HS artikkeli tänään: ADHD lääkkeistä kela-korvausta sai jo yli 100 000 viime vuonna
Se on noin 2 % suomalaisista. Miten määrä voi olla niin suuri?
Jos huomioidaan että osa ADHD diagnoosin saaneista ei käytä lääkehoitoa ja lisäksi keski-iän ylittäneillä ADHD diagnoosit on erittäin harvinaista.
Kuinka iso osa nuorista käyttää noita lääkkeitä?
Kommentit (58)
Minulla on täysi-ikäinen poika, jonka opiskelut alkoivat suju vasta opiskeluiden aloittamisen jälkeen. Yhteiskunta voi toki miettiä, kannattako korvata lääkkeet ja saada veronmaksaja - vai jättää korvaamatta ja saada loinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos adhd-lääkkeet vähentävät rikollisuutta, niin nehän on hyvä juttu ja Kela-korvauksista on yhteiskunnallista hyötyä.
Vähentääkö tämä nousu? Itse tiedän paljon nuoria/nuorehkoja aikuisia jotka saaneet tuon diagnoosin ja syövät ainakin välillä lääkkeitä, näistä jokainen on korkeasti koulutettu tai korkeakoulussa opiskeleva aivan asiallinen ihminen eikä varsinaisesti riskissä rikollisuuteen.
Viisikymppisenä vasta sain itsekin diagnoosin, lapsen diagnoosin myötä menin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos adhd-lääkkeet vähentävät rikollisuutta, niin nehän on hyvä juttu ja Kela-korvauksista on yhteiskunnallista hyötyä.
Vähentääkö tämä nousu? Itse tiedän paljon nuoria/nuorehkoja aikuisia jotka saaneet tuon diagnoosin ja syövät ainakin välillä lääkkeitä, näistä jokainen on korkeasti koulutettu tai korkeakoulussa opiskeleva aivan asiallinen ihminen eikä varsinaisesti riskissä rikollisuuteen.
Jos on ADHD niin miten on selvinnyt aikuisuuteen ilman hoitoja ja päässyt korkeakouluopinnotkin käytyä?
Tästä oli jossain just juttua, että hirveästi vaihtelee ihan sairaanhoitopiirien välillä se, millä % x ikäisistä pojista diagnosoidaan adhd. Kun iso syy "adhd":n yleistymiseen on mm. tiktok/älypuhelimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ADHD niin miten on selvinnyt aikuisuuteen ilman hoitoja ja päässyt korkeakouluopinnotkin käytyä?
Itse olen päässyt korkeakouluun, mutta opinnot eivät olekaan sitten edenneet. Ei yliopistoon pääsy ole ollut niin vaikeaa, kun en ole hakenut hakupainealalle.
Jos lääkkeistä on apua, niin mikä on ongelma? Ympäristömyrkyt ja muut ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet nepsyyden räjähdysmäiseen kasvuun. Tai sitten nepsyjä on aina ollut paljon, mutta vasta nyt niitä tunnistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ilman hoitoja? Tuohan kirjoitti, että nämä nuoret syövät ainakin välillä lääkkeitä.
Hyvä juttu, että hoidetaan. Minunkin pitäisi hakeutua tutkimuksiin, mutta en tiedä mitä reittiä. Ei oteta tosissaan, kun suoriuduin hyvin peruskoulussa. Lukio sitten venyi ja useammat korkeakouluopinnot jääneet kesken.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa sitten Kela-korvausta myös syyhylääkkeistä, kiitos.
Minusta olisi kiva kun saisi Kela-korvausta ihan tavallisten tautien hoitoon käytetyistä lääkkeistä, kuten reuman ja endometrioosin. T. Monisairas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylidiagnosointia.
Lääkärit saa lääkefirmoilta sponssia.
Lääkäri ei saa mitään palkkiota reseptin kirjoittamisesta. Toki potilaiden vastaanottokäynneistä maksetaan. Mutta diagnooseja haluavia potilaita on nykyään todella paljon.
Lääkefirmojen osakkeet ja palkitseminen. Ei ole mikään salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän yhteiskunnassa muuttunut että tarve on kasvanut noin?
Korona. Vanhemmat eivät välittäneet opettajien viesteistä kun lapsi on koulussa hölöttäjä. Kun korona sulki koulut niin vanhemmat huomasivat opettajien viestien pitävän paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Hurja nousu lääkemäärissä.
Osaatko prosenttilaskuja?
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkkeistä on apua, niin mikä on ongelma? Ympäristömyrkyt ja muut ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet nepsyyden räjähdysmäiseen kasvuun. Tai sitten nepsyjä on aina ollut paljon, mutta vasta nyt niitä tunnistetaan.
Mikromuovi, äidin tupakointi raskauden aikana ja raudanpuute.
Mulla adhd kulkenut suvussa, ja siksi diagnoosi oikea, aivokuvaukset tehty myös, sain dignoosin nii nuorena,
Toisaalta nykyään myös aletaan herkästi miettimään jotain diagnoosia, jos joku ei ole persoonapiirteiltään täysin jotain normaalin protoa vastaava.
Ennen oli enempi sellaista asennetta, että no se on semmonen. Apua on tietysti hyvä saada jos tarvii, mutta apua taitaa tarvia jo niin moni, että vikaa on jossain muussakin kuin avun tarpeisissa yksilöissä. Voi olla myös murrosvaihe seuraavaan ihmiseen, varmaan onkin. Herkemmät karsiutuu pois.