Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?
Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin:
Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.
Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?
Kiitos
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys te-palveluihin ja kysy miten voisit opiskella työttömyystuella tutkintosi loppuun.
Ei tuu onnistumaan. Vain uusiin ei-aloitettuihin opintoihin voi saada.
Ei pidä paikkansa.
Teet hetken aikaa töitä säilyen silti päätoimisena opiskelijana ja säästät rahaa eli pidät ns välivuoden opiskeluista olemalla kuitenkin kirjoilla koulussa. Näin itse teen kun opiskelen toista alaa ja opintotukikuukaudet loppuu.
Kelalla on oikeus periä liikana maksetut tuet takaisin, varaudu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin lopettamaan graduvaiheeseen jääneet sosiaalityöntekijän opintoni saman asian takia. Olen kolmen lapsen yh, ja paloin jo kerran loppuun yrittäessäni käydä töissä, opiskella ja hoitaa lapsia samaan aikaan. Opinnot oli pakko lopettaa vaikka ne olivat jo loppusuoralla. Nyt olen ei-mikään, työttömänä työkkärin listoilla. Opintojani ei tueta työmarkkinatuella koska ovat korkeakouluopintoja. Lähihoitajaksi opiskelu sen sijaan onnistuu, eli kokonaan uudet opinnot. Varmaan aloitan ne keväällä. Harmi, kun sosiaalityöntekijöistä olisi pula, ja vuotta pidempään en saanut sijaisuuttakaan tehdä.
I feel you. Erittäin raskasta henkisesti katsoa taaksepäin. Uskon silti, että opiskelu ei mene koskaan hukkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?
Ap
Et ole virallinen opiskelija, koska opinnot on venyneet etkä ole valmistunut ajoissa, muuten saisit opintotukea
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Perustoimeentulotuki on lyhytaikainen tuki opiskeluun, mikäli niin katsotaan. Ihmettelen ylipäätään, miten perustoimeentulotukea ylipäätään myönnetään opiskeluun edes lyhytkestoiseen opiskeluun.
No mä en saanut kuntoutustukea enkä saa kuntoutusrahaakaan opintoihin. En ole kelan mielestä oikeutettu mihinkää muuhun kun toimeentulotukeen. Pitäiskö siis lopettaa opinnot ja jäädä kokonaan ilman tutkintoa?
Jouduin lopettamaan graduvaiheeseen jääneet sosiaalityöntekijän opintoni saman asian takia. Olen kolmen lapsen yh, ja paloin jo kerran loppuun yrittäessäni käydä töissä, opiskella ja hoitaa lapsia samaan aikaan. Opinnot oli pakko lopettaa vaikka ne olivat jo loppusuoralla. Nyt olen ei-mikään, työttömänä työkkärin listoilla. Opintojani ei tueta työmarkkinatuella koska ovat korkeakouluopintoja. Lähihoitajaksi opiskelu sen sijaan onnistuu, eli kokonaan uudet opinnot. Varmaan aloitan ne keväällä. Harmi, kun sosiaalityöntekijöistä olisi pula, ja vuotta pidempään en saanut sijaisuuttakaan tehdä.