Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietin koko ajan olisiko lasten kanssa ilman miestä helpompaa. Kokemuksia onko?

Vierailija
27.02.2024 |

Melkein joka päivä kelaan päässäni samaa ajatusta. Olisiko elämä helpompaa ilman miestä, olisiko arki lasten kanssa helpompaa jos ottaisin eron. Nykyisellään elämä ja arki on nimittäin liian raskaita ja vaikeita ja minusta tuntuu koko ajan siltä kuin arjessa olisi miehen vuoksi koko ajan ylimääräistä hoidettavaa ja että hänen panos perheemme arkeen on hyvin pieni, nyt tuntuu kuin hoitaisin yksin melkein kaikki meidän kaikkien neljän asiat enkä jaksa. 

Onko kellään kokemusta tällaisesta olosta? Onko arki oikeasti helpottanut, jos on ottanut eron? Vai vaikeutunut entisestään? 

Kommentit (389)

Vierailija
81/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa.  Koita parikuukautta mm maksaa maksut.

Niin siinä se selviää kuinka itsenäinen voimaantuma nainen olet.

En ymmärrä tätä kommenttia. Elin ennen tätä liittoa vuosikausia yksin, jolloin maksoin tietenkin kaikki maksuni, ihan yksin ja ihan itse. Nyt maksamme kaiken puoliksi, mutta niin että minä hoidan sen käytännön laskujen maksamisen yhteiseltä taloystililtä. Eron jälkeen mies maksaisi toki elareita lapsista, niillä katettaisiin hänen osuutta. Ap

Jos eroat, ei ole enää sitä yhteistä tiliä, jolta maksat laskut.

Vierailija
82/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni - hieman hankalammastakin miehestä saa hyvin käyttökelpoisen topakalla kasvatuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex vaimo paini saman asian kanssa vajaan vuoden sitten päätti erota.  4kk eron jälkeen hän paloi loppuun.  6kk kohdalla hän halusi minut takaisin.

Myönsi itsekkin että oli sokeutunut siihen kuinka paljon oikeasti teinkin arjessa ja keskittyi ainostaan siihen mitä itse tekee.

Totta. Näinkin voi käydä. Mun nykyisen mieheni ex ei halunnut takaisin, mutta hänelle tuli yllätyksenä, ettei mies enää ollut käytettävissä korjauksiin, huonekalujen kasaamisiin, kuskauksiin jne. eron jälkeen. Toki alun suuttumuksen jälkeen pakon edessä oppi selviämään itse. Hänen syynsä eroon toki ei ollut tämä perus mies tekee liian vähän vaan se, ettei voi perheellisenä bilettää kuin teini. Mieheni on lähivanhempi.

Oma kokemukseni taas on, että pääsin helpommalla eron jälkeen. Silloin mulle vasta ihan oikeasti valkeni kuinka vähän mies oli tehnyt. Tekemisestä puhumista oli selvästi itse tekemistä enemmän. Mutta minä olen tekevää sorttia. Pidän asioiden tekemisestä ja olen ripeä otteissani. Suurin helpotus, paljon suurempi kuin tekemiset, oli kuitenkin painostavasta, negatiivisesta ilmapiiristä pääsy. Se, ettei koko ajan tarvitse kuulla olevansa nalkuttaja, kun koittaa patistaa toistakin hommiin. Ja siitä oli myös ilo päästä pois, että toinen illan sohvalla levänneenä on seksiä vailla ja suuttuu, kun väsyneenä et heti innostu. Ex-mieheni ei koskaan oppinut, että sohvalta kuittailu toiselle, jolla on kädet täynnä hommia ei ole esileikkiä.

Vierailija
84/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On! Lasten isä oli ihan työssään kiinni, ei koskaan kasvanut perheen tuomaan vastuuseen, vaan hoidin yksin suuren osan. Minulla oli vähän kuin vastentahtoinen teini, pyydettynä tai käskettynä autteli jotenkin, mutta useimmiten sekin meni jotenkin vihkoon ja tuloksena hän raivosi minulle ja jouduin kuitenkin hoitamaan sotkut.

Äidiltä poistunut iso stressi, koti missä ei ole ikävää ilmapiiriä ja riitelyä. Taloudellisesti on tiukempaa, tietysti, kun yksi aikuinen maksamassa kahden sijasta, mutta oikeilla valinnoilla ja suunnitelmallisena rahankäyttönä siitä kyllä selviää. Haluatko mielummin lapsille kalliit toppahaalarit ja enemmän merkkivaatteita uutena vai mielenrauhan ja onnellisuuden? Aika helppo valinta minusta!

Lapsetkin viihtyvät kotona ihan eri tavalla, tämä on meidän oma pesä, missä on hyvä olla.

Ja tähän lisättynä, tienaan siis itsekin ihan hyvin ja olen omalla tekemisellä päässyt paljon parempaan työhön kuin valtaosa opiskelukavereistani. Olen lisäksi mielestäni exääni fiksumpi rahankäyttäjä, hän esim. käyttää n. 60 euroa kuussa salimaksuun, jossa hän ei ole käynyt vuosiin, ilmeisesti lähinnä kun ei kehtaa irtisanoa sitä, 50 euroa per kerta parturikäynnistä muutaman viikon välein (mies, lyhythiuksinen!), useampi kymppi menee viikossa johonkin huoltoasemakahviin ja kämäiseen leipään Tuolla muutamalla sadalla ostan jo puolestaan helposti itselleni ja lapsille kaikki mahdolliset ruoat, ja ihan hyvin me syödään, välillä ulkonakin.

Myös exältäni tuli jotain kommenttia, että enhän minä pärjää rahallisesti, mutta kummasti meistä minä olen se, joka asuu uudemmassa ja kivammassa omistusasunnossa ja omistan auton (katumaasturi) hän vuokralla ja ajaa leasingautolla.

Vierailija
85/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nikä ihme saa miehen luulemaan, ettei naiset maksa laskuja?  Minä ole koko ikäni maksanut laskuja vaikka olen nainen. ja ei se perhe sillä elä/pärjää, että maksaa pelkkiä laskuja, pitää maksaa myös ruokaa ym menoja. Naisia elää paljon yksin ja yksinhuoltajina ja kaikki ne osaa ja pystyy maksamaan laskuja. 

En voi kuin ihmetellä mistä nykymiehet on saaneet päähänsä, ettei nainen osaa/pysty maksamaan laskuja?  Ei siihen mitään ihmeellistä "voimaantumista" tarvita. Tavallista elämää se on kaikille, että maksetaan laskuja. 

Vierailija
86/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mua kyllä ihmetyttää että niin moni nainen menee tällaisten perässävedettävien mies vauvojen kanssa yhteen, lisääntyy ja sitten ihmettelee kun miehestä ei kuoriudukaan huippuisää.

Niitä perässävedettäviä miesvauvoja tuntuu olevan vaan aika paljon, valinnanvaraa ei siis välttämättä pahemmin ole. Ja ne ongelmathan kärjistyy lähes aina vasta lasten tulon jälkeen, ennenhän sitä niitä kotihommia on tosi vähän ja ne on helposti hoidettu. Ja moni ajattelee että vanhempainvapaalla kotona olevan kuuluu hoitaa kotihommat, ja siitä se alamäki alkaa. 

Vierailija
87/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kommenttia. Elin ennen tätä liittoa vuosikausia yksin, jolloin maksoin tietenkin kaikki maksuni, ihan yksin ja ihan itse. Nyt maksamme kaiken puoliksi, mutta niin että minä hoidan sen käytännön laskujen maksamisen yhteiseltä taloystililtä. Eron jälkeen mies maksaisi toki elareita lapsista, niillä katettaisiin hänen osuutta. Ap

Toisaalta voi myös muuttaa halvempaan asuntoon eikä tarvitse maksaa sen miehen syömisiä. Lasten menoistahan miehen pitäisi maksaa osansa eron jälkeenkin, joko elareina tai muutoin yhdessä sovitulla tavalla. 

Vierailija
88/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla sama trolli, joka lokakuussa kyllästyi perheen passaamiseen ja meni lakkoon?

Vierailija
89/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elareilla? Tuo on niin vanhanaikaista. Eikös jokainen maksa lastenkuluja, kuten ennen eroa. Elareilla ei saa kuin riitoja ja kuittien kyttäämistä aikaiseksi.

Omalla kohdalla ainakin tapahtuisi nin, että maksaisin elareita sovitun summa, mutta mitään muuta en maksaisi. Lähtisin myös opiskelemaan heti, jolloin pakkoelarit tippuisi kelan maksamiksi. Nyt maksan jotain 500-700€ välissä lasten kuluja kuukausittain + tuen opiskelua.

Vierailija
90/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kautta aikojen naiset on selvinneet ilman miestäkin, jos tarve on vaatinut. Toiset huonommin, toiset paremmin. Nykyaikana on kaikki mahdollisuudet pärjätä paremmin, kun on mahdollisuus kouluttautua, mennä töihin ja on päivähoidot ym. avut saatavilla. Miehen pitäisi siis osata tuoda muutakin lisäarvoa perheelle kuin pelkkä raha. 

Vierailija
91/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen eroa mieti tarkkaan oma itsesi.. 

Käytiin vaimon kanssa pariterapiassa samasta syystä miksi sä mietit eroa. Meillä 2 pientä lasta..  Elämä oli jatkuvaa kotitöiden tekoa ja narinaa niistä..  Sain ensimmäisen kerran puheenvuoron ja terapeutti opasti vaimoni katsomaan pitkään peiliin..

Vaimoni oli tehnyt niin hemmetin tiukat säännöt ja standardit kaikkeen siivoamisesta- lasten kanssa puuhailuihin ettei yksinkertaisesti ollut edes mahdollista saavuttaa tavoitteita..

Syy miksi hän oli näin toiminut oli se että hän oli aina kotona, kodista oli tullut hänen työnsä, harrastuksensa ja ylpeyden aiheensa.. Hän panosti koko valveilla olo aikansa siihen.. 

Tilanne rauhoittui välittömästi kun ulkopuolinen ihminen puuttui asiaan ja ohjeisti ja kertoi vaimolle mikä on normaalia ja mikä ei.

Miten pieniä ne lapset on ja miten kauan se nainen on kotona ollut??? Eikö tuossa tapauksessa ole kaikille parasta, että nainen menee töihin ja kotityöt jaetaan sitten puoliski. Ei tuollainen kotiäityis ole enää nykypäivää, muuta kuin sen ajan, kun lapset on ihan pieniä. 

Tienaat varmaan hyvin, kun pystyt vaimon ja lapset elättämään kotiin. Hyvin harvalla on niin.  Yleensä se nainenkin on töissä kodin ulkopuolella ja väsyy siihen, kun kotona odottaaa toinen työpäivä, johon se mies ei osallistu ollenkaan. Se lienee se yleisin syy pohtia eroa, eikä se, että nainen on kotona ja tekee kaiken.. 

Suomessa ihan oikeasti naiset käy yleensä töissä, paitsi ne joilla on vauva kotona ja se on aika pieni aika elämässä, kun kotona ollaan. 

Ihme jankkaamista siitä, että nainen on kotona, onko se siellä oikesti koko elämänsä???? En tiedä kyllä yhtään, ellei lukuun oteta naisia jotka tekee kotona töitä esim maatalon emäntämä. Hoitaa karjan , tekee peltotöitä jne.

Vierailija
92/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miehestä että jos on yhteiset rahat ja mies huomattavan paljon hyvätuloisempi niin auttaa se taloudellinen panos jotain.

Vierailija
93/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mies on aika suuri menoerä ja kun se jää pois rahat riittää paremmin. Ja suurin ero on oikeastaan se, että vaikka rahallisesti on tiukempaa, on niin suuri helpotus se, ettei enää ota päähän se toisen siivellä matkustaminen kaikissa arjen töissä, että se jo helpottaa niin paljon, että elämä kantaa paljon paremmin, kuin huonossa suhteessa. 

Vierailija
94/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elareilla? Tuo on niin vanhanaikaista. Eikös jokainen maksa lastenkuluja, kuten ennen eroa. Elareilla ei saa kuin riitoja ja kuittien kyttäämistä aikaiseksi.

Omalla kohdalla ainakin tapahtuisi nin, että maksaisin elareita sovitun summa, mutta mitään muuta en maksaisi. Lähtisin myös opiskelemaan heti, jolloin pakk

Vähemmän sitä kuittien kyttäystä ja riitaa tulee, jos sovitaan tietty elarisumma josta katetaan tietyt kulut. Muutoinhan se menee just semmoiseksi "Minä maksoin tämän laskun, sinun pitää ostaa uusi haalari"-kyttäämiseksi. 

Melko pikkumaista olisi joka tapauksessa kostaa lapsille vanhempien erimielisyyksiä. 

Vierailija
95/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miehestä että jos on yhteiset rahat ja mies huomattavan paljon hyvätuloisempi niin auttaa se taloudellinen panos jotain.

Auttaa, mutta ei sillä voi ostaa vapaalippua kaikesta perheeseen liittyvästä vastuusta. Jos molemmat käy töissä niin molemmat hoitaa kotitöitä. Toki jos molemmille sopii, että toinen jää kotia hoitamaan ja toinen elättää, voidaan sopia muustakin, mutta ei se kyllä yleistä ole. Ja se on naiselle kyllä aikamoinen loukku, kun sitten tosiaan on taloudellisesti riippuvainen miehestä ja on vaikea päästä tilanteesta irti. Ei pitäisi ilman vakavaa harkintaa ja varasuunnitelmaa sellaiseen lähteä. 

Vierailija
96/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

92. Lapset oli 2/4 kun mentiin terapiaan. 

Hänen unelmansa oli kotiäitinä olo mahdollisimman pitkään, meni sitten lopulta töihin kun nuorimmainen täytti 4.

Meillä se ongelma oli just kun vaimo oli vaan kotona, ei hän pystynyt menemään mihinkään koska oli tehnyt elämästään liian kiireistä.

Tyyliin herätys 06.30.

Aamupalan teko 06.35-06.45.

Aamupala 06.45-07.05.

Tiskikoneen tyhjennys 07.07-07.11.

Kahvi+ some 07.12-07.25.

Pölyjen pyyhintä 07.26-07.45.

Lasten pukeminen ja ulkoilu 07.46-09.00

Ja tolla kaavalla 22.00 asti kunnes piti mennä nukkumaan. Ja kuten varmaan arvata saattaa lapsiperhe ei aikataulut toimi ja hän ei kestänyt sitä. Hän myös oletti että mä sitoudu hänen laatimassa minuutti aikatauluun orjallisesti. 

Vierailija
97/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mies (?) jankkaa , että miten nainen pärjää, kun jää se "yhteinen tili"pois. No kuule, Suomessa on 120 000 yksinhuoltajaa ja niistä suurin osa naisia (13% miehiä) ja pärjäähän ne ilman yhteistä tiliä. naiset on kautta aikojen hoitaneet ja maksaneet lasten kulut yksin, kun mies on häipynyt kuvioista, ja täälläkin nähdään yleensä kunnia-asiana miehelle olla maksamatta elatusta omille lapsilleen, jos ero tulee. Oikein kehutaan sillä, miten ei makseta ja kela maksaa :D 

Näin miehet kostaa eron  ja kärsijänä ovat miehen omat lapset, mutta viis siitä, kunhan mies saa kostonsa:D

Ja tässä taas nähdään miten miehet käyttää taloudellista valtaa perheen sisällä jos nainen haluaa irtautua huonosta liitosta.

Vierailija
98/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies haluaa rahalla ostaa itsensä irti kotitöistä, hän voi esim palkata siivoojan. Ei vaatia pienituloisempaa työssäkäyvää puolisoa tekemään kaikkea tuloerojen perusteella. 

Vierailija
99/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju osoittaa, miten KELA:n keinotekoiset ylisuuret, anteliaat asumistuet yksinhuoltajalisät käytännön tasolla särkevät perheitä tässä maassa. 

Jokainen mies käytännössä kilpailee perheensä koossa pysymisestä KELA:n tukiaisia vastaan, jotka luovat vastavoimaa, keinotekoista velkarahoitettua vastavoimaa jotka pyrkivät repimään puolisoita erilleen. Näin asuntosjoittajakin voittaa ja pystyy allokoimaan asumistukiaisia 2 eri asuntoon. 

Tuota noin. Bruttopalkkani on noin 4500€. En saa mitään tukia. Ap

Luuletko, että näitä persuhörhöjä kiinnostaa asioiden oikea laita.

Vierailija
100/389 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

92. Lapset oli 2/4 kun mentiin terapiaan. 

Hänen unelmansa oli kotiäitinä olo mahdollisimman pitkään, meni sitten lopulta töihin kun nuorimmainen täytti 4.

Meillä se ongelma oli just kun vaimo oli vaan kotona, ei hän pystynyt menemään mihinkään koska oli tehnyt elämästään liian kiireistä.

Tyyliin herätys 06.30.

Aamupalan teko 06.35-06.45.

Aamupala 06.45-07.05.

Tiskikoneen tyhjennys 07.07-07.11.

Kahvi+ some 07.12-07.25.

Pölyjen pyyhintä 07.26-07.45.

Lasten pukeminen ja ulkoilu 07.46-09.00

Ja tolla kaavalla 22.00 asti kunnes piti mennä nukkumaan. Ja kuten varmaan arvata saattaa lapsiperhe ei aikataulut toimi ja hän ei kestänyt sitä. Hän myös oletti että mä sitoudu hänen laatimassa minuutti aikatauluun orjallisesti. 

Kuulostaa sille, että vaimollasi oli/on mielenterveysongelmia. Mutta hyvä jos parisuhdeterapia toi avun.