Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?
Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin:
Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.
Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?
Kiitos
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolaina
T. Kokoomus. Me kääritään tällä rahaa ja nostetaan suomi ja sen talous pystyyn!
Työ on parasta sosiaaliturvaa
Juu, menkää marjanpoimijoiksi, juuri oli uutinen, että suomalainen yrittäjä on saanut raskaat syytteet orjuuttamisesta. Sellaista Suomea meille ajaa kokoomus persuvittunaamojen ystävällisellä tulella.
Sinulle kyllä tekisi hyvää mennä niitä marjoja poimimaan. Loppuisi tuo öyhötys. Juuri tuo on teissä työttömissä vikana, että saatte ilmasta rahaa kotonaköllöttelyyn, ettekä siitäkään osaa olla kiitollinen en. Ei muuta kuin töihin vaan ja oppimaan elämän perussääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattaakseen kaikki kustannukset perustulon tulisi olla kuitenkin niin suuri, että sellaiseen ei olisi varaa. Aika harva enää tekisi matalapalkka-alan töitä.
800-1000€, kokeilussa oli n. 600 € muistaakseni. Perustulo vähentäisi stressiä, jatkuvaa hakurumbaa, ja lisäisi motivaatiota tehdä työtä sen päälle. Ihmiset valmistuisivat, saisivat täytettä cv:n, säästöjä, jotka toisivat tulevaisuudenuskoa.
Työvoimatoimistot ja Kelan työntekijät vähenisivät, heitä on valtava joukko ja heidän palkkansa maksavat, sieltä vapautuisi miljoonia. Ko. Ihmiset voisivat hakeutua muihin töihin.
Tämä nykyjärjestelmä on liian monimutkainen. On todella haitallista maallemme, että byrokratia on niin monimutkaista, että riippuu Te-toimiston virkailijasta, saako asiakas oikeaa ja paikkansa pitävää tietoa. Olen saanut lukuisia kertoja vastaukseksi en tiedä tai ihan pup
800-1000 euroa ei riitä mihinkään tukien varassa elävälle. Jo pelkästään monessa paikassa vuokrataso on sellainen, että tuosta ei jää sitten rahaa elämiseen.
Se perustulokokeilu oli ihan fiasko, koska se koski erittäin suppeaa ryhmää; peruspäivärahalla, asumistuella ja toimeentulotuella eläviä. Siinä maksettiin rahaa vielä tukien päälle, joka ei vähentynyt, jos teki töitä. No työt ei kiinnostaneet, mutta tuli ilmaista rahaa. Se siitä kokeilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattaakseen kaikki kustannukset perustulon tulisi olla kuitenkin niin suuri, että sellaiseen ei olisi varaa. Aika harva enää tekisi matalapalkka-alan töitä.
Silloin ongelma on se että maksetaan liian matalia palkkoja.
No markkinataloudessa sitä "ongelmaa" ei tuosta vaan korjata. Palkkataso on tuottavuuden mukaan ja yleensä työt, joista maksetaan matalaa palkkaa eivät tuota mitään sellaista, joiden perusteella palkkoja voitaisi nostaa järin korkealle. Vai mistä ajattelit ottaa rahat palkkoihin?
Suomessa toimeentulotuen maksamisen keskeyttäminen kokonaan laiminlyöntien seu-
rauksena ei ole voimassa olevan lainsäädännön perusteella mahdollista.
Toimeentulotukilain 10 :n 3 momentissa säädetään myös, että tt-tuen alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi
kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien.
Vierailija kirjoitti:
rauksena ei ole voimassa olevan lainsäädännön perusteella mahdollista.Toimeentulotukilain 10 :n 3 momentissa säädetään myös, että tt-tuen alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi
Onko näin?
Tee töitä muutama tunti viikossa opintojen lisäksi.
Täytyy olla ongelmanratkaisu kykyä ja energiaa.
Ei ratkaise ongelmaa mikään pieni sivutyö. Vähennetään toimeentulotuesta ja käteen jäävä osuus ei muutu. Ja perusosa edelleen leikattu. Työssäkäynnin kulutkin pitäisi saada katettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rauksena ei ole voimassa olevan lainsäädännön perusteella mahdollista.Toimeentulotukilain 10 :n 3 momentissa säädetään myös, että tt-tuen alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi
Onko näin?
On ja ei.
Tuo tarkoittaa, että yhdellä kertaa voidaan tehdä alentamispäätös kahdelle kuukaudelle. Heti tämän kahden kuukauden kuluttua voidaan taas tehdä uusi päätös alentamisesta. Näitä päätöksiä voidaan siis ketjuttaa vuosia yhteen menoon.... laillisuusvalvojan ratkaisuissa löytyy kyllä yksi tai useampi oops, jos perusosan alentamista on jatkettu liian pitkään, mutta yleensä asia ei anna aihetta enempään.
Yleensä tuo alentaminen toteutuu siten, että saa päätöksen yhdelle kuukaudelle, jossa perusosaa on alennettu 20 %:a. Seuraavalle kuukaudelle sama 20 %:n alentaminen. Kolmannelle kuukaudelle voidaankin tehdä päätös, jossa perusosaa alennetaan 40 %:a. Tästä eteenpäin joka kuukausi alennetaan 40 %:a.
Lain mukaan alentaminen voisi olla jotakin välillä 0 - 20 % tai 0 - 40%, mutta yleensä köyhän kohdalla alennetaan se lain määrittelemä maksimi.
Olisi köyhän kannalta henkisesti helpompaa, että päätökset tehtäisiin useammaksi kuukaudeksi, mutta "köyhä ansaitsee roikkua löyhässä hirressä" joka kuukausi, jotta palkkatyöläisetkin saa oman tyydytyksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näin?
Näin on, tämä on ihan oikeusoppineiden selonteosta otettu. Jo heti alkumetreillähän Orpo ja Purra haaveili, että tt-tuki voitaisiin katkaista kokonaan ja tämä on osa sitä selontekoa, mitä kaikkea metkua tt-tukeen voidaan liittää. Kokonaan katkaiseminen ei ole mahdollista sillä perustuslaki edellyttää minimiturvan ihmisille.
Opinnot keskeytyivät ja olen tehnyt ns. hanttihommia, mutta kyllä harmittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?
Ap
Selvitä sieltä työkkäristä mahdollisuus suorittaa tutkinto loppuun työttömyystuella. Kela ei sitä päätä vaan nimenomaan työkkäri, sieltä laittavat lausunnon sitten Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?
Ap
Ilmoittaudu työttömäksi, et ole valmistunut ajoissa joten yhteiskunta ei sinua elätä. Opintotukea saa tietyn ajan jonka jälkeen oletetaan jo valmistuneen. Ihan oikein kela tekee, ettei meidän veronmaksajien pidä elättää ikiopiskelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jatkat opiskelua ja yrität elää alennetulla perusosalla. Luultavasti alantavat perusosaasi 20 %:lla, mutta voivat alentaa myös 40%:lla. Tähän sinulla on oikeus.
Jos ilmoittaudut työttömäksi kelan edellyttämällä tavalla eli työttömyyskorvausta hakien, niin silloin sinun pitäisi lopettaa opiskelu. Tämä olisi idioottimainen valinta, koska sen jälkeen loppuelämäsi kuluisi todennäköisemmin työllistämispalveluiden parissa.
Kuten jo kävi selväksi, niin itse valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon. Mikäli valitsisit toisen vaihtoehdon, niin mikään ma
Jatka opiskelua ja hanki osa-aikatyö. Loput jae perustoimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selvitä sieltä työkkäristä mahdollisuus suorittaa tutkinto loppuun työttömyystuella. Kela ei sitä päätä vaan nimenomaan työkkäri, sieltä laittavat lausunnon sitten Kelalle.
Kuule kun työkkäri edellyttää, että hakemus tehdään ennen opintojen aloittamista. Olen tehnyt sen, mutta minulle ei myönnetty tukea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopeta opiskelu päätoimisena ja ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Hae työttömyystukea ja perustoimeentulotukea. Sitten pyydä lupaa sivutoimiseen opiskeluun työkkäristä ja suorita opinnot loppuun Avoimen kautta sivutoimisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopeta opiskelu päätoimisena ja ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Hae työttömyystukea ja perustoimeentulotukea. Sitten pyydä lupaa sivutoimiseen opiskeluun työkkäristä ja suorita opinnot loppuun Avoimen kautta sivutoimisena.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin työnhakijaksi ei voi ilmoittautua ollenkaan, jos on yliopistossa kirjoilla. Lisäksi opiskelin luokanopettajaksi, jonka tutkintoa ei voi suorittaa avoimessa yo:ssa. Opinnot edellyttävät läsnäoloa, josta ei poiketa kuin sairastapauksessa ja silloinkin rajatun määrän tai kurssi ensi vuonna uudestaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi et ole valmistunut kohtuu ajassa. Opintotuki kyllä riittää reilusti tutkinnon suorittamiseen, jopa pitkälle seuraavankin tutkinnon suorittamiseen.
Hermo menee teidän lukutaidottomien kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin työnhakijaksi ei voi ilmoittautua ollenkaan, jos on yliopistossa kirjoilla. Lisäksi opiskelin luokanopettajaksi, jonka tutkintoa ei voi suorittaa avoimessa yo:ssa. Opinnot edellyttävät läsnäoloa, josta ei poiketa kuin sairastapauksessa ja silloinkin rajatun määrän tai kurssi ensi vuonna uudestaan.
Ap
Kyllä on nyt systeemissä vikaa, jos sut pakotetaan lopettamaan opinnot! Luokanopettajistahan on huutava pula, joten ihan käsittämätöntä, että opiskelumahdollisuus evätään sellaiselta joka siihen hommaan vielä haluaisi! Siitähän pitäisi päinvastoin maksaa enemmän kuin muille aloille kouluttautumisesta jotta se houkuttelisi porukkaa! No hoitoalalle sama. Sielläkin pula on sitä luokkaa, että jotain pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolaina
T. Kokoomus. Me kääritään tällä rahaa ja nostetaan suomi ja sen talous pystyyn!
Työ on parasta sosiaaliturvaa
Juu, menkää marjanpoimijoiksi, juuri oli uutinen, että suomalainen yrittäjä on saanut raskaat syytteet orjuuttamisesta. Sellaista Suomea meille ajaa kokoomus persuvittunaamojen ystävällisellä tulella.
Ei. Kyllä tuota orjuuttamista tapahtui ihan viime vihervassarihallituksen aikana. Kiinnostiko heitä? Ei tuon taivaallista! Pääasia, että kukin saa nyt valita oman sukupuolensa mielensä mukaan ja mennen tullen 🤦🏻.
Väärin. Tämän on saanut aikaan 10-15 vuoden aikana itse kukin, joka on päättäjänä ollut. On eletty kuin pellossa ja lainarahaa jaettu surutta miettimättä miten se lainaraha maksetaan takaisin.
Sitten vielä sote!
Ahneella on pas** nen loppu.
Ei voi persutkaan eikä Orpo rahaa jaella, eikä muuten voisi Marinikaan. Hän nostaisi veroja roimasti.