Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?

Vierailija
24.02.2024 |

Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?

Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle". 

Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin. 

Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?

Mä annan esimerkin:

Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku. 

Tää on se ongelma. 

Kommentit (367)

Vierailija
181/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uskaltanut lähteä tuohon lääkelinjalle. Koukuttavat monia turhaan

Vierailija
182/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan aina ihmetellä miten pihalla ihmiset on ihmisyydestä, elämästä ja mielenterveydestä. Ap:n kaltaiset ihmiset ei tajua edes perusasioita ja sitten tuhoaa perheensä elämän kannustamalla masentunutta ottamaan niskastaan kiinni.

Lukisit edes jonkun nettiartikkelin siitä, että mitä masennus on ja miten masentuneen ihmisen kanssa pitää toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu syö menkkojen aiheuttamiin oireisiin SSRI lääkkeitä, samoin niitä syö ne joilla on vaihdevuodet. Yksi syö univaikeuksiin, toinen siksi että ei liho (omin sanoin kertoi näin)

Onhan nuo vähän niinkuin karkkia joillekin nykypäivänä. Itse mietin mitä tekee tämmöinen lääke ihmiselle joka ei sitä tarvitse, tuleeko millaisia oireita myöhemmin pitkäaikaisella käytöllä.

Minua mietityttää että miten näitä lääkkeitä voidaan jaella noin vaan. Eikö idea ole näissä että serotoniinin tuotanto lisääntyy. Entä jos ihminen ei tarvitse sitä lisää lääkkeistä ja on sitä ennestään tarpeeksi. Tuossahan helpolla p*skotaan ihmisen mieli lääkityksellä jos sitä annetaan.

Vaarallista touhua. 

Vierailija
184/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että avain parannukseen löytyy meidän jokaisen sisältä, mikään ulkoinen tekijä ei voi ratkaista meidän omien korvien välissä olevia ongelmia. 

Hyvin sanottu. Harva edes tietää mitä tuo tarkoittaa. 

Eihän liikunta ja ruokavaliokaan automaattinen parannus ole, vaan työkalu. Se matka on se tärkein, ei niinkään määränpää. Se matka opettaa 

Sitäpaitsi, on ne aina parempi vaihtoehto ku kotona istuminen ja sipsien syöminen

Vierailija
185/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketjun jälkeen en oikeestaan yhtään ihmettele miksi mielenterveysongelmat räjähtää Suomessa. Ihmiset ei ymmärrä perehtyä edes perusasioihin masennuksesta.

Vierailija
186/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookei, nyt selvisi. Tää sama kaveri pilasi jo ainakin trauma-vertaistukiketjun samanlaisella kiihkolla. Tunnistaa siitä, että hänen kommentit "saa" nopeasti useita tykkäyksiä ja vastakommentit saman verran alapeukkuja, vaikka olisivat hyviä ja perusteltuja.

Joku vakavasti luonnehäiriöinen tyyppi siis kyseessä joka ilmeisesti itseinhonsa vuoksi hyökkää muiden kimppuun. Poistattaa myös viestejä jotka osuvat liian oikeaan, kuten tämänkin todennäköisesti.

Ylläpidolle kehotus siis ennen poistamista tsekata mitä sontaa ap tässä ketjussa jankkaa ja mielummin poistakaa sitten koko ketju.

Vierailija
187/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla liikunta pahentaa masennusta. Kun hetkellinen endorfiini laskee niin olo on kahta kauheampi kuin verrattuna siihen ettei tätä endorfiini piikkiä hetkellisesti tulisi. Pitäisi olla liikkeessä nonstop.

Mulla masennus johtuu ulkoisista tekijöistä joille ei tällä hetkellä pysty tekemään mitään. Pahemmaksi ei mene kun pitäytyy irti juomisesta. Se saa olon huonoksi. Tupakkaa en polta enkä kahvia juo.

Jos saisin lottovoiton niin mieli paranisi. Tällä hetkellä kärsin ympäristön vuoksi. Välillä on aamuja jolloin ei tekisi mieli olla elossa ollenkaan.

Olen pahoillani sinun tilanteestasi. Mutta tässä on malliesimerkki siitä kuinka onnea etsitään itsensä ulkopuolelta.  Se lottovoitto pitää löytää itsensä sisältä, sisäiset olosuhteet, ajatukset, tunteet ja koko olemisen tila pitää muuttaa, jotta saa muutoksen aikaan. 

Vierailija
188/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole uskaltanut lähteä tuohon lääkelinjalle. Koukuttavat monia turhaan

Moni masentunut ottaa lääkityksen koska se on ensimmäinen mitä tarjotaan. Itse kamppailen ahdistuksen kanssa mutta en halua syödä lääkkeitä juuri sen vuoksi että aiemmin oli käytössä SNRI ja siitä tuli mania ja ihan hirveän vaikea päästä eroon. Söin alle kuukauden mutta sain kokea sen miltä tuntuu olla suunnilleen narkki, jos lääke myöhästyi edes vähäsen niin olin valmis tekemään mitä vaan että saisin "annoksen".

Aiemmin oli SSRI, siitä tuli orgasmivaikeudet sekä bruksismi. Sähköiskuja jatkui vielä vuosia lopetuksen jälkeen.

Nyt olen pärjännyt ahdistuksen kanssa suht hyvin liikunnalla ja päivittäisillä hengitys ja rauhoitusharjoituksilla. Vaihdoin kahvin teehen yms.

Vierailija
189/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan nimenomaan ottamaan masennuksen sellaisenaan vastaan jos se tulee, siinä ei saa alkaa turvautumaan samantien lääkkeisiin ja herkkuihin ja ties mihin turhaan, vaan katsoa se tilanne sellaisenaan. Sen on tarkoitus opettaa ihmiselle jotain. Masennus ei koskaan tule turhaan vaan sillä on aina viesti mukanaan. Se on eria asia sitten onko ihminen valmist ottamaan tämän viestin vastaan vai juokseeko hän sitä karkuun. Se karkumatka nimittäin ei lopu koskaan. 

Hyvin sanottu, uskon itsekin ehdottomasti noin

Tein muuten muutama päivä sitten aloituksen kuumeesta missä käsittelin tätä samaa. 

Kuume on aikalailla verrattavissa samaan mitä tapahtuu masennuksessa. Kuume on kehon oma puolustusmekanismi, korjausmekanismi. Ihmiset hyvin usein luulee että kuume on paha asia mikä pitäisi poistaa lääkkeellä, eli ihminen siis itse asettuu tämän korjausprosessin eteen mitä kuume yrittää tehdä kehossa. 

Sama toimii masennuksessa oikeastaan. 

Vierailija
190/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla liikunta pahentaa masennusta. Kun hetkellinen endorfiini laskee niin olo on kahta kauheampi kuin verrattuna siihen ettei tätä endorfiini piikkiä hetkellisesti tulisi. Pitäisi olla liikkeessä nonstop.

Mulla masennus johtuu ulkoisista tekijöistä joille ei tällä hetkellä pysty tekemään mitään. Pahemmaksi ei mene kun pitäytyy irti juomisesta. Se saa olon huonoksi. Tupakkaa en polta enkä kahvia juo.

Jos saisin lottovoiton niin mieli paranisi. Tällä hetkellä kärsin ympäristön vuoksi. Välillä on aamuja jolloin ei tekisi mieli olla elossa ollenkaan.

Olen pahoillani sinun tilanteestasi. Mutta tässä on malliesimerkki siitä kuinka onnea etsitään itsensä ulkopuolelta.  Se lottovoitto pitää löytää itsensä sisältä, sisäiset olosuhteet, ajatukset, tunteet ja koko olemisen tila pitää muuttaa, jotta saa muutoksen aikaan. 

Jos joku työntää neulaa kyntesi alle niin poistatko neulan vai yritätkö löytää onnen vaan sisältäsi? Vai olisiko sittenkin järkevämpää poistaa tuskan aiheuttaja jos siihen on mahdollisuus 

Vierailija
191/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin masennuin yksiössä. Hankin isomman asunnon ja kas, ei enää masenna. Mutta totta, se vaati työtä omalta itseltään, ei sitä asuntoa kukaan muu hankkinut 

Vierailija
192/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö sipsejä, polta, juo, tai käytä muitakaan päihteitä. Syön terveellisesti, liikun ahkerasti ja monipuolisesti mutta en liikaa, meditoin, joogaan, pyrin auttamaan muita voimieni mukaan, olen käynyt vuosia terapiassa (kahdenlaisessa), kokeillut lääkkeitä, pyrkinyt aktivoimaan aivojani opiskelulla.. voisin jatkaa listaa loputtomiin. Kaikesta tästä huolimatta en ole parantunut. Ap puhuu siis pashaa yleistäessään noin rankasti.

Vierailija
193/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ulkoinen tekijä itsessään ei paranna masennusta, mutta voi edesauttaa parantumista. Täällä puhutaan nyt tuosta lottovoitosta: Jos rahasta huolimatta ihminen voi huonosti eikä tee asioille mitään mitkä voisi rahalla lisätä tyytyväisyyttä niin eipä se tilanne miksikään muutu. Moni rikas on masentunut, koska eivät saa rahalla sitä mitä haluavat. Esimerkiksi rakkautta. Toinen rikas ei kaipaa rakkautta vaan vaikka talon syrjästä omassa rauhassa, ja tällöin se luo tyytyväisyyttä omaan tilanteeseen.

Vierailija
194/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en syö sipsejä, polta, juo, tai käytä muitakaan päihteitä. Syön terveellisesti, liikun ahkerasti ja monipuolisesti mutta en liikaa, meditoin, joogaan, pyrin auttamaan muita voimieni mukaan, olen käynyt vuosia terapiassa (kahdenlaisessa), kokeillut lääkkeitä, pyrkinyt aktivoimaan aivojani opiskelulla.. voisin jatkaa listaa loputtomiin. Kaikesta tästä huolimatta en ole parantunut. Ap puhuu siis pashaa yleistäessään noin rankasti.

EI kukaa oo missäänvaiheessa sanonu että noilla parantuu samantien. Puhe oli vastuun ottamisesta, mitä sä oot näköjään ottanut ja se on hyvä (jos noi pitää paikkansa mitä epäilen)

Kaikki toi aktiviteetti on silti parempi kuin sohvalla istuminen ja pillittäminen ja uhriutuminen. Mikä on koko jutun pointti. 

Se matka on se mikä ratkaisee .

Vierailija
195/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoitto parantaa sellaisen masennuksen tilan jossa masennus johtuu köyhyydestä mutta ei paranna sellaista masentunutta jonka masennus johtuu esimerkiksi traumasta. Lottovoitto ei poista traumaa 

Vierailija
196/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä masennuslääkkeitä pitäisi muutenkaan heppoisin mielin kokeilla koska voi joutua ojasta allikkoon eikä ne toimi ja niihin jää koukkuun vieroitusoireiden takia. Ennemmin on tarjottava lievempiä vaihtoehtoja ja täsmälääkitystä.

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa lievemmillä vaihtoehdoilla ja täsmälääkityksellä? Mikä on masennuksen täsmälääkitys?

Vierailija
197/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä masennuslääkkeitä pitäisi muutenkaan heppoisin mielin kokeilla koska voi joutua ojasta allikkoon eikä ne toimi ja niihin jää koukkuun vieroitusoireiden takia. Ennemmin on tarjottava lievempiä vaihtoehtoja ja täsmälääkitystä.

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa lievemmillä vaihtoehdoilla ja täsmälääkityksellä? Mikä on masennuksen täsmälääkitys?

Tarkoitin sitä että mielialalääkkeitä ei pitäisi määrätä esimerkiksi jännitykseen tai unettomuuteen koska niihin on muitakin vaihtoehtoja ja vähemmän koukuttavia. Masennukseen itsessään voi syödä lääkettä siihen tarkoitettua lääkettä. Mutta ei samaa lääkettä vaivoihin jotka eivät ole masennusta 

Vierailija
198/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI kukaa oo missäänvaiheessa sanonu että noilla parantuu samantien. Puhe oli vastuun ottamisesta, mitä sä oot näköjään ottanut ja se on hyvä (jos noi pitää paikkansa mitä epäilen)

Kaikki toi aktiviteetti on silti parempi kuin sohvalla istuminen ja pillittäminen ja uhriutuminen. Mikä on koko jutun pointti. 

Se matka on se mikä ratkaisee .

No aika pysyvältä tilanteelta vaikuttaa, kun olen sairastanut jo kohta 20 vuotta ilman että on mainitsemistani asioista ollut apua. Nyt jo eläkkeellä.

Ja ihan varmasti epäilet listaani, koska olet päättänyt, että kaikki masentuneet ovat itse syyllisiä tilanteeseensa. Onko sinun kenties helpompi ajatella niin, jotta elämän epäoikeudenmukaisuus ei tule liian lähelle?

Vaikuttaa siltä, että tekisi terapia hyvää sinullekin, ihan vilpittömästi. Tai sitten tarvitset vain lisää elämänkokemusta, poikaseni.

Vierailija
199/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani sinun tilanteestasi. Mutta tässä on malliesimerkki siitä kuinka onnea etsitään itsensä ulkopuolelta.  Se lottovoitto pitää löytää itsensä sisältä, sisäiset olosuhteet, ajatukset, tunteet ja koko olemisen tila pitää muuttaa, jotta sa

Jos joku työntää neulaa kyntesi alle niin poistatko neulan vai yritätkö löytää onnen vaan sisältäsi? Vai olisiko sittenkin järkevämpää poistaa tuskan aiheuttaja jos siihen on mahdollisuus 

Miksi ylipäätään antaa jonkun työntää neulaa kyntensä alle?!

Eikä tuo vertaus nyt sovi muutenkaan aiheeseen.

eri

Vierailija
200/367 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin sitä että mielialalääkkeitä ei pitäisi määrätä esimerkiksi jännitykseen tai unettomuuteen koska niihin on muitakin vaihtoehtoja ja vähemmän koukuttavia. Masennukseen itsessään voi syödä lääkettä siihen tarkoitettua lääkettä. Mutta ei samaa lääkettä vaivoihin jotka eivät ole masennusta 

Monella samalla lääkkeellä voi hoitaa eri sairauksia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi