Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vol. 3. Muita nepsyjä, joita ärsyttää nykyinen ilmapiiri aiheesta?

Vierailija
27.02.2024 |

En ehtinyt nähdä alkuperäisiä ketjuja, mutta kiinnostaa aihe.

Itselläni on diagnosoitu dysfasia lapsena ja myöhemmin Asperger. Varmaan täyttäisin myös ADHD kriteerit, mutta kukapas nykyään ei... Minulla on suht vaikea oirekuva sikäli, että sosiaalinen elämä on olematonta (ml. parisuhteet) ja työelämään osallistun vain hyvin rajallisesti. Osin As-oireiden takia puhkesi myös mielisairaus, joka vei eläkkeelle. Samalla menetin ajokortinkin. Arki on selviytymistä. Minusta ei välittömästi välttämättä näy arkisessa kanssakäymisessä outous, mutta todellakaan en osaa"maskata" sillä lailla että olisin päässyt mihinkään kaveriporukoihin, työpaikan kahviporukkaan (olin naisvaltaisella hoitoalalla joka oli ihan sopimaton ylipäänsä), seurusteluelämään yms. Usein se epäonnistuu myös ihan normi tilanteissakin, koska tulee väärinymmärryksiä jatkuvasti ja kuulen että minua pidetään outona. Ja kuormitun paljon. Vanhemmat ovat kuolleet ja veljeä näen kerran vuodessa, sukulaisia en jaksa tavara koskaan. Kavereitavöhän useammin.

Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti).

Vanhoillakoulukiusaajillakin on nyt autismidiagnoosi, jota hehkuttavat somessa, siellä yhtäkkiä on melttaria ja stimmailua. Kaikki yhtäkkiä käyttävät tasan samoja sanoja kun kertovat diagnoosista ja ylipäänsä ilmentävät ihmeellistä massa-ajattelua. Ja noi kiusaajat teki omasta elämästä hirveää jakiysasicat mua juuri autismioireiden takia, joita nyt esittävät. Siis siltä ainakin näyttää. Musta he maskaavat autismia.

Kommentit (609)

Vierailija
101/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää nää "nepsyt" joilla ei ole yhtään mitään nepsyoireita tai -haasteita, elämä pelkkää upeutta ja mahtavuutta ja sitten suuna päänä pätemässä omalla erinomaisuudellaan esim vertaistukiryhmässä. Hei tosi kiva kuulla että olet jumalasta seuraava mutta olisi hauska kuulla muitten ajatuksia ja kokemuksia miten oikeesti selvitä näitten helvetillisten haasteiden kanssa.

Kaikilla nepsyillä on nepsyoireita. Joillain on vaan muita vahvuuksia, joilla voi kompensoida näitä haasteita.

Vierailija
102/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että asioista puhutaan, mutta..

Todella monet asperger-henkilöt ovat erityislahjakkuuksistaan huolimatta olleet aina jotenkin ulkopuolella. Ihmissuhteissa, koulussa, työelämässä, jos ovat töihin edes onnistuneet pääsemään.

Ei ole helppoa elää omalaatuisuutensa/erikoisuutensa vuoksi syrjittynä. Kun ei mahdu siihen keskiviivalle, jossa jokaisen pitäisi olla kelvatakseen tai tullakseen hyväksytyksi. Esim. koulukiusaaminen on monelle oikeasti nepsylle aiheuttanut ahdistuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja monenlaista muuta haittaa vielä nepsyyden lisäksi.

Nämä oman elämänsä Miisa nuorgamit voisivat painua v..n hehkuttamasta nepsyyden ihanuutta. Nämä sometähdet ja onlyfans-tytsykät ovat keksineet vain yhden keinon huomioh.ta lisää. Se on väärin niitä kohtaan jolla tämä on todellinen ongelma. Ei vain keino hankkia lisää seuraajia.

&

Miisa ja Cheyenne on käsittääkseni keskivertoa älykkäämpiä naisia, ehkä heillä sen takia sujuu moni asia paremmin kuin perusautistilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sun aivot toimii eritavalla kuin muiden tarkoittaa juurikin sitä että sun aivoissa on vikaa. Ihan kaikella rakkaudella, mutta niin se menee. 

Tuohan koskee myös neroja ja ihan muutenkin vaan keskivertoa älykkäämpiä, sekä empaatteja, erityisherkkiä ja liikunnallisia lahjakkuuksia esimerkiksi. Onko sun mielestä viallisia? Sori normot, ei teistä parempia saa väkisinkään.

Vaikka toki autismi on vamma. Sun väitteesi vaan ei pidä paikkansa, se on suorastaan naurettava.

Vierailija
104/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tosiaan toi voimavara ja supervoimat ja ominaisuus höpötys... Oireitaan nämä ovat, ja inhottavia sellaisia. Jos jollain on pelkkää supervoimaa, diagnoosia ei tarvitse.

Tosiaan mielestäni on mahdoton sanoa onko jonkun tekemä diagnoosi pätevämpi kuin toisen, kun mitään objektiivista keinoa varmustua siitä ei ole. Tiedän niitäkin joille on tehty kattavat tutkimukset joissa ei ole löytynyt mitään viitteitä oireista lapsena, mutta silti on annettu diagnoosi. Joskus aiemmin se taas oli este, jos mitään todisteita (huonot arvosanat, käytösnumerot, tarkkis) ei ollut. Ja on niitä, joille joku muu diagnoosi on ollut este ja niitä joille ei. Että ei ole eksaktia tiedettä.

Ja tosiaan ei se heppoisesti tehty adhd diagnoosi itsessään ole vaaraksi, mutta se että ei ole tehty edes sydänkäyrää, ei seurata verenpainetta eikä selvitetty somaattisia sa

Minä kyllä uskoisin jos joku pirinisti sanoisi että saa piristä super voimat, kyllä niiden rauhoittamiseksi tarvitaan useampi poliisi ja jonkun verran sähköä.

Vierailija
105/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti)."

Sinusta tulee aloittaja vähän sellainen kuva, ettet ole kovin älykäs. Muuten ymmärtäisit, että ihminen on paljon muutakin kuin yksi diagnoosinsa. Autismi näkyy hyvin eri tavoin ihmisillä ja siihen vaikuttaa mm. henkilön persoonallisuus ja älyn taso. Mitä älykkäämpi ihminen on, sitä hankalampaa ulkopuolisten on autismia tai adhd/add:ta havaita. 

Eihän Elon Musk ole myöskään stereotyypp

No höpön löpön taas. Sinä tiedät kertoa meille kirjolla olijoille että autismi näkyy niin eri tavalla. Voin kertoa sinulle että yksikään julkkistyrkky, roiskeläppämekossa keikistelevä somessa poseeraava instatähtönen ei OIKEASTI ole asperger ihminen. As-ihmisillä ei ole tuhansia ja taas tuhansia someseuraajia. He eivät mainosta joka somealustalla omaa erikoisuuttaan tai autismiaan. Miksikö? Siksi, että ovat niitä maan hiljaisia, jotka eivät viihdy parrasvaloissa. Niitä joiden elämä on ollut pelkkää selviytymistä eri vaikeuksien kanssa. Osa jo elämän alkutaipaleella syrjäytyneitä tai syrjäytettyjä. Somekeikistelijät ovat näitä, joiden tarvitsee mainostaa muka erityisyyttään. Jos olisivat sitä oikeasti, olisi vähän toisenlainen lähestymistapa asiaan.

Vierailija
106/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti)."

Sinusta tulee aloittaja vähän sellainen kuva, ettet ole kovin älykäs. Muuten ymmärtäisit, että ihminen on paljon muutakin kuin yksi diagnoosinsa. Autismi näkyy hyvin eri tavoin ihmisillä ja siihen vaikuttaa mm. henkilön persoonallisuus ja älyn taso. Mitä älykkäämpi ihminen on, sitä hankalampaa ulkopuolisten on autismia tai adhd/add:ta havaita. 

Eihän Elon Musk ole myöskään stereotyypp

Hei. Teille katkerille ja vähän vähemmän fiksuille nenteille on omat ketjunsa. Hus sinne.

Vierailija
107/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko cheyenne pusannut äskettäin tohtorin väitöskirjan kasaan, vai miten hänestä nyt on hetkessä pamahtanut huippuälykkö? Eiku joo, Juno sen sai aikaan.

Vierailija
108/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienenä sivuhuomiona, että kukapa meistä tietää mitään näiden somettajien lapsuudesta ja siviilielämästä. Heidän sometyönsä perustuu osin siihen mielikuvaan, että he ovat suosittuja. Totuus voi olla (en tiedä onko, en edes seuraa heitä), että heitä on lapsena syrjitty tai kiusattu ja aikuisenakaan ei ole yhtään oikeaa ystävää. Ei ne laajat sosiaaliset piirit ja someseuraajat kerro mitään näiden oikeasta sosiaalisesta elämästä.

Moni voi luulla minustakin somen perusteella ja ehkä muutenkin, että olen suosittu ja sosiaalinen ja minulla on paljon ystäviä. Totuus on, että en jaksa olla ihmisten kanssa, minulla on laaja tuttavaverkosto ja minua arvostetaan joillakin asiaperusteilla elämässä ja pidetään kai ihan mukavana ihmisenäkin. Ei minulla silti ole yhtään oikeaa ystävää, kukaan ei oikeasti ymmärrä minua, lapsena olin outolintu, mutta jonkinlaisia kavereita sain hyljeksityistä ja harrastuksista, joten en ollut aina yksin. Puoliso on, mutta siitä kertominen olisi ihan oma lukunsa. Sopeutuminen normaaliin työhön ja edes sen työn saaminen on niin vaikeaa, että olen jopa miettinyt jotain sometyötä, jossa voisi itse päättää aikataulut ja työn määrän. En ole koskaan ollut kovin ujo tai arka, mutta olin lapsena sosiaalisesti osaamaton. Jossain kohtaa opin taitavaksi, mutta nyt tuntuu, että se on teennäistä, joudun pinnistelemään kovin ja kaikki energia kuluu siihen. Se on semmoista asiakaspalvelu-sosiaalisuutta. Ihan kuin olisi aina töissä. Ei nämä asiat aina ole aivan mustavalkoisia.

Vierailija
109/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko cheyenne pusannut äskettäin tohtorin väitöskirjan kasaan, vai miten hänestä nyt on hetkessä pamahtanut huippuälykkö? Eiku joo, Juno sen sai aikaan.

Kuka Juno? Mutta joo, tähän ketjuun eksyy ihmisiä, joiden mielestä keskinkertaiset somettajatkin ovat huippuälykkäitä, koska ovat onnistuneet peittelemään autismiaan keski-ikäiseksi :D

Vierailija
110/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ottaa päähän et julkkikset ja somettajat putipuhtaista kodeistaan postailee et heillä on nyt adhd. 

Siitä oon katkera kun oma kodinhoito ei onnistu , ikinä . Ja siivous ja järjestely on pahinta mitä voin kuvitella . Mikä tahansa järjestely , siis jos asioita ja tavaroita tai papereita pitää järjestää . 

Minulla ADHD siivoan kovasti, mutta kun se jää vaiheeseen. Eli imuri voi huutaa jossain yksinään ja minä olen koiran kanssa lähdössä lenkille, jossain on hana päällä kun piti pyyhkiä pölyt jne. Mutta kun oikein paneudun menee siivoamiseen 15 minuuttia, olen siis tehokas jos on tähdet oikeassa kohdassa.

Vierailija
111/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tosiaan toi voimavara ja supervoimat ja ominaisuus höpötys... Oireitaan nämä ovat, ja inhottavia sellaisia. Jos jollain on pelkkää supervoimaa, diagnoosia ei tarvitse.

Tosiaan mielestäni on mahdoton sanoa onko jonkun tekemä diagnoosi pätevämpi kuin toisen, kun mitään objektiivista keinoa varmustua siitä ei ole. Tiedän niitäkin joille on tehty kattavat tutkimukset joissa ei ole löytynyt mitään viitteitä oireista lapsena, mutta silti on annettu diagnoosi. Joskus aiemmin se taas oli este, jos mitään todisteita (huonot arvosanat, käytösnumerot, tarkkis) ei ollut. Ja on niitä, joille joku muu diagnoosi on ollut este ja niitä joille ei. Että ei ole eksaktia tiedettä.

Ja tosiaan ei se heppoisesti tehty adhd diagnoosi itsessään ole vaaraksi, mutta se että ei ole tehty edes sydänkäyrää, ei s

Kyllä, eikös piristä juurikin saa supervoimia ja jaksaa juosta vaikka 20 km putkeen. Adhd-lääkkeet kuitenkin toimivat vähän eri lailla (myös siksi ettei niitä voisi käyttää väärin), eikä niistä saa sen kummempia tuntemuksia. Nepsyillä nimenomaan rauhoittavat eivätkä stimuloi. Kuten joku katupiri.

Vierailija
112/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka Juno? Mutta joo, tähän ketjuun eksyy ihmisiä, joiden mielestä keskinkertaiset somettajatkin ovat huippuälykkäitä, koska ovat onnistuneet peittelemään autismiaan keski-ikäiseksi :D

Cheyenne ja Juno pettivät Janna Hurmerintaa salasuhteilemalla. Janinan ja Junon avioliitto päättyi siihen.

Vierailija
113/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ole jo katkera autistihullu hiljaa. Olet todellakin idiootti, siksi sulla niin huonosti menee. Ylittääkö äo edes sataa? Päättelykykysi perusteella ei. 

Vierailija
114/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää nää "nepsyt" joilla ei ole yhtään mitään nepsyoireita tai -haasteita, elämä pelkkää upeutta ja mahtavuutta ja sitten suuna päänä pätemässä omalla erinomaisuudellaan esim vertaistukiryhmässä. Hei tosi kiva kuulla että olet jumalasta seuraava mutta olisi hauska kuulla muitten ajatuksia ja kokemuksia miten oikeesti selvitä näitten helvetillisten haasteiden kanssa.

Kaikilla nepsyillä on nepsyoireita. Joillain on vaan muita vahvuuksia, joilla voi kompensoida näitä haasteita.

Joo nepsyillä on nepsyoireita mutta hei, kaikki ei ole nepsyjä jotka ehkä niin aattelee. Ja nämä on sitten vielä niitä, jotka luettelee kaikki mahdolliset eri nepsyoireet ja kertoo että heillä EI ole niitä. Ei siis että kompensoivat ja selviävät niistä, koska hetkinen, hetkinen, sehän olisi JUSTIINSA sitä mitä olisi kiva kuulla. Että miten niitä voi kompensoida. Get it?

Vierailija
115/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cheyenne ja Juno pettivät Janna Hurmerintaa salasuhteilemalla. Janinan ja Junon avioliitto päättyi siihen.

tarkoitin Jannan ja Junon. Autocorrect mokasi.

Vierailija
116/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei, muistaakseni on maininnut jossain omaavansa keskivertoa korkeamman äo:n. 

Tässä autismiliiton sivuilta lainattua faktaa autismista:

Autismi on synnynnäinen ja koko elämän mittainen tila, joka ilmenee hyvin yksilöllisesti ja sen aiheuttamat toimintarajoitteet ovat yksilöllisiä ja vaihtelevia. Jotkut pystyvät elämään hyvin itsenäisesti, toiset taas voivat tarvita vahvaa tukea läpi elämänsä.

Sana autismikirjo kuvaa autismin moninaisuutta, yksilöllisyyttä ja toimintakyvyn vaihtelua. Onkin sanottu, että jos olet tavannut yhden autismikirjon ihmisen, niin olet tavannut vain yhden autismikirjon ihmisen. Autismikirjon häiriö on tulevan ICD-11 tautiluokituksen mukainen diagnoosin lääketieteellinen nimitys.

Autismiin liittyy paljon vahvuuksia ja voimavaroja. Tällaisia ovat muun muassa hyvä keskittymiskyky ja kyky havaita yksityiskohtia sekä ratkaista monimutkaisiakin ongelmia ja hyvä oikeudentaju.

Autismiin liittyvä diagnosointi on kehittynyt viimeisten vuosikymmienien aikana. Diagnooseista suurin osa tehtiin vielä 2000-luvun alkupuolella ihmisille, joilla autismi esiintyi vahvaa tukea vaativana ja heillä autismiin liittyi monesti merkittävää kielenkehityksen häiriötä ja/tai kehitysvammaisuutta. Diagnosoinnin kehittyessä myös kuva autismista muuttui. 

Nykyään arvioidaan, että yli 70% prosenttia autismikirjolla olevista ovat henkilöitä, joilla autismi esiintyy ilman poikkeavaa kielenkehitystä ja/tai kehitysvammaa. Tämä kehitys on myös lisännyt autismikirjolla olevien ihmisten arvioitua osuutta väestössä.

Toinen merkittävä muutos on liittynyt autismikirjolla olevien tyttöjen ja naisten diagnosointiin. Kun kuva autismikirjosta laajeni, huomattiin sitä esiintyvän aiempaa enemmän myös naisilla ja tytöillä. Tämän hetkisten tutkimusten mukaan esiintyvyyssuhde miesten ja naisten välillä on 3:1.

Se, että sinulla on autismin lisäksi jotain muutakin häikkää, esim. älyllinen kehitysvamma, ei tee sinua älykkäämmistä autisteista millään lailla feikkejä. 

Vierailija
117/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään vit tuakaan kiinnosta sun julkkisjuorus

Vierailija
118/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sitä just äsken kyseli että kuka juno

Vierailija
119/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sitä just äsken kyseli et

Cheyenne tuli julkkikseksi näistä seiskalehden lööpeistä ja tuosta pettämiskohusta. Kun sitä huippuälyä joku hehkutti. Voi olla superälykkö, mutta erikoiset on tavat sen ilmentämiseen.

Vierailija
120/609 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on adhd todettu lapsena. 

Kaikki koulut menny rimaa hipoen läpi ja hyvistä ammateista ollut turha haaveilla. Pääsin onneksi oppisopimuksella ammattiin kiinni ja teen työtä jossa keskittymistä vaaditaan lyhyissä rykäyksissä. Koko elämä on täytynyt miettiä mihin pystyy ja missä on mahdollista pärjätä. Voimavaraksi en ole adhd.ta kokenut koskaan. 

Nyt aikuisiällä monet kaverit onkin todettu adhd.ksi. koulut mennyt hyvin ja hyvissä ammateissa. "Adhd on voimavara" kuulemma. Osa näistä on vielä sellaisia, että kun ei julkisella puolella ole diagnosoitu, niin on käyty netissä etsimässä lääkäreiden nimiä ja käyty kaukanakin omasta kaupungista hakemassa se diagnoosi ja lääkitys. 

Tavallaan se ei ole minulta pois jos muut käyttävät apteekin amfetamiinia ilman todellista tarvetta sille, mutta vähättelevä suhtautuminen oikeisiin adhd tapauksiin on kasv

On se jännä, kun täällä on aina näitä keittiölääköreitä, jotka kuvittelevat olevansa oikeita parempia diagnoisoinnissa. :D

Aivan kuin oikea lääkäri ei osaisi tehdä mitään erotusdiagnooseja. Mutta kun autistiksi itsensä esittelevä kertoo muiden vääristä ADD-diagnooseista niin onhan se uskottava! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän