Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!

Vierailija
24.02.2024 |

Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme?? 

K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta

Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.

Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.

Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.

Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.

Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.

Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.

Toimittu väärin

Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.

Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.

Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.

Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.

Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.

Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.

Nöyryyttävää

Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.

Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.

Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.

Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.

Kommentit (316)

Vierailija
41/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varma, että tuokin tarinan romani on varastanut. Ei ehkä sillä kertaa ja siitä liikkeestä, mutta on. Rehellisen romanin etsiminen on kuin hakisi neulaa heinäsuovasta. Varmasti jossain sellainen on, mutta on kyllä vaikea löytää. 

Typerää spekulointia ja luulottelua.

Ei perustu mitenkään totuuteen vaan ROTUVIHAAN. 

Vierailija
42/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanit ovat tilanteensa itse aiheuttaneet, en tunne sääliä

En viitsinyt lukea tätä kommenttia pitemmälle. 

Toivon, että se nainen teki rikosilmoituksen. Tuo on kauppiaalta aivan törkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen sitten julkaisi rikoksesta videon sosiaalisessa mediassa, tarkoituksenaan häpäistä myyjä ja kauppias.

Muistatteko kuinka huoltoasemayrittäjä sai tuomion laittaessaan rikollisesta bensavarkaasta videon nettiin  :) Ei saa tehdä noin häpäisytarkoituksessa.

Itse nostaisin metelin näitä oman käden oikeutta harrastaviin somesankareita vastaan.

Vierailija
44/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisi sanoa "persut on itse aiheuttaneet tilanteen", " miehet on itse aiheuttaneet tilanteen". Mutta edellinen kommentti "romanit on itse..." On tyypillistä rasismia. Yksilö on aina yksilö. Minä en ole tappaja alkoholisti, vaikka osa suomalaisista on sellaisia. 

Naiset usein selittävät kuinka miehet ovat itse aiheuttaneet tilanteen missä heitä vihataan joukkona.

Vierailija
45/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät kauppiaat rakenna omaa myyntiluukkua romaneille kaupan ulkopuolelle? 

jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.

Siellä myyntiluukulla jokaisen mustilaisen ostokseen lisättäisiin tietenkin 80e rikosuhrimaksu, jolla kustannettaisiin erillisen myyntiluukun kuluja.

Sulle voisi tälläisen luukun laittaa, koska varastat kuitenkin.😆

Vierailija
46/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi Petterille ja Riikalle yksi hyvä säästökohde, samalla varkaudet vähenisi:

Romanivaatetukseen voidaan myöntää tukea kahden vuoden (24 kk) välein enintään 500 €. Hameavustusta voidaan myöntää romaninaisille, joiden arkivaatetukseen romanihame kuuluu ja hakijalla on pitkäaikainen (yhtäjaksoisesti 6 kk) perustoimeentulotuen asiakkuus.

Vierailija
47/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen sitten julkaisi rikoksesta videon sosiaalisessa mediassa, tarkoituksenaan häpäistä myyjä ja kauppias.

Muistatteko kuinka huoltoasemayrittäjä sai tuomion laittaessaan rikollisesta bensavarkaasta videon nettiin  :) Ei saa tehdä noin häpäisytarkoituksessa.

Itse nostaisin metelin näitä oman käden oikeutta harrastaviin somesankareita vastaan.

Hynninen tuli tunnetuksi julkaistuaan huoltoaseman valvontakameraan tallentuneen bensavarkaan kuvan Facebookissa tammikuussa 2017. Bensapumppuihin oli kiinnitetty jo aiemmin varoituskyltit, joissa näpistelijöitä varoitettiin kuvien päätymisestä sosiaaliseen mediaan. Tekijän nimi ja kuva julkaistiin Hynnisen luvalla bensa-aseman työntekijän toimesta.

Rikoksentekijä haastoi Hynnisen oikeuteen yksityisyyttä loukkaavan tiedon levittämisestä ja sai 1 500 euron korvaukset Hyvinkään käräjäoikeuden päätöksellä. Lisäksi Hynninen ja toinen huoltoaseman työntekijä tuomittiin molemmat päiväsakkoihin. Kaikkiaan maksettavaksi kertyi lähes 10 000 euroa.

Vierailija
48/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisi sanoa "persut on itse aiheuttaneet tilanteen", " miehet on itse aiheuttaneet tilanteen". Mutta edellinen kommentti "romanit on itse..." On tyypillistä rasismia. Yksilö on aina yksilö. Minä en ole tappaja alkoholisti, vaikka osa suomalaisista on sellaisia. 

Aivan, kun puhutaan, että viharikoksia ei saa olla, sen pitää sitten koskea kaikkia tai ei ketään.

Me olemme kaikki, tai ainakin meidän pitäisi olla tasavertaisia lain edessä. 

Vierailija
49/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän miehiä eikä persuja kukaan säälikään.

Vierailija
50/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika kova väte tuossa otsikossa: romani, joka ei ole KOSKAAN varastanut.

mihin tämä väitteesi perustuu?

lähde?

Vierailija
51/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.

Ja valkolaisethan ei koskaan varasta?

Älä viitsi, sillävälin kun joku romani jää kiinni kaljavarkaista, 5 valkolaista pöllii näyttävän kohtauksen aikana kamaa takki pulleana ja pakenee.😝 huomaamatta. 

Vierailija
52/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat välttämättömiä kuten naisetkin. Ilman sukupuolia ei ole ihmisyyttä. Miehet tekevät lähes kaikki raskaimmat ja vaarallisimmat työt ja 90% siviiliurotöistä sekä suuren osan keksinnöistä. Mörgölögsejä on maailmalla miljoonia eivätkä he ole perustaneet mitään itsehallintoaluetta, kun taas esim. virolaisilla on menestynyt valtio alle miljoonan väestöllä.

Kukaan ei synny tietynlaiset vaatteet päällä. Jos laitan Cannoballs MC:n liivit päälle, ihmiset välttelevät minua, koska ajattelevat minun kuuluvan alamaailmaan. Kaikilla epämääräisten moottoripyöräkerhojen jäsenillä ei ole rikostaustaa, mutta hieman kärjistäen kaikki heistä ovat epäluotettavia, koska he tukevat ko. järjestön toimintaa ja haluavat ihmisten tietävän käyttämällä niitä typeriä liivejä. Se on provosointia ja loukkaavaa kunnon ihmisiä kohtaan. 

Vierailija
53/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, sillävälin kun joku romani jää kiinni kaljavarkaista, 5 valkolaista pöllii näyttävän kohtauksen aikana kamaa takki pulleana ja pakenee.😝 huomaamatta. 

puhut varmaan omasta perheestäsi

Vierailija
54/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lähde?

No mihin perustuu oma kova väitteesi, että hän olisi joskus varastanut?

Ja rasismihan se sieltä taas kurkkii, miten muutenkaan. 

Vierailija
55/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hynninen tuli tunnetuksi julkaistuaan huoltoaseman valvontakameraan tallentuneen bensavarkaan kuvan Facebookissa tammikuussa 2017. Bensapumppuihin oli kiinnitetty jo aiemmin varoituskyltit, joissa näpistelijöitä varoitettiin kuvien päätymisestä sosiaaliseen mediaan. Tekijän nimi ja kuva julkaistiin Hynnisen luvalla bensa-aseman työntekijän toimesta.

Rikoksentekijä haastoi Hynnisen oikeuteen yksityisyyttä loukkaavan tiedon levittämisestä ja sai 1 500 euron korvaukset Hyvinkään käräjäoikeuden päätöksellä. Lisäksi Hynninen ja toinen huoltoaseman työntekijä tuomittiin molemmat päiväsakkoihin. Kaikkiaan maksettavaksi kertyi lähes 10 000 euroa.

-

hyvä nosto. Myyjän kannattaisi nostaa meteli. Tuo video on kuitenkin saanut paljon julkisuutta.

Vierailija
56/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puhut varmaan omasta perheestäsi

En vaan sinun, oma perheeni ei varasta, sillä noudatamme 10:tä käskyä. 

Vierailija
57/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, onko romanikulttuuriin mukaan varastaminen väärin mutta jotkut tekee silti niin? Vai onko asia niin, että sitä ei heidän keskuudessaan pidetä minään rikoksena ollenkaan? 

Vierailija
58/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ikinä tuoko valittamaan, että teitä syytetään  rasismista ilman syytä. Ketju on täynnä sitä selvää itseään. 

En minä ainakaan valita, en olekaan mikään tekopyhä vihervassu.

Toisten halveksunta on nykyään uusi normaali. 

Vierailija
59/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat välttämättömiä kuten naisetkin. Ilman sukupuolia ei ole ihmisyyttä. Miehet tekevät lähes kaikki raskaimmat ja vaarallisimmat työt ja 90% siviiliurotöistä sekä suuren osan keksinnöistä. Mörgölögsejä on maailmalla miljoonia eivätkä he ole perustaneet mitään itsehallintoaluetta, kun taas esim. virolaisilla on menestynyt valtio alle miljoonan väestöllä.

Kukaan ei synny tietynlaiset vaatteet päällä. Jos laitan Cannoballs M

Höpö höpö. Minulla on ystävinä aikuisia romaneita, jotka eivät käytä kansallispukua. Niitä kyllä kohdellaan samalla tavalla kuin puvuista tunnistettavia henkilöitä. Ne esim ei koskaan menneviinonlopounan ravintoloihin tai kaupungille. Sanovat, että aina tulee joku riitaa haastava. Ei auta, että ovat luopuneet romani-vaatteista. 

Vierailija
60/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lähde?

No mihin perustuu oma kova väitteesi, että hän olisi joskus varastanut?

Ja rasismihan se sieltä taas kurkkii, miten muutenkaan. 

Ei hän ole väittänytkään sellaista että tuo Romani olisi varastanut. 

Sinä syyllistyt rasistiksi haukkumiseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan