Uskaltaisitko antaa 14v teinin mennä mumminsa kanssa ulkomaille, kun mummi ei osaa englantia,mutta teini osaa?
Kommentit (177)
Onpa hämmentävä ketju. Tuntuu, että monilta jää täysin huomioimatta se, miten erilaisia ja eri kuntoisia ihmiset ovat. Oma äitini kuoli 62 v. kun lapseni olivat alle kouluikäisiä. Parikin tuttuani n kuollut työikäisenä. Ja sitten on suvussa näitä yli kasikymppisiä, jotka ovat täysin kunnossa olevia, appiukkokin on hiihtänyt tänä talvena liki 1000 km, minä en metriäkään. Viisikymppisistä osa on monisairaita ja liikkuu tuskin kotoaan minnekään muualle kuin töihin. Toiset ovat aktiivisia, tehokkaita ja liikunnallisia, paremmassa kunnossa kuin moni kolmekymppinen.
Taitaa tämäkin mummi olla näitä hyväkuntoisia vanhuksia, jolla ei muistiongelmia tai suurempia kremppoja ole. Sellaisen mukaan varmasti päästäisin 13 v lapseni, jos jonnekin tavanomaiseen kohteeseen olisivat menossa. Mutta tämä riippuu myös lapsesta. Omani on matkustellut paljon, pärjäisi varmasti niin lentokentillä ja hotelleissa omin toimin, osaisi ja uskaltaisi kysyä apua tarvitessaan. Nykymaailmassa on nettiyhteydet ja puhelimet keksitty. Olenhan minä muutenkin aina valmistautunut siihen, että hän saattaa tarvita apua, ja olen valmis auttamaan. Nyt hän on matkalla kaverinsa perheen kanssa Lappiin hiihtolomalle. Vaikka on vastuullisten aikuisten seurassa siellä, niin jos vaikka rinteessä loukkaantuu ja joutuu sairaalaan, niin kyllä minä olen valmis hyppäämään autoon samantien ja ajamaan paikanpäälle. Niin tekisin myös, jos etelänlomalla olisi ilman minua, varaisin heti lennot ja matkustaisin sinne auttamaan häntä.
En. En antaisi omankaan lapseni lähteä reissuun mumminsa kanssa ilman, että jompi kumpi vanhempi on mukana. Mummi osaa kyllä englantia, mutta on liian epävakaa ja kasvatuksellisesti vahingollinen hermostuessaan. Ja kokemuksesta tiedän, että hermostuisi satavarmasti välillä.
Mummille voi tulla sairaalahoitoa vaativia terveysongelmia silloin 14 v on hyvin yksin ja suojelematon. Mielestäni jopa perheenä on riski matkustaa ulkomailla, jos on vain 2 aikuista ja lapsi/lapset. Varsinkin, jos on yhtään mitään terveysongelmaa ollut. Pitäisi olla isompi porukka.
Vierailija kirjoitti:
Miten 14-vuotiaan mummi ei voi osata englantia? Eikö mummi ole käynyt edes peruskoulua?
Mummi on voimnut olla syntynyt 1950 tai 60 -luvulla että on käynyt tavallisen kansakoulun vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 14-vuotiaan mummi ei voi osata englantia? Eikö mummi ole käynyt edes peruskoulua?
Ei 80v ole käynyt peruskoulua.
Paitsi, jos on aikuisena suorittanut koulun. 50 v kieppeillä ikäluokkaa olevat onkin sitten eri asia koulutaustaltaan.
https://www.stat.fi/artikkelit/2010/art_2010-06-07_005.html?s=2
80-vuotiaat ei ole aikuisena suorittaneet peruskoulua. Eikä nyt puhuta 50-vuotiaista.
Eivät edes 70-vuotiaat. Peruskoulu tuli vasta 1970-luvulla. Minä olen syntynyt 1960 enkä käynyt peruskoulua päivääkään. Kävin vanhanmallisen oppikoulun ja lukion että kyllä osaan englantia ja saksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja siskoni reissasimme lapsina ympäri Eurooppaa täysin kielitaidottomien isovanhempiemme kanssa, eikä mitään ongemia ollut koskaan. Ja tämä tapahtui ysärillä, jolloin ihmisillä ei ollut mukana älypuhelimia joihin saa ladattua vaikka millaisia kääntäjiä asioimisen tueksi.
Translate.googlella pystyy selvittämään asioita vaikka kielellä, jota ei lainkaan osaa.
Kuvitteletko 80 v. mummon tuota käyttävän.
Suvun 80 vuotiailla ei onnistu junalipun osto. Jäävät pois väärällä asemalla, ei löydä numeroitua istumapaikkaansa. Ei osaa lähettää tekstiviestejä tai käyttää mitään nettisivustoja. Eivät matkustele edes kotimaassa enää. Väsyvät useamman tunnin vierailuilla.
Olin 13-vuotiaana kielimatkalla Englannissa. Ei siellä kukaan vahtinut perään koko ajan, ihan itse kuljettiin busseilla pitkin poikin. 14-vuotiaana lensin yksin Itävaltaan kaverille, siellä myös kuljettiin keskenämme.
Että eiköhän 14-v. ja mummi 80-v. pärjää. Oletettavasti on jopa hauskaa yhdessä! Mummi puhuukin montaa kieltä, niin miksi se enkku on olennainen mainita aloituksessa? Jos 14-v. on yhtään järjissään, niin selviytyy kyllä, vaikka mummi joutuisi sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kaikki vanhat ihmiset ei osaa juurikaan englantia, ei edes omanyliopiston käynyt sukulaiseni. Nykyäänhän sitä tulee joka tuutista mut aikanaan se on ollut vain yksi kouluaine ja lukion jälkeen sen on voinut unohtaa jos ei kiinnostusta ole.
Omalle 72-vuotiaalle vanhemmalle ei opetettu koulussa lainkaan englantia maaseudulla.
Myös pikkukaupungissa kasvaneelle 87-vuotiaalle, kouluttautuneemmalle isovanhemmalle opetettiin englannin sijasta saksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin vanha mummi? Mun äiti on 82v ja mä olen 61v ja tytär 36v.
Sun tytärkin vois aivan hyvin olla jo mummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja siskoni reissasimme lapsina ympäri Eurooppaa täysin kielitaidottomien isovanhempiemme kanssa, eikä mitään ongemia ollut koskaan. Ja tämä tapahtui ysärillä, jolloin ihmisillä ei ollut mukana älypuhelimia joihin saa ladattua vaikka millaisia kääntäjiä asioimisen tueksi.
Translate.googlella pystyy selvittämään asioita vaikka kielellä, jota ei lainkaan osaa.
Minä kuvittelen. Tiedän 90- vuotiaita jotka osaa älypuhelinta käyttää. Ja kyllä olen nähnyt tälläisen 90- vuotiaan, välillä vähän höperön juttelevan ensin suomeksi ja sitten espanjaksi meksikolaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan. Ihme kommentteja joillakin ettei päästäisi, niin onhan se kiva viedä lapseltaan mahdollisuudet. Minun poika lähti tuttujen kanssa usaan 10 vuotiaana, kiva parin viikon reissu.
Useimmat vanhemmat huolehtivat ihan itse lapsistaan ja heidän matkoistaan. Ei iäkäs suku tai "tuttavat".
Eli kun lapsi pyydetään mukaan, niin miksi vanhemmat estävät ? Mikä siinä on ongelma ? Varsinkin kun tutut haluaa ja minun lapsi on heidän lapsen kaveri ? Vieraassa maassa on ihan mukavaa kun on kaveri mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mummille voi tulla sairaalahoitoa vaativia terveysongelmia silloin 14 v on hyvin yksin ja suojelematon. Mielestäni jopa perheenä on riski matkustaa ulkomailla, jos on vain 2 aikuista ja lapsi/lapset. Varsinkin, jos on yhtään mitään terveysongelmaa ollut. Pitäisi olla isompi porukka.
Lapsellikin voi tulla, ihan kuka vaan voi saada sairaalahoitoa vaativia vaivoja ulkomaillakin.
Päästäisin. Olin äitini kanssa teininä matkoilla eikä hän puhu mitään muuta kieltä kuin Suomea. Nykyisin sentään on google maps ja kääntäjä sekä teineillä jo suht hyvä enkku.
Vierailija kirjoitti:
Päästäisin. Olin äitini kanssa teininä matkoilla eikä hän puhu mitään muuta kieltä kuin Suomea. Nykyisin sentään on google maps ja kääntäjä sekä teineillä jo suht hyvä enkku.
Äitisi ei varmaan ollut vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain keskustelijoilla tuntuu olevan sellainen oletus, että nyt on seniili, monivaivainen mummo ja tynnyrissä elänyt teini lähdössä omatoimimatkalle Väli-Amerikkaan.
Just niin. Tää oli hyvä. Nämä kirjoittajat ovat niitä, jotka eivät itse uskalla edes Pöytyälle, kun siellä voi tapahtua mitä tahansa. Viiskymppisen kotelossa eläneen mielestä kahdeksankymppinen ei voi olla muuta kuin haudan partaala horjuva alleen laskeva hoidokki. Tuo kielitaidottomuus on useimmiten asenne, tiedän vaikka kuinka monia ihan nuoriakin, jotka eivät puhu englantia lainkaan.
No en kyllä mihinkään Pöytyälle uskaltaisi matkustaa, kun en tiedä missä se on ja mitä siellä tekisin. Terveiset Espoosta!
Biden on +80v ja sekin saa vielä matkustaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelen. 95-vuotias ukkini on somessa, ostoslista on puhelimessa ja kirjat kuunnellaan äänikirjapalveluista.
Minä olen ensimmäisiä peruskouluikäpolvia. Ei ole vielä yhtään lapsenlasta. Veli s. 1960 kävi kansalaiskoulun. Hänellä oli ruotsia mutta ei englantia. Sama kauppakoulussa, siis koulussa. Ei opistossa.
Hmmmm. Mietitäänpä. Kun tasavallan presidentti Sauli Niinistön nuorin poika, on 14-vuotias hänen ISÄnsä on 83-vuotias. Myös hänen vanhempien veljiensä muutamaa vuotta vanhempien lapsien isoisä on silloin reilusti yli 80 v.
Itse olen 50 v., mun poika on 14 v. ja äitini 76 v. Jos sinun perheessäsi lapset on tehty noin nuorina, ei se sitä tarkoita, että kaikilla olisi. Ihan helposti isovanhemmalla ja lapsenlapsella voi olla ikäeroa yli 60 v. Varsinkin jos kyseessä on isoäiti - poika - pojan lapsi. Ja tulevaisuudessa tämä on ihan yleistä, kun lasten vanhemmat on lasten syntyessä yli kolmekymppisiä. Missäänhän ei edes sanottu, että AP on lapsen äiti, voi olla isäkin. Tai että mummi on APn äiti, voi olla yhtä hyvin anoppi.