Työnhaku on mennyt aivan uskomattomaksi pelleilyksi. Parin kuukauden kesätyöhön hakeakseen pitää kaiken muun ohella liittää mukaan video.
Ja ihan tavallinen konttorirotan tehtävä kyseessä, ei mikään esiintymisduuni.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hain viime kesänä rappusiivoojan paikkaan, vaadittiin videohakemus. En lähettänyt vaan laitoin sähköpostia. Tulin valituksi haastatteluun ja siellä kysyttiin mitä aion tulevaisuudessa, olenko hyvä tiimissä ja miksi on neljän vuoden työttömyys tuolla CV:ssä (vuodet 2017-2021 ja tämän jälkeen olin ollut töissä) Ja ne perinteiset miksi haluan heille töihin ja miksi juuri minä olisin heille paras.
En ole kovin supliikki niin jäi työ saamatta. Vaikka kokemustakin alalta.
Unohtui se lisätä vielä että tämä sama paikka tuli uudestaan hakuun vaikka työn olisi pitänyt jo alkaa. Eipä yhteyksiä otettu siltikään, ilmeisesti suht asiallinen tavallinen tallukka ei kelpaa rappusiivoojaksi:D
Ei kelpaa ei,sen sijaan ulkomaalaisia palkataan ,yritäpä siinä perehdyttää kun eivät osaa suomea ja englantiakin välttävästi. Ja nykyään vaativat monen vuoden työkokemuksen alalta. Minä sain paikan koska olen yli 10 vuotta tehnyt siivousalan töitä. Olen hakenut myös myyjän paikkaa,pikaruokalan puolelle yms mutta ainoastaan tärpännyt siivousalalta töitä. Palkka kehno, pomo piikittelevä, työkaverit osa weemäisiä, hoviporukkaa....eli ei ole työelämässäkään sen helpompaa:(
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsen että videoita vaatimalla työnantaja haluaa viestittää, että tehtävään ei palkata yli 30-vuotiasta. Kun sitä ei voi kirjoittaa suoraan ilmoitukseen niin sitten tehdään rekrytoinnista tällaista vaivaannuttavaa nuorisolaismeininkiä.
Se on just näin. Tämän lisäksi haluavat yksinkertaisesti vähentää hakemusmäärää lisäämällä tällaisia ylimääräisiä temppuja hakuvaatimuksiin. Mikään ratkaiseva meriitti tällainen video ei kenenkään kohdalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hain viime kesänä rappusiivoojan paikkaan, vaadittiin videohakemus. En lähettänyt vaan laitoin sähköpostia. Tulin valituksi haastatteluun ja siellä kysyttiin mitä aion tulevaisuudessa, olenko hyvä tiimissä ja miksi on neljän vuoden työttömyys tuolla CV:ssä (vuodet 2017-2021 ja tämän jälkeen olin ollut töissä) Ja ne perinteiset miksi haluan heille töihin ja miksi juuri minä olisin heille paras.
En ole kovin supliikki niin jäi työ saamatta. Vaikka kokemustakin alalta.
Unohtui se lisätä vielä että tämä sama paikka tuli uudestaan hakuun vaikka työn olisi pitänyt jo alkaa. Eipä yhteyksiä otettu siltikään, ilmeisesti suht asiallinen tavallinen tallukka ei kelpaa rappusiivoojaksi:D
Ei kelpaa ei,sen sijaan ulkomaalaisia palkataan ,yritäpä siinä perehdyttää kun eivät
Siivoustyö osaa kyllä olla joskus ihan p*rseestä. Jos on hyvä pomo ja kivat työkaverit niin sitten asiakkaat on anuksesta. Parhaiten siivoaisi tyhjässä rakennuksessa ja mieluiten yöllä. Tämä olisi mun haave mutta eipä saa siivota yöllä koska herranjumala siivooja tutkii arkaluontoisia asioita, varastaa eikä osaa toimia hälyttimien kanssa.
Kyllä siivoojaa ja hänen työtään pitää saada kytätä päiväsaikaan ja mielellään valittaa pölystä pöydän kulmalta johon voi vaikka tukehtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea.
No itse asiassa Työkkärin mielestä nimenomaan on pakko.
Mitä tarkoitat pakolla? Uhkaavat ase ohimolla vai kenties, et saa tukia?
Tiesitkö että työttömyysrahaa saadakseen on velvollisuus hakea töitä ja ottaa työtä vastaan. Mutta ehei, pakko ei ole, silloin vaan ei saa korvauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea.
Tiesitkö että työttömyysrahaa saadakseen on velvollisuus hakea töitä ja ottaa työtä vastaan. Mutta ehei, pakko ei ole, silloin vaan ei saa korvauksia
Ai sun mielestä on pakko ainoastaan jos joku uhkaa aseella? No, ei silloinkaan ole mikään pakko. Voihan aina kokeilla onneaan josko kyseessä olisi ainoastaan bluffi. Mutta ehei, pakko ei silloinkaan ole tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näin kova on työvoimapula että hakijamäärää pitää karsia tällaisilla temppuradoilla.
Kävin tossa yhdessä liikkeessä. Liikettä en mainosta, mutta kaikki on joskus käynyt varmasti siinä ketjussa ostoksilla. Kaikki naiset oli alle 30v ja kaikki oli suoraan kuin jostain sporttilehden tyttökalenterista. Kävin tämän yrityksen nettisivulla ja siellä oli. Lähetä itsestäsi video, kun haet duunia. NO, siinä ymmärsin miksi siellä käytävillä ei pyörinyt ns normaalinnäkösiä nuoria naisia. Kattelin ketjun duunareita ketkä korkeammalla tasolla töissä, niin tämä rekry on just sellanen äijä, että noi kaikki on päässyt ulkonäöllä töihin. En epäile naisten osaamista, mutta ulkonäkö on ratkaissut kaikki hakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea.
Pakko
"ehdoton, asianomaisen omaa tahtoa huomioonottamaton velvollisuus tai vaatimus, välttämättömyys"
Vierailija kirjoitti:
Kellä on oikeesti edes aikaa katsoa jotain 100 videota? Jos mä haluun äkkiä vastauksen johonkin asiaan esim miten zoomataan videoeditissä, en mä jaksa katsoa 10 videota 15-20 min per kappale jossa lässytetään "kiva kun tykkäät, laitta thumbsii, osta mun mertsii" vaan haluan lukea sen 30 sekunnissa jostain selkeästä esityksestä. Ai toi nappi, ok kiitos.
Joten mikä se juttu näissä videoissa on? Kai sitten poistaa hakijoista tällaset henkilöt kun mä, jotka ei nää mitään järkeä niissä.
Tämä. Tämän takia katson yleensä videot nykyään 1.75x nopeudella. Ne on ympätty täyteen kaikenlaista huttua.
Mutta niin on kyllä tekstipohjaisetkin sivut tätä nykyä. Etsi vaikka jotain sienipastan ohjetta, klikkaa johonkin ruokablogiin, ja ensin tulee 50 sivun verran tekstiä aiheista sieniruokien historia, kantarellin biologiset ominaisuudet ja bloggaajan omat lapsuudenmuistot sienimetsältä isoisän kanssa. Itse resepti löytyy ihan lopusta.
En hae sellaisiin työpaikkoihin töihin mihin hakeakseen pitää video laittaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kova on työvoimapula että hakijamäärää pitää karsia tällaisilla temppuradoilla.
Kävin tossa yhdessä liikkeessä. Liikettä en mainosta, mutta kaikki on joskus käynyt varmasti siinä ketjussa ostoksilla. Kaikki naiset oli alle 30v ja kaikki oli suoraan kuin jostain sporttilehden tyttökalenterista. Kävin tämän yrityksen nettisivulla ja siellä oli. Lähetä itsestäsi video, kun haet duunia. NO, siinä ymmärsin miksi siellä käytävillä ei pyörinyt ns normaalinnäkösiä nuoria naisia. Kattelin ketjun duunareita ketkä korkeammalla tasolla töissä, niin tämä rekry on just sellanen äijä, että noi kaikki on päässyt ulkonäöllä töihin. En epäile naisten osaamista, mutta ulkonäkö on ratkaissut kaikki hakijat.
Tuli vähän sama asia mieleen aloituksesta. Joku saattaa olla sen verran kiero että on keksinyt videohaun hyväksi tavaksi kerätä itselleen laajan videokokoelman nuorista naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea.
Keitä työkkäri pakottaa? Mua ei ole koskaan pakotettu edes silloin kun olin täysin työtön. Nyt osa-aikatyössä enkä edes käy työkkärin omilla sivuillani muuta tekemässä kuin kuittaa. Kerran 3kk välein suunnitelman että hyväksyn sen ja toisen kerran 3kk aikana omilla sivuilla käyn kuittaamassa sen velvollisuuden tehdyksi.
Kesämyyjäksi valtion monopolille pitää ensin laittaa video ja sen jälkeen kutsutaan ryhmähaastatteluun, jos kutsutaan. Joo, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea.
Ajattelitko että teet näillä sun näppäröinneillä isonkin vaikutuksen kanssakeskustelijoihin?
Suomessa on huutava työvoimapula!!!!
Ja se näkyy näin :D
Ja samaan aikaan päiväkoteihin otetaan pedofiilejä töihin tekemättä mitään tarkastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vähän sama asia mieleen aloituksesta. Joku
Tuli kans mieleen että mihin nämä videot joutuu haun jälkeen? Arkaluontoisia asioita ihmisistä?
Vaimo haki markettiin myyjäksi.
Satoja hakemuksia, 3 paikkaa auki, parikymmentä haastateltiin.
Piti lähettää todistuskopiot, CV, hakemus, kuvaus itsestä ja vielä videokin.
Pääsi haastatteluun, mutta ei valittu.
Pitäis varmaan olla voittajafiilis jo tuostakin?
T: mies 52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni jäätyy näyttely tilanteessa vaikka muuten olisikin ammattilainen ja asiantuntija.
Videohaastattelut pitää kieltää, näillä haetaan ulkonäköä.
Erikoisinta on, että videon saa vaatia mutta hakijan ikää ei saakaan kysyä. Eikä vissiin ole hakijan pakko laittaa edes nimeään hakemukseen, koska siinäkin oli joku positiivisensyrjinnän-malli että töitä saa hakea anonyyminä pelkällä osaamisellaan.
Ja nyt sitten kuitenkin voidaan vaatia video.
Noille videoiden vaatijoille pitäisi jokaisen hakijan lähettää video missä on vaan se tikku-ukko ruudulla ja äänikin on monotonisen robotin.
Teini otti jpegit cv:n sivuista ja teki niistä videotiedoston. Olisko ollut just lidlin tutustu ja tienaa jossa ei päässyt eteenpäin ennen videon lisäämistä. Itse ehdotin hänelle tikku-ukkoanimaation tekoa.
Törmäsin tähän ensimmäisen kerran, kun meinasin hakea 4h/vko (!!) osa-aikaista paikkaa yhdestä vaateketjusta. Jätin hakematta, kun tajusin, että videohan oli keino karsia kättelyssä pois kaikki rumat keski-ikäiset.