Mitä hittoa tehdä, mustasukkaisuus pilaa suhteen.
Mustasukkaisuus on alkanut tuhota parisuhdetta pikkuhiljaa, en yksinkertaisesti pysty enää luottamaan kumppaniin. Syy tähän on se että kumppani käyttäytyy rajattomasti. Eikä ymmärrä alkuunkaan mistä mustasukkaisuus johtuu..
Harmittaa kovasti koska ilman tätä ongelmaa suhde on poikkeuksellisen hyvä.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
"Hyvin päätelty. 20 terapia istunnon ja 3 terapeutin ajatus on ollut onneksi erilainen kuin sinun.
Ja kyllä puolisoni on pakko muuttua mikäli hän haluaa minun kanssani tulevaisuuden."
Ei, vaan sinulla on valtuudet päättää omasta elämästäsi, ei siitä, minkälaisia toiset ihmiset saavat olla.
Niinpä. Mä en pysty enää sietämään puolisoni toimintaa jos seuraukset ovat samanlaisia kuin tähän asti.
Puolisoni joutuu muuttamaan jotain itsessään jos haluaa mun kanssa tulevaisuuden. Hyvin yksinkertaista.
Jos sun puoliso pitää teidän suhdetta niin hyvänä kuin kirjoituksesta voi päätellä hän muuttuu.
Jos ei niin noi vieraat miehet ja heiltä saatu huomio on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu, että ap:n kertomus on muuttunut matkan varrella. Ensin hän oli sitä mieltä, että puoliso ei ole tarpeeksi tyly muille ihmisille, mutta kun se ei mennyt oikein läpi, niin nyt puolisolla onkin jo lähes sivusuhde tai jopa useampia.
Ja terapeuttejakin on ollut jo monta, joilla hieman kyseenalaisia lausuntoja. Mitä et halunnut kuulla mitä he sanoivat? Oletko ap nyt täysin rehellinen?
Mitä en halunnut kuulla?
Oli se että mun täytyy oman itseni takia nostaa pää pensaasta ja alkaa jopa eron uhalla haastamaan puolisoa. Koska mun mustasukkaisuus oli aiheellista.
Olet siis mustasukkainen, ja nyt aiot pakottaa kumppanisi muuttamaan käytöstään sinulle mieluisaksi uhkaamalla häntä erolla.
Ongelma olet sinä.
Sulla on to-del-la pahoja ongelmia luetun ymmärtämisessä. Eri
Kokeeko puoliso, että mustasukkaisuutesi on ongelma suhteessanne? Onko hän pyytänyt sinua menemään terapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei tarvitse olla tyly pitääkseen rajansa ja suhteensa balanssissa. Muuten voisi erehtyä luulemaan, että tuo kumppani on naiivi, muuta noin pitkä valehteleminen kertoo muuta. Porttiteoria: Miesystäväni on kertonut, miten ensin työkaverinsa vain suutelivat. Vaihtoi sitten työpaikkaa ja sieltä alkoikin sitten viiden vuoden sivusuhde. Siis tilaisuus teki varkaan -metodi. Ja lopulta hänellä oli sivusuhteenkin lisäksi muita naisia. Ja siis ensimmäiset 10 v kertoi olleensa uskollinen. Että oikeasti tällaisia tapauksia on. Hänen vaimonsa ei tosin epäillyt mitään, koska oli kiireinen lastensa ja töidensä kanssa. Lopultahan kaikki paljastui ja sehän aivan karmean traumaattista.
Mitä tarvetta tuon kumppanin saa toimimaan noin, osasiko terapeutti arvailla.
No terapeutti 1/2/3 sanoi että sun puoliso vaikuttaa todella naivilta. 1/2 et sun puoliso vaikuttaa tosi huono
Ensinnäkin: ei ole sun terapeuttien asia arvella yhtään, mitkä puolison motiivit ovat sen perusteella, mitä sinä heille kerrot. Ja pohtia, onko hän sitä vai tätä.
Toisekseen: mä en tajua tätä ollenkaan. Mikä ongelma siinä on, että miehet ihastuvat ja muka rakastuvat (eivät rakastu, kunhan lässyttävät) sun puolisoon, jos olet varma, että pettämään hän ei kuitenkaan lähde?
Mä tulisin hulluksi jos kytättäisiin tommosia, että kenen kanssa viestin milläkin sävyllä, suurimman osan kavereista kanssa huumori on niin huonoa ja toisaalta höpsöä, että takuulla saisi vaikka mitä sävyjä irti ja silti ei tule petissä peuhaaminen mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeeko puoliso, että mustasukkaisuutesi on ongelma suhteessanne? Onko hän pyytänyt sinua menemään terapiaan?
Ei oikeastaan koe ja rehellisesti en mä anna tän vaikuttaa ulkoisesti niin paljon kuin sisäisesti.. Kannusti kyllä aikanaan kun kerroin tunteistani mutta nykyään ei varmastikaan haluaisi että menen terapiaan.
106/107..
Säkö et todellakaan näe ongelmaa siinä jos sun mies nyt alkaisi kertoa sulle että hänen työkaverinsa Sanna on rakastunut häneen?
Sun mies laittelisi tämän Sannan Kanssa jatkuvasti viestejä joissa Sanna ehdottelee seksiä/ tai sitä että miehesi jättäisi sinut?
Sun mies viettäisi aikaa Sannan kanssa myös vapaaehtoisesti jne..
Täytyy sanoa et sulla on mielettömän kova luottamus.
Meni tosi kauan että mies ei tajunnut ongelmaa, saati että jotenkin käyttäytyisi muita naisia rohkaisevasti. Yksikin esimerkki kun kävin miehen työpaikalla ja totesin jälkeenpäin, että X on aivan ihastunut suhun. Mies kiisti, ettei varmasti ole, syytti minua täysin turhasta mustasukkaisuudesta ja kuvitelmista. Kunnes sitten eräänä viikonloppuiltana tämä nainen pyysi häntä luokseen 😄. Mies oli tästä aidosti järkyttynyt, että ei hän ole nähnyt mitään tällaista, mitä ihmettä tapahtuu. Toinen esimerkki, toinen työpaikka ja työkaveri. Vasta kun nainen laittoi hänelle hyvin selkeän viestin jossa selvästi oli sitä mieltä että heillä on "jotain", mies tajusi että ne naisen lempinimet hänestä, ja muut jutut ei olleetkaan herjaa, vaan nainen oli häneen ihastunut. Ja hän tietämättään oli antanut vastakaikua.
Ja sitten se toinen puoli tarinaa. Mulla oli kans miespuolinen työkaveri, josta kaikesta näki, että kotona on aika mustasukkainen nainen. Se tuli ilmi sivulauseista ja siitä, miten selvästi varoi kaikkea muiden mielestä ihan tavallista. Oli tiivis työporukka siis, joka piti vapaa-ajallakin yhtä, läheteltiin viestejä, tapailtiin harrastamassa ja töiden jälkeen kaljoilla. Kaikki oli semmoisia kolmikymppisiä, tosi kivaa yhdessä, osalla oli puolisot ja osa sinkkuja.
Tämä mies jäi sitten porukasta, kun me todella väsyttiin siihen, että piti varoa, että häntä just ei saa kutsua wa-viesteissä millään töissä läpällä keksityillä nimillä, ei saanut laittaa "jos tuut mun luo" mikä ei tarkoittanut, että MUN LUO vaan että mennään siitä yhdessä paikkaan X, ei saanut sanoa mitään, kun siellä syynättiin viestejä ja keksittiin niistä piilomerkityksiä, joista "selvästi kävi ilmi".
Mulle ei ole koskaan käynyt niin, että joku olisi antanut jotain hämärää vastakaikua, vaan kyllä kuulkaa suurin osa ihmisistä ymmärtää, että parisuhteessa olevan ihmisen kiva käytös ei ole mitään kaikuja tai toisaalta ymmärtää, että nyt tässä on jotain menellään.
Ellei sitten olla jääty jonnekin ihmeelliseen teinimaailmaan, jossa kytätään, että kattokse mua, näkikse mut hihiiiii.
..suhde on poikkeuksellisen syvä. Haiskahtaa kiintymyssuhdehäiriöltä.
Silloin kannattaa suunnata katse ulkoa, muista, sisään eli itseen. Pohtia omia kipukohtia.
Pohjalla on hylkäämisen pelko esim.
Ensinnäkin: ei ole sun terapeuttien asia arvella yhtään, mitkä puolison motiivit ovat sen perusteella, mitä sinä heille kerrot. Ja pohtia, onko hän sitä vai tätä.
Olen eri. Itse olen käynyt avioeron jälkeen terapeutilla ja kyllä se oli juuri hän, joka sai minut näkemään exäni käytöksen järjettömyyden. Joka siis jatkui eron jälkeen ja oikeastaan muuttui entistä pahemmaksi. Ilman terapeutin haastamista ja interventiota olisin jäänyt sumuverkkoon. Minä uskoin häneen, sillä hän melkein suuttui minulle, että etkö vieläkään ymmärrä.
Ja vaikka mä luotankin puolisooni ettei pettäisi niin mun mielestä toi käyttäytymismalli jossa jokainen halukas pääsee lähelle ns emotionaaliseen suhteeseen on parisuhteille todella vaarallinen..
Jos tää Sanna ei nyt onnistu vuosien vonkauksella saaman miestäsi sänkyyn. Mitäs kun tulee Petra, Mirkku tai Mirka,?
Ei terveessä parisuhteessa tarvitse kuulla / miettiä jatkuvasti jokohan tuo Henna/ Anna / Sanna on sellainen joka saa puolison pettämään.
Miten puoliso kokee tilanteen? Vastaa rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan koe ja rehellisesti en mä anna tän vaikuttaa ulkoisesti niin paljon kuin sisäisesti.. Kannusti kyllä aikanaan kun kerroin tunteistani mutta nykyään ei varmastikaan haluaisi että menen terapiaan.
Eli joskus aikaisemmin on toivonut sinun menevän terapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Itse olen käynyt avioeron jälkeen terapeutilla ja kyllä se oli juuri hän, joka sai minut näkemään exäni käytöksen järjettömyyden. Joka siis jatkui eron jälkeen ja oikeastaan muuttui entistä pahemmaksi. Ilman terapeutin haastamista ja interventiota olisin jäänyt sumuverkkoon. Minä uskoin häneen, sillä hän melkein suuttui minulle, että etkö vieläkään ymmärrä.
Niin, kyllähän mullekkin jokainen terapeutti sanoi että heidän tehtävänsä ei ole kertoa mielipidettään mutta... Tekivät kuitenkin tämän aluksi vihjaillen ja lopulta hyvinkin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Kiusallisena koska ei haluaisi keskustella asioista. Eikä todellakaan ymmärrä miksi esim valehtelu herättää negatiivisia ajatuksia. Jos valheen tarkoitus on ollut suojella mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli joskus aikaisemmin on toivonut sinun menevän terapiaan?
Mä sanoin kun suhdetta oli mennyt joku 5-6kk et mä koen aikalailla mustasukkaisuutta ja voisin mennä terapiaan. Hän kannusti et hyvä jos susta tuntuu paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Meni tosi kauan että mies ei tajunnut ongelmaa, saati että jotenkin käyttäytyisi muita naisia rohkaisevasti. Yksikin esimerkki kun kävin miehen työpaikalla ja totesin jälkeenpäin, että X on aivan ihastunut suhun. Mies kiisti, ettei varmasti ole, syytti minua täysin turhasta mustasukkaisuudesta ja kuvitelmista. Kunnes sitten eräänä viikonloppuiltana tämä nainen pyysi häntä luokseen 😄. Mies oli tästä aidosti järkyttynyt, että ei hän ole nähnyt mitään tällaista, mitä ihmettä tapahtuu. Toinen esimerkki, toinen työpaikka ja työkaveri. Vasta kun nainen laittoi hänelle hyvin selkeän viestin jossa selvästi oli sitä mieltä että heillä on "jotain", mies tajusi että ne naisen lempinimet hänestä, ja muut jutut ei olleetkaan herjaa, vaan nainen oli häneen ihastunut. Ja hän tietämättään oli antanut vastakaikua.
Ja sitten se toinen puoli tarinaa. Mulla oli kans miespuolinen työkaveri, josta kaikesta näki, että kotona on aika mu
Se toinen puoli tarinaa ei ole parisuhteen ulkopuolisen, asioista tietämättömän ihmisen versio, vaan toisen osapuolen. Ja meillä mies kyllä on tajunnut jälkeenpäin missä asioissa on mokannut, tulkinnut täysin väärin tai antanut ymmärtää väärin. Ja hyvä niin.
Näitä naisiahan, varmasti miehiäkin, riittää joiden mielestä kaikkeen on oikeus, ties millaiseen viestittelyyn ja hauskanpitoon. Ja jos ei eri sukupuolta oleva kaveri enää haluakaan olla yhteyksissä vaan viettää aikaa puolisonsa kanssa, "kaikesta näkee että on tosi mustasukkainen puoliso" 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusallisena koska ei haluaisi keskustella asioista. Eikä todellakaan ymmärrä miksi esim valehtelu herättää negatiivisia ajatuksia. Jos valheen tarkoitus on ollut suojella mua.
Tarkoiti, että pitääkö puoliso sinua mustasukkaisena?
Olet nyt useaan otteeseen jo jättänyt huomiotta tärkeimmän ja selkeimmän neuvon tässä: avopuolisosi on sanojesi mukaan valehdellut sinulle toistuvasti. Ei sellaista ole mitään syytä jäädä katsomaan, eikä kuuntelemaan sen puolustamista. Mustasukkaisuus ja puolison mahdollinen liian lämmin suhtautuminen muihin miehiin on veteen piirretty viiva, mahdoton päästä yhteisymmärrykseen siitä missä kohtaa tarkalleen se nyt menee liiallisuuksiin. Mutta valehtelu ei ole. En katsoisi tuollaista käytöstä enää. Kyseessä ei ole harmiton viestittely, vaan asia josta puoliso tahallaan ja tarkoituksellisesti valehtelee.
Ei, vaan sinulla on valtuudet päättää omasta elämästäsi, ei siitä, minkälaisia toiset ihmiset saavat olla.