Miehen mielestä hänen ongelmat on minun syy. Mikä juttu?
Edellisessä avioliitossani silloinen aviomies alkoi 7 avioliittovuoden jälkeen syyttämään minua omista ongelmistaan. Syytti minua, että olen aiheuttanut sen, että hän on lihonut, perusteluna oli että olen niin tylsä ihminen ja sillä tavalla olen aiheuttanut että hän on lihonut. Syytti minua siitä ettei hänellä ole riittävästi omia harrastuksia, perusteluna oli että minulla ei ole riittävästi omia harrastuksia (harrastin mm. käsitöitä, lukemista, leipomista, puutarhanhoitoa, pyöräilyä ym, mutta hän ei kuulemma laskenut niitä harrastuksiksi). Muitakin esimerkkejä olisi. Hän ei suostunut ymmärtämään, että on ihmisen omalla vastuulla huolehtia painostaan jos ei halua lihoa tai hankkia harrastuksia jos haluaa harrastaa. Lopulta hermostuin tähän syyttelyyn ja otin avioeron. Jonkin aikaa eron jälkeen ex kertoi tajunneensa eron jälkeen, että en minä ollut syyllinen niihin hänen ongelmiin.
No, tästä on jo vuosia. Olen uudessa avoliitossa, tällä kertaa ei olla ehditty naimisiin asti. Avoliittoa on takana neljä vuotta ja samanlainen syyttely on alkanut taas, vaikka mies on eri ja vaikka luulin ottaneeni erilaisen miehen. Nykyinen on alkanut syyttämään minua siitä ettei etene urallaan. Syyksi sanoo etten kannusta riittävästi enkä auta häntä hänen työssään riittävästi. Teen omaa uraa, jossa etenen, tsemppaan kyllä miestäni, mutta en kuulemma riittävästi. Enkä minä ehdi auttamaan häntä hänen työssä kun olen pitkät päivät omassani. Eikä minusta minun pidäkään, hänen työhän se on. Mutta nyt siis on hänen mielestä minun vika ettei hän menesty urallaan. Ja minä alan miettimään taas eroa, en kestä enää toistamiseen tätä samaa syyttelyä ja sitä että toisen omat ongelmat olisi minun vika.
Kysymys: mitä miehelle (tai joskus ehkä naiselle) tapahtuu jossain kohdin pidempää suhdetta, että hän alkaakin syyttämään puolisoaan omista ongelmistaan kuten omista harrastuksistaan tai urastaan?
Kommentit (62)
Niin. Osaatko kuvailla miten mies haluaa auttavan urallaan?
Miehesi kuulosti aidolta teinipissikseltä ...