Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko antaa 14v teinin mennä mumminsa kanssa ulkomaille, kun mummi ei osaa englantia,mutta teini osaa?

Vierailija
24.02.2024 |

Miten on?

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 15-vuotiaana laskettelureissulla Alpeilla 72-vuotiaan isoäitini kanssa. Isoäiti on reissaillut kaikissa Euroopan maissa, jostain syystä ei silti rohjennut puhua englantia juuri lainkaan, ymmärsi hiukan kuitenkin. Hyvin meni! 

Vierailija
102/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän tällasta, kun kysytään neuvoa ihmisiltä, jotka itse pelkää matkustelua ja joita ujostuttaa tilanne jossa ei ole jonkun kanssa yhteistä kieltä. 

No näinpä. Tämän ketjun vastauksista tulee välillä sellainen kuva, että heti Suomen ulkopuolella vaanii lukuisat eri vaarat vain odottamassa mummoa ja teiniä uhreikseen.

80 v. kielitaidoton mummo matkailee todella sujuvasti ... pelkkä helle ja pieni nestehukka voi tehdä todella sekavan olon. 

Kaikissa kohteissa on helle?

Etenkin kesällä kyllä on... usein jopa 30+. Harva etsii lomakohteeksi kylmää kohdetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi on 80v ja jotain sanoja osaa. t.ap

Eikö yhtään hävetä. Äitini on 87v ja osaa sen verran vieraita kieliä että on reissannut omatoimisesti 1960-luvulta lähtien. Tosin 1950-luvun keskikoulussa opetettiin pitkää saksaa, mutta jos matkustaminen kiinnostaa, aina voi kartuttaa omaa kielitaitoa aikuisenakin, vaikka koulunkäynti olisikin jäänyt vähäiseksi.

Minkä ikäinen sä olet jos äitisi on 87v? Joku 60v ja kirjoittelet ilkeitä viestejä VAUVA palstalla? Eikö yhtään hävetä?

Eikö sinua hävetä olla ikärasisti? Aihe vapaa -osiossa keskustellaan ihan kaikesta ja vanhalla iällä ei ole mitään merkitystä keskusteluiden aiheisiin liittyen. 

Vierailija
104/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi on 80v ja jotain sanoja osaa. t.ap

Eikö yhtään hävetä. Äitini on 87v ja osaa sen verran vieraita kieliä että on reissannut omatoimisesti 1960-luvulta lähtien. Tosin 1950-luvun keskikoulussa opetettiin pitkää saksaa, mutta jos matkustaminen kiinnostaa, aina voi kartuttaa omaa kielitaitoa aikuisenakin, vaikka koulunkäynti olisikin jäänyt vähäiseksi.

Minkä ikäinen sä olet jos äitisi on 87v? Joku 60v ja kirjoittelet ilkeitä viestejä VAUVA palstalla? Eikö yhtään hävetä?

Mikä ihmeen ikäraja tänne nyt on? Tämä on Suomen suosituin keskustelupalsta, jossa on ihan varmasti kaikenikäistä laidasta laitaan. 

Tuo oli selvästi viittaus siihen, että tuon ikäisellä pitäisi olla jo käytöstavat hallussa.

Vierailija
105/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan. Ihme kommentteja joillakin ettei päästäisi, niin onhan se kiva viedä lapseltaan mahdollisuudet. Minun poika lähti tuttujen kanssa usaan 10 vuotiaana, kiva parin viikon reissu. 

Vierailija
106/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta, kun mummi saa lastenvahtina (olin itse n. 2-3 v.) ollessaan infarktin. Kotimaan matkailua alkavan muistiongelmaisen kanssa, minä noin 5-7 v. Kun tällainen vanhus hätääntyy, niin siinä on lapsikin hätää kärsimässä. 

Vierailija
107/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 80v on melko terve niin ilman muuta. Ei tässä kuviossa englanti ole suurin murhe. Jos matkakohde on tasoa Espanja, niin englannin osaamisesta ei ole paljon hyötyä, kun homma menee kuitenkin google translaten käytöksi.

Oma 14-vuotias tyttöni kävi teiniporukalla kahden aikuisen ohjaajan kanssa ulkomaan reissulla ja tiedän, että omani on ajoittain kulkenut omia menojaan päiväsaikaan. Hyvin ne pärjäävät, ellei ole aroiksi kasvatettu.

Vierailija
108/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan. Ihme kommentteja joillakin ettei päästäisi, niin onhan se kiva viedä lapseltaan mahdollisuudet. Minun poika lähti tuttujen kanssa usaan 10 vuotiaana, kiva parin viikon reissu. 

Useimmat vanhemmat huolehtivat ihan itse lapsistaan ja heidän matkoistaan. Ei iäkäs suku tai "tuttavat". 

Vierailija
109/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lukivat saksan kieltä koulussa 1950-luvulla. Englanti ei ollut pakollista ja saksaa oli monesti tarjolla.

Vierailija
110/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain keskustelijoilla tuntuu olevan sellainen oletus, että nyt on seniili, monivaivainen mummo ja tynnyrissä elänyt teini lähdössä omatoimimatkalle Väli-Amerikkaan.

Vierailija
111/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat vanhemmat huolehtivat ihan itse lapsistaan ja heidän matkoistaan. Ei iäkäs suku tai "tuttavat". 

Niin ja sitten taas yhtä useilla on läheiset välit sukuun ja tuttaviin, joten ei ole mitenkään ihmeellistä että reissuja tehdään muutenkin kuin ydinperhemuodostelmassa.

Vierailija
112/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo oli selvästi viittaus siihen, että tuon ikäisellä pitäisi olla jo käytöstavat hallussa."

Eiköhän kaikilla aikuisilla pitäisi olla käytöstavat hallussa iästä riippumatta. Miksi painottaa tiettyä ikää täällä? 

Vierailija
113/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain keskustelijoilla tuntuu olevan sellainen oletus, että nyt on seniili, monivaivainen mummo ja tynnyrissä elänyt teini lähdössä omatoimimatkalle Väli-Amerikkaan.

Osa aikuisista on ihan sokea vanhempansa kunnolle. Niin on myös usein vanhus itsekin, sitten vain sattuu kaikkea omituista.

Vierailija
114/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja melko monilla nykyihmisillä sellainen käsitys, että itsellä ei ole vastuuta mistään. Yhteiskunnan on hoidettava, jos jotain sattuu. Iltapäivälehdissä sitten parutaan, kun ongelmia tulee.

Vierailija
115/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen matkavakuutuksen 80+ saa? Ambulanssilennot Suomeen? Vai jääkö kohteeseen sairastuessaan? 

Vierailija
116/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just niin. Tää oli hyvä. Nämä kirjoittajat ovat niitä, jotka eivät itse uskalla edes Pöytyälle, kun siellä voi tapahtua mitä tahansa. Viiskymppisen kotelossa eläneen mielestä kahdeksankymppinen ei voi olla muuta kuin haudan partaala horjuva alleen laskeva hoidokki. Tuo kielitaidottomuus on useimmiten asenne, tiedän vaikka kuinka monia ihan nuoriakin, jotka eivät puhu englantia lainkaan. 

Vierailija
117/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän sukujen ja tuttavapiirin 80+ ikäluokka on jo Ihan peräänkatsottavassa kunnossa. Terveysongelmia ja muistiongelmia, kaatuilua jne. Eivät matkaile enää edes kotimaassa. 

Ihmiset ikääntyy erilailla. Miehen vaari oli kuukautta vailla 90, kun kuoli. Oli viimeiseen asti aktiivinen ja skarppi, ajoi itse sairaalaan jonne sitten jäi. 

Vierailija
118/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 14-vuotiaan mummi ei voi osata englantia? Eikö mummi ole käynyt edes peruskoulua?

Mitä se muka takaa? En minäkään osaa yhtään vaikka olen reilu nelikymppinen.

Vierailija
119/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäihminen on aina ikäihminen. Vaikka kotona arki sujuisi, harva ikäihminen pärjää vieraassa maassa ja vieraassa ympäristössä.

Omaisilla on usein tapana sulkea silmät ja kuvitella, että se mummo on samanlainen reipas leidi kun se on aina ollut. 

Vierailija
120/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 14-vuotiaan mummi ei voi osata englantia? Eikö mummi ole käynyt edes peruskoulua?

Ei 80v ole käynyt peruskoulua.

Paitsi, jos on aikuisena suorittanut koulun. 50 v kieppeillä ikäluokkaa olevat onkin sitten eri asia koulutaustaltaan.

https://www.stat.fi/artikkelit/2010/art_2010-06-07_005.html?s=2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä