Opintolaina pilasi elämäni. Summa paisuu noin 1000€ vuodessa ja määrä vain suurenee.
Kela lisää sen 4% korkoa, eli noin 100€ tulee joka kuukausi lisää. Ei ole enää edes järkeä mennä töihin, kun koko palkka menisi noiden lainojen lyhennyksiin. Varoitus teille muille, älkää missään tapauksessa ottako opintolainaa. Se tuhoaa elämän.
Itsellä sairastuminen aiheutti työttömyyden ja se voi käydä kenelle tahansa. Lainoja ei saa anteeksi vaikka niin monesti väitetään. Se vaatisi työkyvyttömyyden ja se myönnetään Suomessa todella harvoin.
Kommentit (283)
Kelan laskuriin syötetty
Asumistuki 1000€ palkkatulo, 300€ opintoraha, asumistukea 204€ jos vuokra 600€/kk Helsingissä.
1.4 2024 alkaen
Riittääkö sulle 1500€ elämiseen jos vuokra 600€? Mulle riittää. Siitä jää 900€ ruokaan. Työnteko ei kovin paljoa leikkaa tukia, ainakaan niin että talous siitä kärsisi.
Suomessa suorastaan kehotetaan ottamaan opintolainaa. Jopa pakolliselle toisen asteen opiskelijalle suositeltiin opintolainan ottamista.
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
Asumistuki 1000€ palkkatulo, 300€ opintoraha, asumistukea 204€ jos vuokra 600€/kk Helsingissä.
1.4 2024 alkaen
Riittääkö sulle 1500€ elämiseen jos vuokra 600€? Mulle riittää. Siitä jää 900€ ruokaan. Työnteko ei kovin paljoa leikkaa tukia, ainakaan niin että talous siitä kärsisi.
Millä alalla opiskellessa ennätät tienata tuollaisia summia? Opintoraha ei myöskään ole 300 euroa kuussa vaan alle 280 euroa miinus verot.
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
1.4 2024 alkaen
Etkö maksa lainkaan veroja? Mistä saat 300 kuussa opintorahaa? Laskelmasi ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
1.4 2024 alkaen
Millä alalla opiskellessa ennätät tienata tuollaisia summia? Opintoraha ei myöskään ole 300 euroa kuussa vaan alle 280 euroa miinus verot.
Opintorahasta ei mene veroja. Ja tosiaan anteeksi 20€ liian paljon laitoin.
Ihan kaupanalalla viikonloppuja tekemällä saan tuon rahan.
Hieno asenne ap.
Tiedätkö mitä vastuu tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Hieno asenne ap.
Tiedätkö mitä vastuu tarkoittaa?
Kerro sinä se meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ja kaikki muut lainat otetaan silloin kun tietää 101 prosenttisesti että on työpaikka.
Opintolainaa on PAKKO ottaa jos haluaa elää opiskelujen aikana.
Aivan varmasti jos haluaa asua ja elää kuin keskituloinen eikä töitäkään jaksa tehdä. Soluasunnot ei kelpaa enää kenellekään vaan opiskelijatkin haluaa asua uusissa yksiköissä joissa vuokrakin on sen mukainen.
Vali vali ja narinari.
Itse nostin lainat ja laitoin ne aspiin. Tein joka pe vuoron mäkissä ja kerran kk myös la ja su.
Hyvin halpa vuokra, olin ainoa hakija, rintsikan yläkerta, mm vessa kerrosta alempana ja suihku kellarissa. Työssäkäynti ei haitannut tippaakaan opiskelua. Pääsin töihin paikkaan, jossa tein ilmaiseksi työharjoittelut. Vakinaistamisen jälkeen ostin asunnon ja koeaikana elin edelleen pienellä budjetillla. Vasta, kun laina alkoi pyörimään, tein ylimääräisiä lyhennyksiä.
Tänä päivänä halutaan kaikki ja ihmetellään, kun laitaa on paljon
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastuin syöpään opiskeluaikana. Elin opintolainalla. Nyt Dansken lainaa maksan noin 13 e kuukaudessa. Lainan maksuaika on suunnilleen 30 vuotta. Vielä on tonni jäljellä. En kiusallanikaan maksa enemmän, sillä jos muuttaisin lainanmaksuaikataulusta niin siitäkin veloitetaan:)
Kannattaa tarkistaa meneekö lyhennyksestä tilinhoitopalkkiota (yleensä 2-3€/kk). Jos menee, kannattaa maksaa koko summa pois, kun saat summa kasaan. Ei yleensä veloita järjestelypalkkiota, kun maksaa kokonaan pois yhdessä erässä.
Onhan toi 10v ihan valtavan pitkä aika opintolainan takaisinmaksulle. Itsellä alkoi viime vuonna mennä opintolainan lyhennykset ja pankki oli laittanut suoraan sen maksettavaksi 5 vuodessa.
Toki pyrin sen maksamaan pois parissa vuodessa. Ja kyllä, kannatti ottaa opintolainaa. Sain opintolainahyvityksen maksimimäärän, korkoja en maksa ikinä noin paljoa.
Lisäksi jos olisi säästänyt tuon hyvityksen ylittävän määrän ja maksanut kerralla kaiken pois, olisi saanut tuhansia euroja verotonta tuloa valtiolta.
Mulle tuli yhteensä n. 23000e. Opintolainahyvitystä en saanut, koska tein maisterintutkinnon AMK-tutkinnon päälle (tosin osasta sain jo AMK-opintojen aikaan jotain verohyötyä, ennen kuin tämä lainahyvitys tuli). Molemmat tutkinnot tein ns. ajallaan, jopa vähän nopeammin. Mutta kun ei saa toiseen tutkintoon hyvitystä.
Eli lainanmaksuun menee aikaa, etenkin pienellä palkalla. Tulee tosiaan mieleen, että kannatti opiskella...
Opintolaina voi olla kova yllätys toki jos ei saakaan töitä tai haahuilee vuodesta toiseen, lainaa kertyy ja maksuaika jää lyhyeksi. Hyvitystä ei kovin helposti saa jos on esim vaihtanut opintoja välissä.
Jos tulot on vähäiset, Kelalta saa korkoavustusta. 10 vuoden takaisinmaksuajalla kk erät eivät ole mahdottomia mutta tiukkaa voi tehdä jos tuet on ainoa rahanlähde.
Usassahan opintolainat ovat jumalaton ongelma, varsinkin kun siellä ne on sataatuhatta eikä kymppituhatta. Englannissa on kohtuullisempi systeemi takaisinmaksussa.
Otin opintolainan 1994, syyskuussa maksettu 10 000€ laina pois, pikkuhiljaa alle satkun lyhennykset per kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ja kaikki muut lainat otetaan silloin kun tietää 101 prosenttisesti että on työpaikka.
Opintolainaa on PAKKO ottaa jos haluaa elää opiskelujen aikana.
Aivan varmasti jos haluaa asua ja elää kuin keskituloinen eikä töitäkään jaksa tehdä. Soluasunnot ei kelpaa enää kenellekään vaan opiskelijatkin haluaa asua uusissa yksiköissä joissa vuokrakin on sen mukainen.
Soluasuntoja ei ole kaikille joka paikkakunnalla. On pakko ottaa se vuokrakiskurin kallis rotankolo jossei halua teltassa asua kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
1.4 2024 alkaen
Pitäisi olla puolet kuusta töissä että tienaisi noin paljon. Ihan mahdottomuus suurimmalle osalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
1.4 2024 alkaen
Pitäisi olla puolet kuusta töissä että tienaisi noin paljon. Ihan mahdottomuus suurimmalle osalle.
Viikonloput ruokakaupankassalla riittää. Sunnuntai tuplapalkka. Katso tes, hämmästy ja laske itse jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan laskuriin syötetty
1.4 2024 alkaen
Viikonloput ruokakaupankassalla riittää. Sunnuntai tuplapalkka. Katso tes, hämmästy ja laske itse jos et usko.
Jahka paikallinen sopiminen tulee, voi tulla ylläri kun ei saakaan sunnuntaina tuplapalkkaa... :D
Pankki on edesvastuuton myöntäessä 18 vuotiaalle opintolainan tuosta vaan, ilman seurantaa.
Harvemmin se opintoihin menee, se menee hauskan pitoon, lävistyksiin, tauointeihin, kynsiin, irtoripsiin, kavereille jne..
Ei ne kaikki nuoret opiskelijat välttämättä ymmärrä, että maksaa vielä korot päälle.
Ei saisi opintolainaa antaa tosta vaan, vaan sillai että vaikka kuitteja vastaan antaa lainaa, esim tietokone, kirjat, välineet, opintoihin liittyvät tarvikkeet, asut jne..
Miten tämä vastasi kysymykseen? Ei mitenkään.