Työnhaku on mennyt aivan uskomattomaksi pelleilyksi. Parin kuukauden kesätyöhön hakeakseen pitää kaiken muun ohella liittää mukaan video.
Ja ihan tavallinen konttorirotan tehtävä kyseessä, ei mikään esiintymisduuni.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat on halvempia palkattavia. Ja tosiaan heitä on helpompi pompotella ja pomotella. Vanhemmilla yleensä jo elämänkokemus sitä luokkaa, että mihin hyvänsä kyykkyasentoon ei taivuta pampun edessä.
Riippuu alasta. Esim.siivousalalla samat palkat, oli nuori tai vanha. Pompoteltavuus riippuu henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset kaipaa lisää dataa millä harjoituttaa tekoälyä. Kai luitte tietosuojailmoituksen miten tietojanne käytetään?
Mikäpä estää laittamasta tekoälyllä luotua kuvaa tai videota hakemukseen, jos rekrytoija kyselee kuvasta, niin sanoo että on tarkka yksityisyydestään ja kysyy että ette varmaan ole mitään mainoskasvoa etsimässä muutenkaan?
Videosta näkee asenteen ja voi karsia "kela pakotti hakeen" henkilöt yms töhöt samantien
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla tietoturva noiden videoiden kanssa? Mietin vain, koska tätä nykyä kaikki lähtee kiertämään pitkin nettiä eikä useimmat halua päätyä esimerkiksi meemiksi, jolle naureskellaan.
Minä mietin myös yksityisyydensuojaa. Video on niin henkilökohtainen verrattuna johonkin paperipalaan, jossa on vain tekstiä.
En todellakaan haluaisi, että videokuva pärstästäni leviäisi nettiin. Olen erittäin tarkka yksityisyydestäni ja jo lain mukaan jokaisella on oikeus yksityisyyteen. Mun mielestä videovaatimukset eivät ole linjassa lain kanssa, sellaisen videon teko pitäisi olla vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videon vaatimisella rajataan yli-ikäiset (yli 35-vuotiaat) pois hakijoista.
Rajataan pois ne, jotka eivät osaa tehdä edes videota.
Osaa? Mitä osaamista videon tekeminen vaatii? Tuolla rajataan pois vanhukset, jotka ei muutenkaan hae paikkaa.
Videon tekemiseen ei vaadita mitään erityisiä teknisiä taitoja. Pitää vain osata mennä kännykän kameraan ja klikata videon kuvaa. 80-vuotias isänikin tietää, miten se tapahtuu.
Ei ihme että kokeneita hakijoita syrjitään, jos ennakkoluulot ovat tuota luokkaa.
Kannattaakin hoitaa hommansa niin hyvin, että sua haetaan töihin eikä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain viime kesänä rappusiivoojan paikkaan, vaadittiin videohakemus. En lähettänyt vaan laitoin sähköpostia. Tulin valituksi haastatteluun ja siellä kysyttiin mitä aion tulevaisuudessa, olenko hyvä tiimissä ja miksi on neljän vuoden työttömyys tuolla CV:ssä (vuodet 2017-2021 ja tämän jälkeen olin ollut töissä) Ja ne perinteiset miksi haluan heille töihin ja miksi juuri minä olisin heille paras.
En ole kovin supliikki niin jäi työ saamatta. Vaikka kokemustakin alalta.
Unohtui se lisätä vielä että tämä sama paikka tuli uudestaan hakuun vaikka työn olisi pitänyt jo alkaa. Eipä yhteyksiä otettu siltikään, ilmeisesti suht asiallinen tavallinen tallukka ei kelpaa rappusiivoojaksi:D
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla tietoturva noiden videoiden kanssa? Mietin vain, koska tätä nykyä kaikki lähtee kiertämään pitkin nettiä eikä useimmat halua päätyä esimerkiksi meemiksi, jolle naureskellaan.
Tämä. Omia teinejäni olen kieltänyt hakemasta paikkoihin, joihin vaaditaan kaikki mahdolliset henkilötiedot, kuvat, videot jne. Videokin vielä menettelee, jos ei vaadita henkilötunnusta. Identiteettivarkauksien riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajataan pois ne, jotka eivät osaa tehdä edes videota.
Millä tavalla se on oleellista, jos tehtävällä ei ole mitään tekemistä videokuvaamisen kanssa? Nämä on tosiaan ihan vaan ylimääräisiä esteitä hakijoiden kokonaismäärän karsimiseksi. Ja karsiutuminen ei johdu siitä että keskiverto työikäinen ei osaisi vaan koska kovinkaan montaa aikuista ihmistä tällainen pelleily ei kiinnosta. Ilmeisesti hakemusvolyymit on sellaisia että arvioivat että vaikka puolet potentiaalisista hakijoista jättäytyisi pois kun haku on tehty työlääksi niin hakijoita riittää silti. Sopiikin ihmetellä että millä joku uuno vielä kuvittelee että työttömyys on työttömästä johtuvaa.
Temppuilulla varmistetaan se, että vaan epätoivoiset hakee. Muut jättää välistä. Ne pätevimmät. Kun tietävät saavansa töitä ponileikeittäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Omia teinejäni olen kieltänyt hakemasta paikkoihin, joihin vaaditaan kaikki mahdolliset henkilötiedot, kuvat, videot jne. Videokin vielä menettelee, jos ei vaadita henkilötunnusta. Identiteettivarkauksien riski.
Mun mielestä video ei missään nimessä menettele, koska siinä on henkilö täysin tunnistettavissa ja jos se vuotaa nettiin, se on siellä aina ja sitä voidaan pilkata ja tehdä meemejä
11 vuotta sitten hain kesätöitä eivätkä hakemani paikat ilmoittaneet itsestään mitään, joten totesin että voivat pitää tunkkinsa enkä sen jälkeen ole hakenut yhtään työpaikkaa enkä aio hakea.
Vierailija kirjoitti:
11 vuotta sitten hain kesätöitä eivätkä hakemani paikat ilmoittaneet itsestään mitään, joten totesin että voivat pitää tunkkinsa enkä sen jälkeen ole hakenut yhtään työpaikkaa enkä aio hakea.
NO toivottavasti et myöskään ole työnhakijana, kun et kerran töitä hae?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 35-vuotiaat eivät osaa ottaa videota kännykällä?
No varmaan osaa, mutta naamasta näkyy ikä.
Olen yli 50, osaan videoida kännykällä. Olen muutaman videon kuvannut mm kissastani.
Vierailija kirjoitti:
Videosta näkee asenteen ja voi karsia "kela pakotti hakeen" henkilöt yms töhöt samantien
Entä "haluan tehdä töitä mutta alkaa todella vituttaa että jokaikiseen hakemukseen kuluu tunti videon kuvaamiseen sekä CV:stä löytyvän informaation hakemussivulle täyttämiseen" töhöt? Tai "osaan tehdä vaadittuja työtehtäviä mutta neuropsykiatriset häiriöt tekevät luonnollisen sosiaalisen kanssakäymisen haastavaksi ja kuulostan siksi todella oudolta videohakemuksessa" töhöt? Mites "en näytä kantasuomalaiselta ja ainakin amerikkalaisissa tutkimuksissa on todettu ei-valkoisilta näyttävien/kuulostavien hakijoiden saavan huomattavasti vähemmän vastauksia ja haastatteluja" töhöt?
Onko näihin videoihin olemassa työnantajan työtehtävään liittyvät kysymykset valmiina ja niihin vastataan, jotta kokemus, asiallisuus ja pätevyys tehtävään selviää ja todennetaan. Tai mitä videolla tehdään, kerrotaanko nimi, puhelinnumero ja näytetään pärstää ja sen lisäksi tehdään pari limboharjoitusta, tanssitaan ja lauletaan vai mitä ?
Vierailija kirjoitti:
Onko näihin videoihin olemassa työnantajan työtehtävään liittyvät kysymykset valmiina ja niihin vastataan, jotta kokemus, asiallisuus ja pätevyys tehtävään selviää ja todennetaan. Tai mitä videolla tehdään, kerrotaanko nimi, puhelinnumero ja näytetään pärstää ja sen lisäksi tehdään pari limboharjoitusta, tanssitaan ja lauletaan vai mitä ?
Ainakin itse näin ihan äskettäin sellaisen missä olisi videolla pitänyt vastata tähän iänikuiseen hevonpaskakysymykseen, että miksi haet tätä työtä. Joskus vois varmaan repäistä ja selittää videolla kuin lapselle, että minusta on kiva saada rahaa, jolla pystyn maksamaan esimerkiksi ruokaostokseni ja asumiseni. Haastattelukutsua ei toki tarvitsisi sen jälkeen odotella, kun jostain syystä nämä kuvittelee että johonkin pakkaajan tehtäviinkin tarvitaan intohimoa, draivia ja paloa ja mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO toivottavasti et myöskään ole työnhakijana, kun et kerran töitä hae?
Olen ollut pian jo 7 vuotta "työnhakijana". Huomauttaisin että terveydellisten syiden takia minulle ei ole edes koskaan asetettu työnhakuvelvoitetta.
Ihmisten valittaminen on mennyt uskomattomalle tasolle.
Sama tilanne pojallani IT-työpaikan haussa. Haku kesti niin monta kuukautta, että osaavalle pojalle ehdittiin tarjota jo paikka muualta, jonka hän tietenkin otti vastaan. Ei voi jäädä kuukausiksi odottamaan epävarmuudessa. Poika olisi lopulta tullut valituksi. Firmoilta jää hyviä työntekijöitä saamatta tuollaisella hakuhölmöilyllä.