Gynekologille ei pääse julkiselle ja sitten vielä gynekoligisille lääkkeille ei ole kelakorvausta!?
Mieheillekin niin että urologille jos haluaa täytyy maksaa 150e omasta pussista, eikä lääkkeille ole kelakorvausta!
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Näkötarkastuksia saa ilmaiseksi ja markettilaseja vitosella.
Ne optikkoliikkeiden mainostamat ilmaiset näkötarkastukset tekee optikko. Jos silmät on operoitu, pitää mennä silmälääkärille ja se maksaa taas ihan eri tavalla. "Markettilasit" ei auta, jos on esim. hajataitto. Mulla ei ole varaa mennä hammaslääkäriin, vaikka hampaasta puuttuu pala. Olisi pitänyt tajuta valehdella, että siinä on kauheita kipuja. Nyt pitää odottaa, että se tulen tuu niin, että siihen tulee niitä kauheita kipuja, ja sitten pääsee varmaan julkiselle poistattamaan koko hampaan. Nyt se olisi vielä pelastettavissa. Silmälasit tarvitsisin varmaan kai, kun en näe kunnolla lähelle enkä kauas. Mutta eihän työtön tartte hampaita, kun ei ole kohta varaa ostaa ruokaakaa. Ja mihin tässä nyt tarttis nähdäkään.
Tämä juuri. Jos on silmät operoitu, ei uusia linssejä voi määrätä kuin silmälääkäri. Ja se on sitten sen parisataa euroa, sen LISÄKSI ne silmälasit, joista tulee helposti vielä lisäsatanen (monitehoissa taitanee mennä vielä enemmän).
Ja ilman laseja olen täysin avuton. En pystyisi selviytymään kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkäri pystyy kyllä hoitamaan bakteerivaginoosin.
Ihmetyttää, miten hyvin gynekologit ovat onnistuneet brändäämään oman erikoisalansa niin, että jokaikisen naisen pitäisi käydä vähintään kerran vuodessa tarkistuttamassa alapäänsä. Siis miksi? Eihän muillakaan erikoislääkäreillä käydä kerran vuodessa "tarkistuttamassa" yhtään mitään.
Minä itse käyn kerran vuodessa yksityisellä gynekologilla tarkastuksessa koska haluan, että papa-näyte otetaan samalla ja varmuuden siitä, että kaikki on ok. Joukkotarkastuksiin en ole koskaan mennyt.
No sitten maksat sen itse. Joukkotarkastukset ovat riittäviä. Jos niissä ilmenee jotain, niin otetaan tarkempiin tutkimuksiin.
Osittain noin. Esimerkiksi papa- tai hpv-seulonta ei löydä läheskään kaikkia naisen lisääntymiselimistön syöpiä, joten sääntö menee niin, että jos tulee muutoksia lisääntymiselimistön toiminnassa (kun nyt gynekologiasta puhutaan), ja muutokset tuntuvat olevan pidempiaikaisia kuin pari kuukautiskiertoa (poislukien äkilliset voimakkaat kivut, joiden vuoksi pitää lähteä heti päivysytkseen, esim. hyvin voimakkaat alavatsakivt jne), niin on syytä ottaa yhteys terveydenhuoltoon tilanteen arvioimiseksi. Mitään säännöllisiä tarkistuksia gynekologilla ei kuitenkaan tarvitse tehdä varuuden vuoksi - ellei sitten ole jotain syytä miksi pitää sellaista tehdä. Minulle gynekolgoi yleensä sanoo käynnin päätteeksi milloin pitäisi käydä seuraavan kerran. Nyt käytän kierukkaa ja käyn vuosittain. Enen kierukkaa oli joskus jopa kolme vuotta väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen kuuluisi EDES informoida ja neuvoa asiakasta, että gynekologinen terveydenhuolto/tarkastaminen ei kuulu heille - vain jos on hälyyttävä vaiva päällä, silloin laittavat eteenpäin julkisen puolen gynekologiselle. Ihmisiä pitäisi neuvoa, että jos et ole käynyt tarkastuksessa muutamaan vuoteen, max 10 v, niin varaa aika yksityiselle gynekologille tarkastukseen.
Gynekologisten tarkastusten tulisi kuulua perusterveydenhuollon piiriin, esim niin että kerran viidessä vuodessa saisi ajan yleistyyppiseen tarkastukseen, jonka voi joko ottaa vastaan tai ei. Gynekologiset sairaudet vaikuttavat terveyteen ja ne pitäisi mielellään havaita ajoissa.
Ettei käy niin, kuten tietämässäni tapauksessa, että nainen valitti epämääräisiä turvotus- jne vatsaoireita terveyskeskuksessa ja pyysi kerta kerran jälkeen tutkimuksiin pääsyä gynekologiselle tai tähystykseen. Mitään ei
Minäkin sain kertkäynnillä lähetteen sairaalaan gynelle, kun kävin valittamassa mielestäni runsaista kuukautisista. Tutkimuksissa todettiin, että todellakin oli runsaat kuukautiset ja nyt on ne hoidettu ja kunnossa. Ihan siis julkiselta puolelta sen lähetteen sain. Sanoisin, että lääkäriä siellä julkisellakin puolella auttaa hirmuisen paljon, jos itse osaa mahdollisimman tarkasti kertoa oireet ja ajankohdat.
Minulla on kyllä KELA-korvaus Vagisaniin
Vierailija kirjoitti:
52 vuotta ikää ja koko ikäni käyny julkisella puolella gynellä. En ole ikinä mitään lähetettä saanut vaan soittanut ehkäisyneuvolaan ja tilannut ajan. Ompa vaikeaa.
Tk:n ehkäisyneuvolan lääkärit vain usein ovat ihan yleislääkäreitä, mutta toksi hekin osaavat naisen lisääntymiselimistöä tutkia ja kun tekevät siellä ehkäisyneuvolan puolella töitä, niin onhan heillä sitten kokemustakin
Minulla on varaa käydä. T. Purra
Miksi pitäisi käydä erikseen gynekologilla silloin, kun lääkäri ajaa saman asian? En ole tainnut ikinä käydä gynekologilla, vaan aina ehkäisyneuvolan lääkärillä. Siellä on otettu papat ja ultrat, ihan lääkärin toimesta. Maksaa sen muutaman kympin verran, mikä kunnallisen käyntimaksu on.
Vierailija kirjoitti:
Jos joudutaan ottamaan ultra, jota harvoin löytyy julkiselta puolelta, se voi olla 300 euroa. Gynegologin käynti voi maksaa 100-500 euroa riippuen alueesta ja toimenpiteistä.
On niillä ultrat julkisellakin, mutta ei koulutusta tutkia gynekologisia vaivoja ultralla tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, miten hyvin gynekologit ovat onnistuneet brändäämään oman erikoisalansa niin, että jokaikisen naisen pitäisi käydä vähintään kerran vuodessa tarkistuttamassa alapäänsä. Siis miksi? Eihän muillakaan erikoislääkäreillä käydä kerran vuodessa "tarkistuttamassa" yhtään mitään.
Minä itse käyn kerran vuodessa yksityisellä gynekologilla tarkastuksessa koska haluan, että papa-näyte otetaan samalla ja varmuuden siitä, että kaikki on ok. Joukkotarkastuksiin en ole koskaan mennyt.
No sitten maksat sen itse. Joukkotarkastukset ovat riittäviä. Jos niissä ilmenee jotain, niin otetaan tarkempiin tutkimuksiin.
Osittain&nb
Miksi kierukan kanssa pitäisi käydä vuosittain? Esim. Terveyskirjasto kertoo kierukan vaatimasta seurannasta näin: "Rutiininomainen seuranta terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla tai vuosittainen papa-seuranta ei ole tarpeen. Kontrolli on aiheellinen, jos esiintyy kierukkaehkäisyyn liittyviä haittaavia oireita."
Minulla on kierukka, käyn 5v välein ikäkausipapassa ja kierukka vaihdetaan 5-7v välein riippuen miten vuodot palaa. Mutta ronklaamista en ole tarvinnut kun ei ole mitään poikkeavaa.
"Minä sairastuin pahaan anemiaan. Tätä ei näköjään edes pidetä sairautena naisten kohdalla, mikä on ihan hullua. Lopulta katsotaan että on joku masennus, kun työkyky aivan nollassa."
Höpönlöpö. Jos sinulla on oikeasti ollut paha anemia (hb <90) niin kyllä se hoidetaan myös julkisella puolella. Ensisijaisesti rautakuurilla (jos syynä raudanpuute) ja tarvittaessa suonensisäisellä raudalla tai punasoluilla. Jos taas kyseessä ns. muotisairaus, eli raudanpuute ilman anemiaa, ja ferritiini on silti viite-arvojen sisällä niin silloin se "sairaus" hoidatetaan ihan omakustanteisesti.
Meillä on suvussa hammaslääkäri ja naistentautien erikoislääkäri ja saadaan kaikki käynnit ilmaiseksi.
Suomessa on ilmainen terveydenhoito joten kaikki ovat oikeutettuja ilmaisiin lääkäripalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä aina hoetaan gyne-keskusteluissa ja aina yhtä hämmästyneenä ihmettelen, että miten niin ei käydä. Käydäähän?? Ettekö ihan todella käy joka vuosi vähintään hammaslääkärissä, ihotautilääkärillä, gynekologilla ja yleislääkärillä. Nämä on itselläni se minimi, jonain vuosina tulee vielä muitakin käyntejä.
ihotautilääkäriä olen tavannut viimeksi 1 1/2 vuotiaana, kun minulla todettiin allergia ja atooppinen iho (Eikun sori! 20 vuotta sitten, kun tehtiin lisää allergiatestejä, niin ihotautilääkärillä kävin). Muutoin yleislääkäri uusi reseptit näihin vaivoihin ja näissä asioissa olen sitten naatusten nähnyt yleisläkäriä viimeksi 10 vuotta sitten. Gynekologilla olen nyt käynyt useasti sairaalassa, kun on operoitu myooma, mutta muutoin en ole käynyt, koska ei ole ollut vaivoja. Periaatteena on ollut, että jos on vaivoja: tule, jos kaikki tuntuu olevan hyvin, niin riittää, kun käyt seulonnoissa. Hammaslääkärille on seuraava tarkastus kolmen vuoden päästä, koska kaikki oli niin hyvin. Tosin hammaslääkäri määräsi käymään kerran vuodessa suuhygienistilla.
En itsekään usko, että tarvitsisin lääkäriä vuosittain vain kertomaan, että kaikki kunnossa. Osaan sen itsekin huomata. Kotona mittailen silloin tällöin verenpainetta ja huvikseni seuraan verensokereita, koska meillä suvussa on diabtestä ja seuraan luomia, koska suvussa myös ihosyöpiä ja muutenkin seuraan atoopikkona toki ihoni kuntoa, kuuluu asiaan. Lääkäriin menen, kun joku menee pieleen ja usein sitten niissä yhteyksissä lääkäri kysyy, että todellako olet käynyt viimeksi kaksi vuotta sitten lääkärissä. Kun sanon, että todellakin, niin hän sanoo, että voitaisiiin sitten ottaa perusverenkuva, että täältä sitten joku soittelee, jos joku onkin yllättäen vinossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudutaan ottamaan ultra, jota harvoin löytyy julkiselta puolelta, se voi olla 300 euroa. Gynegologin käynti voi maksaa 100-500 euroa riippuen alueesta ja toimenpiteistä.
On niillä ultrat julkisellakin, mutta ei koulutusta tutkia gynekologisia vaivoja ultralla tarkemmin.
Täh, miksei muka olisi? Julkisella olen ultrissa käynyt. Miksi maksaisi itsensä kipeäksi gynekologilla käynnistä, kun saman saa hoidettua lääkärillä?
Vierailija kirjoitti:
52 vuotta ikää ja koko ikäni käyny julkisella puolella gynellä. En ole ikinä mitään lähetettä saanut vaan soittanut ehkäisyneuvolaan ja tilannut ajan. Ompa vaikeaa.
Oletkohan käynyt gynekologilla vai lääkärillä? Itse olen 38-vuotias, aina käynyt ehkäisyneuvolassa lääkärillä tai hoitajalla. En kertaakaan gynekologilla.
Vierailija kirjoitti:
Huh en taida uskaltaa muuttaa enää Suomeen. Suomessa oireitani vähäteltiin 22 vuoden ajan. Sitten muutin ulkomaille ja sain diagnoosin ja pääsin leikkaukseen alle kahdessa kuukaudessa. Viikko sairaalassa, hinta omasta pussista tasan 0,-.
Nyt käytössä lääke, täysin korvattu, Suomessa kuulemma ei vaan 140e per 3kk paketti. Joka vuosi gynekäynti ja papa, ilmaiseksi. Olen ikuisesti kiitollinen tästä mahtavasta hoidosta täällä.
Menin suomessa oireiden kanssa tk-lääkärille, joka laittoi lähetteen sairaalaan. Olin sairaalassa noin kuukauden sisällä lähetteen laittamisesta ja siitä parin viikon sisään oli tehty leikkaus. Sairaalaan leikkauspäivänä ja sen jälkeen kotiin, kun olo oli todettu tarpeeksi hyväksi. Sanoisin, että jos joku tämän palstan perusteella tekee päätelmiä siitä että suomessa ei terveydenhuolto toimi, siispä en uskalla tulla takaisin suomeen, niin omapa on ongelmansa, tai onnensa. Piätäisi muistaa, että tämän tyyppisillä nettipalstoilla korostuu aina ne negatiivisimmat jutut. Ja niissäkin voi hyvinkin olla puolet tarinankerronnallista lisää.
Vierailija kirjoitti:
Totta! Älytöntä medikalisointia! Ikään kuin meillä olisi aikapommi sisuksissa.
Toki, jos sukuelinosastoaan kuormittaa jatkuvasti vaihtuvilla miehillä suojaamattomassa yhdynnässä, se voi teettää kohdunkaulansyövän, kun kohdunkaula stresaantuu koko ajan vaihtuvista sperman proteiineista, koska jokaisella miehellä on omansa. Kohdunkaula tykkää, jos sen omistaja on uskollista sorttia. Tästä oli tutkimus.
Tämä on kyllä uskomatonta. Toisaalla EKP on jo ovimatolla soittamassa ovikelloa ilmoittaakseen, että koska Suomi ei pysty koronnostoa seurauksena lyhentämään velkaansa,sen tulee irtosanoa puolet julkisen sektorin työntekijöistä ja leikata puolet julkisesti tarvittavista palveluista kokokaan pois, toisaalla kansa on sitä mieltä että jokaiselle olisi tarjottava ilmainen erikoissairaanhoito jopa vain tarkastukseen.
Surullista, kuinka moni ei tunnut ymmärtävän, miten veitsenterällä Suomi on. Nyt meneillään olevat leikkaukset eivät riitä edes kymmenkertaisen, että olisimme ok seuraavat viisi vuotta. Korko ei ole laskemassa mutta saatavat erääntyy. Jos jotain kannattaa tässä tilanteessa miettiä, niin sitä, miten Suomi välttää konkurssin. Verot on tapissa ja suurituloisia riittävän hyviä veronmaksajia alle 5% väestöstä. Rahaa pitäisi saada kasaan todella paljon, mikä väistämättä tarkoittaa leikkaamista ja säästämistä.
Korjaus omaan kirjoitukseeni, IMF tietenkin soittaa ovikelloa, EKP päättää koron tason.