Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?

Vierailija
24.02.2024 |

Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?

Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle". 

Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin. 

Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?

Mä annan esimerkin:

Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku. 

Tää on se ongelma. 

Kommentit (367)

Vierailija
201/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä masennuslääkkeitä pitäisi muutenkaan heppoisin mielin kokeilla koska voi joutua ojasta allikkoon eikä ne toimi ja niihin jää koukkuun vieroitusoireiden takia. Ennemmin on tarjottava lievempiä vaihtoehtoja ja täsmälääkitystä.

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa lievemmillä vaihtoehdoilla ja täsmälääkityksellä? Mikä on masennuksen täsmälääkitys?

Tarkoitin sitä että mielialalääkkeitä ei pitäisi määrätä esimerkiksi jännitykseen tai unettomuuteen koska niihin on muitakin vaihtoehtoja ja vähemmän koukuttavia. Masennukseen itsessään voi syödä lääkettä siihen tarkoitettua lääkettä. Mutta ei samaa lääkettä vaivoihin jotka eivät ole masennusta 

Jännitys voi johtua esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelosta (ahdistushäiriö), jolloin masennuslääke on täysin perusteltu lääkitys. Unettomuus voi johtua ahdistuksesta, jolloin masennuslääke on täysin perusteltu lääkitys.

Näissä mainitsemissasi täsmälääkkeissä (sos.tilanteisiin rauhoittava ja unettomuuteen uni-nukahtamislääke) on yleensä suuret riskit riippuvuuteen ja annosten suurenemiseen. Ja varsinkin unilääkkeet aiheuttavat haittoja vireystilaan aamulla ja päivällä.

Ne masennuslääkkeet kun ovat harvoin puhtaasti vain masennukseen tarkoitettuja lääkkeitä. Samoja lääkkeitä käytetään muissa mielenterveyden ongelmissa kuten juuri niissä ahdistushäiriöissä. Miksi leimata ne puhtaasti masennuslääkkeiksi?

Vierailija
202/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina ei kerro sitä että onko ap n sisaruksella kuitenkin siis masennus hallinassa lääkityksellä? Siitä huolimatta että elää epäterveellisesti. Häiritseekö ap ta siis se että toinen syö lääkkeitä.

Tiesitkö että joillakin masennus on krooninen sairaus ja siitä ei parane ikinä vaan oireita helpotetaan sillä mikä on parhaiten toimiva. Oli se sitten lääkitys, liikunta tai ananaksen syöminen, mikä itse kullakin toimii. Ehkä tällä sisaruksella on juuri toimiva tapa. Keskity sinäkin siihen että sinulla on sisarus onnistuneen hoitomuodon löytymisen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä masennuslääkkeitä pitäisi muutenkaan heppoisin mielin kokeilla koska voi joutua ojasta allikkoon eikä ne toimi ja niihin jää koukkuun vieroitusoireiden takia. Ennemmin on tarjottava lievempiä vaihtoehtoja ja täsmälääkitystä.

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa lievemmillä vaihtoehdoilla ja täsmälääkityksellä? Mikä on masennuksen täsmälääkitys?

Tarkoitin sitä että mielialalääkkeitä ei pitäisi määrätä esimerkiksi jännitykseen tai unettomuuteen koska niihin on muitakin vaihtoehtoja ja vähemmän koukuttavia. Masennukseen itsessään voi syödä lääkettä siihen tarkoitettua lääkettä. Mutta ei samaa lääkettä vaivoihin jotka eivät ole masennusta 

Jännitys voi johtua esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelosta

Voi johtua siitä ja tästä. Entä jos jännitys johtuu itse tilanteesta, siinä hetkessä eikä koe muuten mitään ahdistusta missään muualla. Esimerkkinä esiintymisjännitys, tähän ei todellakaan kaikki syö masennuslääkkeitä koska vain esiintyessä jännittää, ei kaupan kassalle meno. Samoin unettomuus voi johtua hetkisestä elämäntilanteesta joka helpottuu ajan myötä. Tällöin ei välttämättä tarvitse syödä mitään lääkettä jos on mahdollista nukkua esimerkiksi päivällä, mutta töissä käydessä olisi unta saatava.

Jos ihminen alkaa syömään masennuslääkettä väliaikaiseen unettomuuteen niin sitten ei pääsekään näistä lääkkeistä eroon ja niissä on sivuvaikutuksia. Ja monen masennuslääkkeen sivuvaikutukseen pitää syödä toista lääkettä.

Ei ole mikään yksinkertainen lääke kyseessä nämä.

Vierailija
204/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näissä mainitsemissasi täsmälääkkeissä (sos.tilanteisiin rauhoittava ja unettomuuteen uni-nukahtamislääke) on yleensä suuret riskit riippuvuuteen ja annosten suurenemiseen. Ja varsinkin unilääkkeet aiheuttavat haittoja vireystilaan aamulla ja päivällä"

Ja masennuslääke ei aiheuta riippuvuutta? Eihän siitä pääse herranjumala eroon kun ne aloittaa! Ja niissäkin useasti annosta täytyy nostaa aikaa myöten.

Vierailija
205/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska trollialoitus. Masennus on fyysinen sairaus jonka voi todeta aivokuvantamisella ja kemiallisella analyysillä.

On siis täysin yhdentekevää miten ihminen elää tai mitä tekee, koska kun masis puhkeaa, se vaan puhkeaa. Jos kyse olisi elintavoista, silloin kaikilla meillä olisi masis. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan ole ja tutkijat ovat todenneet että lääkärit ovat myös ylidiagnosoineet sairautta sellaisillakin joiden oireet johtuvat esimerkiksi surusta tai esimerkiksi erosta, kuin masennuksesta. Masennus EI ole surua tai alakuloa, vaan se on kyvyttömyyttä käsitellä ajatuksia. Masiksessa ei pysty ymmärtämään ja pitämään mielessään esimerkiksi lukemaansa!

Vierailija
206/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi johtua siitä ja tästä. Entä jos jännitys johtuu itse tilanteesta, siinä hetkessä eikä koe muuten mitään ahdistusta missään muualla. Esimerkkinä esiintymisjännitys, tähän ei todellakaan kaikki syö masennuslääkkeitä koska vain esiintyessä jännittää, ei kaupan kassalle meno. Samoin unettomuus voi johtua hetkisestä elämäntilanteesta joka helpottuu ajan myötä. Tällöin ei välttämättä tarvitse syödä mitään lääkettä jos on mahdollista nukkua esimerkiksi päivällä, mutta töissä käydessä olisi unta saatava.

Jos ihminen alkaa syömään masennuslääkettä väliaikaiseen unettomuuteen niin sitten ei pääsekään näistä lääkkeistä eroon ja niissä on sivuvaikutuksia. Ja monen masennuslääkkeen sivuvaikutukseen pitää syödä toista lääkettä.

Ei ole mikään yksinkertainen lääke kyseessä nämä."

Jos ja jos...Nyt puhut, että unettomuuteen ei tarvitsekaan välttämättä syödä mitään lääkettä, kun puhe oli aiemmin täsmälääkkeistä unettomuuteen 🙄. Jos ei tarvitse mitään lääkettä, niin ei silloin kyllä kukaan kirjoita myöskään masennuslääkettä tällaiselle ihmiselle. 

Unilääkkeisiin varsinkin kehittyy nopeasti riippuvuus ja annoksia joutuu nostamaan, jotta ne tehoaisivat. Niillä on myös paljon haittavaikutuksia, jotka voivat jopa aiheuttavaa vaaraa liikenteessä ja haitata työssä suoriutumista. Ei ne ole todellakaan mitään "helppoja tai yksinkertaisia" lääkkeitä.

Vierailija
207/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska trollialoitus. Masennus on fyysinen sairaus jonka voi todeta aivokuvantamisella ja kemiallisella analyysillä.

On siis täysin yhdentekevää miten ihminen elää tai mitä tekee, koska kun masis puhkeaa, se vaan puhkeaa. Jos kyse olisi elintavoista, silloin kaikilla meillä olisi masis. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan ole ja tutkijat ovat todenneet että lääkärit ovat myös ylidiagnosoineet sairautta sellaisillakin joiden oireet johtuvat esimerkiksi surusta tai esimerkiksi erosta, kuin masennuksesta. Masennus EI ole surua tai alakuloa, vaan se on kyvyttömyyttä käsitellä ajatuksia. Masiksessa ei pysty ymmärtämään ja pitämään mielessään esimerkiksi lukemaansa!

Tämän vuoksi juuri ei todellakaan pitäisi lätkiä masennusdiagnoosia ihan jokaiselle ja täten myös hoitaa masennuksena. Miksi tuota aivokuvantamista ei käytetä ennenkuin diagnosoidaan? Vai tulisiko se liian kalliiksi?

Vierailija
208/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku työntää neulaa kyntesi alle niin poistatko neulan vai yritätkö löytää onnen vaan sisältäsi? Vai olisiko sittenkin järkevämpää poistaa tuskan aiheuttaja jos siihen on mahdollisuus'

Hieman mielestäni urpo vertaus. Jos olet tollasen olosuhteen uhri, niin olet itse vastuussa siitäkin. Poistu tilanteesta.

Ihmiset luovat itse omat rajoitteensa. En voi saada työpaikkaa, koska olen niin vanha. En voi mitenkään parantaa elämäntilannettani ennen kun saan lottovoiton. Koska en pääse lääkäriin, niin minut on tuomittu ikuisesti sairaaksi. Koska kaikki miehet ovat sikoja, joudun olemaan loppuelämäni yksin enkä saa haluamaani perhettä. 

Omaa olemisen tilaa voi muuttaa tuntemalla asioista kiitollisuutta. Jokaisella ihmisellä on elämässään lukuisia asioita, joista voi olla kiitollinen. Ei tarvitse olla miljoonia tilillä. Kiitollisuuden aiheita ovat esimerkiksi hanasta tuleva vesi, lämmin koti, ikkunasta näkyvä maisema, päällä olevat vaatteet, liikennesäännöt, kotivakuutus, herätyskello, maksuton kouluruoka jne. 

Toinen juttu on se, että lopettaa kaiken negatiivisen ajattelun ja vahvistamisen. Joka kerran kun kerrot itsellesi, ettet voi millään onnistua, parantua, oppia, saavuttaa ym, niin vahvistat sitä uskomusta ja muutoksen aikaansaaminen on siksi mahdotonta. 

Kolmas on sitku-elämä. Sit ku saan sitä, niin sitten voin parantua. Sit ku saan tätä, niin olen onnellinen. Sit ku tuo toteutuu, niin voin aloittaa puhtaalta pöydältä. Sit ku olen päässyt siihen tilanteeseen, niin sen jälkeen voi tavoitella asiaa x. Ei, vaan ne on mahdollisia jo nyt. Sen kun vaan aloitat. Kun tunnet etukäteen niitä tunteita mitä tavoitteesi toteutuminen aiheuttaa, niin aivosi luulee, että olet jo kokenut ne asiat. 

Vierailija
209/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näissä mainitsemissasi täsmälääkkeissä (sos.tilanteisiin rauhoittava ja unettomuuteen uni-nukahtamislääke) on yleensä suuret riskit riippuvuuteen ja annosten suurenemiseen. Ja varsinkin unilääkkeet aiheuttavat haittoja vireystilaan aamulla ja päivällä"

Ja masennuslääke ei aiheuta riippuvuutta? Eihän siitä pääse herranjumala eroon kun ne aloittaa! Ja niissäkin useasti annosta täytyy nostaa aikaa myöten.

Kyllä masennuslääkkeistä pääsee eroon kuten moni on tehnytkin. 

Ja miksi et lainannut myös sitä edeltävää viestiä, jossa väitettiin näitä täsmälääkkeitä tyyliin harmittomiksi ja kevyiksi? Mitä ne eivät todellakaan ole!

Vierailija
210/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi et lainannut myös sitä edeltävää viestiä, jossa väitettiin näitä täsmälääkkeitä tyyliin harmittomiksi ja kevyiksi? Mitä ne eivät todellakaan ole!

Ei ole koskaan ollut ongelmia rauhoittavien tai unilääkkeiden kanssa. Masennuslääkkeiden kanssa kylläkin ja jälkimmäisiin jäi koukkuun eikä päässyt helposti eroon ja jäi pysyviä haittoja.

Vierailija
211/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennusdiagnooseja tehdään, koska esim suru ei ole sairaus, mutta henkilö ei ole työkykyinen. Masennusdiagnoosin saa myös todella moni uupunut vaikka ei ole masentunut, koska uupumuskaan ei ole sairaus eikä siitä saisi palkkallista sairauslomaa, vaikka ei ole sen vuoksi työkykyinen. Kyllä tuo masennuksen ylidiagnosoiminen on ihan tiedostettu asia.

Tuo vika lauseesi on ihan puppua.

Vierailija
212/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron pari syytä:

1) Yleensä tämä "keskustelu" sisältää ilmaisuja kuten "ota itseäsi niskasta kiinni" tai "minua ainakin piristää, kun liikun ja syön terveellisesti". 

2) Masentunut nimenomaan syyttää itseään. Kaikesta. Ei ole avuksi, että muutkin sitä toitottavat.

3) Hyvin harva ihminen parantuu ihan itsekseen. Masentuneella ei ole yksinään voimia eikä motivaatiota esim. elämäntapamuutokseen, muuttamiseen, uusien harrastusten aloittamiseen. 

Paras apu masentuneelle ovat ihmiset, jotka auttavat avun pariin. Auttavat varaamaan lääkäriajan, auttavat liittymään vertaistukiryhmään ym. Sitä kautta elämään saatetaan saada rakenteita, jotka tukevat voinnin kohentumista.

Vierailija
213/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tolkun välimuoto pätee tässäkin. Mielenterveysongelmat ovat oikeita sairauksia, eihän syöpäpotilaallekaan sanota että nyt teet ryhtiliikkeen ja päätät ettei sairautta enää ole.

Mutta on paljon myös omaa kuvitelmaa, vellomista: ei se, että kaikki ei joka päivä huvita, ole vielä mielenterveysongelma. Se on elämää ja tervetuloa tänne todellisuuteen vaan.

Vierailija
214/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut ongelmia rauhoittavien tai unilääkkeiden kanssa. Masennuslääkkeiden kanssa kylläkin ja jälkimmäisiin jäi koukkuun eik

Eli kun sinulla ei ole ollut ongelmia noiden kanssa, niin ei ole kenelläkään muullakaan? Ja kun sinulla on ollut ongelmia masennuslääkkeiden kanssa, niin on kaikilla muillakin?

Siis oikeesti?! Miten tyhmä sä oikein olet 🤦🏻... vai etkö tosiaankaan osaa ajatella ja ottaa selvää asioista yhtään omaa napaasi laajemmin?

Vierailija
215/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut ongelmia rauhoittavien tai unilääkkeiden kanssa. Masennuslääkkeiden k

No etpä sinäkään kovin fiksu ole. Jos vähän avaisit silmiäsi niin tietäisit miten monelle masennuslääkkeet ovat aiheuttaneet haittoja, en todellakaan ole ainoa. 

Vierailija
216/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun meille olisi samanlainen katkaisuhoito kuin huumevieroittautujille, Sanna toivoo

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/masennuslaakkeiden-haitat-yllattiva…

Vierailija
217/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä isäni kohdalla. Ei tee mitään oman hyvinvoinnin parantamisen eteen. N29

Vierailija
218/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto ap kuulostat ihan mun siskolta! "Ei sulla mikään oo" "Oot vaan laiska" "Liikkuisit enemmän" "Sun pitäis yrittää päästä niistä lääkkeistä eroon tai syöt niitä loppuelämän"

Joo kiitos sisko rakas. Mulla on joku. Mulla on päässä vikaa, kakssuuntanen mielialahäiriö, ahdistuneisuushäiriö ja post traumaattinen stressihäiriö. Kakssuuntanen johtuu aivotoiminnasta, mä en voi sille mitään et mun pään sisäsessä kellossa on vikaa. Mä tuun syömään lääkkeitä hyvin todennäkösesti loppuelämän, että mun elämä pysyy tasapainossa. Mä en oo laiska, sitä kutsutaan masennus jaksoksi kun en jaksa siivota tai laittaa itteäni. 

Ehkä se ei aina ulospäin näytä siltä, että asioille tekee jotain. Joo mä juon sillon tällön (jos on tasanen kausi) ja poltan. Mä myös mietin joka helvetin ilta millanen mieliala mulla on ollu ja reagoin muuttamalla lääkitystä tai ottamalla yhteyttä lääkäriin jos oleellisia muutoksia on. 

Niin pitkään kuormitin itteäni sillä, että luulin et kaiken pitää näyttää ulospäin tip top kunnossa olevalta. Kämpän piti olla ku lehdestä koska niin oli siskollakin. Sisko myös opetti mulle jo pienenä et jos on paha olla niin meikkaa enemmän ja hymyile enemmän niin kukaan ei huomaa. Ja mä stressaannuin kaikesta siitä sisällä olevasta pahasta olosta joka kuormittuminen. Ja siitä kuinka kokoajan piti yrittää ylisuorittaa ja sit tuli maniajaksoja ja kaikki hajos käsiin. Pitkään yritin myös suorittaa parantumista masennusjaksolta. Mä kävin pitkällä lenkillä joka päivä, en juonu, kirjotin ajatuksia paperille, puhuin psyk hoitajalle ja tein kokoajan kaikkeni että voisin paremmin, mut mikään ei auttanu ja olo vaan paheni, kunnes mun sillonen hoitaja sano mulle taika sanat. "Sä et voi suorittaa paranemista. Muutama hyvä päivä ei riitä vaan sulla on ollut todella rankka vuosi ja se mitä sä tarvitset nyt on lepoa. Anna itelles aikaa." Näiden sanojen jälkeen meni puolisen vuotta kunnes mieliala oli tasapainossa. Nyt oon ollu 2v tasapainossa ja edelleen mun siskon mielestä "kerran laiska, aina laiska" "lääkkeet pitäis lopettaa". 

Sanoisin ap sullekin, et oo tukena, älä tuomitse, älä vaadi. Anna siskolles aikaa. Sä et voi koskaan täysin ymmärtää mitä se käy läpi ja mitkä ne sen demonit siellä pään sisällä on. Esim mun sisko tietää mun diagnoosit, mutta sillä ei oo esim mitään hajua siitä miks mulla on post traumaattinen stressihäiriö. Eikä todellakaan tee mieli sanoa mun siskonkaltaselle ihmiselle, että menneisyyden takia tarviin vielä nykypäivänäkin turvasanan pelkästään siihen, että mun oma mies koskettaa mua. 

Vierailija
219/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi kumoaa mielialalääkkeiden vaikutusta, vaikka sitä joisikin ns sivistyneesti ruoan kanssa. Jos olet lääkityksellä niin älä koske viinaan.

Myöskin ne jotka kärsii paniikkihäiriöstä ja ahdistuksesta: Kahvi ja rööki pois. Kummatkin edesauttaa paniikkia ja pahentaa oireita. Et tule koskaan koskaan pääsemään noista eroon jos käytät kofeiiniakin.

Traumojen työstäminen poisti paniikkikohtaukset. Alkoholia en käyttänyt, enkä tupakoinut.

Rööki, alkoholi ja kahvi pois sopii varmaan  joihinkin tapauksiin. Monimutkaisiin ongelmiin ei kuitenkaan  ole yksinkertaisia ratkaisuja.

Mutta monella ei ole kyse monimutkaisesta ongelmasta ja jos ei edes yritä niin onhan se turhauttavaa kun yleensä henkilö vielä itse valittaa kun olo ei parane ja jatkaa itsensä tuhoamista nautintoainei

Niin, no joskus ne nautintoaineet on ainut ilo masentuneen elämässä. Otat sen ainoan ilon pois, niin jääkö syytä elää?

Vierailija
220/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun meille olisi samanlainen katkaisuhoito kuin huumevieroittautujille, Sanna toivoo

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/masennuslaakkeiden-haitat-yllattiva…

Kaikissa lääkkeissä on riskit mutta onhan se omituista että masennuslääkkeitä annetaan ennemmin kuin muuta, yhtä riskialtista muutkin lääkkeet. 

Mulle annettiin ketipinoria unettomuuteen ja en nuku ilman sitä. Sanottiin että ei ole riippuvuutta aiheuttava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme