Vakituisten etuoikeudet työelämässä tuntuvat epäreiluilta
Vakituiselta työntekijältä hyväksytään epäasiallista käytöstä kohtuuttoman paljon. Meidän työpaikalla pahimpia kiusaajia ovat ne, jotka ovat vakituisia. Myöhästelevätkin. Eikä kukaan puutu. Saavat parhaat lomatkin. Koska ovat vakituisia.
Kommentit (78)
Mä olin 2v määräaikaisena. Virka tuli hakuun, hain sitä ja sain sen. Nyt 5v samalla työnantajalla.
Olen sote - alalla ja missään työssäni ei vakituisilla ole ollut mitään etuoikeuksia. Työelämää takana 14 vuotta ja kokemusta viidestä työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Ja jotenkin oletat, että osaajat irtisanotaan ja tilalle otetaan kalliita keikkalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Ja jotenkin oletat, että osaajat irtisanotaan ja tilalle otetaan kalliita keikkalaisia?
Ei vaan tilalle otetaan halpoja nuoria, epätoivoisia, ulkomaalaisia yms
Vakituiset ihmettelevät miksi ei saa sijaisia. Kukaan ei osta 6 kuukauden sijaisuuden takia autoa vuorotyöhön.
Vakituiset itse kulkee omalla autolla töihin. Välillä ihmettelen kuka noin tyhmiä on töihin palkannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Työttömiä on 300 000, kyllä niitä riittää töihin.
Valtion ja kaupungin virastoissa on paljon työttömiä tekemässä määräaikaisia töitä.
Moni joutuu luopumaan autosta, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea eli ei voi tehdä osa-aikatyötä, missä on iltavuoroja tai täytyy mennä aikaisin töihin tai viikonloppuna, ei kulje linja-autoa.
Esim. ravintola-alan työt ei käy eikä kaupanala. Kaupat on klo 23.00 asti auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vakituisilla, jotka voi olla olleet töissä kymmeniä vuosia, pitää jotakin oikeuksia ollakin.
Vai mitä mieltä olette siitä, että joillekin työpaikoille kesätöihin tulevat alkaa ensimmäisenä vaatia, että nämä ja nämä viikonloput pitäisi olla vapaana, kun pitää päästä festareille. Se nyt ei vaan mene niin, koska kesätyöntekijä on juurikin siksi palkattu, että täyttää niiden lomalla olevien työpanoksen.
Itsellä ei ollut opiskeluaikana mitään lomia, koska olin töissä kaikki kesät ja vapaata oli tasan ne työvuorolistan vapaapäivät.
Kesätyöntekijä ei ole vakituisten orja! Myös kesätyöntekijällä on oikeus omiin menoihin.
Toki on, mutta kesätyöntekijä ei päätä työvuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Moni joutuu luopumaan autosta, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea eli ei voi tehdä osa-aikatyötä, missä on iltavuoroja tai täytyy mennä aikaisin töihin tai viikonloppuna, ei kulje linja-autoa.
Esim. ravintola-alan työt ei käy eikä kaupanala. Kaupat on klo 23.00 asti auki.
Yksinhuoltajan pitää hakea lapsi tarhasta illalla klo 24.00, kun pääsee töistä.
Moni lopettaa henkilökohtaisen avustajan työt huhtikuussa, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea.
Omaiset hoitaa.
Omaiset ei tule hoitamaan eläkeläisiä. Hallitus leikkaa bensarahat.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Minä olen itse ollut se sijainen vuosia ja nyt olen ollut jo vakivirassa vuosia. Omasta kokemuksesta ja työpaikkani viransijaisia seuranneena:
-Se viransijaisen työtahti on monissa asioissa hitaampi, kun asiat ovat uusia. Jokaisessa työpaikassa pitää opetella ko. työpaikan toimintatavat alusta, kun ovat alallani erilaisia. Lisäksi sijaiset joutuvat usein kysymään neuvoa vakituisilta työntekijöiltä. Tämä neuvominen vie kaikilta työaikaa. Toki poikkeuksiakin on, yksi iäkäs työntekijä oli tahdiltaan todella hidas ja teki siksi töitä vähemmän.
-Sijaiselle ei kerry samalla tavalla lomaa kuin vakkarille. Omalla alallani on tavallista, että sijainen saa kesällä ehkä viikon lomaa (jos sitä on kertynyt) ja loput lomat pidetään työn päättyessä. Tämä oli itsestäkin sijaisena kuormittavaa, mutta näin asia vain alallamme menee. Palkatonta työnantaja on yleensä antanut varsin hyvin, jos sitä on pyytänyt omien menojen vuoksi. Muuten lomat kiertävät meillä vuoroissa, eikä kukaan saa aina "parhaita lomaviikkoja".
-Sijaisella ei ainakaan omalla alallani ole samanlaista vastuuta kuin vakituisella. Vakituisen työhön kuuluu usein tietyistä osa-alueista vastaaminen (isoja kokonaisuuksia) ja tämä pitkäjänteinen työ vie paljon aikaa. Sijainen ei taas sitä yleensä voi tehdä, jos käy vaikka alle vuoden kääntymässä työpaikallamme. Meillä siis sijaisilla työ on "kevyempää" ja keskittyvät ruohonjuuritason työhön ilman isompia vastuita. Tottakai tästä maksetaan vähemmän palkkaa.
-Virkatyössä irtisanomissuoja on korkea. Siispä alallamme on ihmisiä, jotka eivät töissä toimi asiallisesti, mutta saavat silti jatkaa työssään. Toisaalta korkea irtisanomissuoja on turva vakituisille työntekijöille. Itse esimerkiksi sairastuin erääseen fyysiseen sairauteen ja toisenlaiselta alalta olisin saanut sen takia potkut. Omassa työssäni taas muokattiin hieman työnkuvaa ja pystyn fyysisestä rajoitteesta huolimatta jatkamaan työssä.
Miksi tuo loma-asia on niin iso juttu? Tottakai ne vakituiset saa lomansa ensin ja lopuille jää ne ajat, jolloin vakituiset on taas takaisin töissä. Eihän se niin mene, että esimerkiksi kesällä kiireisessä työpaikassa sille määräaikaiselle annettaisiin heinäkuu lomaa ja vakkari lomailisi joskus elokuussa koulujen alkamisen jälkeen. Siksihän moniin paikkoihin niitä määräaikaisia, sijaisia ja muita otetaan, että he hoitavat juuri kesät.
Minun puolestani uudet työntekijät saisivat vapaaksi viikonloput ja juhlapyhät, jos niin haluavat. Pieni palkkani koostuu hyvin pitkälle lisistä mitä noista ajankohdista maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vakituisilla, jotka voi olla olleet töissä kymmeniä vuosia, pitää jotakin oikeuksia ollakin.
Vai mitä mieltä olette siitä, että joillekin työpaikoille kesätöihin tulevat alkaa ensimmäisenä vaatia, että nämä ja nämä viikonloput pitäisi olla vapaana, kun pitää päästä festareille. Se nyt ei vaan mene niin, koska kesätyöntekijä on juurikin siksi palkattu, että täyttää niiden lomalla olevien työpanoksen.
Itsellä ei ollut opiskeluaikana mitään lomia, koska olin töissä kaikki kesät ja vapaata oli tasan ne työvuorolistan vapaapäivät.
Kesätyöntekijä ei ole vakituisten orja! Myös kesätyöntekijällä on oikeus omiin menoihin.
Toki on, mutta kesätyöntekijä ei päätä työvuoroista.
Kesätyöntekijällä on oikeus päättää yhtä lailla kuin vakituisilla.
Itseä ihmetyttää, miten osa kausityöntekijöistä kuvittelee saavansa kesällä vapaata milloin vain toivoo. Ei me vakkaritkaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo loma-asia on niin iso juttu? Tottakai ne vakituiset saa lomansa ensin ja lopuille jää ne ajat, jolloin vakituiset on taas takaisin töissä. Eihän se niin mene, että esimerkiksi kesällä kiireisessä työpaikassa sille määräaikaiselle annettaisiin heinäkuu lomaa ja vakkari lomailisi joskus elokuussa koulujen alkamisen jälkeen. Siksihän moniin paikkoihin niitä määräaikaisia, sijaisia ja muita otetaan, että he hoitavat juuri kesät.
Määräaikaisena olin kyllä puolitoista vuotta samassa paikassa ja olisin halunnut pitää kesällä lomaa kouluikäisten lasteni kanssa samaan aikaan.
Minulle oli kertynyt täydet vuosilomatkin. En tosiaan ollut mikään kesäsijainen. Meillä määräsikaisillakin on lapsia ja jopa vaatimattomia toiveita.
ruvetkaa keikkalaisiksi!