Vol. 3. Muita nepsyjä, joita ärsyttää nykyinen ilmapiiri aiheesta?
En ehtinyt nähdä alkuperäisiä ketjuja, mutta kiinnostaa aihe.
Itselläni on diagnosoitu dysfasia lapsena ja myöhemmin Asperger. Varmaan täyttäisin myös ADHD kriteerit, mutta kukapas nykyään ei... Minulla on suht vaikea oirekuva sikäli, että sosiaalinen elämä on olematonta (ml. parisuhteet) ja työelämään osallistun vain hyvin rajallisesti. Osin As-oireiden takia puhkesi myös mielisairaus, joka vei eläkkeelle. Samalla menetin ajokortinkin. Arki on selviytymistä. Minusta ei välittömästi välttämättä näy arkisessa kanssakäymisessä outous, mutta todellakaan en osaa"maskata" sillä lailla että olisin päässyt mihinkään kaveriporukoihin, työpaikan kahviporukkaan (olin naisvaltaisella hoitoalalla joka oli ihan sopimaton ylipäänsä), seurusteluelämään yms. Usein se epäonnistuu myös ihan normi tilanteissakin, koska tulee väärinymmärryksiä jatkuvasti ja kuulen että minua pidetään outona. Ja kuormitun paljon. Vanhemmat ovat kuolleet ja veljeä näen kerran vuodessa, sukulaisia en jaksa tavara koskaan. Kavereitavöhän useammin.
Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti).
Vanhoillakoulukiusaajillakin on nyt autismidiagnoosi, jota hehkuttavat somessa, siellä yhtäkkiä on melttaria ja stimmailua. Kaikki yhtäkkiä käyttävät tasan samoja sanoja kun kertovat diagnoosista ja ylipäänsä ilmentävät ihmeellistä massa-ajattelua. Ja noi kiusaajat teki omasta elämästä hirveää jakiysasicat mua juuri autismioireiden takia, joita nyt esittävät. Siis siltä ainakin näyttää. Musta he maskaavat autismia.
Kommentit (609)
Lisäksi ns. maskaavilla nykyautisteilla on sama ongelma kuin naisilla ylipäänsä, eli heidät on kasvatettu liian kilteiksi. Eivät osaa tuoda omaa tahtoaan esiin, välttämättä mitään omaa tahtoa ei ole edes, koska se on täysin nujerrettu. On opittu miellyttäjiksi, ja silloin on vaikea sanoa ei. Mutta jos tarkoituksellisesti hakeutuu hyväksikäyttösuhteisiin ja pysyy niissä, kyse on kyllä jo muistakin ongelmista. Kotona on vpinut olla seksuaalista hyväksikäyttöä ja muita traumoja aiheuttavia asioita, jossa rajat on rikottu jo lapsina
Ei kai kukaan TARKOITUKSELLISESTI hakeudu hyväksikäytettäväksi tai väkivallan kohteeksi, mutta autisti on todennäköisempi uhri myös väkivaltaiselle parisuhteelle. Se on ihan fakta ja loogista, koska autismi vaikeuttaa tilanteen hahmottamista.
Youtubessa autistit puhuvat myös siitä, miten ystävät käyttävät helposti hyväksi: rahaa, seksiä, palveluksia...
En ole vielä lukenut kaikkia kommentteja. Mutta Aspergerin kriteereihin kuuluu että VARHAISLAPSUUDESSA ei esiinny merkittävää viivästymää. Lievä kehitysvamma voi ilmetä myöhemmin ja lapsi voi vielä alaluokilla olla suunnilleen samalla tasolla muiden kanssa mutta ero ikätovereihin alkaa kasvaa kun mennää ylemmille luokille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pyyntö. Te joita ninenonaan EI ärsytä nykyilmapiiri, niin älkää pliis tulko tähän ketjuun selittämään enää yhtään mitään. Tämä aihe ei ole tarkoitettu teille. Jättäkää edes tämä yksi ketju meille. Voitte perustaa oman ketjun, tosin teille on jo monta.
Itse oon ainakin tosi yksin tän kanssa, tosin niin oon ollut koko elämäni. Tahdon siksi jakaa ajatuksia niiden kanssa joilla on samanlaisia kokemuksia.
Mutta eikö se ole tavallaan myös hyvä juttu, että nepsyyttä tuodaan esiin enemmän ja tietoisuutta siitä lisätään? Siis tarkoitan näitä somepersoonia.
Monet näistä somepersoonista puhuu että autismi on vain erilaisuutta ja jopa pelkkä luonteenpiirre. Siinä sitten unohdetaan että on monia as-ihmisiäkin jotka tarvitsevat esim asumispalveluja ja koulussa erityisopetusta tai jopa erityiskoulua ja/tai henkilökohtaista avustajaa. Minä mukaan lukien.
Olen Red ditissä eräässä englanninkielisessä autismiyhteisössä joka on tarkoitettu ainoastaan virallisesti diagnosoiduille autisteille. Siellä suurin osa on sitä mieltä että "autism is a disability"
Ja jos mediassa näytetään vaikeasti autistista ja puhumatonta henkilöä niin heti alkaa huutelu kuinka "tuo antaa väärän kuvan autismista. Ei tuo ole autismia, se on vaan ke hari!"
Evidence That Nine Autistic Women Out of Ten Have Been Victims of Sexual Violence
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2022.852203
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pyyntö. Te joita ninenonaan EI ärsytä nykyilmapiiri, niin älkää pliis tulko tähän ketjuun selittämään enää yhtään mitään. Tämä aihe ei ole tarkoitettu teille. Jättäkää edes tämä yksi ketju meille. Voitte perustaa oman ketjun, tosin teille on jo monta.
Itse oon ainakin tosi yksin tän kanssa, tosin niin oon ollut koko elämäni. Tahdon siksi jakaa ajatuksia niiden kanssa joilla on samanlaisia kokemuksia.
Mutta eikö se ole tavallaan myös hyvä juttu, että nepsyyttä tuodaan esiin enemmän ja tietoisuutta siitä lisätään? Siis tarkoitan näitä somepersoonia.
Monet näistä somepersoonista puhuu että autismi on vain erilaisuutta ja jopa pelkkä luonteenpiirre. Siinä sitten unohdetaan että on monia as-ihmisiäkin jotka tarvitsevat esim asumispalveluja 
En minä ainakan uhohda, että vaikein autisti on mykkä heijaaja yksin omassa maailmassaan. En unohda, vaikka joku julkkiskin olisi lievä autisti.
Autismi popularisoidaan kevyeksi ja hauskaksi luonteenpiirteeksi. Mene siinä sitten pyytämään tukitoimia vaikkapa työelämässä kun kaikki luulee että autismi on vaan vähän hassu persoonallisuus eikä läjä vaikeita haasteita jotka voi estää käytännössä työnteon toimistossa kokonaan.
Kaikki on yhtä voimavaraa. Jos ei ole toimivaa lääkitystä mikään "voimavara" ei auta. Elämä on mössöä ja voi sopivassa tilanteessa kehittyä helvetiksi.
Vierailija kirjoitti:
Autismi popularisoidaan kevyeksi ja hauskaksi luonteenpiirteeksi. Mene siinä sitten pyytämään tukitoimia vaikkapa työelämässä kun kaikki luulee että autismi on vaan vähän hassu persoonallisuus eikä läjä vaikeita haasteita jotka voi estää käytännössä työnteon toimistossa kokonaan.
On erittäin epäpätevää hoitohenkilökuntaa, jos unohtaa sen, että autismi on spektri. Muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin tuntema adhd nainen on varsinainen koheltaja. Parisuhteet ei kestä. Välillä oli jopa 8 vuotta naimisissa, mutta muuten vaihtaa miestä kuin paitaa. Liitosta erosi, koska haluaa vaan jotain muuta. Petti sen aikana useamman kerran.Suunnitelmat muuttuu niin, ettei perässä pysy.
Näkyykö tässä ADHD:n ja ADD:n ero? Olin yli 20 v suhteessa, josta ainakin puolet olin varma että pitäisi erota. Minulla on ADD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin tuntema adhd nainen on varsinainen koheltaja. Parisuhteet ei kestä. Välillä oli jopa 8 vuotta naimisissa, mutta muuten vaihtaa miestä kuin paitaa. Liitosta erosi, koska haluaa vaan jotain muuta. Petti sen aikana useamman kerran.Suunnitelmat muuttuu niin, ettei perässä pysy.
Näkyykö tässä ADHD:n ja ADD:n ero? Olin yli 20 v suhteessa, josta ainakin puolet olin varma että pitäisi erota. Minulla on ADD.
OCD, jossa pakkoajatukset kohdistuu parisuhteeseen? https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008292694.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavalliset ihmiset roikkuu suhteissa jossa miettivät eroa vuosia. Ei se edellytä mitään ADHD tä.
Tää on nykyajan juttu.
Ihminen pohtii että roikuin pitkään suhteessa vaikka mietin eroa, mulla on varmaan adhd, autismi, ocd, asperger yms.
Ihan. Normaalit. Ihmiset. Roikkuu. Suhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erittäin epäpätevää hoitohenkilökuntaa, jos unohtaa sen, että autismi on spektri. Muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.
Esim. Työnantajat ei ole autismin asiantuntijoita. He näkevät pari juttua iltalehdessä ja vetää mielipiteensä kasaan sillä, ei lukemalla 5 vuotta neuropsykiatrian oppikirjoja.
Sama efekti kuin se että lehdessä on YKSI juttu elämäntapatyöttömästä tai henkilöstä joka saa 2500 euroa sosiaalitukia.
Kummatkin mikro-osa ihmisistä mutta uutisen perusteella iso joukko yleistää tämän koskemaan kaikkia työttömiä / tukia saavia.
Sen jälkeen faktojen selittäminen meneekin kuuroille korville koska mielipide on lukkoon lyöty: kaikki on tukiloisia.
Vierailija kirjoitti:
Evidence That Nine Autistic Women Out of Ten Have Been Victims of Sexual Violence
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2022.852203
Tässähän se todistettiin. Normaaleissa luku on kymmenen kymmenestä. Tosin nykyään autistijoukkoon mahtuu myös normaaleja, eli vertailu on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Sama efekti kuin se että lehdessä on YKSI juttu elämäntapatyöttömästä tai henkilöstä joka saa 2500 euroa sosiaalitukia.
Kummatkin mikro-osa ihmisistä mutta uutisen perusteella iso joukko yleistää tämän koskemaan kaikkia työttömiä / tukia saavia.
Sen jälkeen faktojen selittäminen meneekin kuuroille korville koska mielipide on lukkoon lyöty: kaikki on tukiloisia.
Pelkästään isoimmissa suomalaislehdissä oli viime vuonna satoja minulla olikin adhd/autismi - juttuja. Pikkumediat, ulkomaiset mediat ja sosiaalinen media lisäksi, niin se on jo sellainen tulva, että ei ole ihme, että luo yleistä käsitystä näistä. Varsinkin, kun samaan aikaan tuttavapiirissä monilla alkaa olla diagnooseja ja tunnistavat itseään niistä, vaikkei oireita olisi ollut aiemmin.
Tiedän itse yhden "autistisen" naisen joka olisi (oman kertomansa mukaan) saanut seksuaalista väkivaltaa, mutta hänellä on myös epävakaa ja PTSD, ja hänen käsityksensä väkivallasta ovat aika erikoisia (huono seksi oli sama kuin väkivalta yms.). Yleensä hyväksikäytyösuhteisiin ajautuvilla on aina kompleksisia traumoja ja jo lapsuudenaikaista hyväksikäyttöä, minkä takia omia rajoja ei ole edes muodostunut eikä niistä voi pitää kiinni.
Useimmat tuntemani autistit eivät ole ikinä olleet parisuhteissa eivätkä todennäköisesti osaisi sellaisiin hakeutuakaan. Ystävät muodostuvat samantyyppisistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on nykyajan juttu.
Ihminen pohtii että roikuin pitkään suhteessa vaikka mietin eroa, mulla on varmaan adhd, autismi, ocd, asperger yms.
Ihan. Normaalit. Ihmiset. Roikkuu. Suhteissa.
Juuri tämä. Nykyään kaikille ongelmille halutaan lääketieteellinen selitys, ja tällä hetkellä vain synnynnäinen psyykkinen poikkeavuus kelpaa syyksi sille miksi opinnot jäivät kesken tai kumppani pahoinpitelee. Ehkä syitä vousi etsiä myös oman navan ulkopuolelta, jos oikeasti haluaa asioihin muutosta.
Useimmat boomerit roikkuivat huonossa suhteessa kuolemaansa asti. Olikohan heilläkin ADHD?
Minäkin löytäisin väitteeni tueksi tutkimuksia, että höpö höpö sinulle. Autisti on athdoton räsynukke, jota voisi käyttää hyväksi. Jos sinulla on huolta tytöstäsi, ongelman olet aiheuttanut sinä itse. Hanki jostain seksuaalikasvatusta ja ulkopuolista apua. Jos ihmisellä on terve itsekunnioitus (jase lähtee kotoa) hän ei ajaudu miksikään patjaksi. Tuo on todella loukkaava väite.