Tänne suomalaiset rikkaat nyt muuttavat - "Henkilöä ei käytännössä verota mikään maa"
https://www.talouselama.fi/uutiset/tanne-suomalaiset-rikkaat-nyt-muutta…
Yli 50000 euroa vuodessa omaisuustuloja saavat muuttavat huomattavasti muita useammin Singaporeen, Luxemburgiin, Sveitsiin, Arabiemiraatteihin ja Kyprokselle, joissa sijoitusomaisuuden myyntivoittoja verotetaan vain poikkeustapauksissa.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivälehdille juttuvinkki: tehkääpä joskus listaus eri maiden tuloveroista. Sitten näkee taviksetkin, että miten Suomi on ihana Onnela ja paratiisi... Nimittäin opiskelijakin voi lähteä eri maahan työnhakuun ja tehdä fyffeä, jos tulovero on pieni tai jopa olematon. Ei tarvi olla valmiiksi rikas.
On se kyllä melko köyhää elämää, jos elämän keskipiste on raha ja sen tekeminen. Moni köyhä elää paljon rikkaampaa elämää.
Höpsis. Kaikki ei vaan halua antaa puolia omasta palkastaan pois veroina joittenkin työttömien pummien elättämiseen.
No jos asenne on tuo, niin vielä kurjempaa on elämä. Perusarvot täysin kateissa. 😮💨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus pois
Sopisi minulle oikein hyvin. Valitettavasti siitä ei niin vaan pääse eroon. En ole koskaan tuntenut minkäänlaista kansallisuustunnetta, tai itseäni suomalaiseksi. Terveiset Tokiosta! Kansallisuudella ei ole yhtään mitään arvoa.
Jotkut, tai oikeastaan todella monet ympäri maailmaa, tuntevat paljonkin kansallisuustunnetta. Jos sinä et tunne, se ei tarkoita, etteikö kansallisuuksilla olisi silti merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti.
Noilta pitäisi kieltää paluut Suomen kamaralle
Kyllä ne tulee hoidattamaan vanhuuden vaivoja.
Luulen, että yksityiselle puolelle, josta saa sitä parempaa palvelua. En usko, että tulevat Kelan asiakkaiksi.
Haloo??? Jos asuu jo jossain noista mainituista maista, niin miksi ihmeessä tulisi tänne hoidattamaan yhtään mitään? Kaikissa noissa on moninkertaisesti paremmat terveydenhuoltopalvelut kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa arvioin suomalaisten työssäkäyvien määrän vähän pieleen. Tarkistin luvut ja Suomessa on 2.4 miljoonaa työpaikkaa jolloin terveydenhuoltojärjestelmän hinnaksi tulee 9166€/v per keskimääräinen työssäkäyvä veronmaksaja.
Ja sitten USA:ta haukutaan kalliista terveydenhuollosta kun siellä keskiverto terveysvakuutus maksaa kahdeksan tonnia vuodessa :-)
Niinpä! Minä asun ulkomailla ja sairasvakuutuksen maksaa työnantaja. Koko perhe pääsee aina pienestäkin vaivasta heti yksityiselle lääkäriin. Siis samana päivänä saa aina ajan vaivaan kuin vaivaan ja suoraan erikoislääkärille. Ja sitten lääkkeet tuodaan kotiovelle apteekista oli kellonaika mikä vaan, vaikka keskellä yötä.
Sama täällä. Paremmaksi ei enää voi mennä. Terveysvakuutuksesta pitää itsekin maksaa jotakin, ei se ilmainen ole vaikka on työnantajan järjestämä. Näin USAssa.
On se kuitenkin niin erinomainen systeemi, että yleisimpiä syitä henkilökohtaiselle konkurssille on sairaalamaksut..
Vierailija kirjoitti:
"Missä muualla täysin tai lähes täysin verovaroilla kustannettu kaikkien saatavilla oleva terveydenhuolto on yhtä laadukasta."
Joka Hyvinvointialue on karsimassa rankalla kädellä palveluita. Laadukkuus on jo nyt kaukana ja tilanne vaan huononee tulevaisuudessa. Samalla ikäihmisten ahdinko vaan pahenee. Kuka tänne takaisin haluaa jos on pois päässyt??
Har du förbrukat ditt "du slipper ut ur fängelse" kort, är det väldigt osannolikt att du frivilligt skulle kliva in i det igen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus pois
Sopisi minulle oikein hyvin. Valitettavasti siitä ei niin vaan pääse eroon. En ole koskaan tuntenut minkäänlaista kansallisuustunnetta, tai itseäni suomalaiseksi. Terveiset Tokiosta! Kansallisuudella ei ole yhtään mitään arvoa.
Jotkut, tai oikeastaan todella monet ympäri maailmaa, tuntevat paljonkin kansallisuustunnetta. Jos sinä et tunne, se ei tarkoita, etteikö kansallisuuksilla olisi silti merkitystä.
Tuskin on merkitystä siinä vaiheessa kun siitä kansallisuudesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti.
No mutta miksi ihmeessä ne haluaisivatkaan palata tähän hengiltäverotettuun kommunistihelvettiin?
Jos on noin kamalaa niin painu hel**ttiin täältä.
Igen en befallande finsk tiggare. Ni är inte precis någon raritet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti.
Miksi tulisi, koska noissa maissa on yhtälailla laadukkaat ja edulliset terveydenhuoltojärjestelmät. Käytännössä ei kannata missään nimessä palata Suomeen niin kauan kuin tienaa.
Kielitaito unohtuu kun dementoituu, jäljelle jää vain se äidinkieli.
Ei ole kielillä enää sitten mitään merkitystä. Ihanko kaikkien useampia kieliä puhuvalle käy näin? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus pois
Nationalism är en sjukdom.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti.
Miksi tulisi, koska noissa maissa on yhtälailla laadukkaat ja edulliset terveydenhuoltojärjestelmät. Käytännössä ei kannata missään nimessä palata Suomeen niin kauan kuin tienaa.
Kielitaito unohtuu kun dementoituu, jäljelle jää vain se äidinkieli.
Semmoisiakin voi kieltämättä olla, vaikkei automaattisesti tapahdukaan. Mutta mietipä sitä, että Suomessa on enenevässä määrin ihmisiä, joiden äidinkieli on jokin muu kuin Suomi. Hekin vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus pois
Tuskin on merkitystä siinä vaiheessa kun siitä kansallisuudesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kukaan meistä ei voi etukäteen tietää, miten elämä menee. Jossain USA:ssa, jos elämä menee hyvin, niin kaikki toimii erinomaisesti ja palvelu pelaa. Jos taas elämä menee huonommin, mikään ei toimi, etkä saa yhtään mitään. Siinä mielessä Suomen systeemi on armollisempi, vaikkakin kalliimpi varakkaille, kuin jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuus pois
Nationalism är en sjukdom.
Taidat itse olla sairas.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tehtiin viime vuonna Meilahdessa reilusti yli 100 000€ arvosta hoitoja. Ihan sama, mitä maksoin niistä veroina tai poliklinikka-/sairaalamaksuina, joka tapauksessa hoito oli asiantuntevaa ja ammattimaista. Hoito toteutui, vaikkei hoitohenkilökunta tiennyt mitään tulotasostani, omaisuudestani tai siitä, että millainen terveys- tai henkivakuutus minulla on vai onko mitään.
Itse hoito on aikalailla samanhintaista kaikkialla, eroa on lähinnä siinä että miten rahat kerätään maksajalta.
Oletetaan keskustelun vuoksi, että olet keski-ikäinen (50v) ja keskituloinen suomalainen. Tällöin olet ollut noin 30v työelämässä ja maksanut tänä aikana terveydenhuoltojärjestelmän kustannuksia 30 x 9000€ = 270000€. Jos sinulla ei ole ennen tuota sadantonnin hoitojaksoa ollut suurempaa kremppaa niin olet reilut 150000€ pakkasella. Eläkeikään mennessä olet maksanut Meilahden palveluista yhteensä 47 vuotta x 9000€ = 423000€ Jos olisit keskimääräistä hyvätuloisempi niin voisit kertoa tuon esim 1,5:llä jolloin summaksi tulee yli 600000€ Ja hyvätuloiset tunnetusti käyttävät julkisen terveydenhuollon palveluja vähiten
Olen itse myös joutunut käyttämään Meilahden palveluja ja ollut erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon. Pointtini on vain se, että hoito ei ole ilmaista tai halpaa vaikka Suomessa usein niin kuvitellaan.
Ero vaikka USA:n järjestelmään on lähinnä siinä, että USA:ssa normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä on valinnanvapaus siinä, katsooko hän terveysvakuutuksen maksamisen järkeväksi (jolloin vuosittainen maksu on karkeasti samaa luokkaa kuin Suomessa verotuksen kautta kerättävä), vai ottaako mielummin riskin että elää ilman vakuutusta ja jos tulee joku iso ja kallis hoito niin tarvittaessa rahoittaa sen vaikka lainalla.
Oletetaan että eläisit USA:ssa ja päättäisit jättää terveysvakuutuksen ottamatta ja maksaisit satunnaiset pienet lääkärikäynnit omasta pussistasi. Näitä tulisi keskimäärin 2000$/v ja lisäksi tuo yksi iso ja kallissadantonnin hoito. Tällöin olisit eläkeikään mennessä maksanut 47 x 2000$ + 100000$ = 194000$, eli yli puolet vähemmän kuin ns halvan terveydenhuollon Suomessa!
Ylläoleva esimerkki on kärjistävä ja vetää vähän mutkia suoriksi,mutta havainnollistaa sitä, että palvelut maksavat myös Suomessa eikä meikäläinen terveydenhuoltojärjestelmä ole kansainvälisessä vertailussa mitenkään ällistyttävän hyvä eikä varsinkaan edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi isot pääomatulot, muuttaisin itsekin pois. Täällä demarit verottavat kuiviin ja kiittävät haukkumalla riistoporvariksi.
Pitkässä juoksussa himoverotusvaltioon jää vain tuensaajat ja maksajat muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi isot pääomatulot, muuttaisin itsekin pois. Täällä demarit verottavat kuiviin ja kiittävät haukkumalla riistoporvariksi.
Pitkässä juoksussa himoverotusvaltioon jää vain tuensaajat ja maksajat muuttaa muualle.
Nykyään sekä tukien maksajat että saajat liikkuvat globaalisti.
Jos maa tarjoaa samaan aikaan maksimaaliset tuet kaikille tulijoille riippumatta näiden kyvystä ja halusta tuottaa kansantaloudelle hyötyä, ja samaan aikaan tekee elämän hankalaksi niille ketkä ovat nettomaksajia niin onhan se selvää että vene alkaa vuotamaan molemmilta laidoilta.
Lisäksi monen varakkaan elämä on jo valmiiksi kansainvälistä. On ehkä oltu töissä kansainvälisissä yrityksissä, asuttu ja opiskeltu ulkomailla, ehkä on oma kesäpaikka jossain etelä-euroopassa tai kakkosasunto Tukholmassa. Kun viettää vuodesta suuren osan muutenkin ulkomailla niin kirjojen siirto toiseen maahan on loppujen lopuksi sähkösopimuksen kilpailuttamiseen verrattavissa oleva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti.
Mielestäsi Suomen julkisen puolen vanhustenhoito on niin laadukasta, että sen takia miljonäärin kannattaa tulla tänne. Huvittavaa!
Missä muualla täysin tai lähes täysin verovaroilla kustannettu kaikkien saatavilla oleva terveydenhuolto on yhtä laadukasta.
Vaikka missä. Vaikkapa Saksassa. Mutta paljon laadukkampaa.
Ok. Voi olla, mutta monessa paikassa myös paljon huonompaa tai sitä ei edes ole. Paljonko Saksassa maksaa asiakkaalle esimerkiksi sairaalavuorokausi yliopi
Yleensä ei mitään. Ennen meni joku 10 euroa palvelumaksuja. Nykyään ei meillä päin ole niitäkään. Esim. jokaisen synnytyksen yhteydessä olin aina mielelläni vähintään 4-5 päivää sairaalassa (ah se palvelu, jota kotona ei tietenkään ole). Koskaan ei ole mitään laskua tullut nousta sairaalapäivistä. Ekan synnytyksen aikaan olin vielä opiskelija ja silloin sain vieläpä jokin rahasumman korvaukseksi:)
Lähtisin rikkaana itsekin. Verotus on täällä liian kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei verot pääsääntöisesti ole niin suuri ongelma, ja useimmat hyvätuloiset maksavat ne jopa tietyllä ylpeydellä. Perintövero on kyllä poikkeus ja sitä on vaikea pitää oikeudenmukaisena
Se mikä hiertää paljon veroja enemmän on tuo asenne, että kun jotain elämässäsi onnistut luomaan ja saat aikaan työpaikkoja ja taloudellista turvallisuutta paitsi omalle perheellesi niin myös yrityksesi työntekijöille, niin sitä ei arvosteta vaan yrittäjiä syytetään milloin mistäkin. Kuitenkin joka ikinen euro mitä maan talouteen syntyy niin se tulee yksityisen sektorin toiminnasta.
Kolmas on suomalaisten nihkeä suhtautuminen vaurastumiseen, ja se että sitä yritetään jopa aktiivisesti estää lainsäädännöllä ja verotuksella. Väitän, että iso osa suomalaisista perheistä voisi vaurastua huomattavasti omaa työtään tekemällä ilman että se olisi pois esim verotuloista, jos vain hyväksyttäisiin se että joku voi tienata enemmön ja jopa rikastua, vaikka se tarkoittaisikin tuloerojen kasvua.
Valtion pitäisi tukea kansalaisten vaurauden kasvua, ei pyrkiä kaikinkeinoin kampittamaan ja leikkaamaan siipiä.
Oikein, kyllä minuakin v*tuttaisi maksaa sairaiden terveydenhoito jos olisin rikas. Valitsin toisen tien ja elän yhteiskunnan tuilla.
Tässä on malliesimerkki suomalaisesta kateudesta. Jos olisi mahdollista kääntää kateus rahaksi, Suomi olisi upporikas.