Millainen painonnousu raskaana " liikaa" ???? Mun esimerkki:
Alkupaino 68 kg, nyt 78 kg. Pituutta 168 cm.... Rv 21. Hurjalta tuntuu, esikoisen aikana söin samalla tavalla, jopa enemmän ja paino nousi koko raskauden aikana vaan 10 kg eli saman minkä nyt tehnyt jo :-( Mistä voi johtua, ja mihin johtaa?? Verenpaine matala ja veriarvot muutenkin ok,
Kommentit (9)
viimeisen kuukauden aikana... Eli nytkin voi käydä samalla tavalla... On alettava laihduttaa :-(
Minulle tuli sekä esikoisen että kakkosen kanssa lähes 30 kiloa täysin normaalilla syömisellä ja liikkumisella (ei siis muutosta raskautta edeltäneeseen elämäntapaan). Terveydenhoitalta sain monet kerrat kuulla kunniani, mutta kun kilojen kertymiselle ei vain voinut mitään! Verenpaine, sokerit ym. arvot pysyivät raskauksien aikana normaaleina. Kilot katosivat yhtä salaperäisesti kuin olivat tulleetkin: sen enempiä laihduttamatta olin 4 kk:ssa lähtöpainossani.
Nyt odotan kolmatta, raskausviikkoja on koossa 28 ja painoa tullut n. 8 kg. Aiemmissa raskauksissa huitelin tässä vaiheessa jo lähes 20 kilossa.. Mikään ei kuitenkaan ole muuttunut edellisiin raskauksiin verrattuna: syön edelleenkin kuten ennenkin ja liikun jonkin verran.
On siis täysi mysteeri, miksi keräsin edellisissä raskauksissa niin hillittömästi " vararavintoa" ja nyt taas ihan kohtuullisesti - ainakin toistaiseksi!
Kaikenlaisia arvauksia toki on, jostain olen joskus lukenut että poikaa odottavat keräävät helpommin/enemmän painoa... Kaksi aiempaa lastani ovat sattumoisin poikia, olisko tämä sitten tyttö? :)
Jos sulla ei paineet eikä sokeriarvot ole hälyyttäviä, niin nauti raskaudesta täydellä sydämmellä. Kyllä ne kilot sitten ajastaan katoavat.
Neuvolassa jo monta kuukautta naputettu liikapainosta.
Pituutta 163cm
Esikoisesta lähtöpaino 64kg ja painoa tuli 25 kiloa!!
Kaikki lähti vuodessa lähes itsestään...
Kuopuksesta lähtöpainoa 65kg ja painoa tuli 18 kiloa!
Nyt 5kk synnytyksestä ja enää 3kiloa painoa jäljellä...
Ja esikoisen odotusaikana söin herkkuja pilvin pimein.
Kuopuksessa puolestaan vältin herkkuja ja vedin rehuja paljon.
nousi vain 3 kg yhteensä ja ihan terve lapsi sieltä tuli. Toisella taas 20 kg, joista kaikki lähti kuukauden sisällä synnytyksestä. Taitaa se kroppa kerätä niitä kiloja niin paljon kuin on tarvis.
Kaikki muu oli ok, en syönyt makeitakaan (en ole koskaan syönyt muutenkaan) mutta paino vain nousi. Neuvolassa ei koskaan puututtu asiaan koska tunsin oloni loistavaksi ja terveeksi. Toisen raskauden alussa nauroimme neuvolassa että sama +25kg edessä ja niin kävikin.
Minulla meni n.3-5kk kilojen tiputtamiseen, ei tuntunut kovalta hommalta.
Jos 12kg tulee, niin on jo lähtöpainossa kuukauden kuluttua vauvan syntymästä. Hoikalle vo itulla enemmän, pyöreämmälle mielummin vähemmän. Mulle tuli hurjasti kiloja kummassakin raskaudessa eli 18kg. Ristiäisissä oli vielä 8-10kg ekstraa. Nyt pari kiloa roikkuu vyötäröllä vielä, mutta imetys on sisi vienyt ne muut kilot.
Tietenkin voit katsoa, ette ylimääräisiä herkkuja syö. Ja että myös liikut. Kalorimäärä ei tuossa vaiheessa tarvitse vielä ola yhtään suurempi kuin ennen raskauttakaan.
Yleensä yli 500g painonnousua/vko on liikaa. Tässäkin tietysti katsotaan kokonaisuutta ja miten sitä on koko aikana tullut.
Ja kyllä se sinullakin voi tasoittua, hetken kuluttua se ei välttämättä nouse noin paljoa.