Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina pilasi elämäni. Summa paisuu noin 1000€ vuodessa ja määrä vain suurenee.

Vierailija
22.02.2024 |

Kela lisää sen 4% korkoa, eli noin 100€ tulee joka kuukausi lisää. Ei ole enää edes järkeä mennä töihin, kun koko palkka menisi noiden lainojen lyhennyksiin. Varoitus teille muille, älkää missään tapauksessa ottako opintolainaa. Se tuhoaa elämän.

Itsellä sairastuminen aiheutti työttömyyden ja se voi käydä kenelle tahansa. Lainoja ei saa anteeksi vaikka niin monesti väitetään. Se vaatisi työkyvyttömyyden ja se myönnetään Suomessa todella harvoin.

Kommentit (283)

Vierailija
121/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin syöpään opiskeluaikana. Elin opintolainalla. Nyt Dansken lainaa maksan noin 13 e kuukaudessa. Lainan maksuaika on suunnilleen 30 vuotta. Vielä on tonni jäljellä. En kiusallanikaan maksa enemmän, sillä jos muuttaisin lainanmaksuaikataulusta niin siitäkin veloitetaan:) 

Ajat ovat muuttuneet. Minulle kerrottiin pankista, että maksimi laina-aika opintolainalle on 10 vuotta ja sen vuoksi lyhenyksetkin ovat valtavat. 30 000€ lainalle tulee jo kunnon lyhennykset.

Järkkyä miten lyhyt maksuaika. 30 000 lainaa tulee nykyään todella helposti. Sellaisen lainan saadakseen ei edes tartte ottaa opintolainaa kokonaisuudessaan.

Vierailija
122/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan opintolainalla asuntolainaa pois saman verran. Päätin ostaa ensin asunnon, ennen opiskelua. Opintolainaa kertyy ihan hirveö summa, mutta se on pois asuntolainasta ja asumiskulut on melko alhaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ehdi lukea koko ketjua, mutta ekan sivun perusteella ap on joko trolli tai ei osaa laskea. Jos lainaan tulee korkoa lisää tonni vuodessa, tarkoittaa se sitä, että lainaa on tällä hetkellä noin 25 000 €. Jos ap paranee työkykyiseksi esim. viiden vuoden kuluttua, on lainaa siinä vaiheessa noin 30 000 €. Sen maksaminen pois ei ole mitenkään vaikeaa, jos saa työpaikan ja on säännölliset palkkatulot. Monilla on yksistään asuntolainaa yli viisinkertainen määrä.

AP on ottanut lainansa 0 korkoaikaan ja ei silti kykene maksamaan korkoja 

Se lainan korko on ap:lla kuten muillakin tämänhetkinen korkotaso eikä se korkotaso, joka oli lainaa otettaessa.

Vierailija
124/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ehdi lukea koko ketjua, mutta ekan sivun perusteella ap on joko trolli tai ei osaa laskea. Jos lainaan tulee korkoa lisää tonni vuodessa, tarkoittaa se sitä, että lainaa on tällä hetkellä noin 25 000 €. Jos ap paranee työkykyiseksi esim. viiden vuoden kuluttua, on lainaa siinä vaiheessa noin 30 000 €. Sen maksaminen pois ei ole mitenkään vaikeaa, jos saa työpaikan ja on säännölliset palkkatulot. Monilla on yksistään asuntolainaa yli viisinkertainen määrä.

AP on ottanut lainansa 0 korkoaikaan ja ei silti kykene maksamaan korkoja 

Se lainan korko on ap:lla kuten muillakin tämänhetkinen korkotaso eikä se korkotaso, joka oli lainaa otettaessa.

On, mutta se vuosikausia sitten otettu laina, niin luulisi että tähän väliin mahtuu myös niitä vuosia kun korot alhaalla. Jos jo ajat sitten mennyt kelan perintään.

Vierailija
125/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua. Itse en koskaan ottanut opintolainaa, vaan elin opintotuella ja kävin töissä. Asuin vielä ulkomailla, eli maksoin vuokraa ja matkat Suomeen 2 kertaa vuodessa. Ei edes tehnyt tiukkaa.

Muutama kysymys. Ensin, milloin? Toisekseen, pistäpä tarkat numerot tähän, niin katsotaan vastaako todellisuutta ja nykyaikaa. Taisit olla terve ja taustalla oli hyvä lapsuus ja tasapainoinen perhe-elämä, todennäköisesti myös stabiili rahatilanne vanhemmilla ja heiltä hyv

Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä ja ymmärtää, että myös 20 vuotta sitten elämisellä oli hintansa? Elin silloin maassa ja kaupungissa, jossa hintataso oli ihan toista luokkaa kuin Suomessa, siis eläminen oli paljon kalliimpaa. Mulla oli silloin myös ystäviä, jotka elivät köyhyydessä, koska olivat valinneet sen tien, että maksoivat kallista vuokraa eivätkä käyneet töissä. Itse valitsin työnteon opintojen ohella ja etsimällä etsin halpoja asumisratkaisuja. Niistä minua pilkattiin silloin, kun asuin jossain kopperoissa, mutta eipähän tarvinnut ottaa lainaa. Pointtini on se, että jos haluaa nostaa lainaa, ei opintojen jälkeen ole varaa olla tekemättä töitä, oli syy mikä hyvänsä. Vaihtoehtona on - edelleenkin - tehdä tuplasti töitä opintojen aikana, kuten esim. minä tein. Lainarahalla eläminen on aina riskialtista, sillä koskaan ei tiedä, mitä elämä tuo tullessaan. Opintojen aikana on mahdollista elää ihan normaalisti, jos yrittää. 

Huomautan vielä, että tässä kirjoitellaan ketjuun, jossa ap valittaa opintolainaansa, jonka on nostanut vuosia sitten, ei ketjuun jonka alkuperäisenä aiheena oli tukien muutokset. 

Vierailija
126/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin syöpään opiskeluaikana. Elin opintolainalla. Nyt Dansken lainaa maksan noin 13 e kuukaudessa. Lainan maksuaika on suunnilleen 30 vuotta. Vielä on tonni jäljellä. En kiusallanikaan maksa enemmän, sillä jos muuttaisin lainanmaksuaikataulusta niin siitäkin veloitetaan:) 

Ajat ovat muuttuneet. Minulle kerrottiin pankista, että maksimi laina-aika opintolainalle on 10 vuotta ja sen vuoksi lyhenyksetkin ovat valtavat. 30 000€ lainalle tulee jo kunnon lyhennykset.

Järkkyä miten lyhyt maksuaika. 30 000 lainaa tulee nykyään todella helposti. Sellaisen lainan saadakseen ei edes tartte ottaa opintolainaa kokonaisuudessaan.

Ihan puppua että maksimi olisi 10v. kun oma maksuohjelmanikin on 15v.

Vierailija
127/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En täysin ymmärrä että millä perusteella tuo minun maksuaika on laskettu. En  nimittäin tunne yhtään ihmistä jolla olisi yhtä vaatimaton summa kuukaudessa maksettavaa. 

Vierailija
128/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua. Itse en koskaan ottanut opintolainaa, vaan elin opintotuella ja kävin töissä. Asuin vielä ulkomailla, eli maksoin vuokraa ja matkat Suomeen 2 kertaa vuodessa. Ei edes tehnyt tiukkaa.

Muutama kysymys. Ensin, milloin? Toisekseen, pistäpä tarkat numerot tähän, niin katsotaan vastaako todellisuutta ja nykyaikaa. Taisit olla terve ja taustalla oli hyvä lapsuus ja tasapainoinen perhe-elämä, todennäköisesti myös stabiili rahatilanne vanhemmilla ja heiltä hyvät opit sekä tukea?

Joskus vuosituhannen alussa. Opintotuki ja asumislisä oli muistaakseni jotain 400-450 € yhteensä, nostin sitä varmaan 9 kuukautena vuodessa. Vuokrani oli juuri sen 450 €, vaikka asuin kalliissa suurkaupungissa. Asuin kyllä tosi ahtaasti, mutta se oli juuri siksi, etteivät asumiskulut olisi olleet liian suur

Juu, tässä se totuus tuli taas esiin. Nuo numerot ei vastaa nykymaailman todellisuutta. Hyvä yritys, mutta olet vieraantunut todellisuudesta. Sinusta on tullut setämies tai tätinainen, etkä enää ymmärrä modernia todellisuutta. Vähän sama kuin jotkut sinun nuoruudessasi puhui jostain 80-luvun todellisuudesta nykypäivänä...

Vierailija
129/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla on tarkoitus sitouttaa.

Vierailija
130/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30000€ lainaa niin 15v. maksuajalla maksettavaa 260€/kk. Kyllähän tuon töissä oleva maksaa takaisin ja helposti.

Vierailija
131/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainausketjuista tulee liian pitkiä mutta tuolle vuosituhannen vaihteessa opiskelleelle sanon vaan, että opintolaina ei ole useimmiten ihmisen haluista kiinni vaan enempi tai vähempi välttämättömyys. Varsinkin nykyisin, kun osa-aikainen työntekokin heikentää tukia entistä enemmän. 

Ap:n tapauksessa laina on varmaan otettu eri aikaan kuin juuri nyt, mutta ei kuulosta mitenkään erityisen suurelta opintolainalta.

Vierailija
132/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainalla on tarkoitus sitouttaa.

Laina on se alkuperäinen opintotuki. Jos ei tuki kelpaa niin sitten pitää mennä töihin ja maksaa elämisensä itse.

Vierailija
133/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan puppua että maksimi olisi 10v. kun oma maksuohjelmanikin on 15v.

Nordealla näyttää olevan 15v.

Vierailija
134/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama kysymys. Ensin, milloin? Toisekseen, pistäpä tarkat numerot tähän, niin katsotaan vastaako todellisuutta ja nykyaikaa. Taisit olla terve ja taustalla oli hyvä lapsuus ja tasapainoinen perhe-elämä, todennäköisesti myös stabiili rahatilanne vanhemmilla ja heiltä hyvät opit sekä tukea?

Joskus vuosituhannen alussa. Opintotuki ja asumislisä oli muistaakseni jotain 400-450 € yhteensä, nostin sitä varmaan 9 kuukautena vuodessa. Vuokrani oli juuri sen 450 €, vaikka asuin kalliissa suurkaupungissa. Asuin kyllä tosi ahtaasti, mutta se oli juuri

No mikä tässä ei vastaa a) ap:n todellisuutta, b) nykytodellisuutta? Kerropa setätädille nyt.

Vierailija
135/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaan saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin haluaa ilman kuluja. Ei tarvitse tehdä mitään maksullista maksuaikataulun muutosta, vaan voi vain tehdä suoraan ylimääräisiä maksuja.  

Mielestäni ei voi tehdä, jos haluaa muuttaa lainanmaksua niin pitää hakea muutosta ja se maksaa 140 e. Tästä on kyllä pitkä aika kun tarkistin. 

Vierailija
136/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setätäti ei ymmärrä että nykypullamössön pitäisi saada kaikki sormea liikauttamatta ja ilmaiseksi.

Vierailija
137/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaan saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin haluaa ilman kuluja. Ei tarvitse tehdä mitään maksullista maksuaikataulun muutosta, vaan voi vain tehdä suoraan ylimääräisiä maksuja.  

Mielestäni ei voi tehdä, jos haluaa muuttaa lainanmaksua niin pitää hakea muutosta ja se maksaa 140 e. Tästä on kyllä pitkä aika kun tarkistin. 

Nämä riippuu ihan omasta pankista. Omassa lainassa joustoa kumpaankin suuntaan 10% lainasummasta ilman lisäkuluja. Sen ylittävistä pitää tehdä uusi lainasopimus ja se maksaa.

Vierailija
138/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainausketjuista tulee liian pitkiä mutta tuolle vuosituhannen vaihteessa opiskelleelle sanon vaan, että opintolaina ei ole useimmiten ihmisen haluista kiinni vaan enempi tai vähempi välttämättömyys. Varsinkin nykyisin, kun osa-aikainen työntekokin heikentää tukia entistä enemmän. 

Ap:n tapauksessa laina on varmaan otettu eri aikaan kuin juuri nyt, mutta ei kuulosta mitenkään erityisen suurelta opintolainalta.

Ei, vaan se asia esitetään niin, että se olisi välttämättömyys. Tosiasiassa keskiverto opiskelija voi opintojen ohessa tehdä töitä sen verran kuin tuet sallivat. Jostain syystä siitä opintolainasta on vaan tehty uusi normaali.

Vierailija
139/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30000€ lainaa niin 15v. maksuajalla maksettavaa 260€/kk. Kyllähän tuon töissä oleva maksaa takaisin ja helposti.

Olet varmaan lapseton mies. Itse olin valmistuessa 25-vuotias nainen ja olin vuosia pätkätöissä (kuten lähes puolet nuorista korkeasti koulutetuista naisista) ja sain kaksi lasta. Minulle ei olisi ollut helppoa maksaa.

En olisi enää ryhtynyt 15 vuoden jälkeen lisääntymään, kun opintolaina olisi tuossa laskelmassa maksettu. Tuossakin aikataulussa oli tiukkkoja vuosia lasten ollessa pieniä, kun päivähoitomaksut ja muut menot oli niskassa.

Vierailija
140/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauas siihen menee, että laina vanhenee? Jos vaan muuttaa ulkomaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi