Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotias sai eutanasian masennuksen takia

Vierailija
23.02.2024 |

Jollain lailla tämä tuntuu pahemmalta kuin vaikkapa parantumattomasti syöpäsairaan eutanasia. Voin olla väärässä, mutta tuntuu, että masentuneella voisi olla vielä toivoa. Ainakin psykedeliterapiaa kannattaisi kokeilla ennen lopullista ratkaisua.

Toinen kysymys kokonaan, mitä itsemurhaaja kohtaa rajan toisella puolella. Onko itse aiheutettu kuolema tosiaan helppo ja lopullinen poistuminen elämän pyörästä? Vapaasti lainattuna Aila Meriluodon runo: "Mitä muuta me voimme tietää kuolemasta kuin että hän ei enää tule ovesta."

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/7d2a008f-c247-4cdc-9c4f-a7b8c4c485…

Kommentit (303)

Vierailija
141/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku puhui toisessa keskustelussa siitä että tälle eutanasialle voisi olla ikäraja. Silloin masentunut tietäisi milloin saa päättää päivänsä. 

Yksi sanoi että hänellä parani masennus kun oli suunnitellut kaikki ja tieto siitä että voi lähteä täältä milloin vaan sai hänelle elämänilon takaisin eikä halunnutkaan kuolla enää, kun tiesi että tämä mahdollisuus hänellä aina on.

Ymmärrän perusajatuksen, vaihtoehdot luo toivoa. Mut ei kuulosta vakavalta masennukselta, jos tämä pieni ajatuskäppi parantaa sen. Jos olisi noin helppoa, niin eihän kenenkään masentuneen tarvitsisi kuolla kun noin vain paranee, kun ajattelee että voi kuolla eutanasian avulla sit kun haluaa?

Olin tämä joka kirjoitti elämänhalun palanneen itsemurhapäätöksen jälkeen. Sinä et tunne ihmistä etkä voi sanoa että ei ole ollut "tarpeeksi" masentunut. Oikeastaan hieman loukkaavaakin. Et tiedä millaista kärsimystä elämäni oli ollut ja hoitoja yms kokeiltu. Tämä oli minun omakohtainen kokemus. Ja edelleen jos en halua elää niin tämän voin toteuttaa ihan milloin vaan ilman että on vammautumisriskiä. Viimeistään silloin kun tulee muistisairaus diagnoosi vanhempana.

Vierailija
142/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille vajaa-älyisille tiedoksi= eutanasia ei ole murha

Hei vähä-älyinen, tämä sulle tiedoksi. Eutanasia on mu rha, jos potilas on masentunut/mielenterveyspotilas tai alaikäinen. Kyllä vain on kyseessä mu rha, jos eutanasian saa lapsi tai vaikkapa r aiskauksen vuoksi masentunut nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku puhui toisessa keskustelussa siitä että tälle eutanasialle voisi olla ikäraja. Silloin masentunut tietäisi milloin saa päättää päivänsä. 

Yksi sanoi että hänellä parani masennus kun oli suunnitellut kaikki ja tieto siitä että voi lähteä täältä milloin vaan sai hänelle elämänilon takaisin eikä halunnutkaan kuolla enää, kun tiesi että tämä mahdollisuus hänellä aina on.

Ymmärrän perusajatuksen, vaihtoehdot luo toivoa. Mut ei kuulosta vakavalta masennukselta, jos tämä pieni ajatuskäppi parantaa sen. Jos olisi noin helppoa, niin eihän kenenkään masentuneen tarvitsisi kuolla kun noin vain paranee, kun ajattelee että voi kuolla eutanasian avulla sit kun haluaa?

Olin tämä joka kirjoitti elämänhalun palanneen itsemurhapäätöksen jälkeen. S

Ei kannata välittää. Masentuneiden lempipuuhaa on kilpailla siitä kuka kärsii eniten ja joka onnistuu toipumaan on heidän mielestään alunperin ollut feikki masentunut 

Vierailija
144/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eutanasian promootio on yksi agenda taas. Pahuu vallitsee mutta Herra hallitsee lopulta

No mikäpä on tuon sinun palvomasi tyypin ratkaisu tilanteeseen jossa ihmiset ei toimi niin kuin kyseinen tyyppi toivoo? Mikäpäs muu kuin näiden t*ppaminen. Jos itse ehtii tehdä sen itselleen ensin niin mitäpä tuo haitannee? Lopputulos on sama.

Kun käännyt hänen puoleensa lopputulos on hyvä ja saat elämäänkin apua.

Vierailija
145/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi sitten eutanasia skitsofreniaa sairastaville? Sairaaksi on mennyt maailma..lapsille eutanasiaa, mt-potilaille eutanasiaa..

Ihmisen ja elämän arvo on monille nolla. Kylmäksi mennyt, millään ei mitään väliä, jos haluaa kuolla niin kuolkoon.

Yksi perimmäinen syy tällaiseen kovan linjan meininkiin on elämän tarkoituksettomuus. Monilla ei ole syytä elää, ei uskota Jumalaan ja Hänen antamaan tarkoitukseen, joka on Hänen, itsen ja muiden rakastaminen. Elämällä on ihana tarkoituksensa nyt jo silloin, kun tiedät että sinua rakastetaan. Eikä tämä elämä pääty kuolemaan, vaan jatkuu kahdella eri tavalla.

Toivottavasti kaikki voisivat löytää Jeesuksen rakkauden ja sitä myötä elämään todellisen tarkoituksen <3

"Meinaatko oikeasti, että 12-vuotiaan pitää saada avustettu kuolema, eikä hänen eteensä tehdä mitään muita yrityksiä auttaa?"

Sitä 12-vuotiasta on autettu jo ihan tarpeeksi. Suunnataan apu mieluummin niille, joilla on toivoa parantua.

Vierailija
146/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi sitten eutanasia skitsofreniaa sairastaville? Sairaaksi on mennyt maailma..lapsille eutanasiaa, mt-potilaille eutanasiaa..

Ihmisen ja elämän arvo on monille nolla. Kylmäksi mennyt, millään ei mitään väliä, jos haluaa kuolla niin kuolkoon.

Yksi perimmäinen syy tällaiseen kovan linjan meininkiin on elämän tarkoituksettomuus. Monilla ei ole syytä elää, ei uskota Jumalaan ja Hänen antamaan tarkoitukseen, joka on Hänen, itsen ja muiden rakastaminen. Elämällä on ihana tarkoituksensa nyt jo silloin, kun tiedät että sinua rakastetaan. Eikä tämä elämä pääty kuolemaan, vaan jatkuu kahdella eri tavalla.

Toivottavasti kaikki voisivat löytää Jeesuksen rakkauden ja sitä myötä elämään todellisen tarkoituksen <3

Elämällä itselläänhän ei ole mitään sen kummempaa merkitystä itsessään. Suurin osa löytää jonkun merkityksen olemiselleen ajan saatossa, yleensä joku ulkoinen tekijä, lapset tms, mutta yksikään tänne ei ole syntynyt millään pyhällä missiolla siunattuna. 

Kristinuskossahan tarkoitus on vain kärsiä tällä pallolla ja ehkä jos teet sen Herraa miellyttävällä tavalla, niin jossain muualla sitten on kivemmat ajat luvassa. 

Vierailija
147/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tämä joka kirjoitti elämänhalun palanneen itsemurhapäätöksen jälkeen. S

Tämä ei tietysti ole sama asia mutta itse kärsin paniikista ja ahdistuksesta mutta välillä tieto siitä että se nappi on taskussa saa rauhoittumaan eikä mene paniikkiin asti 

Vierailija
148/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella huolestuttavaa että eutanasiasta eli murha/itsemurha puhutaan yhtä huolettomasti kuin leivästä. Kun täysin epänormaali asia pyritään normalisoimaan näin voimakkaasti kannattaa jokaisen kysyä itseltään koska ollaan siinä vaiheessa kun asia ei ole enää oma valinta vaan ulkopuolelta tuleva vaatimus. Syitähän voi olla mitä tahansa kuten epäsuosittu poliittinen mielipide, poliittinen vastustus jne. Suurin osa ihmisistä on pöyristyneitä Navalnyin likvidoinnista. Entä jos Navalnyi olikin syvästi masentunut ja valitsi eutanasian? Näin ei tietenkään ollut mutta hitostako sitä kukaan tietää. Poistetaan siis eri mieltä olevat, seuraavaksi vammaiset, ikääntyneet, köyhät, väärää uskontoa edustavat jne. Jotain geenivirhettä kantavat on seuraava hyvä kohde. Mihin vedetään raja?

Lisäksi masennus on hoidettavissa. Ehkä 8kk (luku hatusta vedetty) tästä masennukseen on keksitty hoito. Long covidiin on jo keksitty mahdollinen parannuskeino, mikesei siis myös masennukseen. Parantumattomat taudit kuten joku als tms. on asia erikseen. Tosin niihinkin voi joku päivä olla parannuskeino.

Vierailija
149/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella huolestuttavaa että eutanasiasta eli murha/itsemurha puhutaan yhtä huolettomasti kuin leivästä. Kun täysin epänormaali asia pyritään normalisoimaan näin voimakkaasti kannattaa jokaisen kysyä itseltään koska ollaan siinä vaiheessa kun asia ei ole enää oma valinta vaan ulkopuolelta tuleva vaatimus. Syitähän voi olla mitä tahansa kuten epäsuosittu poliittinen mielipide, poliittinen vastustus jne. Suurin osa ihmisistä on pöyristyneitä Navalnyin likvidoinnista. Entä jos Navalnyi olikin syvästi masentunut ja valitsi eutanasian? Näin ei tietenkään ollut mutta hitostako sitä kukaan tietää. Poistetaan siis eri mieltä olevat, seuraavaksi vammaiset, ikääntyneet, köyhät, väärää uskontoa edustavat jne. Jotain geenivirhettä kantavat on seuraava hyvä kohde. Mihin vedetään raja?

Lisäksi masennus on hoidettavissa. Ehkä 8kk (luku hatusta vedetty) tästä masennukseen on keksitty hoito. Long covidiin on jo keksitty mahdollinen parannusk

Sulle ainakin vois joku ostaa lahjakortin eutanasia-klinikalle.

Vierailija
150/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on ihan oikea ilmiö, että masentunut saattaa ihan silmin nähden "parantua" sen jälkeen, kun on tehnyt päätöksen itsemurhasta. Ja tarkoitan siis sitä, että se henkilö on paljon pirteämpi jne. Sitä en tosin tiedä kuinka usein niin käy, että se tila säilyy, jos ei sitten edes yritäkään sitä, mutta miksei niinkin varmasti ole mahdollista tapahtua. 

Omalla kohdallani tuo on mennyt kyllä ihan päinvastoin, että kun ~10 vuotta sitten sain sen ajatuksen, että itsemurha on mun elämäni päätepysäkki, niin kaikki suunnitelmat tms kuoli siinä samalla, kun miksi nähdä vaivaa, kun kuitenkin tulee se päivä, että jakkaralta jalka lipeää? 

Vierailija
151/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi masennus on hoidettavissa. Ehkä 8kk (luku hatusta vedetty) tästä masennukseen on keksitty hoito. Long covidiin on jo keksitty mahdollinen parannusk

Miksi lääkeyhtiöt käyttäisi aikaansa ja resurssejaan niin mahtavan rahasammon tuhoamiseen kuin mitä mt-ongelmat on? 

Vierailija
152/303 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa saa kunnon lääkkeitä masennukseen.

Vierailija
153/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta ei parane lääkkeellä tai terapialla jos ei ole halua parantua. Eutanasiaa pitää tarjota elämänhalunsa menettäneille jos he näin haluavat.

Yhteiskunnan ei pidä hoitaa samoja potilaita vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen jos tulokset ovat heikot. Se on kuin rahaa polttaisi takassa eli ei kovin kannattavaa. 

Vierailija
154/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 19-vuotiaana vakavasti masentunut ja halusin kuolla. Olen nyt 40-vuotias enkä halua enää kuolla. Mulla on perhe ja kaikkea. 

Masennuksen oireisiin voi kuulua halu kuolla joten minusta on tosi epäeettistä jos voi saada masennuksen takia eutanasian. 

Ihan sairasta. 

Eikö ihmisellä pitäisi olla itsemääräämisoikeus omasta kohtalostaan? Sinun tarinallasi on onnellinen loppu mutta on paljon masentuneita joiden elämä on toivotonta vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Sivullisen ihmisen ei pitäisi arvostella toisen päätöksiä.

Vierailija
155/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että voisi olla jonkilainen tila jossa voisi itse vapaaehtoisesti lähteä ilman, että kenkään muun tarvitsisi siihen puuttua. Ja ennen kuin pääsisit viimeiseen vaiheeseen, sinun tulisi tehdä erilaisia tehtäviä esim. hyvistä asioista elämässäsi ja esim. ymmärtää se, että minkäänlaista takuuta ei ole, että asiat tekosi jälkeen ovat paremmin vaan vastassa voi olla vielä pahempaa. 

Vierailija
156/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä eutanasia tehdään? 

Vierailija
157/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olen sitä mieltä, että niin kauan kun ihmisellä on halu kuolla, toivoa on. Todella masentunut ei toivo enää edes kuolemaa. Tämän olen henkilökohtaisesti kokenut.

Vierailija
158/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kaikki komut kieltämässä eutanasiaa.

Vierailija
159/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä olen sitä mieltä, että niin kauan kun ihmisellä on halu kuolla, toivoa on. Todella masentunut ei toivo enää edes kuolemaa. Tämän olen henkilökohtaisesti kokenut.

Mulla tämä meni niin kun olin masentunut niin määrätietoisesti halusin kuolla ja siitä fantasioin ja haaveilin. Kun aloin syömään lääkitystä niin sitten tuli tuo että ei toivo enää kuolemaa koska kaikki mielenkiinto asioihin, myös kuolemaan, katosi lääkityksen myötä

Vierailija
160/303 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lääkkeet on nähty, pääosin turhia, masennus on ajatusmekanismi, pitää osata irtautua siitä mekanismista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän