Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin: 

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.

Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?

Kiitos

Kommentit (207)

Vierailija
81/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sä ole töissä? Mene välillä töihinkin. Sulla kai on jo yksi tutkinto, kun olet kerran opintotukea käyttänyt? Olettaisi ainakin olevan.

Mitä oikein yrität selittää? Ei töihin tuosta vain mennä.

Vierailija
82/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä alun perin olit suunnitellut opintojen rahoitukseksi?

Luulin, että voin opiskella perustoimeentulotuella. Koska se on viimesijainen etuus eli ketään ei voi jättää ilman mitään tukea. En tiennyt tai ymmärtänyt, että KELA sitten leikkaa sitä tukea.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ilmoittautuminen työttömäksi työnhakijaksi, opiskelu sivutoimista ja haet töitä päivisin. Varaat keskusteluajan virkailijan kanssa ja käytte yhdessä läpi tilanteen ja mikä olisi paras tapa edetä. Väliaikainen keskeytys voi olla edessä käsittelyn ajaksi.

Jos on opiskellut päätoimisesti (tutkintotavoitteinen opiskelu korkeakoulussa on aina päätoimista) eikä ole aloittanut opintoja työssä ollessaan, niin ennen kuin saa työttömyysetuutta pitää joko erota opinnoista tai todistetusti olla ollut 12 kk opiskelematta.

Vierailija
84/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulle olisi erikseen pitänyt mainita valitsemasi alan huonosta työllisyystilanteesta ? Etkö maisterina osannut itse ennakoida ja arvioida? 

Vierailija
85/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun olet edes joskus saanut Kelalta jotain, mää en koskaan, ne rahat menee yleensä ma muille.

Opiskeluun saa tukea ja opintolainaa.

aina on otettu opintolainaa. 

Se on maksettu sitten pois, kun on koulutusta vastaavassa työssä.

En oikein tajua tätä nitinää. Kyllä on etu, että saa ooiskella- ja se opintolaina on myös etuus.

Kai te joskus meinaatte töitäkin tehdä?

vai onko tuo juju, että opiskelen ja opiskelen. Ja sitten menen kortistoon?

En oikein tajua moista. Pikkusen ryhtiä hei!

Ensinnäkin, opiskeluun ei todellakaan saa aina tukea. Toisekseen, opintolainaa ei ole aina tarvinnut hakea/ottaa. Nykyään se on kuitenkin käytännössä pakollista jos ei pysty opiskelemaan työmarkkinatuella.

Vierailija
86/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ulosottomerkintä hommata, niin ei voi kukaan pakottaa ottamaan opintolainaa ja saat toimeentulotukesi... Opintolainaa pakottavat ottamaan, jos ei ole ulosotossa ja meinasi opiskella...

Vierailija
87/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Juu, et sinä saa työttömyyskorvausta jos olet jossain oppilaitoksessa kirjoilla. 

Joissain erityistapauksissa on myönnetty lupa opiskeluun työttömyyskorvauksella, mutta siinä on omat kriteerinsä, mitä ei ole ihan helppo täyttää. Esim mulle sanottiin että maisterin tutkinnon loppuunsaattaminen ei mun työllisyyttä paranna koska olen jo kandi, joten kuulemma mun on ihan turha hakea sitä opiskelulupaa. Olen nyt puoli vuotta hakenut ihan hulluna töitä, mutta kukaan ei palkkaa omalle alalle, koska en ole valmis, eikä kukaan palkkaa hanttihommiin koska olen yl

Älä ylläty, jos joskus pestään jälkipyykkiä ja sinulle tokaistaan, että ilman muuta olisit saanut opiskella työttömyysetuudella, jos vain olisit sitä hakenut. Jälkikäteen todetaan sekin, että olisi riittänyt, jos olisit vain maininnut opiskeluaikeistasi työvoimavirkailijalle. Melkoisella varmuudella kukaan ei ole voinut sanoa, että olisi turha hakea, koska mitään asiaa ei voi varmuudella tietää ennen kuin asiasta tehdään tapauskohtainen päätös.

Vierailija
88/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Näin meidän yhteiskunta toimii. Ennemmin ihmiset pidetään työttöminä kotona kuin annetaan mahdollisuus opiskella ammatti.

Teille akoille se opiskelu on joku ihme autuuden tuova asia. Varsinkin kun olitte ennen sairaanhoitajia ja nyt haluatte opiskella jotain museologiaa🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Vierailija
89/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulle olisi erikseen pitänyt mainita valitsemasi alan huonosta työllisyystilanteesta ? Etkö maisterina osannut itse ennakoida ja arvioida? 

No mietipäs,hiukan, persusaastaääliöt äänesti Soinille jytkyn ja kohta ne oli napit vastakkaisen Soinin kanssa. Kaikki muut näki Soinin läpi mutta persusaastaääliöt ei. Eikös olekin kummallista, ihmiset ei kaikkea heti hoksaa. Persut tosin on niin saatanan tyhmää sakkia, että ruikkuriikka sai ne samaan nalkkiin kuin soinikin. Moni persusaastaääliöitä äänestänyt ihmettelee nyt kun ei tule saamaan ansiosidonnaista jos jää työttömäksi. 

Vierailija
90/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, he eivät leikkaa?

Työnhakija ei myöskään opiskele päätoimisesti.

Vierailija
91/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juu, et sinä saa työttömyyskorvausta jos olet jossain oppilaitoksessa kirjoilla. 

Joissain erityistapauksissa on myönnetty lupa opiskeluun työttömyyskorvauksella, mutta siinä on omat kriteerinsä, mitä ei ole ihan helppo täyttää. Esim mulle sanottiin että maisterin tutkinnon loppuunsaattaminen ei mun työllisyyttä paranna koska olen jo kandi, joten kuulemma mun on ihan turha hakea sitä opiskelulupaa. Olen nyt puoli vuotta hakenut ihan hulluna töitä, mutta kukaan ei palkkaa omalle alalle,

Mulla on ammatillinen tutkinto ja siltä alalta pitkä työkokemus. En saa opiskella toista ammatillista tutkintoa kun tämä rakennusala työllistää nyt niin hyvin (*sarkasmia*). Kysytty työkkäristä. Lupa myönnetty alle 6kk kestäviin opintoihin.

Vierailija
92/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joissain erityistapauksissa on myönnetty lupa opiskeluun työttömyyskorvauksella, mutta siinä on omat kriteerinsä, mitä ei ole ihan helppo täyttää. Esim mulle sanottiin että maisterin tutkinnon loppuunsaattaminen ei mun työllisyyttä paranna koska olen jo kandi, joten kuulemma mun on ihan turha hakea sitä opiskelulupaa. Olen nyt puoli vuotta hakenut ihan hulluna töitä, mutta kukaan ei palkkaa omalle alalle,

Ja vaikka just työttömyyden alkaessa ei olisi saanut myönteistä päätöstä kun silloin on tietysti ensisijaista hakea töitä, niin jos työttömyys jatkuu työnhausta huolimatta, nniin kannattaa todellakin hakea omaehtoisen opiskelun tukea uudestaan ja perustella sillä, että on hakenut xx -määrän töitä tuloksetta ja sillä omalla koulutusalalla ois töitä, jos vaan ois tutkinto suoritettu loppuun.

Vierailija
93/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tämä tilanne on absurdi, kyllä, mutta toisaalta kuitenkin ihan reilua.

Kun näet vertaa niihin opintotuella ja lainalla opiskelijoihin, jollainen sinäkin aiemman tutkintosi kohdalla olit. Et sinäkään silloin tt-tukea saanut. 

Koko opintotukijärjestelmä pitäisi ajatella uusiksi. Nyt varsinkin kun aikuiskoulutustukikin lopetetaan. 

Ei voi olla eriarvoisia mahdollisuuksia opintojensa rahoittamiseen. 

Ps Valmistuin itse jo vuonna 2003. Onko Kelasta mahdollista tarkistaa, montako kitukuukautta olisi jäljellä vielä?

Sinä olet siis opiskellut aikana jolloin opintolainaa ei automaattisesti katsottu tuloksi toimeentulotukea haettaessa. Nykyäänhän se katsotaan vaikka opintolainaa ei olisi edes hakenut saatika saanut. Älä siis kirjoita mitään reiluudesta.

Minäkin olen sitten valmistunut aikana jolloin opintolainaa ei ollut

Minäkin opiskelin opintolainalla samaan aikaan kun eliitti opiskeli toimeentulotukea nostaen. Siinä vaiheessa kun tuo eliitin hyödyntämä mahdollisuus valui kaikkien tietoon, niin joutuivat laittamaan opintolainan nostamisen toimeentulotuen saamisen edellytykseksi.

Vierailija
94/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on erikoista, että näin moni edellyttää yhteiskunnan(= muiden veronmaksajien) maksavan useamman tutkinnon. Jo tutkinnot ovat Suomessa ilmaisia, silloinkin kun tekee toista tai kolmatta. Tosi iso etu, miettiikö kukaan tätä? Mutta että vielä pitäisi kustantaa elämä? Samaan aikaan mummot makaa paskavaipoissa ja ihmiset kärvistelee hoitojonoissa.

Itselläni on 2.5 akateemista tutkintoa. Ensimmäinen 90-l lainalla ja opintotuilla. Toinen työn ja perheen ohessa, kesti noin 10v. Kolmas (kandi)kohta avoimen yliopiston kautta ( maksan nyt jokaisesta opintopisteestä hyvän hinnan).  Kaikki tämä on kohentanut osaamistani, tulotasoani, työllistymistä. Ei tulisi mieleenikään, että ilmaisen koulutuksen lisäksi olisin saanut elämiseen tukea. Ja opintososiaaliset edut eli halvemmat liput lähes mihin tahansa+ muutaman euron valmis ja lämmin ruoka-annos on myös iso etu.

Vierailija
95/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on erikoista, että näin moni edellyttää yhteiskunnan(= muiden veronmaksajien) maksavan useamman tutkinnon. Jo tutkinnot ovat Suomessa ilmaisia, silloinkin kun tekee toista tai kolmatta. Tosi iso etu, miettiikö kukaan tätä? Mutta että vielä pitäisi kustantaa elämä? Samaan aikaan mummot makaa paskavaipoissa ja ihmiset kärvistelee hoitojonoissa.

Itselläni on 2.5 akateemista tutkintoa. Ensimmäinen 90-l lainalla ja opintotuilla. Toinen työn ja perheen ohessa, kesti noin 10v. Kolmas (kandi)kohta avoimen yliopiston kautta ( maksan nyt jokaisesta opintopisteestä hyvän hinnan).  Kaikki tämä on kohentanut osaamistani, tulotasoani, työllistymistä. Ei tulisi mieleenikään, että ilmaisen koulutuksen lisäksi olisin saanut elämiseen tukea. Ja opintososiaaliset edut eli halvemmat liput lähes mihin tahansa+ muutaman euron valmis ja lämmin ruoka-annos on myös iso etu.

Tämä!

Vierailija
96/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta. Jos jossain vaiheessa en enää voi nykyistä ammattiani harjoittaa, niin en aio yhteiskunnan varoja tuhlata alan vaihtoon, vaan jään työttömäksi. :)

Niinpä. Varsinainen tsemppaamaan.

Kyllä

täällä moni kirjoitti, ett mene töihin ja tienaa siinä tylsässä työssä ne opintorahat. 

Niin me muutkin on tehty ja monta kymmentä vuotta se on ollut niin -ja kuinka paljon on opiskelijoita kaupan kassalla? Paljon.

Sä valitset vaihtoehdoista juurikin ne lusmuilut. Eikös siinä joku kirjoittanut tuon asenteen oleva vätys-asenne. Sitä se meinaan on.

-ota ittees niskasta kiinni. Tommonen häviäjä-asenne veks -ja rupea parempaan.

Itsehän sanoit ettei opiskelu kannata! 

Käsität tai tulkitset ihan kuperkeikkaa TAI Et ymmärrä lukemaasi.

Viestini on: Tee töitä ja opiskele. Älä uhriudu, jos et aina saa ilmaiseksi opiskella. Opiskelu on etuoikeus. Tee töitä ja opiskele. Tukesi jo käytit.

Vierailija
97/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, ihminen hankkinut 2,5 akateemista tutkintoa yhteiskunnan kustantamana ja sitten tulee heittämään lokaa ihmisten päälle, jotka opiskelee työpaikan saadakseen.

Avoimen yliopiston hyvä hinta ei kata yhteiskunnalle opiskelun järjestämisestä aiheutuneita kustannuksia, vaikka ilmeisesti haluat luoda sellaisen vaikutelman omista sivuopiskeluistasi.

Vierailija
98/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun olet edes joskus saanut Kelalta jotain, mää en koskaan, ne rahat menee yleensä ma muille.

Opiskeluun saa tukea ja opintolainaa.

aina on otettu opintolainaa. 

Se on maksettu sitten pois, kun on koulutusta vastaavassa työssä.

En oikein tajua tätä nitinää. Kyllä on etu, että saa ooiskella- ja se opintolaina on myös etuus.

Kai te joskus meinaatte töitäkin tehdä?

vai onko tuo juju, että opiskelen ja opiskelen. Ja sitten menen kortistoon?

En oikein tajua moista. Pikkusen ryhtiä hei!

Ensinnäkin, opiskeluun ei todellakaan saa aina tukea. Toisekseen, opintolainaa ei ole aina tarvinnut hakea/ottaa. Nykyään se on kuitenkin käytännössä pakollista jos ei pysty opiskelemaan työmarkkinatuella.

Niin. Ottaa lainaa. Niin on ennenkin tehty. On myös tehty iltatöitä ja kesätöitä opintojen ohella.

Vierailija
99/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä laeissa ole mitään järkeä.En tajua kuka valopää näitä laatii,kun ei yhtään mietitä . Aina on joku päällekkäinen laki ,joka kumoo jonkun toisen. Eli ihan on nyt heitetty menemään samalla siemattu sieniä ja saunottu

Vierailija
100/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyvä esimerkki siitä, että näkee rikan toisen silmässä, mutta ei malkaa omassa silmässä. Kehtaa arvostella toisen tavoitteellisen opiskelun kustannuksia ja samassa yhteydessä kerskuu omilla ei- tavoitteellisilla 2,5 akateemisen tutkinnoilla.