Opintolaina pilasi elämäni. Summa paisuu noin 1000€ vuodessa ja määrä vain suurenee.
Kela lisää sen 4% korkoa, eli noin 100€ tulee joka kuukausi lisää. Ei ole enää edes järkeä mennä töihin, kun koko palkka menisi noiden lainojen lyhennyksiin. Varoitus teille muille, älkää missään tapauksessa ottako opintolainaa. Se tuhoaa elämän.
Itsellä sairastuminen aiheutti työttömyyden ja se voi käydä kenelle tahansa. Lainoja ei saa anteeksi vaikka niin monesti väitetään. Se vaatisi työkyvyttömyyden ja se myönnetään Suomessa todella harvoin.
Kommentit (283)
Annetaanko laina anteeksi jos on kuntoutustuella? Vai pitääkö olla pysyvä eläke?
Mene AP töihin!
Matalakorkoisella opintolainalla ei elämäänsä saa pilattua vaan päinvastoin parannettua kun voi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina voi olla kova yllätys toki jos ei saakaan töitä tai haahuilee vuodesta toiseen, lainaa kertyy ja maksuaika jää lyhyeksi. Hyvitystä ei kovin helposti saa jos on esim vaihtanut opintoja välissä.
Jos tulot on vähäiset, Kelalta saa korkoavustusta. 10 vuoden takaisinmaksuajalla kk erät eivät ole mahdottomia mutta tiukkaa voi tehdä jos tuet on ainoa rahanlähde.
Usassahan opintolainat ovat jumalaton ongelma, varsinkin kun siellä ne on sataatuhatta eikä kymppituhatta. Englannissa on kohtuullisempi systeemi takaisinmaksussa.
Usassahan jos olit ollut kymmenen vuotta valtion palveluksessa sait opintolainat anteeksi eli byrokraatteja palkittiin sielläkin kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
Asumistuki 1000€ palkkatulo, 300€ opintoraha, asumistukea 204€ jos vuokra 600€/kk Helsingissä.
1.4 2024 alkaen
Riittääkö sulle 1500€ elämiseen jos vuokra 600€? Mulle riittää. Siitä jää 900€ ruokaan. Työnteko ei kovin paljoa leikkaa tukia, ainakaan niin että talous siitä kärsisi.
Pitäisi olla puolet kuusta töissä että tienaisi noin paljon. Ihan mahdottomuus suurimmalle osalle.
Viikonloput ruokakaupankassalla riittää. Sunnuntai tuplapalkka. Katso tes, hämmästy ja laske itse jos et usko.
Luulisi, että ne olisi haluttuja vuoroja, mutta sinä sait ne sitten kaikki.
Jos ei ole varallisuutta, pitää opiskella kaksivuotinen tutkinto ja sen jälkeen töihin. Tottakai lainassa on korko ja lainan joutuu maksamaan takaisin korkojen kera. En ymmärrä, miten ihmiset kuvittelevat maailman toimivan. Ylivelkaantumisella on kauaskantoiset seuraukset.
Miksi pitää ottaa lainaa ? Ymmärrän, jos opiskelet lääkäriksi jne. Itse olen valmistunut yli 10 v sitten. Otin lainan, jonka laitoin aspiin. Silloin jo pystyi tekemään vain viikonloppuisin töitå. Suorittava työ ei nuorta kuormittanut tippaakaan.
Asuin mahd halvassa asunnossa, 300 e kk. Kun haluaa tietyn elintason, oman asunnon, kesällä lomaa jne käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Pankki on edesvastuuton myöntäessä 18 vuotiaalle opintolainan tuosta vaan, ilman seurantaa.
Harvemmin se opintoihin menee, se menee hauskan pitoon, lävistyksiin, tauointeihin, kynsiin, irtoripsiin, kavereille jne..
Ei ne kaikki nuoret opiskelijat välttämättä ymmärrä, että maksaa vielä korot päälle.
Ei saisi opintolainaa antaa tosta vaan, vaan sillai että vaikka kuitteja vastaan antaa lainaa, esim tietokone, kirjat, välineet, opintoihin liittyvät tarvikkeet, asut jne..
Millä se ne ostaa jos ei ole rahaa?
En usko sanaakaan tuon väitteestä, että ruokakaupasta voisi valikoida kaikki halutuimmat vuorot. Palkkalaskelma on muutenkin yläkanttiin. Lisäksi kesä puuttuu kokonaan. Kesätyötulot jo yksinäään laskee jatkossa asumistukea lisää.
Vierailija kirjoitti:
Annetaanko laina anteeksi jos on kuntoutustuella? Vai pitääkö olla pysyvä eläke?
Pitää olla pysyvä työkyvyttömyys. Sitähän kuntoutustuki ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni vuodessa ei kyllä ole paljon. Mikset mene töihin?
Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.
Sairastuminen pilasi, ei opintolaina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ottaa lainaa ? Ymmärrän, jos opiskelet lääkäriksi jne. Itse olen valmistunut yli 10 v sitten. Otin lainan, jonka laitoin aspiin. Silloin jo pystyi tekemään vain viikonloppuisin töitå. Suorittava työ ei nuorta kuormittanut tippaakaan.
Asuin mahd halvassa asunnossa, 300 e kk. Kun haluaa tietyn elintason, oman asunnon, kesällä lomaa jne käy näin.
Miksi selität omaa elämääsi, kai ymmärrät, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Ihme tapaus olet.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varallisuutta, pitää opiskella kaksivuotinen tutkinto ja sen jälkeen töihin. Tottakai lainassa on korko ja lainan joutuu maksamaan takaisin korkojen kera. En ymmärrä, miten ihmiset kuvittelevat maailman toimivan. Ylivelkaantumisella on kauaskantoiset seuraukset.
Eli peukkua saa kommentti, että ole rikas, niin saat opiskella. Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Mene AP töihin!
Matalakorkoisella opintolainalla ei elämäänsä saa pilattua vaan päinvastoin parannettua kun voi opiskella.
Opintolaina ei ole matalakorkoista. Se on täysin markkinakorkoista lainaa nykyään.
Täällä huutelee vanhukset, jotka luulevat että Suomessa on edelleen korkotuettu halpa opintolaina. Ei ole ollut sitten vuoden 1992.
Sairaan ei ole helppo saada töitä . Minut on irtisanottu jokaisesta työstä terveyden perusteella . Kelasta olen harkinnut hakevani seuraavaa työpaikkaa kun muualle en kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska opiskelijat on ainoa ihmisryhmä, jonka pitää syödä velaksi. Hallitus teko uudistuksen, jossa tukia leikataan eniten niiltä opiskelijoilta, jotka tekee osa-aikatöitä joten vaikea se on elää ilman lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla ei ole rahaa, sinulla ei ole varaa opiskella. Asiat maksavat, esim. asuminen. Jos olet köyhä, muilla ei ole velvollisuutta maksaa sinulle mahdollisuutta opiskella, vaan ensin opiskelet lyhyen tutkinnon ja lisää sitten kun sinulla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla ei ole rahaa, sinulla ei ole varaa opiskella. Asiat maksavat, esim. asuminen. Jos olet köyhä, muilla ei ole velvollisuutta maksaa sinulle mahdollisuutta opiskella, vaan ensin opiskelet lyhyen tutkinnon ja lisää sitten kun sinulla on rahaa.
Sellaisia "lyhyitä tutkintoja" ei ole kuin amiksessa. Jos lukion käynyt menee amikseen, samalla tavalla siellä opiskellaan lainalla kuin korkeakouluissa.
Tuloksena on pidempi aika opiskelua yhteensä, jos haluaa lisäksi korkeakoulututkinnon eli entistä suurempi opintolaina. Plus myöhäisempi valmistuminen ja vähemmän työvuosia. Ei kovinkaan taloudellista sen enempää yksilölle kuin yhteiskunnallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni vuodessa ei kyllä ole paljon. Mikset mene töihin?
Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.
Miksi et hakenut korkoavustusta? Jos valmistumisen jälkeen tulot jää tarpeeksi pieniksi, Kela maksaa opintolainan korot.
Edelleen ne ajat jolloin korkoavustuksia saatiin on mennyt aikoja sitten ohi. JO pitkään on pitänyt lyhentää lainaa ja se on työttömyystuella mahdotonta. Kela maksaa vain korot.
Kerron tämän tässä siksi, että muut nuoret ymmärtävät riskin. Minun osalta ei ole enää mitään tehtävissä.
Älä höpötä. Vaikka kuinka moni on lyhentänyt lainaa työttömyysetuudesta. Itsekin maksoin reilun satasen kuukausierää useita vuosia työttömänä, kun työtä oli vain silloin tällöin osa-aikaisesti. Lainan ottaminen ei tarkoita myöskään sitä, että pitäisi elää yli varojensa ja tuhlata jokaiseen senttiin. Säästää voi opiskelijakin. Etenkin, kun nykyiset lainasummat ovat varsin hulppeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä rahaa mielestäsi tulee, jos opiskelee sen "lyhyen tutkinnon"? Mikä se lyhyt tutkinto mielestäsi edes on? Amis? Eli ihmisen pitäisi tehdä kaksi toisen asteen tutkintoa, joista toinen turha jos alalle ei aio jäädä.
Miten se muka auttaa muka opiskelemaan korkeakoulututkinnon ilman lainaa?
Mikset maksa lainaa pois? Mitä pienempi lainamäärä sitä vähemmän se kerää korkoa.
Miksi kukaan ottaa lainaa tässä tilanteessa. Hullua.