Uskaltaisitko antaa 14v teinin mennä mumminsa kanssa ulkomaille, kun mummi ei osaa englantia,mutta teini osaa?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin vanha mummi? Mun äiti on 82v ja mä olen 61v ja tytär 36v.
Tämä saattaa tulla sinulle nyt isona yllätyksenä, mutta mikään laki (juridinen tai biologinen), ei säätele sitä, että juuri nuo esittämäsi ovat ainoat mahdolliset ikäerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin vanha mummi? Mun äiti on 82v ja mä olen 61v ja tytär 36v.
Mummuja on eri ikäisiä. Tämäkö tulee sulle täysin uutena asiana?
No aika mummoikäisenä näköjään vielä lapsia väännetty.
Molemmat synnyttää 33-vuotiaana niin tuo on lopputulos. Mummoikä 33v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei lähtis teini noin vanhan ihmisen kanssa lomamatkalle ulkomaille. Sanotaanko nyt näin, että englannin kielen taito/taitamattomuus on tässä se pienin ongelma.
Tai mulla on sitten vanhentunut käsitys siitä, kuinka raihmaisia 80- vuotiaat vanhukset todella on.
Olet oikeassa vanhentuneesta käsityksestäsi.
Olin Afrikassa safarilla ja siellä oli tuota ikää oleva pariskunta mukana. Sitten pappara sai jonku sairauskohtauksen ja pelättiin, että kuoleeko siihen, mutta ei onneksi kuollut. Heidän safarinsa päättyi siihen enkä tiedä mitä sitten kävi. En kyllä antaisi tuon ikäisen lähtevän noin vanhan kanssa reissuun.
Kaverini mies kuoli 35-vuotiaana etelänmatkalla. Mitä tästä opimme. Pysy kotona.
Suuremmat riskit noin vanhalla on. Totta kai ihmisiä kuolee nuorenakin kuka mistäkin syystä.
Riippuu mihin menee, joissakin kohteissa pärjää ihan Suomella.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän tällasta, kun kysytään neuvoa ihmisiltä, jotka itse pelkää matkustelua ja joita ujostuttaa tilanne jossa ei ole jonkun kanssa yhteistä kieltä.
No näinpä. Tämän ketjun vastauksista tulee välillä sellainen kuva, että heti Suomen ulkopuolella vaanii lukuisat eri vaarat vain odottamassa mummoa ja teiniä uhreikseen.
Onko tämä provo?
Mua huolettais enemmän tuo 80-vuotias. On jo kovin vanha matkustamaan. (Kuningatar Elisabetkin lopetti jossain vaiheessa matkat ulkomaille. Tosi varmaan vähän vanhempani, mutta sillä onkin kaikki mahdollinen apu mukana tai ostettavissa avustajien avulla.
Eli teinille iso vastuu 80-vuotiaasta. Ei päin vastoin.
En päästäisi kaksistaan. Ei niinkään se kielitaidottomuus vaan mummin ikä. Tuon ikäiselle voi jo sattua mitä vaan ja 14v on liian nuori olemaan vastuussa.
Pelkäisin vaan, että mummu kuolee matkalla tai sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kaikki vanhat ihmiset ei osaa juurikaan englantia, ei edes omanyliopiston käynyt sukulaiseni. Nykyäänhän sitä tulee joka tuutista mut aikanaan se on ollut vain yksi kouluaine ja lukion jälkeen sen on voinut unohtaa jos ei kiinnostusta ole.
Oikeasti yllättävän moni vanhempi ihminen osaa englantia. Mies on britti ja monta kertaa ihmettelee kuinka moni todella vanha pystyy keskustelemaan hänen kanssaan sujuvasti. Eikä se keskustelu ole mitään like like you know I meen like you know, niin kuin teinit puhuvat.
Niin tiedän kyllä, mutta tässä puhuttiin siitä miten voi olla että joku ei osaa englantia.
Taidat olla aika kakara itse. Aikaisemmin ei englantia juuri tarvinnut kuin koulussa nyt sitä on kaikkialla. Ulkomaalaisia ei Suomessa ollut montaa ja matkailu ei ollut jokavuotista. Jos sitä ei tarvi tai käytä niin ei, sitä osaa sitten pitkän ajan kuluttua
Matkakohteestahan se on kiinni. Jossain fuengirolan suomiyhteisössä ei ole mitään ongelmaa. Virossakin on paljon suomea puhuvia. Sitten taas joku Ranska on hyvin nihkeä kielitaidottomalle. Teinille kova paikka jos joutuu noin nuorena olemaan vastuussa toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei lähtis teini noin vanhan ihmisen kanssa lomamatkalle ulkomaille. Sanotaanko nyt näin, että englannin kielen taito/taitamattomuus on tässä se pienin ongelma.
Tai mulla on sitten vanhentunut käsitys siitä, kuinka raihmaisia 80- vuotiaat vanhukset todella on.
Olet oikeassa vanhentuneesta käsityksestäsi.
Olin Afrikassa safarilla ja siellä oli tuota ikää oleva pariskunta mukana. Sitten pappara sai jonku sairauskohtauksen ja pelättiin, että kuoleeko siihen, mutta ei onneksi kuollut. Heidän safarinsa päättyi siihen enkä tiedä mitä sitten kävi. En kyllä antaisi tuon ikäisen lähtevän noin vanhan kanssa reissuun.
Kaverini mies kuoli 35-vuotiaana etelänmatkalla. Mitä tästä opimme. Pysy kotona.
Tuttuni naapuri kuoli millenium-matkallaan Intiassa. Siis vuonna 2000. Hän oli noin 50-vuotias.
Suurempi syy sillä kasikymppisellä on reissata ja ottaa elämästä kaikki irti kuin nuoremmilla. Jos itse tietäisin että aikaa on enää enintään kymmenen vuotta, niin en todellakaan kökkisi kotona ja kuuntelisi nuorempien paasausta siitä miten ei mitään kannata tehdä tai minnekkään kannata mennä kun saattaa vaikka kuolla. Hitto, sitte se on sama kuolla heti, jos pitää elämää varoa.
Kyllä.
Jos vain mummilla edelleen pää toimii normaalisti (ei mitään muistisairautta eikä muuta), niin hän on sen verran kokenut aikuinen että pärjää kyllä, ja 14-vuotiaskaan ei ole enää pikkulapsi joka olisi täysin avuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi on 80v ja jotain sanoja osaa. t.ap
Eikö yhtään hävetä. Äitini on 87v ja osaa sen verran vieraita kieliä että on reissannut omatoimisesti 1960-luvulta lähtien. Tosin 1950-luvun keskikoulussa opetettiin pitkää saksaa, mutta jos matkustaminen kiinnostaa, aina voi kartuttaa omaa kielitaitoa aikuisenakin, vaikka koulunkäynti olisikin jäänyt vähäiseksi.
Sä olet kyllä ihan sekaisin - ja tyhmä. En edes viitti perustella, et oletettavasti ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän tällasta, kun kysytään neuvoa ihmisiltä, jotka itse pelkää matkustelua ja joita ujostuttaa tilanne jossa ei ole jonkun kanssa yhteistä kieltä.
No näinpä. Tämän ketjun vastauksista tulee välillä sellainen kuva, että heti Suomen ulkopuolella vaanii lukuisat eri vaarat vain odottamassa mummoa ja teiniä uhreikseen.
80 v. kielitaidoton mummo matkailee todella sujuvasti ... pelkkä helle ja pieni nestehukka voi tehdä todella sekavan olon.
Vierailija kirjoitti:
Miten 14-vuotiaan mummi ei voi osata englantia? Eikö mummi ole käynyt edes peruskoulua?
Veljeni vanhempi lapsi 18 eikä kukaan hänen isovanhemmista osaa vieraita kieliä. Heidän ikäpolvessa (kaikki n. 70 v luokkaa) ei kieliin vielä niin panostettu. Lisäksi isäni ainakin luki koulussa saksaa eikä ollenkaan englantia.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi kaksistaan. Ei niinkään se kielitaidottomuus vaan mummin ikä. Tuon ikäiselle voi jo sattua mitä vaan ja 14v on liian nuori olemaan vastuussa.
Oma 82 v äitini ainakin on terve, matkustelee vaikkei englantia osaakaan, ja juuri muutama päivä sitten oli 14 km hiihtoretkellä. Aina voi jotain tapahtua, mutta pitäisin sitä hyvin epätodennäköisenä ihan lähitulevaisuudessa. En pitäisi häntä 'vaarallisena' matkaseurana.
Ulkomaille, siis Ruotsiin vai Marokkoon??? MINNE???
Päästäisittekö teinin mummun kanssa Mynämäelle mökille? Mummu voi hukkua, polttaa itsensä kiukaassa... Elämä on riskejä täynnä.
Jos reipas teini, joka matkustanut ja myös rohkenee puhua englantia ja mummu matkustanut ja hyväkuntoinen, niin en näe asiassa ongelmaa. Tuppisuuta angstiteiniä ja muistitutkimuksissa käyvää rollaattorimummua en päästäisi.