Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin: 

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.

Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?

Kiitos

Kommentit (207)

Vierailija
121/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Ei missään nimessä tarvitse luopua opiskelupaikasta. Jos Kela ei maksa enää toimeentulotukea, jää nämä vaihtoehdot:

1. Ilmoittaudu poissaolevaksi ja sen jälkeen työttömäksi työnhakijaksi. Ei tarvitse luopua opiskelupaikasta, vaan riittää kun on poissaolevana. Poissaolevana voi kyllä opiskella, mutta ei voi suorittaa tenttejä tai saada kursseista merkintöjä. Ne merkinnät voi hakea sitten kun on taas läsnäolevana. 

2. Jatka läsnäolevana ja tee töitä opintojen ohessa. 

3. Jatka läsnäolevana ja kysy pankista lainaa. 

Vierailija
122/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Näin meidän yhteiskunta toimii. Ennemmin ihmiset pidetään työttöminä kotona kuin annetaan mahdollisuus opiskella ammatti.

On annettu jo maksuton mahdollisuus kertaalleen jos tukikuukaudet on käytetty. Jossain vaiheessa täytyy kasvaa aikuiseksi ja ottaa itse vastuu itsestään. Opintolainalla opiskellaan niinkuin edeltävätkin sukupolvet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu opiskelupaikasta. Saat ainakin työttömyystukea, eikä mielenterveys kärsi tilanteesta, jossa ei ole mitään tuloja. Voit hakea myöhemmin uudelleen ja jatkaa siitä, mihin jäit. Tai sellaiselle alalla, jossa ei ole lähiopetusta.

Vierailija
124/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentava tilanne kieltämättä

Vierailija
125/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et saa opintotukea, jos olet päätoiminen opiskelija?

Vierailija
126/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et saa opintotukea, jos olet päätoiminen opiskelija?

Miksi sinä et lue aloitusta?

Vierailija
127/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tämä tilanne on absurdi, kyllä, mutta toisaalta kuitenkin ihan reilua.

Kun näet vertaa niihin opintotuella ja lainalla opiskelijoihin, jollainen sinäkin aiemman tutkintosi kohdalla olit. Et sinäkään silloin tt-tukea saanut. 

Koko opintotukijärjestelmä pitäisi ajatella uusiksi. Nyt varsinkin kun aikuiskoulutustukikin lopetetaan. 

Ei voi olla eriarvoisia mahdollisuuksia opintojensa rahoittamiseen. 

Ps Valmistuin itse jo vuonna 2003. Onko Kelasta mahdollista tarkistaa, montako kitukuukautta olisi jäljellä vielä?

Sinä olet siis opiskellut aikana jolloin opintolainaa ei automaattisesti katsottu tuloksi toimeentulotukea haettaessa. Nykyäänhän se katsotaan vaikka opintolainaa ei olisi edes hakenut saatika saanut. Älä siis kirjoita mitään reiluudesta.

Minäkin olen sitten valmistunut aikana jolloin opintolainaa ei ollut

Kyllä opintolaina katsottiin tuloksi jo ainakin ysärin alussa, jolloin itse aloitin yliopistossa. Kesäisin ei saanut mitään tukea, ei edes asumiseen mitään tukea. Vuokra oli silti pakko maksaa täysimääräisenä. Vaikka oli kitkutellut koko talven parin sadan opintotuella, laina oli pakko nostaa viimeistään kesällä vuokrien maksuun. Tt-tukea ei saanut ja laman aikana töitä ei ollut. Hoasin kämpät olivat homeisia ja vetoisia, ja sairastuin. Kaiken kruunasi valmistuminen isot velat niskassa. Muutamaksi vuodeksi sain töitä omalla alallani melko huonolla palkalla. Lapsen saatuani en enää päässytkään takaisin alalleni. Olin lähemmäs 50, kun vihdoin maksoin viimeisen opintolainaerän.

Vierailija
128/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulle olisi erikseen pitänyt mainita valitsemasi alan huonosta työllisyystilanteesta ? Etkö maisterina osannut itse ennakoida ja arvioida? 

Eihän hän ENNEN opintojaan vielä ollut maisteri. Äly hoi. Jo nyt on kumma, kun jo ennen opintoja pitäisi parikymppisenä olla kaikkitietävä ja vielä maisterikin.

Ja joka opintojen alussa kuullaan rehtorilta aloituspuhe, jonka mukaan työllistyminen on valmistuneille satavarmaa. Ja maailma muuttuu niin nopeasti, että hakuvaiheessa työllistävältä näyttävä ala ei ehkä olekaan enää niin työllistävä 6-7 vuoden jälkeen.

Vierailija
129/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sairauspäivärahaa

Vierailija
130/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu minulle kävi sillai että työkkäri kehotti opiskelemaan ja menin sitten merkonimiksi opiskelemaan ja opiskelin yhden kauden ja sitten tuli työkkäristä lappu että mikäli jatkan opiskelua niin tuet katkee. No minä sitten lopetin opiskelun. Ihan turhaan opiskelin uutta tutkintoa. Ei minulla ole säästöjä enkä todellakaan voi ottaa lainaa koska haluan elää velattomasti.  Meni 6 kk niin työkkäriin kutsuttiin ja kysyivät että haluanko opiskella. Minä hermostuin ja huusin sille naiselle että en perkele opiskele enää koskaan ja kysyin miksi sanoivat että minun pitää opiskella ja sitten en saa tukia jotta saisin opiskella loppuun asti. Se oli kuulemma työkkärin oma virhe. Huusin edelleen että en saakeli opiskele enää koskaan. Olen ny ollut 4 vuotta vaan työtön.

Vierailija
131/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Sinun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi ja lopetettava opiskelu, tai löydettävä sellainen työ, jolla pystyt elättämään itsesi ja samalla opiskelemaan.

Onko Onlyfans hyväksytty?

Vierailija
132/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et ole valmistunut kohtuu ajassa. Opintotuki kyllä riittää reilusti tutkinnon suorittamiseen, jopa pitkälle seuraavankin tutkinnon suorittamiseen.

On olemassa ihmisiä, joilla on erilaisia ongelmia. Esim. masennusta, lukihäiriö, keskittymisongelmia ja muita sairauksia. Silti he yrittävät valmistua kykyjensä ja vointinsa mukaan.

-eri

Vierailija
133/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet IKUINEN opiskelija, erikoista !

Miksi ette palkkaa ikuisia opiskelijoita töihin? Ei tarvitsisi opiskella enää työpaikan toivossa.

-eri

Vierailija
134/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Käsität tai tulkitset ihan kuperkeikkaa TAI Et ymmärrä lukemaasi.

Viestini on: Tee töitä ja opiskele. Älä uhriudu, jos et aina saa ilmaiseksi opiskella. Opiskelu on etuoikeus. Tee töitä ja opiskele. Tukesi jo käytit.

Olet naurettava. Osa ei saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa, saati palkallista harjoittelupaikkaa tai ihkaoikeaa työpaikkaa. Olen hakenut yhteensä yli tuhanteen työ- ja harjoittelupaikkaan viimeisen 2 vuoden aikana ja jippiaijee, sain ENSIMMÄISEN haastattelukutsun palkalliseen harjoittelupaikkaan. Aika vatsaontelosta tämä Suomi on. Palkkatöihin ei ole huolittu mihinkään.

-eri

Vierailija
135/207 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko poissaolevaksi ilmoittautua kesken lukuvuoden? En tiennytkään.

Vierailija
136/207 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on opintotuki ja -laina, työvoimakoulutukset, aikuisopintotuki ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Toimeentulotuki ei ole mikään opiskelun rahoitusmuoto vaan viimesijainen etuus. Joten ei oikein irtoa säälipisteitä, kun tiedän useammankin tapauksen, joka vaan käy päivähoidossa koululla, syö ilmaisen ruuan ja opinnot eivät etene.

Vierailija
137/207 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on opintotuki ja -laina, työvoimakoulutukset, aikuisopintotuki ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Toimeentulotuki ei ole mikään opiskelun rahoitusmuoto vaan viimesijainen etuus. Joten ei oikein irtoa säälipisteitä, kun tiedän useammankin tapauksen, joka vaan käy päivähoidossa koululla, syö ilmaisen ruuan ja opinnot eivät etene.

Opintituki ja laina käytetty, kaikkia koulutuksia ei ole työvoimakoulutuksena, aikuiskolutustukea saa vain hyvin tiukoin ehdoin jotka ei kaikilla täyty ja omaehtoinen opiskelu onnistuu vain vielä tiukemmin ehdoin. 

Onko parempi että ihminen on työttömänä veronmaksajien rahoilla 40 vuotta vai se että opiskelee uuden alan ja saattaa jopa työllistyä palkka töihin? 

Vierailija
138/207 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain peruskoulussa ja lukiossa/ amiksessa on ilmainen ruoka. Muualla maksaa.

Vierailija
139/207 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu minulle kävi sillai että työkkäri kehotti opiskelemaan ja menin sitten merkonimiksi opiskelemaan ja opiskelin yhden kauden ja sitten tuli työkkäristä lappu että mikäli jatkan opiskelua niin tuet katkee. No minä sitten lopetin opiskelun. Ihan turhaan opiskelin uutta tutkintoa. Ei minulla ole säästöjä enkä todellakaan voi ottaa lainaa koska haluan elää velattomasti.  Meni 6 kk niin työkkäriin kutsuttiin ja kysyivät että haluanko opiskella. Minä hermostuin ja huusin sille naiselle että en perkele opiskele enää koskaan ja kysyin miksi sanoivat että minun pitää opiskella ja sitten en saa tukia jotta saisin opiskella loppuun asti. Se oli kuulemma työkkärin oma virhe. Huusin edelleen että en saakeli opiskele enää koskaan. Olen ny ollut 4 vuotta vaan työtön.

Itseäsihän sinä vaan jalkaan ammut, kun et asiaa aikoinaan selvittänyt. Ilmeisesti olisit saanut opiskella työttömyysetuudella, mutta käsittelyvaiheessa on tullut jotain ongelmaa, joka nyt ei sitten jälkeenpäin huutamalla enää ratkennut.

Vierailija
140/207 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisen opiskelun tukea maksetaan vain 2 vuotta. Ei onnistu kaikkien tutkintojen suorittaminen tota vauhtia. Loppu sitten pitää keksiä mistä sen rahan repii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän