääkäri. Tää pitäisi olla ihan yleistä julkisella puolella, mutta en usko, että tähän koskaan tulee parannusta. On oikeasti ihan väärin, että esim. seri-uhri taustan omaavat joutuvat sitten menemään yksityiselle näille tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä julkiselle gynekologille ja urologille saa lähetteen, jos on vaivaa. Muuten käydään yksityisellä.
Niin koskahan sen lähetteen saa ja minne asti menee hoito?? Joka yleensä vaatii akuuttia reagointia.
Itselläni on eräs gynekologinen sairaus johon käypähoidon mukaan täytyy saada seurantaa.
Olen tehnyt terveydenhuollon kantelun asiasta, mutta ylilääkäri kielsi minulta ko sairauden hoidon.
Ei sitä hoitoa saa.
Kyllä saa hoitoa. Lähete lähtee heti ja parin päivän päästä soittavat jo ajan.
Minäkään en ole saanut julkiselle ikinä gynegologiaikaa. Hoitoa tuntuu saavan vain keskenmenoissa, jos nyt niissäkään, ellei ihan raatona ole.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli pointti, että naistentautien erikoislääkärille ei pääse julkisella puolella, mistä voi olla huonot seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastan reumaa johon syön kortisonia - ei kelakorvausta. Sivutautina silmäsairaus, johon silmätippoja - ei kelakorvausta. Endometrioosilääkkeet - ei kelakorvausta. Jotain muitakin lääkkeitä minulla on käytössä, joita ei korvata, mutta en nyt jaksa miettiä mitä ne olivat. Yksikään tautini ei ole itse aiheutettu.
Minä sairastuin pahaan anemiaan. Tätä ei näköjään edes pidetä sairautena naisten kohdalla, mikä on ihan hullua. Lopulta katsotaan että on joku masennus, kun työkyky aivan nollassa.
Joskus gynegologisiin vaivoihin sai apua myös julkisen terveydenhuollon ehkäisyneuvolasta, jossa oli myös lääkärin vastaanotto ja tältä lääkäriltä sitten sai tarpeen vaatiessa lähetteen esim. naisten tautien poilille. En tiedä onko julkisella vielä tätä ehkäisyneuvolan tyylistä palvelua, kannattaa ottaa yhteyttä tai jättää soittopyyntö omahoitajalle ja tiedustella häneltä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et haluaisi maksaa omasta pussistasi lääkärissä käyntiäsi? Onko se jotenkin yhteiskunnan velvollisuus maksaa toosasi tutkimuksesta?
Gynekologisissa elimissäkin voi olla terveyttä uhkaavia tiloja, jopa henkeäkin uhkaavia, joten en ymmärrä yhtään tällaista asennetta. Naisten alapään tutkimukset eivät ole mitään hömpötyksiä, vaan nekin ovat elimiä siinä missä esim. vaikka maksa, aivot, kilpirauhasen yms. Se, että kyseinen elin löytyy vain naiselta ei tarkoita, että se on yhtä kuin vähäpätöisempi tapaus.
Naiset ovat itse aiheuttaneet tämän tilanteen käymällä gynetutkimuksissa yksityisellä. Eikä ole ainoastaan minun mielipiteeni, vaan ihan joku alan ammattilainen/tutkija sanoi, että itsestäänselvää on, että jos naiset menevät yksityiselle, niin silloin yhteiskunta tulkitsee sellaisen järjestelyn sopivan naisille. Julkisella puolella on kädet täynnä töitä sairausten kanssa, joten jos naiset käyvät yksityisellä gynelle, niin miksi julkisen puolen pitäisi sitten panostaa siihen?
"No ei, suuurin osa ihmisistä ei kyllä käy vuosittain noilla lääkäreillä. Miksi ihmeessä kävisin vuosittain ihotautilääkärillä, jos ei ole iho-ongelmia?"
Minä käyn ihotautilääkärillä säännöllisesti, kun en osaa tutkia omia luomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä julkiselle gynekologille ja urologille saa lähetteen, jos on vaivaa. Muuten käydään yksityisellä.
Niin koskahan sen lähetteen saa ja minne asti menee hoito?? Joka yleensä vaatii akuuttia reagointia.
Itselläni on eräs gynekologinen sairaus johon käypähoidon mukaan täytyy saada seurantaa.
Olen tehnyt terveydenhuollon kantelun asiasta, mutta ylilääkäri kielsi minulta ko sairauden hoidon.
Ei sitä hoitoa saa.
Kyllä saa hoitoa. Lähete lähtee heti ja parin päivän päästä soittavat jo ajan.
Jos minulla on bakteerivaginoosi, joka on leviämässä kohtutulehduksekeksi??
Luuletko että siinä
Ei siihen tarvita gynekologia, niin kuin ei jokaisen silmätulehduksen hoitoa aloita silmätautien erikoislääkäri eikä jokaiseen korvatulehduksen hoitoa suunnittele knk-tautien erikoislääkäri eikä jokaista ihottuma ohjata ihotautien erikoislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Joskus gynegologisiin vaivoihin sai apua myös julkisen terveydenhuollon ehkäisyneuvolasta, jossa oli myös lääkärin vastaanotto ja tältä lääkäriltä sitten sai tarpeen vaatiessa lähetteen esim. naisten tautien poilille. En tiedä onko julkisella vielä tätä ehkäisyneuvolan tyylistä palvelua, kannattaa ottaa yhteyttä tai jättää soittopyyntö omahoitajalle ja tiedustella häneltä asiaa.
Voihan sitä kysyä, omassa kunnassani ei ole jollei ole ollut pitkäaikaista hoitohistoriaa. Uudet ihmiset ei enää saa gyne palveluita neuvolasta.
Gynekologilla on ravattu ennen kerran vuodessa sen takia, että mistään muualta ei voi saada siihen gynen määräämään reseptiin jatkoa. Jo pitkään tuo käyntiväli on ollut jo kaksi vuotta, kun on huomattu että se väli riittää mainiosti. Ja myös ne reseptit kirjoitetaan kahdelle vuodelle. Siellä olen ravannut vaikka missään mitään vikaa ei ole juuri ollutkaan, mutta se resepti on ollut pakko saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli pointti, että naistentautien erikoislääkärille ei pääse julkisella puolella, mistä voi olla huonot seuraukset.
Pääseepäs.
Joo ei munkaan endometrioosia hoideta julkisella. Julkisen puolen lääkärit ei välttämättä edes osaa hoitaa/tunnistaa endometrioosia.