Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina pilasi elämäni. Summa paisuu noin 1000€ vuodessa ja määrä vain suurenee.

Vierailija
22.02.2024 |

Kela lisää sen 4% korkoa, eli noin 100€ tulee joka kuukausi lisää. Ei ole enää edes järkeä mennä töihin, kun koko palkka menisi noiden lainojen lyhennyksiin. Varoitus teille muille, älkää missään tapauksessa ottako opintolainaa. Se tuhoaa elämän.

Itsellä sairastuminen aiheutti työttömyyden ja se voi käydä kenelle tahansa. Lainoja ei saa anteeksi vaikka niin monesti väitetään. Se vaatisi työkyvyttömyyden ja se myönnetään Suomessa todella harvoin.

Kommentit (283)

Vierailija
221/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdin kerryttää 9000 euroa opintolainaa, mutta en edes valmistunut. Nyt olen maksellut sitä työmarkkinatuella pois, vielä vajaa 4000 euroa jäljellä. En tosiaan aio mennä uudelleen opiskelemaan mitään.

Vierailija
222/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siihenhän tämä menee. Köyhät eivät lisäänny ja varakkaat saavat koulutuksen. Tulevaisuudessa et voi edes opiskella uutta ammattia, koska siitä tulee maksullinen tutkinto. Köyhäthän eivät saa edes ottaa opintolainaa, jolla voisi sitten parantaa työllistymismahdollisuuksiaan. Työmarkkinat ovat jo jakaantuneet jyrkästi rälssiin eli julkiseen sektoriin ja yksityiseen sektoriin, jossa jälkimmäinen ruokkii valkoisen elefantin kitaa. Tulevaisuudessa valtio myy köyhien opintolainat ulkomaille samaan tapaan kuin ysärilaman velat. Uskokaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opetella korkolaskuja. Satasella opintolaina ei käytännössä edes lyhene, jos lainaa on kymmeniä tuhansia vaan menee korkoihin. Pankki vaatii kuitenkin lyhennystä.

30 000 euron lainassa 15 vuoden maksuaikakin tarkoittaa yli 200 euron kuukausierää korolle ja lyhennykselle nykykoroilla.

TIetysti se laina lyhenee aina sen lyhennyksen verran. Korot pitää maksaa siihen lyhennyksen päälle.

Vielä rautalangasta: Kun pelkkä kuukausikorko on satasen, maksamalla satasen kuukaudessa ei lyhennä lainaa pennilläkään. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää? Jos ei ole varaa maksaa enempää, ei selviä siitä lainanmaksusta.

Vierailija
224/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkoavustusta saa tietyn kerran ei koko loppuajalle. 

Mitä suurempi summa sitä enemmän korkoa kasautuu. 

Jotkut nuoremmat valmistuneet saaneet osan anteeksi velastaan, toiset kauemman aikaa sitten valmustuneet eivät. 

Vierailija
225/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ehdin kerryttää 9000 euroa opintolainaa, mutta en edes valmistunut. Nyt olen maksellut sitä työmarkkinatuella pois, vielä vajaa 4000 euroa jäljellä. En tosiaan aio mennä uudelleen opiskelemaan mitään.

Minkälaisen maksuajan sait lainallesi? Itsellä suunnilleen saman verran ja opiskelen vielä.

Vierailija
226/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opetella korkolaskuja. Satasella opintolaina ei käytännössä edes lyhene, jos lainaa on kymmeniä tuhansia vaan menee korkoihin. Pankki vaatii kuitenkin lyhennystä.

30 000 euron lainassa 15 vuoden maksuaikakin tarkoittaa yli 200 euron kuukausierää korolle ja lyhennykselle nykykoroilla.

TIetysti se laina lyhenee aina sen lyhennyksen verran. Korot pitää maksaa siihen lyhennyksen päälle.

Vielä rautalangasta: Kun pelkkä kuukausikorko on satasen, maksamalla satasen kuukaudessa ei lyhennä lainaa pennilläkään. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää? Jos ei ole varaa maksaa enempää, ei selviä siitä lainanmaksusta.

Eiköhän se pankki ole sinulle sorvannut maksuohjelman jolla laina tulee maksettua sovitussa ajassa.

Vierailija
227/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korot maksetaan kahdesti vuodessa. 

Vierailija
228/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele toinen ammatti joka työllistää tai kesken jäänyt tutkinto loppuun omaehtoisella tai toimeentulotuella. Sitä voi saada jos onaehtoinenkin evätään. Ellei saa aikuiskoulutustukea tai voi jäädä vuorotteluvapaalle tms opiskelemaan. 

Vierailija
229/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisen maksuajan sait lainallesi? Itsellä suunnilleen saman verran ja opiskelen vielä.

Maksuaika oli 9-10 vuotta, pankki ottaa tililtä joka kuukausi 80 euroa + korkomenot.

Vierailija
230/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka 15v. saa jos haluaa.

Vierailija
231/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varallisuutta, pitää opiskella kaksivuotinen tutkinto ja sen jälkeen töihin. Tottakai lainassa on korko ja lainan joutuu maksamaan takaisin korkojen kera. En ymmärrä, miten ihmiset kuvittelevat maailman toimivan. Ylivelkaantumisella on kauaskantoiset seuraukset.

Eli peukkua saa kommentti, että ole rikas, niin saat opiskella. Suomi nousuun. 

No jos sinulla ei ole rahaa, sinulla ei ole varaa opiskella. Asiat maksavat, esim. asuminen. Jos olet köyhä, muilla ei ole velvollisuutta maksaa sinulle mahdollisuutta opiskella, vaan ensin opiskelet lyhyen tutkinnon ja lisää sitten kun sinulla on rahaa.

Sellaisia "lyhyitä tutkintoja" ei ole kuin amiksessa. Jos lukion käynyt menee amikseen, samalla tavalla siellä opiskellaan lainalla kuin k

Toisen asteen opintoihin saa aina opintotukea. Miksei lukiossa sitten opiskella lainalla?

Vierailija
232/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan omaa tyhmyyttä ottaa opintolainaa ja jättää sitten valmistumatta. Vähän kuin ottaisi asuntolainan ja käyttäisi sen viinaan ja tupakkaan - ja sitten valittaa kun ei ole omaa asuntoa vaan pelkkää lainaa.

Vierailija
233/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen opintoihin saa aina opintotukea. Miksei lukiossa sitten opiskella lainalla?

Taitaa aika moni asua lukioaikaan vielä kotona eikä rahaa paljoa kulu.

Vierailija
234/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan omaa tyhmyyttä ottaa opintolainaa ja jättää sitten valmistumatta. Vähän kuin ottaisi asuntolainan ja käyttäisi sen viinaan ja tupakkaan - ja sitten valittaa kun ei ole omaa asuntoa vaan pelkkää lainaa.

Missä kohden olen valittanut? Olisiko sinun mielestäsi viisautta, jos nuorena jättäytyisi vanhempien nurkkiin eikä yrittäisi itsenäistyä ollenkaan?

Vierailija
235/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni vuodessa ei kyllä ole paljon. Mikset mene töihin?

Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.

Eikö näihin saa nykyään lykkäystä ? 

Käyt pankissa ja pyydät pisimmän mahdollisen laina-ajan. Itse sain sairauden aikana lykkäystä mutta se oli vuonna 2013. Sun täytyy vaan lyhentää sitä joka kuukausi eli maksaa ensin se ja sitten vasta muut asiat. Itse lyhensin lainaa myös työttömänä kun elin peruspäivärahalla 2016-2017. Se vaan täytyy tehdä ja pärjätä vähemmällä. Mene mielummin vaikka ruokajonoon hakemaan ilmaista ruokaa ja maksat lyhennyksen. 

Nämä on hyviä, "mene ruokajonoon". Ei kaikilla paikkakunnilla ole mitään ruokajonoja mihin mennä.

Vierailija
236/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sitä paitsi, että opintoja aloittaessani olen tietoisesti päättänyt jättää valmistumatta, mennyt ihan huvin vuoksi sinne? Mielestäni se ei ole kovin kummallista tai tyhmää, että nuorena ihminen voi vielä uskoa pystyvänsä elämään niin kuin monet muutkin.

Vierailija
237/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni opintolainan lyhennyserä tuplaantui kun euriborit lähti nousuun. Lyhennys 100 e ja korko 90e. 

Tosin tasaisesti tullut korko alaspäin. En ole nyt ihan perillä siitä, miten tuo korko muodostuu 

Korko tarkistettiin viime vuonna juuri silloin, kun euribor oli korkeimmillaan. Nythän se laskee tasaisesti ja voi olla taas loppuvuodesta pari prosenttia. 

Vierailija
238/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 11 000€ opintolainaa. Olen maksanut 100e kuussa takaisin.

350e jäljellä. Voi juku!

Vierailija
239/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap:n on pakko olla trolli. Ei voi olla todellista, Suomen piskuisilla opintolainoilla. 

Opintolainaa saa 2 asteen opintoihin 300€/kk. Siitä tulee 3v lukio/amis opinnoista 3600€/v. Lukio siis n. 10k. Ammattikorkea/yliopisto 600€/kk. Vuodessa 7200€. 3 vuodessa tästä tulee n. 21k. 

Oletetaan että 32k lainaa. Siitä 4% vuosikorko voisi olla juuri tuo 1200€/v. Luulisi sen satasen pystyvän korkoihin laittamaan ja vaikka 20€ lyhentämään. Pikkuhiljaa lyhenisi kyllä laina ja jos kerran korot saa kelasta. Toimeentulotukea saattaa noihin korkoihin saada.

Ensi syksystä lähtien opintolainaa saa korkeakouluopintoihin 850 euroa kuussa.

Tukileikkaukset siirtyy suoraan isommaksi lainaksi. Jos sellaisen lainan ottaa, korkoa ehtii kertyä jo ennen valmistumista tuhansia euroja. Opiskeluaikana korko

Sitä korkoa on kyllä myös ihan sallittua maksaa jo opiskeluaikana! Pankin kanssa tästä voi sopia. Opintolainahyvitys ei edes koske sitä koron määrää, vaan pelkkää pääomaa. Siksikin on ihan fiksua maksaa niitä korkoja jo opiskelun aikana, vaikka sitä ei edellytetä.

Vierailija
240/283 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta opintotuen tulokatto pitäisi poistaa, se poistaisi monelta opintolainan tarpeen, kun saisi käydä töissä mielin määrin ja silti saada avustusta opintoihin.

Tässä ovat opintotuen tulorajat:

Opintotuki 9kk - tuloraja 18720€

Opintotuki 8kk - tuloraja 20800€

Opintotuki 7kk - 22880€

Jne.

Jokaista tuetonta kuukautta kohti saa tienata 2080€. Jos vaihtoehtona on saada opintotukea joku 300€ (?) tai tienata 2080€, niin mikä tässä oikeasti on ongelma? Kuka jättää ansaitsematta 2080€ sen takia, että menettää tukina 300€?

Asumistukeen nuo tulot tietenkin vaikuttavat myös, mutta ei opintotuen tuloraja ole nykyisin mikään oikea ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi