HS artikkeli tänään: ADHD lääkkeistä kela-korvausta sai jo yli 100 000 viime vuonna
Se on noin 2 % suomalaisista. Miten määrä voi olla niin suuri?
Jos huomioidaan että osa ADHD diagnoosin saaneista ei käytä lääkehoitoa ja lisäksi keski-iän ylittäneillä ADHD diagnoosit on erittäin harvinaista.
Kuinka iso osa nuorista käyttää noita lääkkeitä?
Kommentit (58)
Tälläkin palstalla on moni lesonnut, että hakenut diagnoosin siksi, että myy nuo amfetamiinijohdannaiset katukaupassa ja saa siitä monta sataa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla on moni lesonnut, että hakenut diagnoosin siksi, että myy nuo amfetamiinijohdannaiset katukaupassa ja saa siitä monta sataa euroa.
Ja diagnoosi on helppo hakea yhdellä käynnillä yksityislääkärillä.
Oliko se niin, että tuo lääke on amfetamiinipohjainen? Ei ihme, että tässä maassa on jonkin asteinen huumeongelma
Vierailija kirjoitti:
No tämä on tätä kun äidit eivät ole tyytyväisiä lapsen arvosanoihin, ja hakevat diagnoosin yksityiseltä. Näitä tapauksia on parikin lähipiirissä.
Mulla myös tuttavapiirissä näitä, että diagnoosi haettu käteväksi tekosyyksi sille, kun koulumenestys ei miellytä.
Tiedän erään, joka haki diagnoosin yksityiseltä paitsi tekosyyksi vähän kaikkeen, niin myös laihdutuslääkkeeksi. Ne lääkkeethän vievät ruokahalun.
Ennen vanhaan klassisista ADHD-potilaista (joista suurin osa oli motorisesti levottomia kehityksessä hieman jäljessä kulkevia poikia) suurin osa (peräti yli 90 %) parani ADHD:sta eli kriteerinä olevat oireet laskivat niin paljon, että diagnostiset kriteerit eivät olisi enää täyttyneet. Nykyään ihmiset haluavat hinnalla millä hyvänsä sairastaa lastentauteja ja ovat jopa ylpeitä perinteisesti infantiiliuteen liittyvistä ominaisuuksistaan, joita ovat ansiokkaasti harjaannuttaneet päihteiden suurkulutuksella ja loputtomalla sometuksella vuosikymmenestä toiseen. On coolia syödä stimulantteja ja kuvitella, että ADHD-diagnoosi kertoo alisuorittajan olevan älykkäämpi kuin suoriutuminen antaa olettaa ihmisiä ankarasti arvottavassa meritokraattisessa kulttuurissa. Koko kulttuuri kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, ei siedetä omaa rajallisuutta ja epätäydellisyyttä, koska vain suorittamalla ja menestymällä voi saada kunnioitusta ja ihailua. Omia narsistisia haavoja sitten paikkaillaan noilla lastentauteihin ennen liittyneillä kirjainyhdistelmillä.
Adhd on myös kätevä diagnoosi sen tueksi, että voi hakea nuoren kuntoutustukea eli siis "alle 20-vuotiaan työkyvyttömyyseläkettä", joka on sen ikäiselle nuorelle varsin suuri shoppausraha.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on täysi-ikäinen poika, jonka opiskelut alkoivat suju vasta opiskeluiden aloittamisen jälkeen. Yhteiskunta voi toki miettiä, kannattako korvata lääkkeet ja saada veronmaksaja - vai jättää korvaamatta ja saada loinen.
Mitäs jos mietittäisiin niiden opiskelujen paremmin järjestämistä sen sijaan, että lääkitään ihmiset samaan muottiin?
No mä sain diagnoosin ja lääkkeet 45-vuotiaana pari vuotta sitten. Olen ollut ihan selvä tapaus lapsesta lähtien, 80-90 luvuilla tytöt ei vaan saaneet diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
No mä sain diagnoosin ja lääkkeet 45-vuotiaana pari vuotta sitten. Olen ollut ihan selvä tapaus lapsesta lähtien, 80-90 luvuilla tytöt ei vaan saaneet diagnooseja.
Joo, mutta silloin sellaista ihmistä pidettiin ihan normaalina, joka nyt saisi diagnoosin. Ysärillä vielä adhd tarkoitti yleensä ylivilkasta "sähköjänis"-poikaa, joka säntäili ympäriinsä. Adhd:n merkitys on nykyään muuttunut sellaiseksi, että jos ei vaikka jaksa lukea pitkää tekstiä tai häiriintyy hälinäisestä ympäristöstä, niin avot, mulla on adhd.
Olen varma, että tämä diagnosointi tulee räjähtämään ensi vuonna. Tukien saajat tulevat paikkaamaan tukileikkauksia lääkkeiden myynnillä, koska lääkkeet korvataan tt-tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se niin, että tuo lääke on amfetamiinipohjainen? Ei ihme, että tässä maassa on jonkin asteinen huumeongelma
Concerta on metyylifenidaatti, ei amfetamiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta silloin sellaista ihmistä pidettiin ihan normaalina, joka nyt saisi diagnoosin. Ysärillä vielä adhd tarkoitti yleensä ylivilkasta "sähköjänis"-poikaa, joka säntäili ympäriinsä. Adhd:n merkitys on nykyään muuttunut sellaiseksi, että jos ei vaikka jaksa lukea pitkää tekstiä tai häiriintyy hälinäisestä ympäristöstä, niin avot, mulla on adhd.
Se että pitäisi olla yliaktiivinen oli ja on virheellistä ajattelua. Tytöillä usein ADHD, ennen diagnoosilla ADD, on usein sellaista ettei se ulospäin näykään niin hyvin. Ovat enemmän omissa maailmoissaan ja ehkä vasta koulunumeroista huomaa ettei tunnilla olekaan kuunneltu, jos huomaa.
Ongelmahan se on jos mieli vaeltaa niin paljon ettei mihinkään pysty kunnolla keskittymään ja oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jee amfetamiinia ressulla!
On kyllä suurimnaksi metyylifenidaattia mitä määrätään. Amfetamiinia määrätään aika vähän ja sekin on mitäänsanomatonta lisdeksamfetamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että pitäisi olla yliaktiivinen oli ja on virheellistä ajattelua. Tytöillä usein ADHD, ennen diagnoosilla ADD, on usein sellaista ettei se ulospäin näykään niin hyvin. Ovat enemmän omissa maailmoissaan ja ehkä vasta koulunumeroista huomaa ettei tunnilla olekaan kuunneltu, jos huoma
Ei tuossa niin sanottu, vaan että adhd:n määritelmä on muuttunut. Onkos ymmärryskykysi heikkous sekin adhd:n syy? Toistan, että aiemmin sellaista ihmistä pidettiin ihan normaalina, joka nyt saisi diagnoosin. Ysärillä vielä adhd tarkoitti yleensä ylivilkasta "sähköjänis"-poikaa, joka säntäili ympäriinsä. Adhd:n merkitys on nykyään muuttunut sellaiseksi, että jos ei vaikka jaksa lukea pitkää tekstiä tai häiriintyy hälinäisestä ympäristöstä, niin avot, mulla on adhd.
Taidanpa itsekin käydä hakemassa tuon diagnoosin. Tiedän, että sen saisin. Valittelen mm. keskittymiskyvyttömyyttä, toistuvaa myöhästelyäni, aamu-unisuuttani ja näytän koulutodistukset. Valittelen, etten ole saanut elämässäni oikein mitään aikaan, vaikka olen älykäs. Saavat soittaa äidilleni, jonka kanssa sovimme etukäteen yhtäläisen stoorin. Jos satsaan yksityislääkäriin, riittänee, että osaan puhua vakuuttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa itsekin käydä hakemassa tuon diagnoosin. Tiedän, että sen saisin. Valittelen mm. keskittymiskyvyttömyyttä, toistuvaa myöhästelyäni, aamu-unisuuttani ja näytän koulutodistukset. Valittelen, etten ole saanut elämässäni oikein mitään aikaan, vaikka olen älykäs. Saavat soittaa äidilleni, jonka kanssa sovimme etukäteen yhtäläisen stoorin. Jos satsaan yksityislääkäriin, riittänee, että osaan puhua vakuuttavasti.
Ai niin, ja ei huvita paljon siivota kotona, on sekaista.
Eiköhän noita myydä pimeillä markkinoilla, ja myyjät ei syö itse vaan saavat niistä lisätuloa. Eli yhteiskunta rahoittaa katukauppaa.