TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!
Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme??
K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta
Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.
Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.
Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.
Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.
Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.
Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.
Toimittu väärin
Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.
Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.
Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.
Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.
Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.
Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.
Nöyryyttävää
Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.
Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.
Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.
Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.
Kommentit (316)
Eikö kauppias saa valita asiakkaitaan?
Jokainen vartijana tai kaupassa työskentelevä tietää ettei heitä kohdella reilusti. Harva romani edes varastaa mutta kaikkia kohdellaan kuin varkaita jokaisella kauppareissulla.
Kotoutuminen on vielä kesken. Seuraavat vuosituhannet saattavat muuttaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanit ovat tilanteensa itse aiheuttaneet, en tunne sääliä
EI TÄMÄ ROMANI.
Miksi oli rikoksentekoväline päällään kaupassa? Voisi pukeytua asallisesti, jos ei ole varkaissa.
Rikoksentekoväline???
Hänellä oli päällään oman kansansa kansallispuku päällään, jota ilman sinun ei katsota olevan edes rotusi edustaja.
Jaa rahtihame?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vartijana tai kaupassa työskentelevä tietää ettei heitä kohdella reilusti. Harva romani edes varastaa mutta kaikkia kohdellaan kuin varkaita jokaisella kauppareissulla.
Olen K-kaupassa töissä ja mulla on vähän erilaista tilastoa, 1 kymmenestä romanista ei varasta/yritä varastaa, todella monelle annettu porttikielto varastelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
95 prosenttia pilaa loppujen maineen, vai miten se menikään...
Vierailija kirjoitti:
Energiajuoma tiskillä ja hame täynnä tavaraa.
Ei ollut, miksi valehtelet?? Niin tuossa ei sanottu, syyllistyit VIHARIKOKSEEN!!
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät kauppiaat rakenna omaa myyntiluukkua romaneille kaupan ulkopuolelle?
jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.
Siellä myyntiluukulla jokaisen mustilaisen ostokseen lisättäisiin tietenkin 80e rikosuhrimaksu, jolla kustannettaisiin erillisen myyntiluukun kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI TÄMÄ ROMANI.
Miksi oli rikoksentekoväline päällään kaupassa? Voisi pukeytua asallisesti, jos ei ole varkaissa.
Tarkoitatko logistiikkahametta?
Vierailija kirjoitti:
No voisi sanoa "persut on itse aiheuttaneet tilanteen", " miehet on itse aiheuttaneet tilanteen". Mutta edellinen kommentti "romanit on itse..." On tyypillistä rasismia. Yksilö on aina yksilö. Minä en ole tappaja alkoholisti, vaikka osa suomalaisista on sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se nyt sitten on kustannustehokkainta? Voisihan sille luukulle ohjata kaikki epäilyttävät, niin ei tule syytöksiä syrjinnästä...
Älkää ikinä tuoko valittamaan, että teitä syytetään rasismista ilman syytä. Ketju on täynnä sitä selvää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri tulossa kirjoittamaan tätä samaa.
Olen kotoisin paikkakunnalta, missä on paljon romaniväeöstä ja työskennellyt alueen kaupoissa ikävuodet 16-22. Joka ainoa kerta minua "perehdytettiin" siihen, että romaneita tulee kytätä ja varastavat kuitenkin. Myymälävarkaita jäi kyllä kiinni, mutta noiden vuosien aikana tasan kerran romani. Tyypillinen myymälävaras oli valkoinen nuorimies, joka yritti ottaa juoksukaljat. Ja näitä romaneja todellakin kytättiin, niin myymälän puolella kuin valvontakameroistakin, joten ei todellakaan johdu siitä, että olisivat vain olleet ovelampia.
Itse en koskaan suostunut tuohon kyttäämiseen ja seuraamiseen. Olisi ollut äärimmäisen kiusallista edes tehdä tuollaista, koska yksi usein kaupoissa asiakkaana ollut romani oli läpi peruskoulun luokallani olleen tytön äiti. Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia romaniväestön kanssa, mutta ymmärrän hyvin jos sinulle teinistä asti lyödään myymälävarkaan leimaotsaan, niin jossain kohtaa se alkaa aiheuttamaan vastareaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut hameessa mitään, siellä on peilit, kamerat ja vartijat.
ja mustalaisilla on oma videokuvaaja mukana, jos vartija tulee ottamaan pois varastettuja kaljoja, niin siitä saa oikeudessa parin tonnin korvaukset. eli keikasta saa ainakin ilmaiset kaljat ja hyvällä tuurilla vartija huomaa varkauden ja sitten varas saa korvaukset, kun paha vartija ahdistelee.
Tuo on VIHAPUHETTA, Eikä pidä paikkaansa. Varastetun tavaran saa tietenkin kauppias ottaa takaisin.
Ei hän tietenkään tee siinä rikosta, josta muka joutuu maksamaan korvauksia.
Mistä tällaisen älyttömyyden keksitkään?
Vierailija kirjoitti:
Älkää ikinä tuoko valittamaan, että teitä syytetään rasismista ilman syytä. Ketju on täynnä sitä selvää itseään.
En minä ainakaan valita, en olekaan mikään tekopyhä vihervassu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on harkinnassa.
T. K-kauppias
Ei todellakaan, tuohan täyttäisi kaikki mahdolliset viharikosten merkit ja olisi aivan laiton.
Mieti itsesi kohdalta sitä nöyryytystä, jos sinulle myytäisiin vain jonkun luukun kautta tavaroita, vain sen takia, että kuuluisit suomalaiseen heimoon, joka luultavasti varastaisi, jos sinut päästäisi kauppaan. Siitäkin huolimatta, vaikka et tekisi sellaista koskaan.
Miettikää ihan edes joskus näitä omalle kohdallenne.
Ja mieti sinä miltä tuntuisi, jos joku kävisi säännöllisesti varkaissa kotonasi, etkä voisi asialle
Koskaan mihinkään Varkauteen? Sillä kertaa ei varastanut, mutta ei ole kyllä mitään tietoa onko aikaisemmin varastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut hameessa mitään, siellä on peilit, kamerat ja vartijat.
ja mustalaisilla on oma videokuvaaja mukana, jos vartija tulee ottamaan pois varastettuja kaljoja, niin siitä saa oikeudessa parin tonnin korvaukset. eli keikasta saa ainakin ilmaiset kaljat ja hyvällä tuurilla vartija huomaa varkauden ja sitten varas saa korvaukset, kun paha vartija ahdistelee.
Tuo on VIHAPUHETTA, Eikä pidä paikkaansa. Varastetun tavaran saa tietenkin kauppias ottaa takaisin.
Ei hän tietenkään tee siinä rikosta, josta muka joutuu maksamaan korvauksia.
Mistä tällaisen älyttömyyden keksitkään?
et ole tainnut lukea lehtiä pariin päivään?
Suurin osa meidän lähikaupasta varastavista asiakkaista on romaneja.
TÄMÄ romani ei ollut syyllistynyt koskaan mihinkään varkauteen ja kauppias ja kassa myönsivät sen.