Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin: 

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.

Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?

Kiitos

Kommentit (207)

Vierailija
101/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna yrittäisin saada kesätöitä. Kesän jälkeen säästöillä elelet pari kuukautta. Sitten taas uutta toimeentulohakemusta menemään. Sitten taas töihin jne.

Vierailija
102/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on erikoista, että näin moni edellyttää yhteiskunnan(= muiden veronmaksajien) maksavan useamman tutkinnon. Jo tutkinnot ovat Suomessa ilmaisia, silloinkin kun tekee toista tai kolmatta. Tosi iso etu, miettiikö kukaan tätä? Mutta että vielä pitäisi kustantaa elämä? Samaan aikaan mummot makaa paskavaipoissa ja ihmiset kärvistelee hoitojonoissa.

Itselläni on 2.5 akateemista tutkintoa. Ensimmäinen 90-l lainalla ja opintotuilla. Toinen työn ja perheen ohessa, kesti noin 10v. Kolmas (kandi)kohta avoimen yliopiston kautta ( maksan nyt jokaisesta opintopisteestä hyvän hinnan).  Kaikki tämä on kohentanut osaamistani, tulotasoani, työllistymistä. Ei tulisi mieleenikään, että ilmaisen koulutuksen lisäksi olisin saanut elämiseen tukea. Ja opintososiaaliset edut eli halvemmat liput lähes mihin tahansa+ muutaman euron valmis ja lämmin ruoka-annos on myös iso etu.

Lokaa ei ole tarkoitus, tai edes tarpeen heitellä. Mutta jokainen, joka opiskelee toista tai kolmatta tutkintoa, on ottamassa/ saamassa yhteiskunnasta hyötyä, jota saa ja pitää arvioida. Olen saanut ilmaista koulutusta kahden tutkinnon verran ja hyödyttänyt sillä ennen kaikkea itseäni, tulotasoani ja siinä sivussa yksityisen puolen työnantajani. 

Avoimen puolen opinnot ovat nyt enemmän harrastusta ja omasta mielenkiinnosta. Maksan niistä laskun mukaan, kokonaiskulut kandista jokunen tuhat euroa. En ole laskenut. 

Eli jos jokainen opiskeluhaluinen saisi tukia, etuja ja hyötyä myös toiseen tai kolmanteen tutkintoon niin kaltaiseni hyväpalkkaiset, hyvinvoivat ja hyvin työllistyvät voisivat harrastaa opiskeluja miten tahansa. 

Soisin mielummin niin, että jokainen uusi koulutus arvioitaisiin tarpeen mukaan, ja jos olisi syitä, löytyisi myös tukea. Työllistyminen, terveys yms ovat oikeita syitä opiskella lisää yhteiskunnan tuella. On aina parempi kouluttaa ihminen töihin kuin pitää kortistossa. Myös yhteiskunnan tasolla.

Mutta kaltaiselleni ihmiselle ilmainen ja tuettu koulutus on ihan naurettava juttu. Siksi järjestelmä pitää uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

ÄLÄ luovu opiskelupaikasta. Jos oot yliopistossa, olet vuoden todistetusti tekemättä opintoja ym, ja kiikutat sen todistuksen työkkäriin. Joo, vuoden joudut odottelemaan, ja sen jälkeen 5 kk odotusaika...jos saat työmarkkinatukea.Mut siltä ajalta 5kk saat totua

Vierailija
104/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan naurettavaa ettei työttömänä saa opiskella. Jos siis silti hakisi aktiivisesti lisäksi töitä. Ei kun pitää vaan odotella että sen mystisen työpaikan saa, kun koulutuksella sen saattaisi saada helpommin.

Vierailija
105/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paskamainen kirje, Kelako meinaa että pitää lopettaa opiskelut jotta voi opiskella?

Hulluja.

Vierailija
106/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön voi anoa työttömyysturvaa opiskeluun. Luulisi että sielläkin olisi hyvä että koska ihmisellä on koulu kesken, niin voisi sen koulun käydä loppuun jotta pääsee töihin ja myönnettäisiin se tuki.

Vierailija
107/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian hitaasti opiskeltu,jos jo toinen  tutkinto.Pätkä töitä ainakin pitäisi tehdä.

Vierailija
108/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee kunnes tuet katoaa tai niitä leikataan loputtomasti. Yhteys oikeustukeen ja hallinto-oikeuteen.

Tai sitten etsii osa-aikatöitä ja hankkii rahaa niin.

Eipä ole hirveästi vaihtoehtoja jos opinnot haluaa suorittaa loppuun.

Vierailija
109/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota opintolaina

Sitä ei myönnetä enää. Näin Kok ja PS estävät ihmisten kouluttautumisen työvoimapula-aloille.

Vierailija
110/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Valmistut kouluttamattomaksi persuksi. Onneksi se on meriitti siinä porukassa ja voit kuitenkin jatkaa elämääsi hanttihommia tehden. 

Vierailija
111/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Näin meidän yhteiskunta toimii. Ennemmin ihmiset pidetään työttöminä kotona kuin annetaan mahdollisuus opiskella ammatti.

Teille akoille se opiskelu on joku ihme autuuden tuova asia. Varsinkin kun olitte ennen sairaanhoitajia ja nyt haluatte opiskella jotain museologiaa🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Teille persujunteille opiskelu on välttämätön paha ja hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa. Mutta pääsääntöisesti muille ei.

Vierailija
112/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole niin, että toiseen tutkintoon ei saa opintotukea nykyään. 

(Paitsi amis)

Vierailija
113/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ÄLÄ luovu opiskelupaikasta. Jos oot yliopistossa, olet vuoden todistetusti tekemättä opintoja ym, ja kiikutat sen todistuksen työkkäriin. Joo, vuoden joudut odottelemaan, ja sen jälkeen 5 kk odotusaika...jos saat työmarkkinatukea.Mut siltä ajalta 5kk saat totua

En kyllä ymmärrä, että mitä tarkoitat. Millä elän siihen asti, että saan työmarkkinatukea? En välttämättä pääse töihin? Minut katsotaan aika moneen työhön ylikoulutetuksi, koska olen maisteri. Vastaavasti asiantuntijatehtäviin liian vähän kokemusta. Että sellasta

Ap

Vierailija
114/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Perustoimeentulotuki on lyhytaikainen tuki opiskeluun, mikäli niin katsotaan. Ihmettelen ylipäätään, miten perustoimeentulotukea ylipäätään myönnetään opiskeluun edes lyhytkestoiseen opiskeluun.

Vierailija
115/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet IKUINEN opiskelija, erikoista !

Vierailija
116/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kun joku ei ole vielä tullut kommentoimaan, että minä olin silloin joskus kokopäivätöissä ja opiskelin siinä ohessa.

Vierailija
117/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vain gradusta ja jostain pienestä muusta opiskelusta kiinni, niin lyhytkestoisena on mahdollista rykäistä se maisteri 6 kk aikana valmiiksi työttömänäkin. Vaatii tietysti hyvää ennakkosuunnittelua, että todellakin saat kaiken valmiiksi ajoissa: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/f35e3814-dd72-4cdb-8f3d-296b8f65f49

Lainaukset ei oikein onnistuneet, mutta miljoona kiitosta sulle, joka ystävällisesti laitoit tuon ylläolevan linkin ja kommentin!

Itsellä tosiaan puuttuu tuo gradun loppuun tekeminen, kun olin töissä silloin kokoaikaisesti, eikä sillä silloin ollut merkitystä teenkö sen valmiiksi vai en. No, typerästi tehty, myönnän, mutta silloin oli töitä vaikka kuinka tehdä, eikä rahkeet riittäneet panostaa täysillä sekä töihin että opiskeluun. Saisin varmasti puolessa vuodessa tehtyä gradun loppuun.

Miksi helkkarissa te-neuvoja, mun "omasuunnitelman" laatija ei tästä maininnut??!! Kun kysyin tätä asiaa, niin hän totesi ettei lopputyön tekemisellä ole merkitystä mun työllistymisen kannalta ja laittoi jonkun linkin, jossa nimen omaan oli kielteinen kanta gradun loppuun tekemiselle työttömyyspäivärahalla. Mutta tuossahan oikeastaan annetaan ymmärtää että se olisi mahdollista. Aikamoista taas. Ei voi virkailijan sanaan / ohjeisiin näköjään luottaa. No joo, olen nyt eka kertaa elämässäni työttömänä, joten ei ole kokemusta näistä kiemuroista. 

Vierailija
118/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voit opiskella edelleen. Kela leikkaa perustoimeentulotuesta ensin 20%, jos edelleen jatkat opintoja kelan leikkaa siitä 40%. Mikäli olet yksinasuva perusosaksi jää edelleen n. 350€/kk.

Nimenomaan. Vuokrani on 450€ ja asumistukea saan muistaakseni 250€. Tässä vaiheessa mun on jo maksettava (riippumatta opiskelija-statuksesta) opintolainan korkoja lähes 100€ kuukaudessa. Miten voin jatkaa opiskelua?

Ap

Vierailija
119/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuistilla jengi on täällä? OtA oPiNtOlAiNaA!?!? Ei voi nostaa opintolainaa, jos ei ole enää oikeutta opintotukeen (tukikuukaudet loppu), koska opintolaina on yksi osa opintotukea, nostettavissa olevan lainan määrä riippuu jäljellä olevista tukikuukausista.

Vierailija
120/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole niin, että toiseen tutkintoon ei saa opintotukea nykyään. 

(Paitsi amis)

Opintotukea saa vaikka viiteen toisen asteen jälkeiseen tutkintoon (yliopisto/amk). Tukikuukausia on rajallinen määrä per henkilö, eli jos kaikki kuukaudet käyttää ekaan tutkintoon, ei toiseen tutkintoon enää saa tukea. Toisaalta jos käyttää vain muutaman tukikuukauden per tutkinto, voi olla mahdollista suorittaa useampi tutkinto ja saada niihin kaikkiin se muutama tukikuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä