Mitä hittoa tehdä, mustasukkaisuus pilaa suhteen.
Mustasukkaisuus on alkanut tuhota parisuhdetta pikkuhiljaa, en yksinkertaisesti pysty enää luottamaan kumppaniin. Syy tähän on se että kumppani käyttäytyy rajattomasti. Eikä ymmärrä alkuunkaan mistä mustasukkaisuus johtuu..
Harmittaa kovasti koska ilman tätä ongelmaa suhde on poikkeuksellisen hyvä.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla rajattomasti? Anna konkreettisia esimerkkejä.
Konkreettinen esimerkki hän on erittäin avoin ja mukava ihminen, tutustuu helposti uusiin ihmisiin. Jotka sitten hyvin usein rakastuvat tai ihastuvat häneen. Tässä vaiheessa hän ei kuitenkaan vetäydy pois koska joutuisi olemaan ilkeä ja todellisuus on sitä että häneen rakastuneita ihmisiä on kokoajan suhteessamme mukana.
Eroa, jos toinen ei osaa laittaa rajoja niin nää ihastukset helposti vie mukanaan, viettää aikaa heidän kanssaan mistä taas voi tulla pettämistä...
Mä en usko että hän menisi varsinaiseen fyysiseen pettämiseen asti. Se on yksi syy miksi mä olen tässä suhteessa.
Tää aloitus voisi olla täysin meidän suhteesta, ja joskus olen eri palstalle asiasta kirjoittanutkin. Eli meillä ollut todella kauan aivan samanlaisia ongelmia. Mies oli mukava ihmisille, vitsaili ja hymyili, eikä tajunnut että antaa samalla vastakaikua ihastuneille. Ja sitten näitä ihastuneita tuli, ja aiheuttivat ongelmia. Vuodesta toiseen.
Meni tosi kauan että mies ei tajunnut ongelmaa, saati että jotenkin käyttäytyisi muita naisia rohkaisevasti. Yksikin esimerkki kun kävin miehen työpaikalla ja totesin jälkeenpäin, että X on aivan ihastunut suhun. Mies kiisti, ettei varmasti ole, syytti minua täysin turhasta mustasukkaisuudesta ja kuvitelmista. Kunnes sitten eräänä viikonloppuiltana tämä nainen pyysi häntä luokseen 😄. Mies oli tästä aidosti järkyttynyt, että ei hän ole nähnyt mitään tällaista, mitä ihmettä tapahtuu. Toinen esimerkki, toinen työpaikka ja työkaveri. Vasta kun nainen laittoi hänelle hyvin selkeän viestin jossa selvästi oli sitä mieltä että heillä on "jotain", mies tajusi että ne naisen lempinimet hänestä, ja muut jutut ei olleetkaan herjaa, vaan nainen oli häneen ihastunut. Ja hän tietämättään oli antanut vastakaikua.
Vuosien aikana mies valehtelikin naisista, se oli sitä aikaa kun ei vielä ollut tajunnut olevansa itse osallinen mun mustasukkaisuuteeni ja valehteli ettei tulisi riitaa. Valehteluhan vasta ongelmia aiheuttikin, koska kiinni jäi siitä kuitenkin. Esimerkiksi oli sanonut mulle ettei ole X:n kanssa ollut missään tekemisissä, mutta sitten X tulikin baarissa kaulaan minun nähden, tiesi meidän lasten nimet ja harrastukset ym. Ja huom! Mielestäni on täysin normaalia jutella työkavereille lapsistaan ym vapaa-ajastaan, mutta ei ole normaalia eikä ok valehdella niistä jutteluista puolisolleen.
Kun mies vihdoin tajusi miten käyttäytyy ja mitä se aiheuttaa, miten paljon se satuttaa, niin kyllä hän alkoi käyttäytyä naisten kanssa eri tavoin. Ja lisäksi ymmärsi että kuten minäkin kerron työpäivästäni ja -kavereistani hänelle avoimesti, hänkin voi kertoa minulle. Avoimuus ja rehellisyys ei aiheuta riitaa, valehtelu ja vähättely kyllä.
Luottamus oli aika rikki pitkään, mutta sekin kursittiin avoimuudella kasaan. Jutteli avoimesti, sain kysyä, näytti viestit jne. Nyt ollaan jo niin pitkällä että hän tuossa kertoi eräästä uudesta naistyökaverista, että se joskus vaan istuu ja tuijottaa häntä hymyillen. En ollut mustasukkainen vaan iloinen että hän kertoi. Ja mies oli töissä alkanut jutella vaimostaan, niin oli tämän työkaverin hymyily loppunut 😄
Me käytiin myös aiemmin pariterapiassa ja siitä oli iso apu, juuri siinäkin että mieskin ymmärsi ettei nämä pikkujuttuja ole. Ja kyllä, terapeutti meillekin ihmetteli että minä olin kestänyt niin kauan, vaikka tunne ja epävarmuus oli niin raastava ja miehen käytös välillä epäkunnioittavaa. Ongelma kun ei ollut vain minun päässäni.
Nykyään meillä menee paremmin kuin pitkään, pitkään aikaan 😊 Ero ei todellakaan olisi ollut oikea, eikä ole myöskään ainoa vaihtoehto.
Oletko ollut aiemmissa suhteissasi mustasukkainen? Kysyn siksi, että tunsin aikoinaan naisen, joka oli aivan kuin riivattu mustasukkaisuudesta ja kysyin häneltäkin, että onko ollut aiemmin. Vastaus oli, että ei ollut. Tuossa suhteessa nainen oli esimiesasemassa suhteessa tähän mieheen. Ulospäin suhde näytti melkoisen sadomasokistiselta. Mies oli todella suosittu, aikansa. Ja naiset parveilivat hänen ympärillään. Eli suoraan sanottuna, mies oli persoonaltaan häiriintynyt ja nainen niin koukussa. Siitä saivat kärsiä lopulta syyttömätkin.
Miten musta tuntuu, että ap:n kertomus on muuttunut matkan varrella. Ensin hän oli sitä mieltä, että puoliso ei ole tarpeeksi tyly muille ihmisille, mutta kun se ei mennyt oikein läpi, niin nyt puolisolla onkin jo lähes sivusuhde tai jopa useampia.
Ja terapeuttejakin on ollut jo monta, joilla hieman kyseenalaisia lausuntoja. Mitä et halunnut kuulla mitä he sanoivat? Oletko ap nyt täysin rehellinen?
83/83 kiitos kannustavasta viestistä. Mäkin uskon siihen että ihminen pystyy muuttumaan ja muuttamaan tapojaan. Se on vaan jotenkin niin vaikea nähdä sitä omaa osuuttaan ja alkaa muuttamaan sitä tietoisesti.
En usko että ero olisi meillekkään oikea ratkaisu. Jos me pidettäisiin pillit pussiin uskon että kumpikin katuisi tätä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut aiemmissa suhteissasi mustasukkainen? Kysyn siksi, että tunsin aikoinaan naisen, joka oli aivan kuin riivattu mustasukkaisuudesta ja kysyin häneltäkin, että onko ollut aiemmin. Vastaus oli, että ei ollut. Tuossa suhteessa nainen oli esimiesasemassa suhteessa tähän mieheen. Ulospäin suhde näytti melkoisen sadomasokistiselta. Mies oli todella suosittu, aikansa. Ja naiset parveilivat hänen ympärillään. Eli suoraan sanottuna, mies oli persoonaltaan häiriintynyt ja nainen niin koukussa. Siitä saivat kärsiä lopulta syyttömätkin.
En ole ollut mustasukkainen ennen tätä suhdetta. Tää oli syykin miksi menin alunperin terapiaan, halusin tuosta tunteesta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu, että ap:n kertomus on muuttunut matkan varrella. Ensin hän oli sitä mieltä, että puoliso ei ole tarpeeksi tyly muille ihmisille, mutta kun se ei mennyt oikein läpi, niin nyt puolisolla onkin jo lähes sivusuhde tai jopa useampia.
Ja terapeuttejakin on ollut jo monta, joilla hieman kyseenalaisia lausuntoja. Mitä et halunnut kuulla mitä he sanoivat? Oletko ap nyt täysin rehellinen?
Siksi koska avaan tätä tarinaa lisää kysymyksiä tullessa. Ja kyllä jos puoliso osaisi olla tyly ihmisille jotka uhkaavat meidän suhdetta ongelmia ei olisi. Puoliso valehteli 1.5vuotta yhteydenpidosta työkaveriinsa.
Pari asiaa kiinnitti huomiota ap:n sanavalinnoissa. Otsikossa sanotaan, että mustasukkaisuus pilaa suhteen. Eli suhdetta ei siis pilaa puolison käytös, vaan ap:n käytös. Lisäksi ap lipsautti, että mustasukkaisia ajatuksia ei ole nyt ollut 7:ään kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä en halunnut kuulla?
Oli se että mun täytyy oman itseni takia nostaa pää pensaasta ja alkaa jopa eron uhalla haastamaan puolisoa. Koska mun mustasukkaisuus oli aiheellista.
Vierailija kirjoitti:
Pari asiaa kiinnitti huomiota ap:n sanavalinnoissa. Otsikossa sanotaan, että mustasukkaisuus pilaa suhteen. Eli suhdetta ei siis pilaa puolison käytös, vaan ap:n käytös. Lisäksi ap lipsautti, että mustasukkaisia ajatuksia ei ole nyt ollut 7:ään kuukauteen.
Kyllä mustasukkaisuus jota koen pilaa lopulta tämän suhteen vaikuttamalla mun ajatuksiin.
Ja kyllä en lipsauttanut vaan kirjoitin hyvin selvästi että 7kk mentiin ilman mitään negatiivisia ajatuksia ja nyt on uusi uhka edessä joka on nostanut kaiken taas pintaan.
Mun mielestä ei tarvitse olla tyly pitääkseen rajansa ja suhteensa balanssissa. Muuten voisi erehtyä luulemaan, että tuo kumppani on naiivi, muuta noin pitkä valehteleminen kertoo muuta. Porttiteoria: Miesystäväni on kertonut, miten ensin työkaverinsa vain suutelivat. Vaihtoi sitten työpaikkaa ja sieltä alkoikin sitten viiden vuoden sivusuhde. Siis tilaisuus teki varkaan -metodi. Ja lopulta hänellä oli sivusuhteenkin lisäksi muita naisia. Ja siis ensimmäiset 10 v kertoi olleensa uskollinen. Että oikeasti tällaisia tapauksia on. Hänen vaimonsa ei tosin epäillyt mitään, koska oli kiireinen lastensa ja töidensä kanssa. Lopultahan kaikki paljastui ja sehän aivan karmean traumaattista.
Mitä tarvetta tuon kumppanin saa toimimaan noin, osasiko terapeutti arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut poikkeus, mikä mulle tulee mieleen, niin jos nainen on oikein huomionhakuinen, niin ymmärtäisin kumppanin tuskan. Mulla on tuttavapiirissä ollut pari semmoista naista ja he kyllä myös pettivät puolisoaan. Jopa tuttavaperheen pson kanssa.
Näitä naisia ja miehiä on paljon. Flirttaillaan ja testataan omaa markkina-arvoa loputtomasti. Kun puoliso sitten puuttuu asiaan uhriudutaan eikä ymmärretä yhtään mitään.
Erosin exäst tän takia. Kyl mä ymmärrän jos suhun joskus ihastuu joku mut se että suhun ihastuu aina kaikki oli vähä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei tarvitse olla tyly pitääkseen rajansa ja suhteensa balanssissa. Muuten voisi erehtyä luulemaan, että tuo kumppani on naiivi, muuta noin pitkä valehteleminen kertoo muuta. Porttiteoria: Miesystäväni on kertonut, miten ensin työkaverinsa vain suutelivat. Vaihtoi sitten työpaikkaa ja sieltä alkoikin sitten viiden vuoden sivusuhde. Siis tilaisuus teki varkaan -metodi. Ja lopulta hänellä oli sivusuhteenkin lisäksi muita naisia. Ja siis ensimmäiset 10 v kertoi olleensa uskollinen. Että oikeasti tällaisia tapauksia on. Hänen vaimonsa ei tosin epäillyt mitään, koska oli kiireinen lastensa ja töidensä kanssa. Lopultahan kaikki paljastui ja sehän aivan karmean traumaattista.
Mitä tarvetta tuon kumppanin saa toimimaan noin, osasiko terapeutti arvailla.
No terapeutti 1/2/3 sanoi että sun puoliso vaikuttaa todella naivilta. 1/2 et sun puoliso vaikuttaa tosi huono itsetuntoiselta koska ei näe tota kiinnostusta.. 1-3 olivat myös sitä mieltä että hän voi olla ihminen joka elää niin hetkessä ettei edes ajattele tälläisiä asioita.
1/3 myös miettivät että onko puoliso jotenkin liian kiltti ettei yksinkertaisesti pysty/ halua reagoida asioihin joihin pitäisi. Ja odottelee vaan että ne hävisivät itsekseen.
1/3 myös miettivät että onko puoliso jotenkin liian kiltti ettei yksinkertaisesti pysty/ halua reagoida asioihin joihin pitäisi. Ja odottelee vaan että ne hävisivät itsekseen.
Mutta ei ole kiltti sulle. Henkinen laiskuus ja lapsellisuus. Vilpillisyys ja hetkessä elijä. Niinpä. Ja teillä varmaan hyvin intensiivinen suhde?
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei ole kiltti sulle. Henkinen laiskuus ja lapsellisuus. Vilpillisyys ja hetkessä elijä. Niinpä. Ja teillä varmaan hyvin intensiivinen suhde?
Kyllä sanoisin että suhteemme on jossain määrin intensiivinen. Tosin emme juurikaan riitele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan oikeasti on käynyt niin, että miestuttavuudet ovat tulleet ehdottelemaan ap:n puolisolle jotain, tunnustamaan ihastustaan tai rakkauttaan ja puoliso tämänkin jälkeen kokee, ettei ihailijoihin tarvitse ottaa etäisyyttä, niin pidän kyllä erikoisena tuollaista käytöstä ja suoraan sanoen loukkaavana ap:ta kohtaan.
Oikeasti on käynyt juuri näin. Kautta rantain olen saanut tietää totuuksia ja puolison ratkaisu on ollut siirtää yhteydenpito salaiseksi. Ja valehdella kysyttäessä.
Toihan on jo pettämistä. Salainen yhteydenpito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä en halunnut kuulla?
Oli se että mun täytyy oman itseni takia nostaa pää pensaasta ja alkaa jopa eron uhalla haastamaan puolisoa. Koska mun mustasukkaisuus oli aiheellista.
Olet siis mustasukkainen, ja nyt aiot pakottaa kumppanisi muuttamaan käytöstään sinulle mieluisaksi uhkaamalla häntä erolla.
Ongelma olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan oikeasti on käynyt niin, että miestuttavuudet ovat tulleet ehdottelemaan ap:n puolisolle jotain, tunnustamaan ihastustaan tai rakkauttaan ja puoliso tämänkin jälkeen kokee, ettei ihailijoihin tarvitse ottaa etäisyyttä, niin pidän kyllä erikoisena tuollaista käytöstä ja suoraan sanoen loukkaavana ap:ta kohtaan.
Oikeasti on käynyt juuri näin. Kautta rantain olen saanut tietää totuuksia ja puolison ratkaisu on ollut siirtää yhteydenpito salaiseksi. Ja valehdella kysyttäessä.
Toihan on jo pettämistä. Salainen yhteydenpito.
Kyllä olen samaa mieltä, itse en tuollaista tekisi jo ihan senkin takia että kiinni jäädessä suhde voisi olla siinä.. Tää yhteydenpito oli ollut puolison puolelta kaverillista mut silti mun mielestä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä en halunnut kuulla?
Olet siis mustasukkainen, ja nyt aiot pakottaa kumppanisi muuttamaan käytöstään sinulle mieluisaksi uhkaamalla häntä erolla.
Ongelma olet sinä.
Hyvin päätelty. 20 terapia istunnon ja 3 terapeutin ajatus on ollut onneksi erilainen kuin sinun.
Ja kyllä puolisoni on pakko muuttua mikäli hän haluaa minun kanssani tulevaisuuden.
Eroa, jos toinen ei osaa laittaa rajoja niin nää ihastukset helposti vie mukanaan, viettää aikaa heidän kanssaan mistä taas voi tulla pettämistä...